Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 83 385
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 405
  • Мнения: 7 683
А не е ли нормално отношението на учителя да бъде според заплащането, все пак и те са хора. В ДУ вземат никакви пари, съответно претупват си часа, а в ЧУ им плащат добре и дават най-доброто от себе си. Казвам го като възможна причина, а не твърдя, че е така.

ili1, кое е училището, ако не е тайна?

# 406
  • София
  • Мнения: 4 102
Obsolete, не това е имала предвид Тинкърбел, а следното - в частните училища взимат учители от държавните, следят ги през първата година, по какъв начин не мога да кажа, но ако той не е техния тип учител следващата година не продължава в това училище. Докато в държавното мястото му е сигурно, независимо дали има възражения срещу него.

Моето дете беше в държавно училище до 4 клас, всичко , което е описала Тинкърбел го имаше, плюс мога да направя още един много дълъг списък за това как г-жата ги научи на колективизъм, да правят проекти, да подкрепят по-слабите от тях и т.н. и т.н. Ако се върна назад, дори пари да ми дават , на мен, не бих избрала нещо друго за детето ми. Но съзнавам, че това е изключително рядко срещано и затова и нивото на частни училища се вдига постоянно.

# 407
  • Мнения: 4 877
С Тинки сме от едно у-ще и при нас всичките ни учители, доколкото съм наясно, са си на трудови договори към нашето у-ще и не преподават в държавни училища. Имат предостатъчно и деца, и часове.

Коментарът на Obsolete не е грешен. По-скоро не мога да кажа дали е така или не е така. Просто не се отнася за нашия случай.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2013, 09:35 от Danybon

# 408
  • София
  • Мнения: 5 782
И аз като прочетох написаното от Тинкърбел установих, че до 4-ти клас поне 90% от нейните изисквания са били покрити от ДУ в нашия случай. Все пак съм съгласна, че това е по-скоро частен случай и вероятността тези неща да са налични в ЧУ е много по-голяма.

Според мен на преподавателите им е много по-лесно да работят в ЧУ, където обикновено класовете са много по-малки. И съответно имат много по-добра възможност да обхванат всички деца и да им обърнат индивидуално внимание. Това е безспорен плюс на ЧУ.

В ДУ естествено преподавателите първо се опитват да изградят атмосфера на добра дисциплина. (Едно е да проведеш час с 15 деца, друго е с 30). Съответно заради това те се държат по-строго, когато преподават в ДУ.

Относно СМГ от 5 до 7 клас - училището безспорно е отлично, но не е алтернатива на ЧУ, тъй като е подходящо само за деца с откровен интерес към математиката. Ако такъв липсва, СМГ би било много трудно училище...  Wink

# 409
  • Мнения: 51 154
Съгласна съм, ЧУ все пак предлагат повече от ДУ по отношение на екстрите. Но имам и някои забележки:
- нивото на обучение по английски съвсем не е такова, че на 10-11 години децата да говорят свободно (т.е. да имат САЕ или поне FCE). Такова ниво си зависи от детето, а и училищата, които наистина наблягат толкова на езика се броят на пръстите на ръцете. Т.е. ЧУ не е някаква панацея за научаване на английски.
- децата от ЧУ също ходят на курсове по математика, ако скат да надграждат в състезателната математика. Иначе до 4-5 клас просто няма за какво да се ходи - материалът е елементарен.
- това със спорта и хобито за мен е странно - някой друг да ми избора какво да тренирам и какво да ми е хобита, ама тук е субективно. Други може да го харесват.

Цитат
Коментарът на Obsolete не е грешен. По-скоро не мога да кажа дали е така или не е така. Просто не се отнася за нашия случай.

Както сме казвали неведнъж - всеки гледа от своята камбанария. Obsolete има впечатление от СМГ и ПЧМГ, а в тези училища много преподаватели тъкат на два стана.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2013, 10:06 от Черна станция

# 410
  • Мнения: 1 782
Някак си не мога да приема, че учителят Х в сряда и петък отива в ДУ и се отнася лошо и преподава кофти, а в понеделник, вторник и четвъртък отива в ЧУ и става перфектния преподавател...

Несъгласен в две насоки.
Учителстването си е работа. Красивите думи, че е призвание са... красиви. Има разбира се такъв момент, но не е структуроопределящ.
И както във всяка друга сфера, естествено, че един добър специалист може да работи с различно кпд на две различни работни места. Всичко зависи от изисквания, контрол, заплащане...
За мен е наивно и идеалистично да се твърди, че учител / служител винаги дава 100% от себе си. Важното е да не падне много процентът Simple Smile
Това първо.
Второ, какъв процент от учителите в ДУ работят и в ЧУ??? 0.1? 1?
Ами приеми, че точно те са наистина заслужаващите си. И че преподават и на двете места отлично. Но в ДУ за останалите 99% не може да се твърди същото, докато в ЧУ е концентриран този 1 %.
Гост преподавателите са много ценно нещо, недей да го обезмисляш.


- нивото на обучение по английски съвсем не е такова, че на 10-11 години децата да говорят свободно (т.е. да имат САЕ или поне FCE). Такова ниво си зависи от детето, а и училищата, които наистина наблягат толкова на езика се броят на пръстите на ръцете. Т.е. ЧУ не е някаква панацея за научаване на английски.
Съгласен, ЧУ няма преимущество пред ДУ + отделна школа.
Все пак, всичко е в хорариума. Повече часове, повече знания и по-високо ниво...
В Св. София... знам ли, с тези 10 часа седмично може и всички да говорят. Това са си часове на ДУ + 2 школи... няма как да не се отрази.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2013, 09:49 от kodbg

# 411
  • Мнения: X
А не е ли вярно, че има два типа частни училища:

1. Такива, които са профилирани и наблягат много на даден/и предмети още в началното образование - като ПЧМГ и Света София.

2. и такива, които дават малко повече от ДУ в някоя насока, но са по скоро добра алтернатива на ДУ и не са специализирани(математика, език)  .

Ако искам детето да вземе сертификати по английски, естествено ще избера Света София.  Ако искам да развива математиката - ПЧМГ. Ако искам по скоро добра дисциплина и база, комбинирано с добро обучение по всички предмети може да потърся и да помисля и за някое трето ЧУ. Ако искам високо спортно майсторство - ще потърся спортно ЧУ. Всички останали предмети също ще бъдат обаче на достъчно високо ниво и си мисля на много по-високо от нивото което получават децата в ДУ. Тази логика, че дай сега като си плащаме, сме длъжни да развиваме всичко(математика, английски, спорт) на максимума е неприемлива и естествено би затормозила и детето и родителя.

Аз смятам, че независимо дали в ДУ или ЧУ, със специалните деца (с ярко изявени наклонности) винаги трябва да се работи допълнително. Само че ако посещава ДУ тази допълнителна работа ще е 2-3 пъти повече, отколкото ако посещава ЧУ. Това е предимството на ЧУ. Дава повече на всички посещаващи го деца, докато в ДУ трябва да си голям късметлия (учител, съученици, база и т.н.) за да си вземеш/получиш същото това ниво.

Това са си мои разсъждения де...

# 412
  • Мнения: 7 683
Всички останали предмети също ще бъдат обаче на достъчно високо ниво и си мисля на много по-високо от нивото което получават децата в ДУ.
Това са си мои разсъждения де...

Твои са, я, и на какво се базират? Откъде реши, че ще бъдат на по-високо ниво? Аз например, просто не знам как е, и аз като теб търся и събирам инфо. Но такова твърдение ми се вижда неподплатено с никакви факти и аргументи.

# 413
  • Мнения: X
Това са си мои разсъждения де... ....и си мисля ......

Татко Мецан предполагам, че горното просто си го пропуснал. Мисля, че сега вече имаш отговор на въпроса си.

П.С. Предлагам да уталожиш зле прикритото си раздразнение към мен (за което сам призна).   bouquet Същото се отнася и за kodbg.

Хайде да не се нахвърляте ако обичате. Като гладна глутница кучета сте. Както явно сте пропуснали да прочете, това са мои разсъждения. Просто възпитано и без раздранение ги оборете.... с факти и аргументи. И не ме квалифицирайте моля  Stop.... фенщина, изкривено мислене и т.н....

Аз лично имам тези разсъждения след като разгледах този материал:

http://www.danybon.com/index.php/education/maturi/1005-rezultati … a-v-sofia-4-class

Вашите доводи?  Mr. GreenНо моля без частни случаи. Когато евентуално бих търсила ЧУ (без да е профилирано) ще търся най-добрия пример (пак частен случай), а не най-лошия.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2013, 10:58 от Анонимен

# 414
  • Мнения: 1 782
Всички останали предмети също ще бъдат обаче на достъчно високо ниво и си мисля на много по-високо от нивото което получават децата в ДУ.

Тази логика

Това не е логика. Това е изкривено мислене. Как обобщи, че общото съсловие на ЧУ дава повече от общото съсловие на ДУ по останалите предмети... Ето тези нагласи са изключително дразнещи при споровете с феновете на ЧО. Това си е чиста фенщина без никаква връзка с факти и действителност.
Тук обсъждаме почти изцяло малко на брой ЧУ, попадащи в група 1 по твоето разделение. (ПС Св. София според мен си е чисто общообразователно у-ще, а не профилирано. Там се набляга допълнително на 3 предмета с помощта на свръхчасове, а не само в една област)
Група 2 помоему не е никаква алтернатива на ДУ, камо ли по-добра.
ПС - в сградата на ПЧМГ има още едно ЧУ - Пейо Яворов май се казва. Я проучи нивото на обучение там ама бързо, че според мен му е време да фалира и тогава пак изказвай становище, че група 2 е по-добрата алтернатива на ДУ Simple Smile

# 415
  • София
  • Мнения: 19 964
Ами кодбг - принципно си прав, ама не съвсем. В гимназиален курс специално  ДОСТА учители , далеч не само от СМГ, предават и в ЧУ.  Пример - учител от столична държавна гимназия предава в частно училище с много добро  име поне от няколко години , не е харесван особено  от учениците ( а и от родители) и на едното място , и на другото, меко казано е странен, трудно бих го нарекла и   чак толкова качествен преподавател и все пак си стои в частното. Стои си и в ДУ.. Wink Та и ти малко  обобщаваш, че всичко откъм учители в частното е непременно  на 6. Peace В ДУ, в което предава , има поне още 4-5 учителя, предващи и в частно. Това са тези, за които знам, нищо чудно да има и още. А  6-7 такива  учители в колегия от 50  души далеч не са 1 %.

Най-големият проблем на тази тема е, че привържениците (повечето) на частното говорят с лека ръка за преимуществата  му пред ДУ  в цялост. А такова обобщение е безпредметно и тоталано невярно. И преди съм споменавала, като ще правим сравнения, то нека са на една плоскост. СМГ с  ПЧМГ, Ерик Кестнер и Веда с 20 ОУ и 73 СОУ в прогимназиален курс, горните две частни с 91 НЕГ и 73 СОУ, но този път в гимназиален,  НФСГ с ЧГ Банкер и т.н. А не  частното е по-добро по подразбиране и толкова. Същото и с обратен знак - ДУ не е по-добро от ЧУ по дифолт. От огромно значение е кое ЧУ или ДУ визираме, а не да си приказваме обобщения на килограм. С какво примерно  упоменатото по-горе от кодбг частно " Пейо Яворов" превъзхожда  редица добри държавни училища без профилиране като 32 СОУ, 133 СОУ, 107  ОУ,  119 СОУ, 125 СОУ, 41 ОУ, 120 ОУ и т.н.. С какво някаква неизвестна частна гимназия като примерно  "Свети Наум", чиито възпитаници три години поред, въпреки минималната си бройка от 3-4 души, предполагаща ефективен учебен процес,  имат среден успех на матурата по  БЕЛ 3 и нещо,  превъзхожда държавни гимназии, при това дори нямащи каквито и да е претенции да са елитни? За мен дискусията  би била ползотворна,  ако някой излезе  с обосновано твърдение "Точно това ЧУ  има тези и тези съществени  предимства пред алтернативното му ДУ и обратното".  А не по принцип, в стила "Света София" и ПЧМГ като черешки на тортата  в ЧО да бъдат сравнени с някое обелско и надежденско  западнало основно училище, с преобладаващ  знаем какъв  контингент.Тогава е пределно ясно на чия страна са предимствата. Но на тази логика  същото може да стане и с обратен знак и тогава тезата, че  ЧУ превъзхожда тотално ДУ ще издъхне. Само едно такова нерелевантно  сравнение на 91 НЕГ, СМГ, английската и още няколко добри  държавни  училища с откровено слаби частни гимназии в миг  ще  докаже несъстоятелността на тезата, че ЧУ е с доста  гърди напред и е някаква панацея по принцип.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2013, 11:21 от пенсионирана русалка

# 416
  • Мнения: X
пенсионирана русалка абсолютно си права. Но за да си съвсем коректна трябва да кажеш и че въпросното "Пейо Яворов" не може да се сравнява с 32 СОУ (примерно), защото и двете са на противоположните полюси. Тезата ти важи и с обратен знак. Аз се старая да гледам средно резултатите и затова ми направи силно впечатление именно статистиката след 4 кл. (която в момента ме интересува, разглеждайки вариантите за обучение на дъщеря ми в 1-4 клас.)

Аз лично се опитвам да отсея важните (за мен) изисквания към училището, пречупени през нуждите и възможностите на моето дете. И тогава ще претегля какви са шансовете (късмет, връзки, денонощно висене пред сградата) да я запиша в така желаното ДУ. И ще преценя струва ли си предходното. И друго ще преценявам - кое предпочитам..... да платя (за също толкова добро училище като ДУ) без гореописаните ексцесии или все пак ДУ може и ще даде на детето ми повече от ЧУ и си заслужава времето, парите и усилията да я запиша в ДУ.  

И със сигурност ако реша все пак да е ЧУ, то то ще е най-доброто според гореописаните критерии.

# 417
  • София
  • Мнения: 5 782
Точно там е работата... Русалката добри сравнения е дала. Ако беше безспорно, че ЧО е по-добро и единственият му минус беше, че се плаща, тогава много повече хора биха се насочили към ЧО... Но, уви, нещата не са така праволинейни. И затова има много родители, които могат да си позволят да плащат, но избират да не го правят (понеже има и хубави ДУ). То и затова си говорим тук, за да си обменяме идеи и информация, и да си преценяваме съответно.  Wink

# 418
  • Мнения: 4 877
пенсионирана русалка, идеите са ти добри, но няма как да настояваш в масов форум, чиято цел е споделяне, хората да ти изготвят такъв обстоен сравнителен анализ. Повечето родители са с 1, 2 деца, а тук-там някои щастливци с 4 деца. В повечето случаи учат и на едно място. Информация от познати за чужди деца няма как да е с еднаква стойност с личната, а и личната си е субективна.

Всичко е въпрос на личен избор и е ценното хората да споделят във форумите, а не да правят социологически проучвания. Ясно е, че това е информация, пречупена през този, който я споделя.

Всеки, поставен пред избор, си прави списък с + и - и се ориентира. Говорим за хора, които са пред избор все пак.

И личният избор може да няма нищо общо с обективната ситуация или с това, което мислят другите. Пример с моето малко дете. Беше прието във Френския лицей и си учеше в българска частна градина. Реално трябваше да избираме между училище с 200-годишна история, абсолютна световна марка за качествено образование и детска градина на 2 години. За нас плюсовете в българската частна градина бяха повече. Направихме за всеки случай и съпоставка Френски лицей и частното училище, в което учи батко му. Ами за нас отново излязоха много повече плюсове за българското частно училище. Но това си е от наша гл.т., защото познавам бегло и семейство, което направи точно обратния избор.

Нещата са доста лични.

Отделно и самите частни училища помежду си също имат доста различния.

# 419
  • Мнения: X
Така е - има и отлични ЧУ, има и такива които са зле. Но за разлика от ДУ, които добри или лоши, продължават да си съществуват и да се финансират от нашите данъци, слабите ЧУ фалират и остават само добрите. И пак има висша лига, което е нормално - и в Англия Итън не е кое и да е частно училище.

Колкото за хорариума по мат., бел и англ., не мисля, че само в него е разликата. И преподавателите са различни (в Св.София и Св.Георги специално по мат.преподават едни от най-добрите, не само в ПЧМГ). Други преподаватели са съставители на учебници и помагала, по които учат учениците в цяла България.
Чрез високите заплати, ЧУ привличат най-добрите учители. И се учи много. В пъти повече, ако сравнявам новото ни ЧУ с предишното ДУ. А трябва да учиш, защото имаш ли три 4-ки за годината, си аут. Всяка година отпадат деца и се приемат други, след 4 изпита - математика, БЕЛ, английски и при психолог. И трябва детето наистина да се докаже, да изкара много добри и отлични оценки на изпитите, за да го вземат, не приемат просто така, за да си запълнят бройките. В ПЧМГ е същото - паднеш ли под 4,50, не ти подновяват договора, приемат се нови деца с изпит (свидетел бях как изключиха 5 деца и приеха нови, като изискването беше да си изкарал 5-ца на изпита по математика, с по-ниска оценка не те приемат). Ето тази практика я няма в нито едно ДУ. А като се махнат слабите ученици и останат само силните, се преподава на много по-високо ниво и класът дърпа напред. И за учениците добре, и за училището добре - отличниците коват слава, взимат купи, печелят НВО и прославят училището. ЧУ са много зависими от успехите си, както написах по-горе, тук не е непоклатимо положението - не си ли успешен, пазарът те отхвърля.

Та за нас причината да се преместим в ЧУ беше тази, че за да си осигурим качеството на образованието, което получаваме в ЧУ, правехме паралелно образование добро ДУ + съботно-неделни школи, които ни струваха хиляди лв. годишно (над 3) и ни убиваха всички уикенди. За семейството ни нямаше събота, нямаше неделя - сутрин се скачаше в 8 часа и се тръгваше по уроци из цяла София. Преумора и за нас, и за децата, и куп ядове и проблеми.  

Но за други родители причините са други - добри ДУ има само в централните райони на София, нека не се залъгваме. Ако живееш в крайните квартали и периферията на София (вилни зони, новопостроени комплекси над околовръстното, Банкя и т.н.) какви опции имаш за добро начално ДУ? Никакви. Тогава ЧУ с осигуреният транспорт до врата са ти единствен вариант.
Трети родители пък търсят сигурност, най-богатите българи например не могат да си дадат детето в училище без охрана.
Четвърти са живели в чужбина, видели са колко скъпо, престижно и недостижимо за нормален човек е детето му да учи в елитно ЧУ там, затова тук ползват тази възможност
Пети искат спокойствие - да са по-информирани какво се случва с детето, то да е по-обгрижено, да учи в по-малки класове, да е изолирано от агресията, да е в отбрана среда, а не основно заради учебния процес.
Шести са много ангажирани служебно и избират училище с целодневно обучение. Иначе трябва да наемат човек да води и да прибира детето, както и да го гледа следобяд, а не всеки е склонен да допуска чужд човек в къщата си.
Та причини много, всичко зависи от гледната точка.

Общи условия

Активация на акаунт