Частни училища - информативна тема 4

  • 64 486
  • 724
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 66
ТА ЗА ПУК В СС - идеята е постът да е информативен и полезен на родители, които в момента проучват и се интересуват.
Та, таксата за ПУК в СС, според договорът, който съм подписала за 2014-2015 е 4,500 евро - 8,800 лева, платими на три части - аванс, първа вноска, втора вноска до 20 януари. Таксата включва:
- допълнителни занимания и тържества,
- обяд и три закуски;
- медицинско обслужване;
- учебници (и тетрадки);
- охрана;
- обучение по английски език - 2 учебни часа;
- транспорт;
По програма имат
- два учебни часа тенис, танци, театър, музика, изобразително изкуство;
- три учебни часа физкултура, където ги учат да се строяват, и общо взето играят общи игри;
- един час психолог - където им четат някакви приказки;
- всеки класен ръководител има приемно време;
- на две седмици получавате писмено - обобщение как е детето;
* учебен час - 30 минути - мисля, че така е в първи клас в ДУ.

За физкултурата - в момента в ПУК излизат поне три пъти на ден, в допълнение към физкултурата, танците и тениса, и изобщо не броим вилнеенето в "Зоопарка", който са им направили вътре в пространството на ПУК (на дъщеря ми не й допада, защото ставало много шумно). Вероятно в по-горните класове физическата активност намалява, но не мисля, че е по-различно от положението, което беше когато аз бях на училище.

Не виждам и свръх амбициозност - виждам оценки ("печатчета, слънчица, облачета") с покритие .. и вече осъзнаване .. да това мога да го правя, това го правя, ама съм се объркала....това...еми толкова. По принцип дъщеря ми може да чете, може да пише - за писането както сама се е научила от гледане на буквите и числата. Оказа се, че и азбуката беше научила сама - ние сме я учили на букви, но не на азбуката. Това няма никакво значение - всичко започва отначало и структурирано. Не знам и не мога да преценя, ако едно дете знае частично буквите и малко числа - дали не би се счело, че програмата е амбициозна. Но нямам познати, чиито шестогодишни деца това лято да не са упражнявали чертички, печатни букви и тн. То просто е очевадно, че в държавните детски децата не ги занимават достатъчно. И не намирам за нормално три години подред да се учат числата до десет - в първа предучилищна, във втора предучилищна и в първи клас.

Учи се по същите учебници, които се учи и в държавните детски градини - Моливко. Още при самото записване, просто приех, че плащам за неща, които за мен едно държавно училище би следвало да предлага. И понеже не ги предлагат...си плащам и толкова. И продължавам да се занимаваме и във вкъщи - "какво учихте днес, ти разбра ли как се пише А, какво смятахте...имаше ли нещо трудно, имаше ли нещо скучно.."

Само мога да кажа, че според дъщеря ми в нейния ПУК има деца, които разбират всичко, което госпожата по английски им казва, и ги пита. Въпреки това, за момента английският е един от най-интересните предмети за нея и вечер получаваме доброволен урок по английски. Не виждам някой да е "назорен". Тази вечер - дъщеря ми сама минаваше покрай нас и се мъчеше да пише буквите на английски..нещо се беше вдъхновила, не учат още букви - евентуално нещо да препишат от дъската- mum, dad.

Аз самата съм от езикова гимназия, в подготве влязох почти на нула, не можех да кажа като хората даже на колко години съм....това нямаше никакво значение - излязох с два езика. Но това беше положението преди 20 години........сега смятам, че на 14 трябва да можеш да говориш поне, поне един език различен от български. Времената са такива...след 8 ми клас, вниманието ти трябва да е насочено към света, към наука, към знания, интереси...а не към учене на език...

За бус-чето - това е цената. Децата в бусчето се запознават - и става голяма веселба. Стига се дотам, че дъщеря ни не иска ние да я прибираме, за да може да се види с нейните приятелки от другите ПУКове, че дори от първи-втори клас. Големите ученици сядат на задните седалки, малките са на първите седалки - това е абсолютно правило, което винаги се спазва. Следобед ПУКовете отиват първи на бусовете - когато госпожите им помагат да се качат и да седнат.

Така се случва, че напоследък доста често следобед прибираме ние дъщеря ни. Пред училището има достатъчно други родители/баби и дядовци, които прибират децата след училище. Извеждат ги госпожите, с които последно са имали час - обикновено класната или г-жата по английски. Еми, който иска да пита...и тогава даже какво що - няма да му откажат вярвам информация.

При нас бус-ът има дисциплиниращ ефект, и не бих се навила повече на водене. Единствено си промених работното време - започвам от 8 сутрин работа.

Друго, което силно впечатлява дететото - е че на обяд могат да избират какво да обядват (вярно е, идваме от държавна ЦДГ). Всяка сутрин във вкъщи четем менюто за обяд и обсъждаме какво ще обядва. За всички хранения, без следобедната закуска имат плодове - друг въпрос е - сещат ли се да си вземат. На мен лично ми харесва 6 годишни да се оправят сами: да си изберат храна, да попитат леличките какво има за обяд, дали искат допълнително, сами да си занесат таблата до масата. Дъщеря ми изобщо не е от най-оправните - тя една царевица в парка сама не може да си купи...така че...засега толкова.

Две неща не са ми допаднали за момента:
- бус-ът не минава пред вкъщи - но така е за всички деца от квартала, защото улиците са еднопосочни и става едно безумно въртене, а и зимата са почти непроходими.
- логопед - все още не са започнали занимания. А за нас е важно.

Последна редакция: пт, 10 окт 2014, 23:16 от pezota

# 211
  • Мнения: 264
Точно  darf си е, Мецане Simple Smile Химикал е съвсем  наясно с езика.  Peace

По питането ти за езиковите - същата работа е за училите деца, но както казах с една идея по-омекотен  вариант. Първо защото училите наистина (ама наистина)  серизно до 7 клас немски , френски или испански са единици на фона на неучилите. Не визирам проформа училите..Има деца, учили езика в училище ( ДУ) като втори и  мнимият им аванс буквално за седмици се стопява. Второ дори и сериозно училите езика поне според мен не могат да се сравняват като достигнато  ниво с връстниците си със солидни знания по английски. По-нагоре споделих, че едно дете примерно от СС набляга зверски на английския още от ПДГ ( ако не и от доста по-рано), успоредно с това чете книги през годините, гледа филми, слуша музика, комуникира в интернет, тоест навсякъде е "атакувано" от английския. Този интензитет в обучението и контактите му ( а оттам и нивото му )  трудно ( и определено по-рядко) би бил достигнат с другите езици, освен ако не говорим за такива  училища като френския лицей или това към немското посолство. Та в този смисъл хем има прилики, хем има и разлики. Не мога да си представя, че в един момент, да кажем към края на учебната година, две деца от един клас от смесен тип в АК, ще са поне на относително близко ниво, при положение, че едното почва от АБ и има нужда от сериозна работа и  над трупане на  лексика, и над  граматика, и над  произношение. А другото има преди всичко необходимост от надграждане с дискусии, четене на литература, с две думи казано от обогатяване на речника преди всичко. Тоест пропастта между учило много  и неучило  английски дете в АК ми се струва доста по-осезаема, отколкото между деца с различни нива по немски , френски, руски  или испански. Лично мнение.  Peace

Да споделя и аз мнение - да опровергая Русалка  Wink
Точно подчертаното се постига в АК - умеят го хората в това отношение и затова ги признавам  Peace
Сега не мога да се произнеса по темата как се чувстват децата, учили усилено английски и стигнали ниво C - как ще скучаят тази година  Thinking (пък от Колежа ще се погрижат да им уплътнят времето  Wink , но категорично мога да заявя, че наистина в края на подгответо на 8ми клас в Американския колеж децата излизат на приблизително еднакво ниво и са готови да щурмуват следващите много по-сериозни предизвикателства ( включително и тия от нулата ).

# 212
  • София
  • Мнения: 19 933
Sea77, всеки е свободен да изрази мнението си. Още повече, че не АК беше в центъра на поста ми. Просто Мецан попита за аналогия между случващото се в Колежа и езиковите по отношение нивото по език на постъпващите деца. Акцентът беше върху наистина интензивното изучаване на английски в периода до 7 клас и  избора на АК след това. Това, което си маркирала, не е по никакъв начин  опровергаване на ставалото до момента, а  питане за оттук нататък. Никой няма съмнение, че работата с деца с близко ниво води до отлични резултати. Много родители са споделяли в темите, че на края на 8 клас децата от отделните класове са били на що годе равно ниво и за миг дори не се съмнявам в това. Но забележи - при старата система с разпределението им по степен на владеене на езика, тоест с различен подход в отделните класове. Въпросът е обаче как ще бъде сега, когато в един клас са примерно дете от СС с над седем години интензивно изучаване на езика  и дете, идващо от училище с немски, непомирисвало до момента английски освен на компа? Как се работи с толкова разнороден състав, това попитах... А не да се търси под вола теле, че някой напада АК или СС, или се съмнява в успеваемостта на децата от АК в края на 8 клас. Веднага ти давам пример с НЕГ, от където имам опит. Имаше една дама, преподавател в 8 клас, която според думите на много ученици  и родители  е препускала  здраво през материала (дали волно или неволно не мога да кажа), виждайки, че някаква част от класа знае доста.. И е страдала обаче онази другата част.Един учител не е слънце да огрее еднакво добре и начинаещия, и напредналия едновременно. Колкото и да иска. Можеш ли едновременно да работиш ползотворно с деца, които примерно нямат базисни познания по математика и такива, които са състезатели? Все ще има пасив за някого, нека не се лъжем. И това важи за навсякъде, не само за НЕГ, ФЕГ или АК. Има и друг аспект. Учител, предавал примерно в колежа 5-6-7 поредни години, ако не и повече, на най-добрите с езика, тези в паралелката за най-напреднали, няма ли да е изправен пред сериозното предизвикателство да трябва  да  смени изградените  си методи  на работа до момента, за да помогне и на едните, и на другите деца. А такова нещо не става с едно щракване на пръсти и налично желание. За това ставаше дума, а не за необходимост от  взаимни опровергавания.. Peace
Поводите за тези размисли са два - скорошен мой разговор по темата с майка на дете от колежа (тя ще се познае Simple Smile) и сериозните колебания на родителите на познат младеж, който сега е 7 клас и е наистина доста на ти с английския.. Точно какъвто е случаят и с познатите на СтефанБ.

Последна редакция: сб, 11 окт 2014, 01:36 от пенсионирана русалка

# 213
  • Мнения: 50 971
Дами, трикът в изравняването на нивото на учили и неучили език преди да влязат в каквото и да е езиково училище  е, че изучаването на език не е безкрайна стълба за катерене. Ако беше безкрайна стълба то който е тръгнал няколко години по-рано и учи упорито винаги щеше да бъде с няколко години напред. Да, ама не Grinning Граматиката е крайна - като се научи веднъж и повече няма какво да учиш и тези зад теб се изравняват с познанията ти. И с лексиката е подобно - думите, които са нужни за нормалното общуване, също не са безкрайно много (и всичките думи в езика също не са). И така едно дете като стигне лимита на това добро владеене после му остава само много бавно и от време на време да добавя по някоя дума в речника си, т.е. сваля темпото на надобряване, което помага на другите да го настигнат, докато накрая всички се спират на общо взето еднакво ниво.  Над това ниво вече може да се задълбава в литературата, в стила на този и онзи автор, в архаичния език, в науката за развитието на езика и какво ли не, но не и в изучаването на езика.  Обаче 99% от децата учат чужда език за да могат да общуват, да следват и да работят, не за да стават лингвисти. И за тези деца научаването на език всъщност се свежда до достигане на определено ниво. След това няма смисъл от усилия в тази насока, по-добре друг език или професионално израстване.

Та с оглед на всичко написано по-горе  за мен няма смисъл децата, целещи се в АК, да учат упорито английски до 7 клас. По-добре да учат немски преди АК или ако са научили английски до 7 клас да отидат в НЕГ или МГ. Но всеки сам си решава и от спорове няма нужда, защото повечето родители веднъж взели едно решение после го бранят със зъби и нокти, най-малкото за да не признаят пред себе си, че са сбъркали, пък и да се самоубедят отново в това Twisted Evil

Последна редакция: сб, 11 окт 2014, 16:00 от Черна станция

# 214
  • София
  • Мнения: 2 952
Искам да вметна нещо относно АК, за да не градим и екстраполираме несигурни теории за разпределението.

Според сина ми още техния випуск (набор 97) не е разпределян САМО по ниво на АЕ. Това се отричаше и в темата за АК и на родителски срещи ВСИЧКИ познати, които виждах влизаха в едни конспирации за разпределението и къде, как и защо е попаднало детето им  Simple Smile

Сега гледам, че теорията за разпределението не по ниво на владеене явно вече е даиджестната и се разсъждава върху нея. Лично аз оставам на мнение, че вероятно има политика за сформиране на класове, където и нивото и много други неща имат значение. Децата толкова пъти в годините според профила си и втория език се преразпределят по секшъни и занимания, че никак не надават ухо на дискутираните в БГ мамма теории за разпределието по секшъни.

Последно относно езиците. Има разлика, както и Русалка е писала м/у английски, в който днешните деца са потопени, както беше едно време с руския за по-големите от нас, и останалите езици - немски, френски и т.н.
Има разлика и м/у АК и останалите английски гимназии. В АК комуникацията с децата и в час и извън него е основно на АЕ. В останалите английски гимназии най-доброто, което могат да направят е да осигурят нейтив спийкър. Затова пък наблягат повече на британски английски, произношение. Крайният резултат просто е различен - на едното място децата научават прекрасен британски, за някои гимназии направо впечатлителен по отношение на произношение и правила. В АК се научават да ползват АЕ свободно във всяка ситуация и обстановка и съдейки по сина ми да не се задълбочават много кое как трябва да бъде на книга в УК или на друго място по света. Говоря обобщително. Естествено, че при всяко дете е различно и във всяка гимназия е различно. И двата подхода са повече от чудесни и разликата в резултата няма никакво отношение към възможността на децата да общуват пълноценно и свободно на АЕ и да покрият с лекота необходимото ниво IELTS или TOEFL, за да продължат за бакалавърска степен в англоговоряща среда.

Личното ми мнение е, че от края на подготве нататък в АК  нивото на децата е изравнено. Разлики има и ще има за цял живот, предвид това, че някой може да има интерес и афинитет към езика, а друг нито да има усет към езика, нито към хуманитарните предмети, съответно за цял живот и на всеки език ще се изразява в прости и кратки изречения и форми. Отделно необходимо ли е да казвам, че при всеки от нас има разлика дори в нивото на писмения и говоримия ни роден език, а какво остава за чужд такъв, който не си учил в държава, където се говори?

# 215
  • София
  • Мнения: 2 361
Но всеки сам си решава и от спорове няма нужда, защото повечето родители веднъж взели едно решение после го бранят със зъби и нокти, най-малкото за да не признаят пред себе си, че са сбъркали, пък и да се самубедят отново в това Twisted Evil
  Hands Clap
И аз смятам, че в някаква степен тези дискусии за и против се водят най-често, потребителите да убедят и себе си и да увлекат и останалите, че са направили най-доброто за детето си.
Споко!  Laughing Всеки път е правилен . Дори и детето да не е влязло в "най-доброто училище" в първи клас стига да има потенциала - ум, упоритост, и здрава ценностна система , нататък то и по други пътеки ще намери своя път.
Преди време във фб прочетох разказа-изповед "Синдрома на отличника" - желанието винаги и във всичко да си прав и първи. И май всички тук страдаме от него  Wink

# 216
  • София
  • Мнения: 5 782
Без претенции за "най-правилния избор", на мен също ми се струва, че ако детето говори английски на ниво С, за него НЕГ (или друга ЕГ) би била чудесна алтернатива. Ако детето цели АК, няма нужда подготовката му по АЕ до 7- ми клас да е твърде сериозна. Логично е!

# 217
  • Мнения: X
Без претенции за "най-правилния избор", на мен също ми се струва, че ако детето говори английски на ниво С, за него НЕГ (или друга ЕГ) би била чудесна алтернатива. Ако детето цели АК, няма нужда подготовката му по АЕ до 7- ми клас да е твърде сериозна. Логично е!

Абсолютно вярно, само че ние с децата на 5 г. няма как да знаем дали детето ще поиска НЕГ след 7 кл. и дали ще успее да влезе там тогава. Търсейки алтернативи за начално обучение, не успявам да намеря чак толкова варианти, както за немски, така и за други езици, които да ме удовлетворят.

Затова каквото сабя покаже след 7 кл., а сега най-добрия вариант (според собствените ми критерии, да не започваме спорове).

Последна редакция: сб, 11 окт 2014, 13:19 от Анонимен

# 218
  • Мнения: 1 007
...след 8 ми клас, вниманието ти трябва да е насочено към света, към наука, към знания, интереси...а не към учене на език...

Как ще стане това, като до седми клас са учили само (предимно) език? Тук е уловката. Вместо наблягане на знания, които изискват време, за да са трайни, се учи засилено език. И когато му дойде времето за акцентиране на езика (осми клас), хората се чудят какво да правят с тази година, за да не им е безполезна. А как става гимназиалното надграждане, като почти липсва основно, не знам.
Нека се учи език - колкото по-отрано, толкова по-добре. Но ако е за сметка на другите предмети (а то няма как да не е), заниманието се обезсмисля.

Последна редакция: сб, 11 окт 2014, 13:59 от Химикал

# 219
  • Sf
  • Мнения: 977
...след 8 ми клас, вниманието ти трябва да е насочено към света, към наука, към знания, интереси...а не към учене на език...

Как ще стане това, като до седми клас са учили само (предимно) език?
...
 Но ако е за сметка на другите предмети (а то няма как да не е), заниманието се обезсмисля.

А защо да не е от полза на другите предмети? Има прекрасни сайтове със задачи на английски - те са само в помощ, а не във вреда, материали по физика и химия. И какво значи само език? Учи се всичко. Просто езикът не е самоцел, той е средство за постигане на други цели.

В този ред на мисли, ако детето отива в АК само заради английския, тогава няма никаква полза от АК.

Във всички училища се учи български - така трябва да е и английския. Безкомпромисно и на еднакво ниво от малки.

# 220
  • София
  • Мнения: 5 782
Без претенции за "най-правилния избор", на мен също ми се струва, че ако детето говори английски на ниво С, за него НЕГ (или друга ЕГ) би била чудесна алтернатива. Ако детето цели АК, няма нужда подготовката му по АЕ до 7- ми клас да е твърде сериозна. Логично е!

Абсолютно вярно, само че ние с децата на 5 г. няма как да знаем дали детето ще поиска НЕГ след 7 кл. и дали ще успее да влезе там тогава. Търсейки алтернативи за начално обучение, не успявам да намеря чак толкова варианти, както за немски, така и за други езици, които да ме удовлетворят.

Затова каквото сабя покаже след 7 кл., а сега най-добрия вариант (според собствените ми критерии, да не започваме спорове).
Да, така е. Голяма част от децата решават, дори след като си видят резултатите в 7-ми клас.  Peace

Химикал, от къде ти хрумна, че науките се учат по-добре в ДУ?

# 221
  • Мнения: 7 683
ТА ЗА ПУК В СС - идеята е постът да е информативен и полезен на родители, които в момента проучват и се интересуват.
....

Изключително много благодаря за така подробното инфо. Казаното звучи страхотно.
Имам един допълнителен въпрос - казвате, че сте били в държавна ДГ. Готвихте ли детето допълнително за изпита в СС, вие лично или чрез посещение на някакви допълнителни курсове, или все пак подготовката в държавната градина плюс евентуално нормалното обръщане на внимание на детето от ваша страна вечер след градината са се оказали достатъчни.

# 222
  • Sofia
  • Мнения: 4 911
Не съм pezota , но понеже имам мнение по въпроса, ще го споделя: според мен за ПУК е напълно възможно да се пребори дете , идващо от държавна ДГ, но директно за първи клас не смятам, че би имало кой знае какви шансове /да не кажа никакви/.

# 223
  • Мнения: 7 683
повечето родители веднъж взели едно решение после го бранят със зъби и нокти, най-малкото за да не признаят пред себе си, че са сбъркали, пък и да се самоубедят отново в това Twisted Evil

Е има и родители, които не са взели още никакво решение и още не им е дошло времето за решение и затова четат тук;)

# 224
  • Мнения: 50 971

Е има и родители, които не са взели още никакво решение и още не им е дошло времето за решение и затова четат тук;)


E, не тях имах предвид Grinning

Впрочем забелязал ли си, че най-големите експерти по всичко, най-категоричните във възгледите си и най-убедените в правотата си са все мами на малки деца. С малки изключения няма да срещнеш редовно и категорично пишеща мама на гимназист в горните класове. Май приказват най-вече тези, които още не знаят, а тези които знаят (вече) предпочитат да си мълчат Twisted Evil Помисли за това докато събираш информация Grinning

Общи условия

Активация на акаунт