Математици, тук се спрете, моля бързо помогнете и задачата решете!

  • 59 096
  • 754
  •   1
Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 2 300
Аз не съм безгрешна, нямам никакви претенции ,а и никой не е такъв. Всеки математик има силни и слаби страни в областта на математиката (моите са от ТЧ - теория на числата). Да, сгрешила съм с факториелите и какво от това? Няма нищо общо с фактът, че подобие се учи в 9 клас и в този смисъл дори предложеното решение да е коректно, за 7 клас не е допустимо.
Весели празници.

Това го разбрахме, докога ще го нищим  Mr. Green

П.С. Че кой е казал, че си сгрешила с факториелите. Твърдението ти е вярно, но не дава отговор на задачата. А когато се твърди, че нещо е грешно, е хубаво да се дава обосновка защо е сгрешено или пък вярното решение. В противен случай коментарът се превръща в обикновено заяждане Sunglasses

# 91
  • София
  • Мнения: 20 036
Ех, толкова се радвах, че темата потръгна... Но много хубаво не е на хубаво. Sad И тук започнаха дразгите. Хайде да ги прекратим в зародиш Hug Всеки, пускащ решения тук, е полезен. А нали това е целта - да сме полезни..

Елфи, никой не е безгрешен.  Дори и учител по математика. Нима ти никога не грешиш, било от бързане и недочитене на условие  или по някоя друга причина? Колкото до подобието, никой не е отрекъл верността на решението ти. Но задачата е от пробен изпит за 7 клас и следва да се реши единствено и само с материал, учен в училище. Дъщеря ми в 7 клас, май  на пробен на СМГ , използва средна отсечка , която се учи в 8 клас и за свойствата на която знаеше от другаде.  Познай дали й бяха отсъдили пълните точки от тази част надолу. Само за верния отговор и за писаното преди средна отсечка. Затова специално за 7 клас трябва да се ограничим в решенията САМО до ученото по програма, за да сме в полза на децата. Peace И в този ред на мисли, засега единственото  предложено решение на задачата , което би било прието от оценителите в 7 клас, е допълването до правоъгълен триъгълник. Peace Не става дума въобще за заяждане, много си ми симпатична даже Grinning, но фактът си е факт.

Последна редакция: сб, 04 май 2013, 15:21 от пенсионирана русалка

# 92
  • София
  • Мнения: 5 553
"Кill the fool with silence".... Elfi...

# 93
  • София
  • Мнения: 2 300
Много обичам, когато ме изкарват по-черна от дявола. Mr. Green

Първо - напълно приемам това, че решението на последната задача не е подходящо за седмокласници, не виждам защо всички решихте обратното и отговорът ми не беше към това уточнение, а към нещо съвсем друго.
Второ - харесва ми да съм безгрешна - толкова много, че когато дадох своите разсъждения на някои от задачите /за които попита Master/ посочих, че не съм сигурна в решенията си. А и по-назад бях дала грешен отговор именно поради недочитане на условието.
Трето - посочих в предния пост, тук не сме на ученическата скамейка. Коментар, твърдящ, че дадено решение е грешно трябва да бъде обоснован, иначе е безсмислен.

"Кill the fool with silence".... Elfi...

Не ти прави чест. Надявам се децата ми да имат по-достойни учители.

П.П. Продължаваме да създаваме излишна работа на Фран Джонсън.

Последна редакция: сб, 04 май 2013, 15:58 от Elfi

# 94
  • София
  • Мнения: 2 300
И в този ред на мисли, засега единственото  предложено решение на задачата , което би било прието от оценителите в 7 клас, е допълването до правоъгълен триъгълник. Peace Не става дума въобще за заяждане, много си ми симпатична даже Grinning, но фактът си е факт.

Нямах никакво намерение да се занимавам повече с тази задача, но толкова много дебати предизвика, че отворих един учебник за седми клас, за да разбера какво аджеба изучават децата.

Е, в крайна сметка и построяването, което аз предложих, но беше категорично отхвърлено, може да се използва:
"В правоъгълен триъгълник медианата към хипотенузата е равна на половината от хипотенузата"

Позовавайки се на тази теорема /OR1 е медианата в триъгълник AOQ/, лесно се доказва, че R1OP e еднакъв с R1QP.

Така че ganis вместо да обяснява, че тук също има допълнително построяване и че подобие на триъгълници не се изучава в 7-клас, да беше посочила как точно на база знанията на седмокласниците това допълнително построяване може да се използва.

Весели празници!



# 95
  • София
  • Мнения: 20 036
И в този ред на мисли, засега единственото  предложено решение на задачата , което би било прието от оценителите в 7 клас, е допълването до правоъгълен триъгълник. Peace Не става дума въобще за заяждане, много си ми симпатична даже Grinning, но фактът си е факт.

Нямах никакво намерение да се занимавам повече с тази задача, но толкова много дебати предизвика, че отворих един учебник за седми клас, за да разбера какво аджеба изучават децата.

Е, в крайна сметка и построяването, което аз предложих, но беше категорично отхвърлено, може да се използва:
"В правоъгълен триъгълник медианата към хипотенузата е равна на половината от хипотенузата"

Позовавайки се на тази теорема /OR1 е медианата в триъгълник AOQ/, лесно се доказва, че R1OP e еднакъв с R1QP.

Така че ganis вместо да обяснява, че тук също има допълнително построяване и че подобие на триъгълници не се изучава в 7-клас, да беше посочила как точно на база знанията на седмокласниците това допълнително построяване може да се използва.

Весели празници!





Напротив, Elfi. Подобно включване е много полезно.  Grinning Хубаво е да се видят различни решения на една и съща задача. Никъде не съм твърдяла, че моето примерно е най-рационалното или че няма по-елегантно, поради което наистина  се радвам на още един вариант като построение. Просто съм написала  в онзи момент това, за което съм се сетила и което е съобразено с познанията на един седмокласник. Само толкова. А мисля, че историята с неприемливостта на  подобието я уточнихме и няма какво повече да дъвчем едно и също. Затова нека да минем нататък -  няма ли, мами,   някоя задачка за връщане на темата в обичайното й русло? Hug

# 96
  • Мнения: 456
На страната АВ на остроъгълен триъгълник АВС (AC<BC ) е взета т.М така че МВ = MC.През т.М са построени ъглополовящите MQ (Q  лежи на АС) и МР (P лежи на ВС) съответно на ъгъл АМС и ъгъл ВМС.
а. Докажете, че MQ е успоредна на ВС
б.Ако ъгъл АВС = 45 градуса, ъгъл QPM = 15 градуса и PQ пресича правата АВ в т.N докажете че PQ=2MN

# 97
  • София
  • Мнения: 20 036
На страната АВ на остроъгълен триъгълник АВС (AC<BC ) е взета т.М така че МВ = MC.През т.М са построени ъглополовящите MQ (Q  лежи на АС) и МР (P лежи на ВС) съответно на ъгъл АМС и ъгъл ВМС.
а. Докажете, че MQ е успоредна на ВС
б.Ако ъгъл АВС = 45 градуса, ъгъл QPM = 15 градуса и PQ пресича правата АВ в т.N докажете че PQ=2MN

А).MQ-ъглополовяща
=> <AMQ=<CMQ=a
<CMB=180-2a като съседен
Триъгълник BMC е равнобедрен => <MCB=<MBC=[180-(180-2a)]/2=a
<QMC=<MCB=a като кръстни
=>QM||BC

Б).<B=45 градуса
Триъгълник BMC е равнобедрен =><BCM=45 градуса и <CMB=90 градуса
PM-ъглополовяща => <CMP=<BMP=45 градуса
Аналогично и <AMQ=<CMQ=45 градуса
<QMP=2.45=90 градуса
90+15+<MQP=180 => <MQP=75 градуса
Спускаме MH_|_QP. Нека MH=m. По ОЗ(която трябва да се докаже, тъй като задачата е от 2 модул)
=>QP=4m
Продължаваме PQ до пресичане с  продължението на АВ   в точка N.
Oт триъгълник NBP  имаме:
<N+45+105=180
<N=30 градуса
Tриъгълник AMH  е правоъгълен с 30 градуса и =>MH=MN/2
m=MN/2 <=> MN=2m
MN=2m; PQ=4m
=> PQ=2MN

# 98
  • Мнения: 456
Русалка, сърдечно благодаря  bouquet
Тази ОЗ или не я е учил, или я е забравил, но то е почти едно и също.Аз си мислех, че само по БЕЛ ще трябва да преговаря , то и по математика newsm78.

# 99
  • София
  • Мнения: 20 036
Русалка, сърдечно благодаря  bouquet
Тази ОЗ или не я е учил, или я е забравил, но то е почти едно и също.Аз си мислех, че само по БЕЛ ще трябва да преговаря , то и по математика newsm78.

В правоъгълен триъгълник с  остър ъгъл 15 градуса, височината към хипотенузата е 1/4 от хипотенузата. Hug

# 100
  • Мнения: 982

Та по останалите две задачи:

Тази с куба - тъй като трябва да има не повече от двя общи върха, значи двойките кубчета трябва да са разположени диагонално - на една страна има 8 различни двойки х 9 различни страни - 72 + 8 двойки от централното кубче към 8-те върха + 6 пъти по 4 двойки от всяко средно кубче на външните страни към средните странични кубчета на  съседните страни. Дотук ги намерих 104.


Две кубчета могат да имат: 0 общи върха (напр., две противоположни ъглови); 1 общ връх (напр., ъглово и централното); 2 общи върха (напр. ъглово и център на стена); 4 общи върха (напр. ъглово и среда на ръб).

Трябва да намерим всички комбинации от 2 кубчета, които са (27×26)/2 = 351 и от тях трябва да извадим комбинациите с 4 общи върха. Те са: централно кубче / център на стена – 6 двойки; център на стена / среда на ръб - 6×4 = 24; среда на ръб / ъглово кубче - 12×2 = 24. Всички двойки с не повече от 2 общи върха са 351 – 6 – 24 – 24 = 297.

Останалите отговори, според мен, са тези получени в темата - 581, 5 ч, 512, 48 (2578899), 297, 9 (простите числа по-големи от 13 и по-малки от 50), 996

Само ще припомня, че форматът на контролното е 15 задачи с отворен отговор за 90 мин. Сами по себе задачите не са особено трудни (в сравнение, например, с описателна задача в трудно състезание), но средното време за решаване на една задача е 6 минути.

Ето и някои от останалите задачи, за които синът ми се сети:

Зад.: Върховете на долната основа на правоъгълен паралелепипед са свързани със средите на ръбовете на горната основа. Обемът на полученото тяло е 330 куб. см. Колко куб. см. е обемът на паралелепипеда?

Зад.: Скакауец скача надясно и наляво по права линия. Скоковете надясно са с дължина 80 см, а скоковете наляво са с дължина 50 см. С колко най-малко скока скакауецът може да се отдалечи на 3 м и 70 см от първоначалната си позиция?

Зад.: Даден е трапецът ABCD с основи АВ и CD, в който ВС=12 см. Точка К е среда на страната AD и разстоянието от К до правата BC е равно на 8 см. Намерете лицето на трапеца.

Зад.: Иван трябва да изкачи стълбище с 10 стъпала. С една крачка Иван може да изкачи 1 или 2 стъпала наведнъж.  Шестото стъпало е счупено и върху него не може да се стъпва. По колко различни начина Иван може да изкачи стълбището?

# 101
  • София
  • Мнения: 2 300
Та по останалите две задачи:
Тази с куба - тъй като трябва да има не повече от двя общи върха, значи двойките кубчета трябва да са разположени диагонално - на една страна има 8 различни двойки х 9 различни страни - 72 + 8 двойки от централното кубче към 8-те върха + 6 пъти по 4 двойки от всяко средно кубче на външните страни към средните странични кубчета на  съседните страни. Дотук ги намерих 104.

Две кубчета могат да имат: 0 общи върха (напр., две противоположни ъглови); 1 общ връх (напр., ъглово и централното); 2 общи върха (напр. ъглово и център на стена); 4 общи върха (напр. ъглово и среда на ръб).
Трябва да намерим всички комбинации от 2 кубчета, които са (27Ч26)/2 = 351 и от тях трябва да извадим комбинациите с 4 общи върха. Те са: централно кубче / център на стена – 6 двойки; център на стена / среда на ръб - 6Ч4 = 24; среда на ръб / ъглово кубче - 12Ч2 = 24. Всички двойки с не повече от 2 общи върха са 351 – 6 – 24 – 24 = 297.

Никога не съм била особено добра в комбинаториката, но мисля, че трябва да се извадят и комбинациите с 0 общи върха - 193 на брой.

297-193=104 двойки кубчета с не повече от два върха.

Докато чакам да се изпече агнето и да втаса козунака, ще дам подробно описание на задачата:

                              брой         комбинации  с брой върхове      общо     
                                             0              1 и 2             4

ъгълчета:                  8            19             4             3               26
централни:                6             9             12            5               26
централни ръбч.       12           15             7             4               26
централно:                1             0             20            6               26

общо:                      27          386           208         108             702
делено на 2                           193           104           54             351

Последна редакция: нд, 05 май 2013, 12:01 от Elfi

# 102
  • Мнения: 982
0 е не повече от 2, т.е. по-малко или равно на 2. Защо ги изключваш?

193 (с 0) + 104 (с 1 или 2) = 297, по твоят метод.

# 103
  • София
  • Мнения: 2 300
0 е не повече от 2, т.е. по-малко или равно на 2. Защо ги изключваш?

193 (с 0) + 104 (с 1 или 2) = 297, по твоят метод.

Да, прав си. Не знам защо го изключвам  newsm78. Защото съм решила, че трябва да има общ връх - "които имат...общи върха".
Наистина има тънкости, с които контролните успяват да отсеят най-добрите.

Последна редакция: нд, 05 май 2013, 12:13 от Elfi

# 104
  • Мнения: 982
Според мен, за доброто представяне по този тип състезания (повечко задачи за ограничено време) освен обичайните неща, като знания (т.е. да знаеш достатъчно концепции и методи), практически умения (т.е. да свържеш конкретната задача с определена концепция/метод и бързо да „подхващаш” задачата от различни ъгли) и комбинативност (т.е. бързо да комбинираш две или повече, понякога на пръв поглед далечни концепции), са доста важни и неща като тайминг / усещане за време (т.е. ако за 2-3 минути по дадена задача не ти дойде нищо в главата, бързо да преминеш нататък, без да се изкушаваш да продължаваш да „дълбаеш”, като през цялото време си следиш и часовника) и здрава психика (може да се случи 2-3 поредни задачи да не „излязат” и тогава паниката наближава и концентрацията пада). 

Общи условия

Активация на акаунт