СМГ "Паисий Хилендарски" - 17 тема

  • 9 052
  • 136
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 1 421
Горещото лято, МОНските намерения и класиранията след НВО разгорещиха още повеч дискусията как, кой и защо да учи в СМГ, какво, колко и как да се учи там, та за два месеца темата се изписа и отваряме нова.
И в нея да си пожелаем успех на всички СМГ-ци: завършили, настоящи и бъдещи, добре дошли на новите попълнения и добре заварили продължаващите!
Да споделяме повече хубави новини, полезни съвети и информация, с  ведър тон, приятелски дух и усещане за общност, която да поддържаме добра и силна! Е, може и да поспорим, за да се роди истината, както правихме досега!

Архив:


СМГ учители ООД

Важни връзки за гимназията:
Официален сайт на СМГ
Семегеец на годината във Facebook
Вестник СеМеГе във Facebook

Интересни връзки, свързани с математиката:
Формули
Форумът в math10.com
Математика за всеки
Математически конкурсиМатематика, риболов, поезия
Блогът на Иван Миронов
Солема

Други полезни връзки:
Институт по математика и информатика БАН
Съюз на математиците в България

Полезни теми за математика от форума:
Прием в СМГ след 4 клас
Математици стоят готови за помощ по задачи нови
Математически турнири

И за всичко друго, което ни интересува:
Мястото, където най-изчерпателно са обобщени търсенията ни по всички въпроси

График на часовете и междучасията в СМГ:

1 блок  07:30 - 08:10        08:15 - 08:55

2 блок  09:10 - 09:50        09:55 - 10:35

3 блок  11:00 - 11:40        11:45 - 12:25

4 блок  12:40 - 13:20        13:25 - 14:05

5 блок  14:20 - 15:00        15:05 - 15:45

6 блок  16:10 - 16:50        16:55 - 17:35

7 блок  17:45 - 18:25        18:30 - 19:10

# 1
  • Мнения: 4 549
Гълъб, учете езика, защото след 7 клас нещата стават много по-сложни от 5-ти в Математика и Матурата по БЕЛ ще ви се види песен. Щом няма някакво заболяване детето (да помни само Математика), работата си е в твоята градинка. Хващате едно сборниче и малко местоимения в 5 клас.
Много нематематици (хора с хуманитарно образование, някои даже и с 12 клас завършено )  се преквалифицираха ИТ-та през последните години заради заплащането и академиите, където за 1 година вече са специалисти, но сега върви обратният процес, защото не могат си намерят работа.

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 07:28 от malinkap

# 2
  • Мнения: 159
Малинке, преди две-три години дете на познат, пратено да учи в някакъв платен университет в ниската държава, изръси че от инженерно образование и професия нямало нужда, и бъдещето било промпт-инженер.
Пътят към нещо-си е постлан с добри намерения.

П.С. А ако ИТ-то биде децимирано няколко пъти и се намали паразитизмът, на цялата планета ще олекне. Само дето балоните никнат по-бързо отколкото се пукат.

# 3
  • Мнения: 35 364
Все още, след половин тема писания, не мога да схвана какъв точно е огромния проблем на гълъба..... Драма, че детето трябва да учи нещо, различно от математика? Всички учат. Затова е училището. Все още и СМГ е по програмата на МОН. Засега поне приемът е с НВО. Като излезе моделът, виждате кое и как и работите в тази посока.
Ако толкова не искате, ПЧМГ също има прием, но изкарали там искат резултат по български език над 70 т., т.е. също са преценили, че децата трябва да имат прилично ниво на грамотност.

ПС: Все си мислех, че майките са прекалено въвлечени.  Явно и бащите вече почват с драмите......

# 4
  • Мнения: 90
Понеже имаше питания какво се случило на обсъждането на законопроекта в Парламента, моят прочит е: повече от 4 часа хаос и говорилня.
Вълчев представи промените.
Становища дадоха някакви странни за мен неправителствени организации.
Денков се правеше на голяма работа.
Основно се упражняваха по темата за религията.
За завареното полжение се изказа (по мое мнение родител), който за съжаление на изрази ясно, твърдо и недвусмислено становище, като в отговор Вълчев се гънеше, да не казвам като какво, и мънкаше, че било въпрос на преценка.
Лъсна тотална липса на концепия какво да се прави. Работи се на принципа на пробите и грешките.
Жалко, много жалко....

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 10:52 от Simone Simons

# 5
  • Мнения: 11 054
И последно, каква ще е присъдата?

# 6
  • Мнения: 90
И последно, каква ще е присъдата?

Депутатите ще решават. Както Ви споделих, Вълчев хлъзгаво се изсули от темата с мотива, че било въпрос на преценка.

# 7
  • Мнения: 4 549
Вълчев казва каквото трябва да казва. Не очаквах нищо от вчера. "Кучетата лаят, керванът си върви" с една дума.

# 8
  • Мнения: 11 142
В този ЗИД на закона са заложили много невзривени мини. Приемът в МГ/ПМГ е само една от тези мини.
Искрено се надявам, докато образователната система обязди възможностие за абсолютен произвол, които дават тези изменения, да сме на финала на училищното образование. Или детето ми да се окаже много социално адаптивно и вместо да страда, да експлоатира минусите в своя полза.

По общия спор за МАТ и БЕЛ. Някои (повечето) деца се справят успешно и с двете дисциплини. Но има и деца като това на Гълъб, които имат ясен уклон към математическо мислене с почти пълно отхвърляне на логиката, доколкото я има, в БЕЛ. Логика има в граматиката, но не и в литературата. Изпитала съм го на свой гръб, с оценките ми на изпитите по литература в 7 клас и при кандидатстването в СУ. С теми, в които логически изказвах и доказвах някаква теза. Но не, изисква(ше) се прехласване, а не логическа мисъл. В курс по френски във Френския институт трябваше да открием какво е особеното в кратък текст на съвременен френски автор - въртяхме го от всички страни, но така и не открихме правилния отговор. А той беше, че авторът е написал цяло произведение тип новела или повест без да използва 2 гласни от азбуката. Та така, понякога това е литературата.

Прекрасно разбирам това, което Гълъб споделя. Ако някой смята, че детето му е с аутизъм, то и аз съм аутист. В темите, в които пиша, съм изключително подробна и обстоятелствена. А не бях така като млада. Laughing Но установих с течение на годините, че като изкажа мисъл от типа "Ако А, то Я", ме гледат неразбиращо. Пробвах с "Ако А и Б, то Я", но без успех. И започнах да излагам последователно всички междинни логически звена, за да ме разберат, но пък станах досадна. LaughingLaughingLaughing

На Гълъб бих дала идеята да види дали на детето му може да е интересна математическата логика. Аз имах такъв курс във Философския факултет на СУ преди много години и ми беше супер интересно (може би бях единствената, на която й беше интересно от целия курс). В Математическия факултет изучават дисциплината с уклон към математиката, но във Философския е с друга насоченост. А за БЕЛ, поне за граматиката, може да види дали някой учебник по българска граматика на университетско ниво би могъл да е по-удачен за детето му, заради по-структурираното обяснение на граматичните структури и модели.

За мен сривът в образованието тръгна с въвеждането на сегашната система за преподаване в училище по системата "с надграждане" и с обърната пирамида (според мен) - даваме примери и искаме децата да формулират правило, вместо предишната система - даваме правило и правим упражнения до откат, за затвърждаване на знанията.

# 9
  • Мнения: 163
Все още, след половин тема писания, не мога да схвана какъв точно е огромния проблем на гълъба..... Драма, че детето трябва да учи нещо, различно от математика? Всички учат. Затова е училището. Все още и СМГ е по програмата на МОН. Засега поне приемът е с НВО. Като излезе моделът, виждате кое и как и работите в тази посока.
Ако толкова не искате, ПЧМГ също има прием, но изкарали там искат резултат по български език над 70 т., т.е. също са преценили, че децата трябва да имат прилично ниво на грамотност.

ПС: Все си мислех, че майките са прекалено въвлечени.  Явно и бащите вече почват с драмите......

Благодаря за поста. Всичко е вярно в него , а спорът е излишен и не би довел до нищо градивно.

ПП Благодаря за поста Мандаринка. Детето ми няма никакъв проблем с граматиката. Има проблем с литературата причините са ясни - нечетене на книги и наличие на по-интересни за него алтернативи като точните науки и липсата на родителски натиск да се променят нещата. Т.е. в нас си е проблема не е някъде другаде. Приемът в СМГ е друго нещо обаче.

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 11:28 от Galub

# 10
  • Мнения: 11 054
Това с книгите промених при моя много лесно. Уж случайно, се заговорихме с майката на негово приятелче, което е също много топ в математиката, ама и ужасно много чете. Ужасно много. И понеже са приятели, когато детето даде на моя три книги за четене, бяха ПОГЪЛНАТИ за дни. Без да споменавам, че едната, абсолютно същата, я имахме и у дома, ама никой не щеше да я погледне дори. Камо ли да я отвори и чете. Simple Smile И така, от края на пролетната ваканция до сега, се четат книги на поразия. Тактиката е да го заведа в книжарница, и той сам да си избере книжката. В библиотеката, също. Ако някоя книга не желае да чете, я оставяме, и вземаме следващата. Имам вече много такива. Само една чете със зор, и то до средата, и видях че така няма да я бъде. Прежалих 10-те лв, които дадох в антикварната книжарница. Останалите се четат. И даже, вече не иска Дръндьо и подобните, чете Пипи и Матилда. Стават нещата, само да се запали

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 11:32 от rumka833

# 11
  • Мнения: 11 142
Гълъб, разбирам те, повярвай ми. Моето дете също не чете книги-художествена литература. Задължителната, типичната художествена литература за възрастта му е тотално безинтересна.


Та наистина те разбирам. Не мога да оценя обективно способностите на моето дете по математика, но определено засега тя му харесва повече.
Имаше проблем с т.нар. деление с опашка в училище, примерно. Дели наум, вярно, на път за училище, но "с  опашка" в училище - грешка след грешка. Ако не е с опашка - решението не е вярно. Това е системата. Имаше проблем и с това, което ги учеше по математика класната му и това, което ги учеше учителката в курсовете към СМГ, различни подходи, съответно на тази възраст не може да се нагоди в училище да прави едно, в курсовете към СМГ - друго.
Може и да е гений, но засега не го разпознавам като такъв. А и не е нужно да е чак гений. Надявам се да помъдрее и да почне да се нагажда успешно според обстановката, включително с подмазване пред учителите, само заради оценките. И да успее да запази това любопитство и любознателност с годините, без образователната система да убие безвъзвратно това.

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 13:22 от man_darin_ka

# 12
  • Мнения: 2 436
Вижте сега. Не е в интерес на никого да израстат математици, нечели книги, неучили по нищо друго, освен по мат, бичили мат по 12 часа всеки ден и ходили само по състезания. Тези деца няма нито да са здрави, нито щастливи

# 13
  • Мнения: 163
Вижте сега. Не е в интерес на никого да израстат математици, нечели книги, неучили по нищо друго, освен по мат, бичили мат по 12 часа всеки ден и ходили само по състезания. Тези деца няма нито да са здрави, нито щастливи

Някой ако не е гледал предаването с професор Харизанов 12 часа са малко , а 16 са много Simple Smile
Нататък ще влезем в безсмислени лични спорове детето ми отделя 12 часа на месец за математика.....не на ден и е нещастно защото не са на ден Simple Smile)))
И отделя значително повече време в пъти за БЕЛ и история.

Последна редакция: ср, 30 юли 2025, 13:20 от Galub

# 14
  • Мнения: 11 142
Вижте сега. Не е в интерес на никого да израстат математици, нечели книги, неучили по нищо друго, освен по мат, бичили мат по 12 часа всеки ден и ходили само по състезания. Тези деца няма нито да са здрави, нито щастливи

Е, хайде сега, едното няма връзка с другото -  ученето на математика с щастието в живота. Човек е щастлив, когато прави неща, които му харесват. Гледам млади колеги, не знам колко са щастливи от живота, но четат книги, които аз никога не бих погледнала. Елементарни сметки (елементарна аритметика) правят на калкулатора на телефона, не могат да се ориентират в географските посоки в София (където има ясен ориентир - Витоша, юг), нито пък да предположат дали има вероятност да завали, според вида на облаците над офиса. Това пък е елементарна география, а пък всички те са завършили търсени гимназии, предимно езикови. Така че успехът в живота и щастието в живота не винаги имат връзка със знанията и образованието.

Скрит текст:
Моето впечатление е, че колкото си по-необразован, толкова си по-щастлив. Просто не се замисляш върху по-сложните неща.

Общи условия

Активация на акаунт