Математика (състезателна) - мнения и подготовка

  • 51 669
  • 468
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 50 895
Ама защо математика пред кръжок по литература? С какво математиката ще даде повече на детето пред заниманията с нещо друго? Или приоритетите се избират според традициите в семейството и обществените нагласи....
Децата не са роботи и не могат да ходят на сто допълнителни занимания, за да развият всичките си умения. Защо обаче да изберем едно пред друго? Аз много не разбирам какво точно е предимството на математиката пред всичко останало.

Много просто, музиканти, художници или танцьори стават пренебрежимо малък процент деца и те си отиват рано-рано в съответните училища, ако искат пътят им в живота да е свързан със спорт, музика или танци. Остават масата деца, които най-общо казано имат талант в хуманитарните или в природните науки. Да де, ама и работните места в хуманитарните науки са доста по-малко, отколкото другите. Колко деца стават филолози, социолози, историци, философи? А математиката дава полезната основа за всички останали, даже и за право и медицина, ако щеш. Да не говорим, че афинитет към правото или медицината се развива мнооого по-късно. На тази ранна възраст обаче може да се види дали детето е твърд хуманитарист (то се виждат децата, за които математиката е мъка) или принадлежи към останалите. Е на всички тези останали математиката не им вреди, а само им помага и развива у себе си такива качества, че после да имат избор. Не виждам какво ще помогнат на едно дете уроците по рисуване, ако е ясно, че няма да става художник. Докато випускниците на МГ стават икономисти, финансисти, инженери, архитекти, лекари, юристи... Та затова практичните хора наблягат на математиката. Отделно, че в тази ранна възраст само в МГ-тата има подбор, респективно среда. 

# 151
  • София
  • Мнения: 13 701
Още е много рано да мисля за училища след 4-ти клас, тъй като те са 2-ри, но от сега се чудя дали бих ги разделила и какво бих направила тогава.

Леле, това е много сложен въпрос  Rolling Eyes Аз сякаш не бих разделила близнаци.

Моето мнение се покрива с това на Черна станция по отношение на въпроса "защо математика"  Wink

# 152
  • Мнения: 24 467
Просто у нас само математиката е организирана в училища с ранен прием, с многобройни състезания и възможности за изява. Затова и на нея наблягат родителите /и децата им/. Не защото един предмет или една област има многобройни предимства пред останалите. Другите области са яко неглижирани в момента. Така пък се губят други таланти.
За съжаление.

Това не е вярно. Прием преди гимназия има и в музикални училища, и в спортни.
По отношение на науките -

Имам предвид литература и чужд език, предмети, които се изучават основно в училище. Изкуствата и спорта се готвят почти изцяло извън училище още от начална степен, а някои- от детската градина.
Математическите състезания и изяви са купища. Това не важи за останалите учебни дисциплини, в които, продължавам да твърдя, децата нямат такива възможности за изява.
Езиците, вкл. и матерен, си имат чудесно практическо приложение също.

# 153
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Какво да мери олимпиада по чужд език??? Има такава: Лингвистично кенгуру се казва. Има и състезание на PONS, има и spelling bee. Но все пак какво мери? За литературата да не отваряме тема, че как да се прецени дали литературата ми е много по-добра от литературата ти. Там обективни критерии няма. Предполагам все пак, че има и разни конкурси за есета и т.н. Отделно от училищната олимпиада и състезанието Любословие.
Само вметка - всичките тези горните се печелят И (да не кажа основно) от състезателите по математика.

# 154
  • Мнения: 293
Тези от вас на които децата останат под чертата на МГ ,но са напред в класирането пренасочвате ли ги към профилирани паралелки след 4 клас?

# 155
  • Мнения: 335

А относно това дали можеш да научиш математиката само с труд и без особен талант - има всяка година няколко деца влезли преференциално в СМГ. Ами повярвай ми - изкласяват си, нищо им няма  Laughing И преди 100 г. по мое време ги имаше, и те си изкласяваха  Wink И ти говоря за гимназнията, по време когато никой не е мислил, че може петокласници да учат в МГ.

Ха, Vache ти наистина ли мислиш, че да изкласиш СМГ означава, че си "научил" математиката?!
Недей да бъркаш сбъркания ни модел на образователна система с качество на придобити знания. Това, че отдавна няма изключени или повтарящи класа ученици води до подобен род мислене. Ми като са изкласили и са толкова научили математиката, що не вземат да запишат висша математика, информатика, физика... да ги видим как ще изкласят и в университета. Точно след завършването на МГ едно дете може да прецени иска или не да се занимава с математика занапред. Много от тях се насочват към други дисциплини, именно защото са преценили възможностите си и защото с мъка са изкарвали 5 -ци, и в крайна сметка, са осъзнали, че попадането им в МГ е било грешка. Ако системата за образование в СМГ беше като тази в АК, си мисля, че повече от 30% биха отпаднали поради незадоволителни резултати (въпреки, че сигурно ще са много старателни и трудолюбиви и ще са се скъсали от решаване на задачи) още първата година, но не е, затова и ги оставят просто да " изкласяват" без да научат повече отколкото биха научили в обикновено училище. Ако системата позволяваше изключване на ученици, които са с оценки под 4.50, много майки биха се замислили дали да се натискат за СМГ.  Шестици по ЗИП и СИП имат единици. Това с многото труд и отличните оценки по математика свършва, след като влезеш в училището. Повярвай ми. В това училище правят всичко възможно да отсеят талантливите от трудолюбивите Laughing и да няма уравниловка на учениците.
Винаги в контролните има по една задачка, която да свърши тая работа. Родителите би трябвало да са наясно с това, особено ако детето е по-чувствително и би се подтиснало от продължителната липса на отлични резултати (контролните са всяка седмица, понякога и по 2 на седмица).



Последна редакция: пн, 17 ное 2014, 11:15 от unna

# 156
  • Мнения: 335
Тези от вас на които децата останат под чертата на МГ ,но са напред в класирането пренасочвате ли ги към профилирани паралелки след 4 клас?
Най- вероятно да, защото кандидатстването в елитни гимназии изисква отлични резултати на матурата по математика и по този начин биха спестили от допълнителни уроци.

# 157
  • Мнения: 3 379
Много интересна дискусия Simple Smile На мен ми убягва обаче нещо много съществено в тази дискусия, което според мен е най-важният фактор дали бих насочила детето си (независимо от възрастта му) към математика или нещо друго и то е личната мотивация на детето. Талантът и трудът се комбинират успешно единствено с процент лична мотивация (някои го наричат амбиция, но аз не бих сложила тази дума). Личната мотивация е вътрешен интерес и устрем за развитие в определена област, който не е породен от предстояща награда (като например да играе на таблета). Без нея децата или ще страдат, или ще се трудят само за да угодят на родителите - не забравяйте, че говорим за ранна възраст, в който за детето още е важно да угоди на мама и татко. Или - още по-лошо, заради очакваната награда или липсата й (при неуспех). След 6-7-ми клас тези нагласи се променят и тогава често на родителите им става ясно (и им идва като гръм от ясно небе) дали присъства този трети, много важен компонент във формулата за успех на детето.

# 158
  • Мнения: 24 467
Какво да мери олимпиада по чужд език??? Има такава: Лингвистично кенгуру се казва. ...

Само вметка - всичките тези горните се печелят И (да не кажа основно) от състезателите по математика.

Едно към 20? Laughing
Каквото всяка друга, това се "мери".
....
По долното твърдение не виждам какво има да му се коментира. Всякакви деца могат да печелят различни конкурси, стига да са подготвени и да имат наклонност към съответен предмет.
Далечни са ми спорове от типа "областта Х е първа и единствена". Само констатирам факти, а те са точно такива- математическите състезания са в пъти повече от всички други. Ако човек ще се сърди и ще приема на емоция всеки факт или пък целта е да се степенува на всяка цена вид научна област или училище, то тук аз не участвам.  Simple Smile Такава дискусия е лишена от смисъл и разум.
.........
Тук мярнах нещо за това, че в СМГ оценките по ЗП, ЗИП и СИП математика били различни. 
Да, това:
Цитат
то затова в СМГ си има три вида оценки по мат: ЗП, което ще рече задължителна подготовка и материалът е този, който се преподава в обикновените училища; ЗИП -задължително избираема подготовка и СИП - свободно избираема подготовка
А в другите училища как е?
Винаги сме имали различни оценки по ЗИП и СИП. В една МГ, една ЕГ и две основни училища.

Но да се върнем към състезанията.

# 159
  • Мнения: 335
Не знам как е в обикновените училища, но в езиковите ЗИП и СИП би трябвало да е по съответния език. Мисля, че точно часовете по ЗИП  и СИП определят профилила на гимназията.

Да, наистина да се върнем към състезанията, че оспамихме темата  Embarassed

# 160
  • София
  • Мнения: 3 705
Според мен 1% талант и 99% труд не важи за математуката. С тази формула ще можеш да си напишеш домашните в училище и евентуално да изкараш контролните. Но цял живот да се занимаваш с математика с 1% талант няма да стане.
За мен математиката е най-мързеливата наука от всички. Там ученето е минимално, основното е разбирането и там трябва да е "по-големият процент". А именно разбирането е талантът.

Нека някой, който е завършил висша математика и работи това да каже колко много се е трудил за да завърши. И ако има поглед нека сравни труда, който е положил, за да завърши сложната математика, с този който щеше да положи да завърши медицина или право.

# 161
  • София
  • Мнения: 13 701
Ха, Vache ти наистина ли мислиш, че да изкласиш СМГ означава, че си "научил" математиката!
Не, бре... не ме разбра  Hug Разбира се, че не си научил. Ставаше дума за друго... че не всички в МГ са с талант и това изобщо не им пречи да го завършат (изкласят). Твърдеше се, че без талант не можело да си в МГ.  И нищо не съм казала за обучението в СМГ, защото нямам наблюдения. Знам, че и преди, и сега може да изкласиш там. Т.е. може да закърпиш тройката. Колкото и да е чудно има хора, които се задоволяват с това.

Тука малко се объркаха нещата...принципно... може би аз не разбирам за какво се говори  Wink Аз говоря за болшинството деца, защото моето е от тях. Не виждам в нея бъдещ топ състезател по математика. Виж, може би има хора, които са достатъчно прозорливи и от 1-2 клас успяват да видят в бъдещето. Аз не съм от тях. Някак имам повече усет за реалността  Wink

Тези от вас на които децата останат под чертата на МГ ,но са напред в класирането пренасочвате ли ги към профилирани паралелки след 4 клас?
Най- вероятно да, защото кандидатстването в елитни гимназии изисква отлични резултати на матурата по математика и по този начин биха спестили от допълнителни уроци.

Точно така!
Това е моят мотив детето ми да учи в училището, в което е. А нейният мотив е, че цели точно конкретна гимназия и смята прогимназиалното училище за стъпало към нея.

Judy, и в другите училища е така. Поне в "нашето". И изучаваният материал по ЗИП, СИП и ЗП са различни.

Нека някой, който е завършил висша математика и работи това да каже колко много се е трудил за да завърши. И ако има поглед нека сравни труда, който е положил, за да завърши сложната математика, с този който щеше да положи да завърши медицина или право.
Е, това е абсурдно... трябва да си завършил и двете (трите), за да можеш да правиш някакво сравнение. И пак няма да е обективно.

Валя, сега прочетох доста подробно поста ти. Rolling Eyes
Аз съм учила 5 части висша математика и искам да ти кажа, че си я учих. Точно това е думата. Има доста много неща за учене в математиката. То е ясно, че трябва разбиране, но това в крайна сметка е част от всяко обучение...

Айде де... върнете се към състезанията...  Mr. Green

Последна редакция: пн, 17 ное 2014, 11:19 от Vache

# 162
  • Мнения: 5 940
Много благодаря на всички за коментарите. Беше ми интересно и полезно.

# 163
  • Мнения: 68
Айде де... върнете се към състезанията...  Mr. Green
Връщам се  Mr. Green моята състезателка няма медали. Ама па има хъс за трима... някъде в средата попадаме в класиранията от две години (от 4-ти клас разбра за състезанията, сега е 5-ти). Сърцето ми се къса като видя колко е разочарована от себе си след състезание. Но никога и през ум не и е минало, че на следващото няма да отиде. И ако знаете какво решаване пада... аз не бих издържала на такова чудо. Но тя се блъска, работи. Ами не мога да кажа дали е математик (въпреки, че я приеха в МГ), но мога да кажа, че математиката ще я научи да се труди. А това ми се струва по-важно. Особено след като вече всички се съгласихме, че талантите и желанията могат да бъдат осъзнати на по-късен етап. Т.е. и с друго да продължи, пак ще хвърля такива усиля и толкова труд, защото така е свикнала  Mr. Green По навик, така да се каже. Та, мисълта ми е, че състезанията по математика са ценни, освен като състезания и като подготовка. Щото и тя ги учи мъниците на нещо.

# 164
  • Мнения: 2 943
малко да върна към практическите измерения Simple Smile

статистика от резултати с цел отсяване за награждаване - някой от вас се интересуваха: за 1 клас над 61 точки имат 10 деца от публикуваните в нета до момента. ако някой допълни и от непубликуваните, можем да си допълним и представата.

айла, можеш да останеш в у-ще с широк профил, но хубаво - а допълнително едната да е на курсове по математика, а другата - по шах или др. след 7ми клас вече може би ще трябва да се разделят... знам ли, има време, живот и здраве!

Общи условия

Активация на акаунт