Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 83 268
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 1 080
  • Мнения: 50 925
Хъм, но във всеки случай сигурно е доста по-добро от СМГ, особено ако гледаме матурите, където АК са винаги първи, а СМГ са на абсолютно незавидно място, да не говорим за английския, който в АК се усвоява на дълбочина и в детайли и нюанси, непостижими за АЕГ и за която и да е езикова гимназия, а в СМГ пък за езикова подготовка сигурно изобщо не може да се говори; и да не говорим за начина на мислене, който се придобива в АК и ще е необходим после във всеки западен университет и от който са много далеч елитните ДУ.

И ти кога се убеди лично в това, което пишеш, при положение че си с дете в детската градина и опитът ти е само от четене? Доколкото знам и английски не говориш.
Чудя се провокация към мен ли е това или или наистина го вярваш? newsm78
Каквото и да е няма да изпадам до там да ти отговарям по същество, детето ти си е твое, мнението ти си е твое, живеем в свободна държава и всеки има право да пише каквото иска Peace
Но в края на краищата и бавно развиващите се деца имат право на образование и шанс в живота и това, че СМГ им дава шанс да си развият второкачественото мислене е много похвално.

П.П. Освен това аз не съм казвала, че СМГ е по-добро училище, а че за нас е било по-добро и ни устройва повече. Все пак в СМГ дъщеря ми научи английската азбука, да брои до десет и даже дните от седмицата и месеците. Може да чете с разбиране несложен текст на български и, представи си, даже може да прави прости логически съждения, макар разбира се нивото и на мислене да не може да се мери с това на децата в АК. За нас училището си беше таман - нали за всеки влак си има пътници.

Последна редакция: пт, 21 фев 2014, 22:16 от Черна станция

# 1 081
  • София
  • Мнения: 19 931
Мецане, само виртуално те познавам и ми се струваш определено  симаптяга, но винаги се чудя на непостоянството в позициите ти в рамките на доста кратки периоди от време. Възгледи за образование не се менят толкова лесно, особено пък, когато детето е малко и нямаш преки наблюдени. Казвам го с най-добри чувства, не мисли, че те нападам..Ако се върнем назад  по темите, има много твои постове, от които става ясно, че нито си фен на Колежа, нито одобряваш системата на обучение в него..
Колкото до матурите, и тях сме ги бистрили десетки пъти.. Какво, по този показател НЕГ например може да се каже, че или не отстъпва  с нищо или отстъпва на АК с твърде малко предвид доста по-големия си випуск.. И какво от това? За какво говорят чак толкова тези резултати? Освен едната матура по БЕЛ, която е задължителна за всички, по другите предмети има  сериозно разпръсване на ученици и съответно не съвсем обективна  база за сравнение поради различен брой явили се.  И как знаеш в коя гимназия на какво мислене ги учат или не учат.. И доколко децата са готови за следване в западни университети? Бройката на деца от СМГ и езиковите, следващи навън и справящи се много добре с предизивикателствата на чуждото образование,  е много, ама много сериозно число.. Та все на нещо са научени, не им бери грижата. И защо контактът с един , двама,  5 или 10  американци непременно да е  по- ползотворен за развитието на едно дете от контакта му с немци например? Въпрос на приоритети е с коя култура и манталитет  искаш да имаш вземане-даване. Или с японци например. Познато дете учи в спряганото за не толкова елитно 18 СОУ с японски. И контакт с японци е имало, и до културата им се е докоснало, и много е научило, щом спечели надпревара по ораторско майсторство  на японски в двубой  със студенти от БГ и чужбина ... И ето, със стипендия ще следва  в Япония.

Последна редакция: пт, 21 фев 2014, 22:20 от пенсионирана русалка

# 1 082
  • Мнения: 7 683
Доколкото знам и английски не говориш.

Е, не така де, доста добре говоря английски и то често, тъй като ми се налага често да общувам с колегите от фирмата - майка. За немския съм казвал, че съм зле, там съм на А1, обаче английския ми е на ниво между С1 и С2 и го говоря напълно свободно по всякакви теми. И да пиша мога грамотно даже:) Не че има отношение към това дето съм писал де. Ами просто всеки може да види резултатите от матурите в 12 клас и как АК са винаги първи и СМГ колко са назад. Колко се учи английски в математическа гимназия знам от опит, щото и аз съм завършил такава. Пък и никой няма да го отрече, че език в СМГ не се учи, нито научава.

# 1 083
  • Мнения: 50 925
Е, значи съм объркала немския ти с английския, извинявам се Peace
Но иначе в СМГ основно се учи математика, а не английски, та да сравняваме английския. Макар децата от СМГ масово да имат сертификати за С1 и С2 де, ама то ги вземат покрай другото, с уроци 1-2 пъти седмично.
Освен това ако се бяхме записали в АК рискувахме да ни изхвърлят за слаб успех, особено по БЕЛ, та затова се спасихме в СМГ (намерихме го за по-подходящо училище, както писах). Все пак много важно е човек да преценява правилно и адекватно.
За университет пък, ако някакси издържим матурата ще му мислим. Все пак в България поне местата за студенти са повече от кандидатите, та и с тройка на матурата някак ще се оправим. Не бери грижа за нас.

# 1 084
  • София
  • Мнения: 19 931
 Според мен, Мецане, правиш една и съща грешка... Винаги всичко свеждаш до научаването на език. А научаването му  в гимназиална степен не е единствената цел, още по-малко основната.. Ако беше така , то как би отговорил на въпроса защо деца, учили активно английски от малки пак отиват в АК...Не езикът е причината, а системата, начинът на обучение, концепцията, които са в унисон с представите на дете и родители.. Представи си все пак, че  има хора, за които далеч по-важно е да се задържи и развива  постигнатото много високо ниво по мат на деца-състезатели - нещо, което най-добре се получава именно в СМГ. Много важно, че английският ще е учен на курсове. Нали пак ще се знае,  по-слабо от нивото в АК вероятно - и какво от това? Това дали ще е пречка за някое наистина  много  способно дете  в областта на математиката и информатиката да следва в Англия или САЩ ? Направи справка в дванадесетокласната тема за  един семегеец и успехите му,  без да е имал какъвто и да е допир с АК. Такива деца съвсем резонно избират СМГ, за тях специално то е по-доброто място. За други пък  е АК, това се опита да ти каже Черна станция. Но универсално най-добро няма. СМГ е по-добрият избор  за нейното дете, не по принцип. За друг  АК е най-добрият избор, ама пак не общовалиден.. Хора всякакви, интереси всякакви,нагласи всякакви, приоритети различни..

# 1 085
  • Мнения: 7 683
Ама защо ЧС се засегна лично толкова много, не знам. Но виждате ли, ако ви се стори, че нещо засегне личният ви избор или училище, веднага скачате като опарени:) а кое в коментара ми за АК и СМГ не е вярно?

Мисля, че много добре знаете, и Черна Станция, и Русалката, че сте ми най-любимите потребители тук и с голямо удоволствие ви чета, но трябва честно да си кажем, че каквото и да пишете, то винаги се свежда с две думи до това, как държавното образование е по-добро от частното.

И понеже сте умни, и с богат речник и богата култура, много добре ви се получава. Толкова добре, та много от хората не се и усещат даже, че всъщност сте яростни противници на частното образование:) в което няма нищо лошо и си е ваше право и мнение.

Между другото, Русалке, много добре знам какво съм писал за АК, но хиляда пъти бих го предпочел пред СМГ именно по причините, които написах по-горе и които не сте оборили.

И далеч не е само езикът, ами те АК и по БЪЛГАРСКИ ЕЗИК са винаги първи. Не, въпросът е съвсем различният подход там, презентациите, начинът, по който се обсъждат прочетените нови произведения, начинът на мислене, атмосферата, докато и в елитните ДУ преподаването и подходът са същите, каквито бяха и през соца и успехите се дължат именно на децата, които са там, които деца биха имали такива успехи навсякъде, а не толкова на това, че са много добри училищата.

Последна редакция: пт, 21 фев 2014, 23:40 от Татко Мецан

# 1 086
  • София
  • Мнения: 19 931
Напротив, не четеш... оборих те , но не за СМГ, тък като за там съм страничен наблюдател и не е редно да се изказвам. Казах ти, че НЕГ например през годините  с много малко или въобще не отстъпва на АК по показател матури. И какво от това? Обясних ти, че тези матури не са чак толкова показателни, колкото ни  се иска.. Казах ти, че децата и другаде имат предостатъчен контакт с хора, носители на даден  език, манталитет и култура, но не непременно американска. Този факт прави ли  неспособни добрите чужди  преподаватели, прави ли ги неизграждащи у децата начин на мислене, помагащ им после в следването ? Или? И ще ти кажа нещо, пък дори и с риска да си навлека упреците на  много потребители.. Не залагай чак толкова много на изграждащия уж мислене у учениците досег с чуждестранните  учители. Невинаги  те  са точно  онова, което е най-добро за децата ни. Несполучливи "попадения" има и сред немските учители в НЕГ през годините , и сред предаващите в АК. Последното е писано дори и във форума, макар и с половин уста,  а аз  съм го чувала и от познато дете в Колежа.

# 1 087
  • Мнения: 50 925
Няма какво да се оборва, това ти приказваме през цялото време. Както казах за всеки влак си има пътници и за всяко дете си има най-подходящо училище. Един отива в СМГ, друг в НЕГ, трети в АК и за всеки това може да е най-добрият избор. Постиженията на някое конкретно дете и перспективите точно за неговата реализация нямат никаква връзка нито с общите резултати от матури, нито с общото ниво по английски, нито с начина на мислене на цялата общност в дадено училище.

А освен това ти конкретно наистина познаваш нещата съвсем задочно. Детето ти не се е явявало на изпит за сертификат, на изпит за приемане в АК, ЕГ или МГ, не е писало есета и не се е явявало на състезания по математика. Когато минеш през всичко това заедно с него сигурно ще имаш нужната зрялост и опит за да преценяваш по-трезво. Сега се лашкаш насам натам и всеки ден се събуждаш с нова ориентация. И това е защото четеш като аутсайдер. Истинско и точно мнение ще имаш само когато ти дойде до главата.

Цитат
Не, въпросът е съвсем различният подход там, презентациите, начинът, по който се обсъждат прочетените нови произведения, начинът на мислене, атмосферата, докато и в елитните ДУ преподаването и подходът са същите, каквито бяха и през соца

Това на каква база го пишеш? Бил ли си в часовете по БЕЛ на Люси от СМГ та да знаеш какво и как се обсъжда там?

# 1 088
  • София
  • Мнения: 19 931
Мецане, преиграваш малко..Наистина говориш наизуст.  Разучи по-обстойно как една преподавателка по БЕЛ , със "застиналите"  си  методи на работа  от соца,  обучава   децата от НЕГ по литература с помощта на онлайн платформа от няколко години.. И после пак ми пиши обобщения. Или прочети как като методика  и при каква материална  база една друга преподавателка, в 73-то СОУ, води часовете си  по информатика и защо е отличена  специално от вицепрезидента на Майкрософт. Едва ли ще да е заради соц маниерите й   на работа, ама знам ли, щом казваш... Mr. Green

И не подценвай, моля те, интелекта на пишещите тук. Бъди спокоен, никой от тях не се е подвел.  И без твоя анализ всияки  са напълно наясно  с позицията ми, която никога не съм и крила.  Определено смятам, че на този етап (а и в близките години), в гимназиална степен ЧУ сериозно отстъпва    на ДУ. И точно по причината, която ти си дал . Основният "капитал" са можещите, амбициозни деца.. А този капитал за момента е концентриран предимно в ДУ и ще мине доста време преди този факт да се промени..Казвам предимно, тъй като изключенията  ги знаем всички. Simple Smile

Последна редакция: пт, 21 фев 2014, 23:32 от пенсионирана русалка

# 1 089
  • София
  • Мнения: 2 952
Та все на нещо са научени, не им бери грижата. И защо контактът с един , двама,  5 или 10  американци непременно да е  по- ползотворен за развитието на едно дете от контакта му с немци например?
Само за да вкарам малко цифри, всъщност контактът в АК е с 10-тина чужденци на година като преподаватели, които всяка година са нови и не са само американци. Част от администрацията - примерно декан на учениците и всички други неща извън класната стая също се водят от чужденци. Илективите също са по няколко и се водят и от българи и от чужденци. Та вероятно става дума за 20-тина души небългари на учебна година, с които детето общува. Всичко това го казвам за ориентир в случай, че на някой му е интересно. За мен не е причина да запиша детето си в АК, но да - доволна съм от тази черта на средата там, но не защото ще го подготви за нещата, които го чакат след 12-ти клас, а защото му дава поглед над нещата от живота, който не навсякъде е факт.

С Мецан не спорете, той е добронамерен, но променлив, явно ранното запролетяване резултира в лИбов към АК и отрицание на последно разгледаните ясли с изучаване на немски, тъй като е разочарован от часа по френски, на който е присъствал. Мецане, спри се бе човек, детето ти е да 2-3 години, ако не бъркам. Та ти ще се окажеш по-зле от всичко нас взети заедно  Grinning

Относно научаването на език и гимназиалната степен имам много крайно мнение. Преди гимназиална степен всичко е упражнение в научаване на език предвид липсата на умения на децата да боравят завършено, пълноценно и във всякакъв контекст с езика. Не само не съм против да се учи език, ами смятам, че трябва да се прави, но смятам че детето трупа, свиква, в някои случаи дори е активно на езика, но истинската грамотност и на родния език не е равна на 6-тица в четвърти клас, а е равна на 6-ца в 12-ти клас  Simple Smile Да знаеш определен език не е равно на учил съм определен език, а е равно на имам готовност да боравя с езика във всякаква среда и контекст, писмено и устно.
Горното не важи за случаите, когато детето се отглежда в дву- и повече- езична среда. Което пък не е равно на ДГ с учителка, която е носител на езика.

# 1 090
  • Мнения: 1 007
Ценното на езиковите гимназии и АК е именно научаването на езика. При повече чужденци, неговорещи български, шансът да се усвои перфектно езикът се увеличават. Всичко останало зависи много повече от детето, отколкото от училището.
Относно средата, мисля, че се надценява. За голямо мое съжаление. За АК е ясно, че нивото на прием е занижено, но ако се замислим, така е донякъде и за другите елитни училища. Това е, от една страна, поради леките изпити, от друга - поради факта, че до седми клас масово се учи само БЕЛ, математика и английски. В ЧУ официално, но подозирам, че и в много ДУ неофициално (завишени оценки по общообразователните предмети). Още в осми клас се получава разслоение, като за някои деца се чудиш как изобщо са влезли.

# 1 091
  • София
  • Мнения: 2 952
За АК е ясно, че нивото на прием е занижено, но ако се замислим, така е донякъде и за другите елитни училища.
Когато прочетох изречението за първи път бях несъгласна, когато се замислих май е точно така.
Навремето бариерата за влизане в ЕГ/МГ бяха едни доста трудни изпити, които не всеки посягаше да държи, тъй като оценката ясно и еднозначно би била 2 или 3 за масово дете от масово училище. В най-желаните училища в Сф и големите градове се влизаше с отлични оценки. Разслоението по знания, еднозначно се отразяваше и от оценката на изпита (ако всички биха го държали).
Сега не е така. Личен пример - синът ми беше решил без грешка НВО по математика във втората му част, която се държи от децата, които ще кандидатстват, съответно там имаше макс. брой точки, проценти, не помня как оценяваха. Имаше грешки на леката част, която е задължителна за всички, съответно крайната оценка не беше пълна 6-ца. В година на трудни изпити той би имал много висока оценка. В година, в която стотни, дължащи се на леки дреболии са решаващи, ще е изтеглил късата клечка.
От класа ми в началното училище, не повече от 4 или 5 деца кандидатствахме в гимназия с изпит. Става дума за старо силно основно училище в центъра на един от най-големите градове извън Сф.

# 1 092
  • Мнения: 3 008
Казах ти, че НЕГ например през годините  с много малко или въобще не отстъпва на АК по показател матури. И какво от това? Обясних ти, че тези матури не са чак толкова показателни, колкото ни  се иска.. Казах ти, че децата и другаде имат предостатъчен контакт с хора, носители на даден  език, манталитет и култура, но не непременно американска. Този факт прави ли  неспособни добрите чужди  преподаватели, прави ли ги неизграждащи у децата начин на мислене, помагащ им после в следването ? Или? И ще ти кажа нещо, пък дори и с риска да си навлека упреците на  много потребители.. Не залагай чак толкова много на изграждащия уж мислене у учениците досег с чуждестранните  учители. Невинаги  те  са точно  онова, което е най-добро за децата ни. Несполучливи "попадения" има и сред немските учители в НЕГ през годините , и сред предаващите в АК. Последното е писано дори и във форума, макар и с половин уста,  а аз  съм го чувала и от познато дете в Колежа.

За матурите съм напълно съгласна, при едно условие - Да си сложите ръка на сърце и да потвърдите, че децата от 91НЕГ не ходят на допълнителна подготовка за тях. А и да ходят, лошо няма, представянето им е отлично, но не е само заслуга на у-щето представянето им.

Сега по втората част: Правите съпоставки и разсъждавате над преподавателите-чужденци, като си мислите, че изтъкваме предимно чуждестранния състав на преподаватели в АК, като предимство. Не, това е важното, а различната система на обучение като цялост и това което тя дава и изгражда в учениците. Подробностите сте ги чели в темата за АК. Само исках да уточня това.
И извън горното, чудно ми е защо споменавате само преподаватели американци, като убедена съм сте чели, че там преподават и англичани, шотландци, ирландци и др националности. И съвсем не се търси подражание на нечий манталитет.

# 1 093
  • София
  • Мнения: 2 361
За голямо мое съжаление. За АК е ясно, че нивото на прием е занижено, но ако се замислим, така е донякъде и за другите елитни училища.
Съгласна съм. Стефан Б. преди няколко страници е написал мнението си по въпроса и то съвпада с моето. Според мен това е новата политика на колежа. Приемат повече деца, но общата бройката на учениците в училището се запазва. Както и Стефан е писал, поради една или друга причина около 1/3 напускат училището. Този нов подход има своите предимства - от една страна си покриват разходите, от друга не им се налага да смъкват критериите, за да запазат необходимия брой ученици. И третото голямо предимство е за родителите - всички се питат какво ще стане ако детето не е добре на изпита, нещо леко се издъни и т. н. - няма друга възможност. А сега с този увеличен прием,  се дава шанс на повече деца и след това всеки има право да защити мястото си в колежа и да докаже, че има нужните качества.

# 1 094
  • Мнения: 1 007
Да си сложите ръка на сърце и да потвърдите, че децата от 91НЕГ не ходят на допълнителна подготовка за тях. А и да ходят, лошо няма, представянето им е отлично, но не е само заслуга на у-щето представянето им.


Няма как да е заслуга нито на училището, нито на уроците. Шестицата по БЕЛ винаги е индивидуална заслуга на детето. Особено в 12-ти клас, където имаме разсъждаване (говорим за четене, четене и пак четене). Това не е първи клас, че да зависи толкова много от учителя, бил той редовният или частният. Нека не забравяме, че зрелостниците са пълнолетни и или са грамотни и могат да разсъждават, или и уроците няма да ги спасят. Остава сложният въпрос кой и как оценява работите им  Sunglasses Ако шестиците са реални, явно и НЕГ, подобно на АК, извършва чистка през годините.

Общи условия

Активация на акаунт