Дисфазия!

  • 13 003
  • 30
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 2 327
МОФ, радвам се че нещата при вас не са сериозни.
Ти си инат жена, няма начин да не се справиш Simple Smile Пък като ти се мрънка - мрънкай, ние ще слушаме Simple Smile
Иначе може би е добре да послушаш Veni, децата са големи хитреци, приспособяват се много бързо...

# 16
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Голяма съм коза с тази липса на време, пак сум пропуснала Embarassed

Я сега да видим какво става тук

За мен има два проблема
1. Многоезичие
2. Нарушение на езиковото развитие - дали е алалия или дисфазия от разстояние не мога да кажа. Аз лично не приемам термина алалия, и казах на МОФ, че по описанията и се колебая между дисфазия на езиковото на развитие и вербална диспраксия.

Я да видим дали можем да помогнем от разстояние

МОФ намери време да отговориш на следните въпроси:
До края на 1-та година
1. имаше ли проблеми около раждането му
2. Изплака ли веднага
.3 Бил ли е в кувьоз
4.Имал ли е проблеми с храненето - дали е повръщал повече отколкото трябва, задавял ли се е по-често от колкото трябва, колко вредеме бяхте на пасирана храна
5. Правеше ли опити да те имитира - като движение и като звукове

От края на -та година до сега
1. На кой език предпочита да ГОВОРИ
2.Кога за първи път чу две думи свързани като изречение или подобно
3. Ако иска нещо - ти го показваше и колко продължи това или ставаше нервен защото не го разбираше
4. Може ли да разказва за собствения си опит и ако го прави използва повече негови собствени измеслени жестове или използва части на думата (кои части - началото, края?, заместител на думата - какъв)
5.Може ли да разказва приказка
6.Може ли да поватря думи които му казваш да каже или - ОТКАЗВА ДА ГО ПРАВИ, РАЗМЕНЯ МЕСТАТА НА ДУМИТЕ, РАЗМЕНЯ МЕСТАТА НА СРИчКИТЕ ИЛИ БУКВИТЕ
7. кое му е по-лесно - да разкаже каквото той иска или да повтори това което е чул от теб
8. как общува с другите деца - с говор, със жестове, не общува?

стига ти толкова за сега, след отговорите ти пак ще пиша Hug

# 17
  • Мнения: 2 531
Нина, мога ли аз да се включа с отговори на някой от зададените въпроси, макар че не са предназначени за нас? Praynig
Проблема на сина ми е много комплициран, има родова травма, седял е в кувьоз, а на 10 м. му откриха и хромозомна аномалия, която не беше конкретно диагностицирана като синдром и съответно само се предполагаше какво може да има. На 2г. му откриха субмукозна цепка и аномалия на мекото небце- по късо,доц. Анастасов му прави пластика!Диагнозата поставена от логопед тогава - ринолалия. Освен това му поставиха и тръбички в ушите защото тъпанчетата бяха хлътнали та предположиха че не чува. После пак предположиха че чува вече и никой не намери за необходимо да изследва слуха му. До 3г. говореше около 10-15 срички, но разбираше абсолютно всичко !Обяснявяше ми по свой начин, основно с ръце какво иска. Почнахме терапия с логопед, която беше меко казано несполучлива- той се изнервяше и отказваше да съдейства/естесвено като не чува точно какво се иска от него/ и така загубих година и половина ценно време. Напредна през това време в говора, но не мисля че е било от терапията.Започна да повтаря но с много грешки. А с ръцете се справяше перфектно, дори чак се изумявах какво асоциации прави за да ми обясни действия и да ми разказва! Това лято отидох в ИСУЛ и му направиха аудиограма - слуха е между 40-60 дц, по слаб в дясно!Изсписаха му апарти.Почнахме терапия при друг логопед. Тя успя да заработи с него като с възрастен- сяда за 10-15 мин и повтаря каквото се иска. Това което е особенно е че от самото начало детето проговори първо прилагателни, глаголите сега почват да влизат в речта а ги заместваше със знаци. Иначе изречения/с ръце/ почна да прави на 2,5г.Въпроси започна да задава на 3,5г.  Логопедката ме уверява че слуха е причина за това изоставане, но аз все се съмнявам. Ти мислиш ли че може всичко да е от слуха? В момента трудно свързва две различни срички в упражненията /напр. ка-та/ и им разменя често местата, а думи с три срички мнооого трудно усвоява/напр. но-ви-на/ Иначе сричка по сричка ги повтаря!А и може ли да се постави диагноза ринолалия на дете което говори 10 срички?

Последна редакция: вт, 07 фев 2006, 18:05 от veni-b

# 18
  • Мнения: 3 634

До края на 1-та година
1. имаше ли проблеми около раждането му

Той беше огромно бебе. 53 см и 4, 510 кг. Родих без секцио, но след 45 минутни напъни вече бях на края на силите си и на края го извадиха с вакум.

2. Изплака ли веднага

До колкото си спомням- да

3 Бил ли е в кувьоз

Не

4.Имал ли е проблеми с храненето - дали е повръщал повече отколкото трябва, задавял ли се е по-често от колкото трябва, колко вредеме бяхте на пасирана храна

Той беше от децата с късните зъби и се давеше защото нямаше с какво да дъвче (или така си мислех). Първото зъбче изби на 11 месеца. Давел се е, но не е повръщал.

5. Правеше ли опити да те имитира - като движение и като звукове

До колкото си спомням не. Не помня да е бил същия като сестра си. Тя имитира, прави същите звуци... коренно различна е от него.


От края на -та година до сега

1. На кой език предпочита да ГОВОРИ

Това зависи от с кого говори. Ако е с мен, ще е на фински. Ако е с баба си- на български. Ако аз му говоря на фински, ще ми отговаря на фински, ако превключа на български и той превключва.
Според мен финския е по- силния от двата езика.

2.Кога за първи път чу две думи свързани като изречение или подобно

Ууу... не помня... Честно, напрягам се и не помня.

3. Ако иска нещо - ти го показваше и колко продължи това или ставаше нервен защото не го разбираше

Показваше ми го, и сега ми го показва и както всички останали деца започва да се тръшка след като му кажа, че няма да стане на неговата (да му го дам или купя). Нервничал е по време на групови игри в които "нормалните" деца играят и той иска да играе, но поради факта, че не разбира какво става не може да играе с тях (тоест, те го отблъскват, той остава извън кръга, боли го, реве, тръшка се... Аз обяснявам... успокоявам... сега някак си не сме имали този проблем, но пък и не е ставало дума за игране на общи игри. У нас в повечето случай аз съм тази на която й иде да се тръшка защото той не разбира нещо което искам от него).

4. Може ли да разказва за собствения си опит и ако го прави използва повече негови собствени измеслени жестове или използва части на думата (кои части - началото, края?, заместител на думата - какъв)

Много обича да обяснява кой какво и защо... но с малкия си запас от думи малко му е трудно. Началото е оплетено с що годе разбираеми думи, средата е разбираема, края не може да се хване изобщо. Има и моменти в които началото не се разбира, но средата и края са разбираеми. Заместителите на думите са в повечето случай ръкомахане, заместване с финска дума (ако ми обяснява на български) или смотоляване на нещо неразбираемо.

5.Може ли да разказва приказка

Не Sad

6.Може ли да поватря думи които му казваш да каже или - ОТКАЗВА ДА ГО ПРАВИ, РАЗМЕНЯ МЕСТАТА НА ДУМИТЕ, РАЗМЕНЯ МЕСТАТА НА СРИчКИТЕ ИЛИ БУКВИТЕ


Може, стига да иска. При самото повтаряне обаче прави грешки и ако го накарам много пъти да повтори направо казва : Аз нимогха! и така до следващия път. Ако е изречение, ще изяде някоя дума. Ако е дума, може и да се случи да размени (не съм забелязала кое точно) я букви, я срички... не знам със сигурност кое.

7. кое му е по-лесно - да разкаже каквото той иска или да повтори това което е чул от теб

По- лесно май ще да му е да повтори това което е чул.


8. как общува с другите деца - с говор, със жестове, не общува?

Общува и още как. Много е социален. В магазините ходи и търси някой работещ в магазина и започва да разпитва защо какво и как... неразбираемо, разбира се. Общува с говор.


П.С.
Пробвах това с шепненето с ръка пред устата. Чу ме и ми отговори. Не мисля, че има проблем. Ще повдигна въпроса отново с лелята в детската консултация като идем да прегледат Неа на 20 февруари.

Последна редакция: вт, 07 фев 2006, 18:39 от Мама от Финландия

# 19
  • София
  • Мнения: 4 884
Четейки какво сте написали все повече започвам да мисля, че и моят син има такава диагноза.
Как ще го пускам на детска градина, като не може да яде леща, защото се дави и повръща от зърната?!
Не може да изговаря правилно много думи и като цяло казва втората половина на всяка дума.
Получава се нещо от рода на : "Тати пави мона въка", което би трябвало да значи " тати прави камиона навънка". Аз на моменти изобщо не разбирам какво иска да ми каже, камо ли другите хора. На въпроса как се казва отговаря неразбираемото " Бан Ноф, гано Бобо", в превод- "Боян Иванов, галено Бобо".
Мисля, че разбира всичко, повтаря всичко, но по свой си начин. Но сам почти не може да измисли изречение. Не разменя срички, но изговаря само последната сричка на думата като цяла дума.
И това проблемно хранене..Виждам, че децата започват да го игнорират, след като го попитат нещо и той не им отговори. Не съм го водила при невролог за това, но веднъж бяхме при Нина ( преди няколко месеца ), и тогава не се потвърди или отрече нещо конкретно. Но мисля, че имаме някакъв проблем..

# 20
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Мами, не си слагайте диагнозите сами, моля, няма две еднакви деца

МОФ, Всичко съм прочела, но трябва малко да помисля преди да отговоря

# 21
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
Четейки какво сте написали все повече започвам да мисля, че и моят син има такава диагноза.

gabiplus - подобен е и моя син и аз точно това си помислих, четейки моята дружка МОФчик Heart Eyes. Стискам палци на Оливер и дано да е проблема в многото езици, дето чува.
Та синчето "говори" изключително лошо. "Дабо" е Браво - примерно. "Даи го" е ударих го(се) и т.н. В последно време съм и "йейооо", защото ходи на ясла от почти 10 месеца.
Направо не знам, дали да се притеснявам и дали сме за консултация с логопед. Той е на 2г.5м., като на тази възраст дъщеря ми знаеше и пишеше буквите.
Мислех, че ходейки на ясла, ще се отпусне. Но не е така. Пък у нас всички сме приказливи, но явно не го влече говора. За изречение и дума не може да става, а ако зареве се мъча да разгадая за какво е, по жестове и рядко по някоя сричка.
За пореден път съм в шаш Crazy
Нина - какво мислиш/казваш?

# 22
  • Мнения: 532
[Направо не знам, дали да се притеснявам и дали сме за консултация с логопед.
За пореден път съм в шаш Crazy
Нина - какво мислиш/казваш?
И аз така се притеснявам за Никълъс. Той на 2г.3мес., но ги връзва едни фльонги, само аз мога да му разбера какво казва. Обикновено думи съставени от една до две срички и то повтарящи се. Надявам се нищо да му няма, но като зная на тази възраст батко му и кака му си говореха направо с изречения  newsm78
Ще му тествам и аз слуха с шептене, а за повтаряне на дума от две различни срички почти е невъзможно понякога. Забелязала съм, че не може да казва определени звуци - Л, С, В например, за Р да не говорим Cry

# 23
  • Мнения: 3 634
И Оливер не може да казва на пример Р... но в нашия случай Р и неможенето му са последното ни главоболие. Ако ще и никога да не се научи да казва Р (майка ми е имала проблеми с Р-то, вуйчо ми все още има проблеми) стига само да проговори като другите... Много не искам, нали?
Мами на дечица под 3 годинки, дайте им още малко време! И както Нина е призовала вече, не самодиагнозирайте дечицата си, не губете съня си по този начин. Момченцата се развиват по- бавно от момиченцата (туй специално за Шани).

# 24
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
А и може ли да се постави диагноза ринолалия на дете което говори 10 срички?

ВениБ, може да се постави диагноза ринолалия на дете, което е имало проблем с цепките на небцето, защото това е основна предпоставка за лошо разпределение на издишната струя и е симптом на ринолалията - тя означава мнго грубо казано, че звуковете които се озвучават през носа се озвучават неправилно през устата и обратно. По повод забавянето на езиковото развитие - дължи се най-вероятно на нарушението на слуха. Ако изпълнявате точно инструкциите на логопеда има голяма вероятност да навакса. Става трудно и бавно и ви трябва много търпение. Стискам палци и не се отчайвай така Hug

# 25
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
За Шани и за всички, които се притесняват
http://consult.speednetbg.net/index.php?page=main&op=govor&sessid=

от 0 месеца до 1 година се допускат отклонения в рамките на един месец, до края на 3-тата в рамките на 6 месеца.
Това не означава, обаче, че това правило се прилага 100%, защото винаги се вземат предвид факторите раждане, езикова среда, развитие на нервната система.

Ако се притеснявате и нещо не е ясно е добре да се консултирате с логопед, дори и само за да ви кажата, че на детето му няма нищо. В някой случаи изоставането е малко и незабележимо и справилни насоки от логопед, ще се опправите "безболезнено" докато е време. В други случай може да има голямо изпреварване на езиковата възраст, което също трябва да се контролира, за да не се стигне до причиняване на излишни главоболия от рода на агресивност, защото му е скучно да прави нещо, което е под възможностите или разни други неща, но няма да ги пиша, да не се притесните.

Моят съвет е да търсите консултация, когато се съмнявате Hug

# 26
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
За МОФ

Вие според мен трябва да поработите в три посоки
1. Да стимулирате мускулите на устата и езика, за да се улесни артикулацията - това обаче мога да ти го покажа, както миналият път, иначе няма да стане
2.Да подредите езиците - да говори с всеки на неговия роден език, за да слуша правилен изговор и граматично верене - за теб ще са необходими специални инструкции от логопеда за финския
3. Независимо от работата на логопеда, можеш сама да помогнеш на Оливър -
започва се от възстановяване на подражанието и формиране на едновременен разказ по картини и текст - т..е ти разказваш, а той допълва или довършва фразите.

За всичко това може да ви бъде направена програма, която да изпълняваш в къщи със съответните инструкции. Работи се винаги "на малки порции" и като се постигне едно се поставя следващата задача. Корекционната програма обаче трябва да се прави на фински, защото живеете и ще живеете там и той ще учи на фински

# 27
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148

Нина - гледах го и аз сайта и точно така си мислех и аз. Да направя една консултация, пък нека да е тя само успокоителна. Мерси   bouquet

МОФчинка  Heart Eyes - ще му дам време, ама да не се окаже, че е загубено после... newsm78
Айде стискам палци на Оливер и следвай инструкциите на Нина и скоро да се хвалиш Peace

# 28
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
Моят син е на 2.5 г. ,нормално родено дете.Всичко разбира, но не говори. Това което може изговаря правилно - мама, тате, баба, леля и т.н., но речника му е супер малък.Не се опитва да произнася нови думи, а ако някой път се опита - изяжда предните букви. От преди Коледа сестрата в яслата ме кара да го водя на консултация с логопед, на което ние се изсмяхе.Сега като чета тук, започвам да се притеснявам малко.Трябва ли да го водя още сега, след като самата аз съм проговорила на 3 год.,а и големият ми син проговори направо на 2.6 год./без изобщо да говори на бебешки/. И ако трябва - къде да го заведа? Предварително благодаря за информацията.

# 29
  • Мнения: 2 531
 Нина  благодаря за отговора! Толкова дълго верме мислех че нещо в мозъка му пречи за да говори, че ми е трудно да повярвам за слуха, явно трябва повечко търпение!

Общи условия

Активация на акаунт