Математика (състезателна) - мнения и подготовка

  • 51 734
  • 468
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 335

И има едно нещо, което се нарича узряване. Моето дете едва сега в 5 клас узрява  Wink просто се вижда как отлежава наученото в главата й и решенията на задачките идват по-лесно и по-аргументирано. Но това е резултат от много работа, решаване, решаване, решаване. Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Това е.

Vache, в по-горните класове количествените натрупвания НЕ винаги водят до качествени изменения - иска се освен труд и талант. Това исках да кажа с горния си пост, а според мен и aniram, която също е завършила МГ и има преки наблюдения. Ако при вас този процес продължи и в гимназията, това би означавало, че детето наистина има талант.  

# 121
  • Мнения: leet
Vache, напълно съм съгласна с теб.
аз много добре си спомням как бях аз като се готвех за кандидатстване. Решаване, за да научиш задачата, решаване, за да затвърдиш знания и решаване, за да придобиеш усет и бързина, та с много решаване- и резултатите идват. еее сега има и деца гений, но моето не е от тях.
Имам две въпросчета. 1.чела тук, че има статии или теми, не помня точно, в които е залегнато на психиката по време на изпит. Моето дето категорично показва значително по-малко на контролни или състезания, отколкото знае. Ама докато класната й ми казва, че го знае, на изпита никой него знае и не го интересува.
2. друго искам да попитам - има ли някъде календарен план на всички възможни състезания по математика за 4 клас. На първа страница има публикувани, но там няма например пробните изпити за СМГ, Кенгуру и т.н.

# 122
  • Мнения: 5 940
Въпросът е дали има смисъл от много решаване на задачи за всички деца. СМГ е хубаво училище, но има и много други, които също са хубави. Не е за всеки матматиката. Има деца, които се справят добре, много добре, към отлично със задачите, но това не означава, че обичат математиката.
За тях ми се струва безсмислено да се трудят отвъд желанието, да  решават много задачи. Да надграждат училищния материал, но чак да се гони време, безгрешно решени много състезателни задачи и пр, това може да ги отврати.

Последна редакция: нд, 16 ное 2014, 20:09 от valerie

# 123
  • София
  • Мнения: 13 704
Скрит текст:

И има едно нещо, което се нарича узряване. Моето дете едва сега в 5 клас узрява  Wink просто се вижда как отлежава наученото в главата й и решенията на задачките идват по-лесно и по-аргументирано. Но това е резултат от много работа, решаване, решаване, решаване. Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Това е.
Vache, в по-горните класове количествените натрупвания НЕ винаги водят до качествени изменения - иска се освен труд и талант. Това исках да кажа с горния си пост, а според мен и aniram, която също е завършила МГ и има преки наблюдения. Ако при вас този процес продължи и в гимназията, това би означавало, че детето наистина има талант.  

О, да! Аз говоря само за възрастта до прогимназия, защото както изглежда тази част от аудиторията е по-застъпена тук. Освен това нямам опит за по-големи деца и не мога да кажа. Но е факт, че както в работата, така и в състезанията човек достига някога нивото си на некомпетентност. Т.е. написаното от теб трябва да е вярно. Но пък, за да достигнеш до челни места в 10 клас трябва много задачи да са минали през ума ти. Т.е. един вид в малка възраст те са получили ударните количества и после надграждат. Затова смятам, че дори едно дете да не успее да влезе в МГ допълнителните занимания са изключително полезни. Виждам го сега по децата, останали в стария клас. Всички, които са ходили на някакви допълнителни модули много по-лесно усвояват материала. Въпросът е да задържат инерцията и да не изостанат.

Evjeni, пробните изпити на СМГ ги следи на сайта им. Аз не знам да се обявяват предварително всички. Те са обикновено след приключване на съответния модул на СМГ. Кенгуруто не знам кога се обявява. Общо взето ако четеш тук ще се информираш своевременно.
За психиката по време на изпит аз не мога да дам съвет. При моето дете някак от самосебе си се получаваха нещата. При нея е било въпрос на съсредоточаване, но то е до дете. Днес решава задачи за олимпиадата. Реши си ги и трите. Дойде при мен и каза "Аз миналата година как яко се излигавих на  тази олимпиада..."  Crazy Изобщо нейният характер е такъв, че ако тя не желае просто няма да се представи добре. Дори като излезе тогава имаше наглостта да заяви на директорката на училището ни, която е математик "Аз доказах, че тази задача (третата) няма решение"  ooooh! Joy Така че какво да ти кажа за психиката... Отделно, че тя по принцип на състезание решава по-добре отколкото у дома. Нямам идея защо.. разбира се когато иска както казах по-рано.

# 124
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Vache, това което пише е вярно до към 5-ти-7-ми клас най-много.
Просто няма достатъчно количествни натрупвания на типове задачи и знания за да се развихрят задачите.

Докато в първи-четвърти клас можеш да рачиташ на автоматизирано решаване по алгоритъма каква задача е това, как се решаваше този тип, какво трябваше да проверя при това решение, след това нещата стават по-интересни, по-комплекси и по-зависещи от усет, поглед, талант. Кой както го нарича.

Моето мнение е като на EliG. И аз на базата на няколко набора смятам, че можеш да научиш всичко, но без талант си оставяш добър занаятчия. А състезанията искат повече от това. За да си поне добър състезател ти трябва не само добро познаване на материята, не само психика, но и поглед. При някои деца си личи още в малките класове когато решават извън научените схеми. При по-големите е по-трудно да се хване така, защото схемите намаляват. Но пък резултатите ясно показват как вървят нещата. Не винаги максималния труд е максималния резултат. А това не доказва теорията 1% +99%.

А Unna, е много права - личен стремеж /не родителск/и си трябва.

# 125
  • София
  • Мнения: 13 704
Vache, това което пише е вярно до към 5-ти-7-ми клас най-много.
Просто няма достатъчно количествни натрупвания на типове задачи и знания за да се развихрят задачите.

Докато в първи-четвърти клас можеш да рачиташ на автоматизирано решаване по алгоритъма каква задача е това, как се решаваше този тип, какво трябваше да проверя при това решение, след това нещата стават по-интересни, по-комплекси и по-зависещи от усет, поглед, талант. Кой както го нарича.

Еми нали точно това говорим досега всички  Peace
А и както стана ясно аудиторията е основно от родители на деца 1-4 клас. Или поне те питат по-активно разни неща, защото сега тръгват по пътя. Тях изобщо не ги вълнуват постиженията на 16-годишните  Wink както и техниката на подготовката им. Та всичко, което лично аз написах е с уговорката, че е за 1-4 клас. И го казах ясно.

# 126
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Еми нали точно това говорим досега всички  Peace
А и както стана ясно аудиторията е основно от родители на деца 1-4 клас. Или поне те питат по-активно разни неща, защото сега тръгват по пътя. Тях изобщо не ги вълнуват постиженията на 16-годишните  Wink както и техниката на подготовката им. Та всичко, което лично аз написах е с уговорката, че е за 1-4 клас. И го казах ясно.

Така е.
И аз ясно написах, че усиленото гонене на близък хоризонт успешно може окончателно да премахне далечния. Това рядко се осъзнава. А твоята формула там води често.

# 127
  • София
  • Мнения: 13 704
Е, тя моята формула е принципна все пак. Защото покрай децата и не само математичски, а и с други занимания виждам ужасно много родители, които виждат в децата си невероятни таланти. Та затова е добре да се знае, че всеки талант се развива с много труд. Не ми се вярва някой да приема тия проценти буквално  Wink

Понеже се развихри една според мен хубава дискусия мисля, че е по-добре темата да не се разделя. Смятам, че родителите с повече опит ще са много полезни. Всеки може да извади за себе си изводи.

# 128
  • Мнения: 335
Vache, не ги вълнуват постиженията на големите, но от резултатите по състезанията за 1-ви, 2-ри клас си правят генерални заключения относно наличието или липсата на талант у детето. Коментират се точки, постижения и пр., пращат децата си още от ПУК по състезания и ей такива вълнения, които според мен могат да си ги спестят. Моето скромно мнение е, че няма нищо да загубят, ако започнат с допълнителните заниманият по математика от 3-ти/ 4-ти клас.

# 129
  • София
  • Мнения: 13 704
unna, да! Точно затова си настоявам на формулката 1%+99%  Crazy

Аз бях убедена, че в 3 клас е излишно да ходи детето ми на модули. Дори си "позволих" да отиде само на едно състезание през цялата година. Но в 4 клас я пришпорих много здраво.
С малкото не знам как ще бъде. Може изобщо да не се занимава с това. Зависи от способностите й и това, което видя у нея. Моите деца по принцип от малки се занимават с разностранни неща. Пробват и то си проличава. Ако на малкото не му иде Отръки няма да го бутам там, а ще намеря къде е силата й. Но пак ще ме води въпросната максима 1%+99%. Според мен малко хора си представят, че свиренетео на пиано, пеенето, балета и математиката да абсолютно аналогични като принцип на обучение  Wink

# 130
  • София
  • Мнения: 1 744
Kaто родител на дете в първи клас, ще кажа моето мнение.
Моето момиче ходи на СМТ и постигна добър резултат. Преди това беше на изпит за италианския лицей, където я приеха, без допълнителни уроци. Смисъла на всичко това е, не че е гениална, а че постига добри резултати, защото има някой зад гърба й. Аз съм завършила МГ, успявам да и покажа хватки, така че да и е по-лесно да се справя със задачите. Време за задачи отделяме единствено събота или неделя за по 1 час и то единия ден. Учи в училище, където си пишат на място домашните, та даже и това не правим в къщи. Ходим на тренировки, които тя желае. Но начина по който и показвам и начина по който възприема, я прави спокойна и уверена в силите си. Тя не отива уплашена на изпит, както ходех аз. До 6 клас, не разбирах нищо по математика, дойде нова учителка, за няколко месеца ме накара да се влюбя в математиката и съм изкарала по цели нощи над учебниците и сама успях да вляза в МГ, нашите даже не знаеха, че ще ходя. Но нямаше да го постигна, ако не се бях трудила много, ако не бях решавала и на сън задачи. Наясно съм също, че тогава беше много по-лесно да се постигнат такива резултати. Нито едно дете влязло в СМГ сега не е успяло със собствени усилия, без помощ нито от родител, нито от вещи учители. Сега е много по-сложно, особено за наборите, около моето дете. Старая се да възпитам, желанието за успех, да я науча да бъде спокойна и уверена. За сега е достатъчно това, и това се постига с ходене на състезания. А в 3-4 клас, ще наблегнем повече на ученето, и ще гоним успехи, сега се стараем само да постигнем увереност, че може да постигне много. Независимо от крайния резултат, дали ще е приета или не в МГ тези умения, биха и помогнали много в живота.

# 131
  • Мнения: 335
 Vache,:D и аз с голямото приложих пришпорване от март месец на 4-ти клас, като видях, че има висок рейтинг и че има шансове за СМГ, с малкото, което беше твърдо решено да върви по пътя на голямто, решаването на задачи започна от началото на 4-ти клас, а на състезания се явявахме само с цел да преодолее притеснението (което беше толкова голямо, че не можеше да чете условието на задачите) и да разбере, че няма нищо страшно в това да се провали с гръм и трясък Grinning

# 132
  • Мнения: 335
450, разбира се, всеки родител сам решава от кога да посещава състезания по математика, но имай предвид, че ако я запишеш на школа в СМГ (видях, че си от София) от трети клас, на толкова много състезания ще се явите, като вземем предвид и пробните, че със сигурност ще обръгнете и ще добиете увереност.
С малкия имах чувството, че няма събота, в която да не сме на някакво състезание.   С него имах голям проблем - болезнена амбиция без никаква психика. В крайна сметка успя да се пребори със страха си и да възприема състезанията за нещо естествено. Аз исках да го науча, че самочувствието му не трябва да зависи от постигнатия резултат и че провалите са част от пътя.

# 133
  • Мнения: 3 180
Vache, преди мен са ти обяснили другите какво общо има ученето в МГ, и защо съм го споменала.....ако щеш и аз както 450 обяснявам някои хватки на синът ми, уча го да мисли. Един ден ще разбереш, че само 1% талант и 99% труд не са достатъчни, особено за математиката, има неща, които не можеш да ги научиш, ако нямаш подобен тип мислене....просто никой на света не може да ме убеди/ след 5г. в МГ/, че можеш да научиш математиката само с труд, ако нямаш нужният тип мислене/ талант/ поглед. Особено в по-горните класове, можеш да си скъсаш задника от решаване, но има едни пространствени задачи/ поне едно време имаше/, които не си ли ги представиш, няма как да ги решиш....с две думи математиката не се зубри.....Аз имам добро логическо мислене, но не и стратегическо, за това в играта на шах не съм добра, за съжаление на моят баща. Той положи доста усилия и труд някога, но просто не се получи....ами нямам такъв тип мислене.
И моят син е доста амбициозен, обича да се състезава. Да видим ще се научи ли да губи. За моя изненада, показа психика на първото си състезание. Да видим как ще се справи на Коледното, когато ще е в непознато училище.

# 134
  • София
  • Мнения: 1 744
unna, те в първи клас имат 3 състезания (поне аз толкова видях - СМТ, коледен и великденски), колкото да не е без хич. А неуспехите учат къде са ни грешките. От сегашното състезание се научихме, че трябва да се внимава какво се иска в задачата, защото е сбъркала първа задача, която е повече от елементарна, точно защото е очаквала, че ще искат повече. Това обаче, че сме разбрали къде греши, не значи, че ще си научи урока от един път. Според мен с подобни проблеми, ще се борим до края на тази година. И аз мислих от 3 клас да я запиша, даже се колебая дали да не е от 4, зависи как се справя на състезанията, защото в по-горните класове, вече си има и начин на описване на задачите, които не съм сигурна, че ще и покажа точно. Колкото по-късно, толкова по-добре, защото натоварването е сериозно, (а тя ходи и на тренировки също много сериозни, понякога по 6 пъти седмично, а те вече са само и единствено по нейно желание), та ако мога да и спестя по-дълго голямото натоварване на курсове, си мисля, че ще е по-добре. Докато се справя добре на състезанията само с моя помощ, ще задържим курсовете. Не искам да я спирам от нещо, което много желае и постига успехи в него, щом не и пречи на ученето, а и все пак спорта е важен за подрастващите.
И аз смятам като aniram*, че е нужно много труд, ама ако го нямаш в теб, не се получава. Мъжа ми във висшето изкара 2 по математика, нищо не разбираше. 3 седмици го побърках и резултат е, че изкара 5. С много труд, но пак не беше успял за 6, защото не вижда нещата. Аз виждам решението в мозъка си, много преди да съм почнала да решавам, виждам пътя по който трябва да стигна, а той прави нещата които знае и се надява, че това ще му помогне да получи отговора, за съжаление, при по-сложните задачи не винаги се получава. С много труд едно дете може да изкара 6-ци в обикновено училище, по стандартния материал за училище, но не може да изкара 6 в СМГ например, където се иска много повече от труд. Това е лично мнение.

Общи условия

Активация на акаунт