Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 750
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 170
  • Мнения: 50 674
Сама го каза,  истината е в основата на  пирамидата,  а лантливи деца се раждат в цялата страна,  но по ред причини те не могат да се рязвият.. Или ако не са математици, родени в С-я,  Вн и Бс - кучета ги яли

Е, хайде да не драматизираме. Не е нужно да ги ядат кучета, а да почакат до 7 клас. По-ранното развитие е нужно за талантите в спорт, музика, танци и математика (може и да изпускам нещо). Езиковите таланти обаче се развиват без проблем и в по-късна възраст. Доказателството го дадох вече - в езиковите гимназии и в АКС училите и неучилилите език преди 7 клас изравняват нивото си за година. Значи ранното профилиране в език не носи никакво предимство.

# 1 171
  • Мнения: X
Сама го каза,  истината е в основата на  пирамидата,  а лантливи деца се раждат в цялата страна,  но по ред причини те не могат да се рязвият.. Или ако не са математици, родени в С-я,  Вн и Бс - кучета ги яли
И не само математици. На мен ми допада идеята за " инкубатори". Те наистина биха разширили основата. Отделен въпрос е как точно се формира върхът.

Е, хайде да не драматизираме. Не е нужно да ги ядат кучета, а да почакат до 7 клас. По-ранното развитие е нужно за талантите в спорт, музика, танци и математика (може и да изпускам нещо).
Мисля, че не си дочел. КОТЕ пише точно за математика.

# 1 172
  • Мнения: 50 674
Мисля, че не си дочел. КОТЕ пише точно за математика.

Ей, аман от тези инсинуации, мислех, че са отживели времето си...
ДочелА съм го много добре. Тя писа:

Цитат
Или ако не са математици, родени в С-я,  Вн и Бс - кучета ги яли

Т.е. кучета са яли тези, които не са математици от голям град Mr. Green

# 1 173
  • Мнения: X
Полът няма значение в случая, както и дали си от Чирпан или София.
Скрит текст:
( това инсинуация ли да го наречем също? Или откровена лъжа?)
Аз съм твърдо за ранен прием в гимназиите. Но във всички профилирани гимназии, с утвърден държавен план-прием и  еднакви правила за цялата страна. А не както сега - всяка коза за свой крак, или ако щеш, всяка гимназия със собствени правила.

# 1 174
  • Мнения: 50 674
както и дали си от Чирпан или София.
Скрит текст:
( това инсинуация ли да го наречем също? Или откровена лъжа?)

 newsm62
Ще ме скъсаш от смях. Това с Чирпан беше толкова прозрачен бъзик, че едва ли някой му се е вързал. Нито пък аз съм си давала зор да поддържам легендата newsm53

# 1 175
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако беше толкова важна математиката, защо е с по-малко часове от българския. Ами да увеличат часовете по математика. В гимназиална степен първо равнище са с едва два часа седмично. Ама не ги увеличават, увеличават часовете по език.

ако се увеличаваха часовете по български, щях да съм безкрайно доволна. Обаче много роддители се лакомят по чуждите езици, и вместо да правята СИП и ЗИП по  бел, те се хвалят как е по чужд език. А часовете по бел трябва да са повече, защото с времетто владеенето на българския език, в частнот книжовния, но и на разговорно ниво, се влошава. Ако при математиката логиката е ясна, там се вижда и пипа всичко, то с езика хич не е така - там повече се слуша и говори и дори при правилата има изключения, за които децата се усещатс времето.

Ако трябва да бъда честна, и това с математиката е преувеличено. Просто МГ в момента са добри общообразователни училища. Не за математически гении и таланти, а за деца, които са подготвени за кандидатстване в МГ. По същия начин могат да се подготвят за всичко друго.

# 1 176
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
... Просто МГ в момента са добри общообразователни училища. Не за математически гении и таланти....По същия начин могат да се подготвят за всичко друго.
Ето това е истината.
Нивото сред масата ученици е станало много ниско и в МГ се оказват малко по-подготвени деца. Затова им харесва на родителите този вариант, защото в останалите училища е един неконтролируем сбирщайн. В МГ не влизат Асан и на Кофата и Куката децата.
Всичко идва от цедката, която е подбор на малко по-възпитани деца.

# 1 177
  • Мнения: 1 058
И както сме я подкарали да питам от кое Б-я има по-голяма полза - от ХХ на брой олимпиеца в 1-2 гиммазии, или от масово създаване на "инкубатори" в цялата страна.Ей така просто си питам

То това звучи добре, ама въпроса е как да стане? Хайде, забраняваме приема в МГ и инкубатора се появява от само себе си? Защото след влизането в МГ детето ми видимо "дръпна" по всички предмети, въпреки, че периода за адаптация след кварталното (уж добро) училище не беше лесен. Доста добре се видя колко знаем, та доста трябваше да наваксваме, слава богу детето се справи с това...

Та ако хипотетично детето беше останало в това квартално училище самото ниво на преподаване в него щеше да се подобри ли?

Щеше да се смени средата ли? Защото в МГ могат да се смеят на някой, който не знае... Докато в кварталното училище се присмиват на тези, които знаят повече, което как да кажа, е изключително стимулиращо за всяко по-будно дете...

# 1 178
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Във всяко училище могат да се обособят паралелки с повече математика, не само в гимназия. Тогава там ще се записват деца с предпочитания към математиката.

# 1 179
  • Мнения: 433
Но колко са "качествени" преподавателите във всяка една гимназия???

# 1 180
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Във всяко училище могат да се обособят паралелки с повече математика, не само в гимназия. Тогава там ще се записват деца с предпочитания към математиката.

Има доста такива училища, с паралелки със засилено изучаване на математика (и други, разбира се). Но резултатите не са на нивото на МГ (съдя по състезанията). Защо се получава така?

Може би ръководството на училището не създава стимули за учителите? Вероятно дори там има деца, които с подготовката в МГ биха били по-напред (например, във Варна МГ приема малко деца на фона на целия брой четвъртокласници)

Може би атмосферата в тези училища не подпомага развитието на таланти? Питам, защото нямам еднозначен отговор.

И още един въпрос към хората с опит: възможно ли е в средно училище част от децата в даден клас да посещават курс математика, който се различава от курса на другите деца? Да кажем, по 5-7 деца от два-три  класа да учат математика с малко по-бързи темпове, с включен материал и за състезания, без да се налага да ходят на допълнителни школи, уроци и пр. Подобно, курсът по БЕЛ или по английски и т.н., да бъде също на две нива - основен и разширен. Така децата ще остават заедно в клас по повечето предмети, ще общуват и се конкурират, по-будните евентуално ще дръпнат и другите, а и за всяко дете ще има възможност да наблегне на това, което го интересува, а не да скучае, докато изчаква другите по даден материал (това страшно много отблъсква децата от училището като цяло)

Това би могло да стане и без закон, с инициатива на училището, но ще трябва малко повече организационна работа и стимули... въпрос на желание и мотивация на директора и учителския състав.

# 1 181
  • Мнения: 1 058
Във всяко училище могат да се обособят паралелки с повече математика, не само в гимназия. Тогава там ще се записват деца с предпочитания към математиката.

За съжаление на теория може, на практика - не... Формално паралелки могат да се направят, ама само името им ще е такова, на практика количеството на добрите учители по математика е крайно ограничено и няма как да огреят навсякъде; специално за Варна добри учители имат МГ, Найден Геров, Славейков... разбира се със сигурност пропускам някое училище, както и добри учители и другаде, ама те са по-скоро изключение, отколкото правило...

А и правенето на паралелки по математика по никакъв начин не решава проблема с нивото на преподаване на другите предмети, български, английски и т.н.; и нашето училище уж беше с разширено изучаване на език (да се разбира като повече ЗИП/СИП), ама входящото ниво в МГ показа резултат 3-, въпреки 4-те години учене и отличните оценки

# 1 182
  • Мнения: 24 467
...
Аз никога не обсъждам теми от позицията на мен какво ми "изнася".  Sunglasses
Нивото, на което комуникирам, не е такова.
В случая намирам предложението, за което пиша, за справедливо и затова го подкрепям.

Принципно си много права - говориш за една универсална и принципна справедливост - на всеки да се сипе точно по равно в канчето.
Ни най- малко не говоря за това. Очевидно е дори, че не иде реч за такова нещо. Става въпрос за предоставяне на възможност на децата да попаднат в подходяща за тях среда и да могат да изучават по- задълбочено предмети, според интересите и наклонностите си. А цялото образование не се изразява само в математика, изкуства и спорт. Тя е един от многото предмети, изучавани в училище.
Обаче на практика някои подлагат канче, а други не.
Закон не се прави според това кой какво проси и какво предлага като насрещна престация. Закон се прави за регламентиране на обществени отношения от даден вид. А те се уреждат по еднакъв начин за сходните ситуации. За просяците има специални разпоредби, но те не са в сферата на образованието.
Т.е. след като гимназиите не са проявили интерес да го има този прием и не са готови да го осъществят, защо да се прави? Нали това е смисълът на общественото обсъждане, да се види от какво има необходимост. И ако се приеме такъв закон, а няма после кой да го прилага, то той ще увисне.
Необходимост от математика и задоволяване интересите на частни лица или необходимост от повишаване качеството на образованието? Понеже образованието е общо. Съответно и мярата следва да е една.
Общественото обсъждане не е обсъждане само между училищата. В него следва да участват най- заинтересованите лица и това са хората, потребяващи образователната услуга. За тях тя съществува и за защита на техните интереси тя се финансира от бюджета.


Да не говорим, че трябва да се уточни и как да става приемът, и каква да е програмата... За МГ се знае - проверка на математическите способности. Но за ЕГ какво ще бъде? Проверка на знанията по език ли? В края на краищата за да има равноправие трябва да е така:
- Прием в МГ след изпит по математика.
- Прием в ЕГ след изпит по английски/немски/френски.
Така симетрията е пълна, ама май не върви, а? Grinning
Разбира се, че трябва. Нали затова говорим- да се въведе обща правна формулировка, обща нормативна рамка за приема от V клас и за учебните програми. А не директорите на няколко избрани училища да продължават да се изживяват като генерали на чужда армия и да приемат последната като бащиния.
Дадох пример реален за експериментална паралелка с чужд език от V клас. Изпитът е бил по БЕЛ, не по чужд език. Т.к. овладяването на собствения роден език е индиция за доброто овладяване на чуждия. Но не предлагам това. Идеята следва да се обсъди от специалисти. Обаче докато спорим за глупости и по- конкретно- дали да обожествим законово един предмет и 3-4 училища в България, се измъква от полезрението същественият въпрос- какво се случва с образованието у нас. С нивото му. Защото общото ниво на образованието дава облика на нацията, а не единичните постижения на шепа хора, дължащи се и сега на лични финансови възможности.


Иначе и аз не пиша от лична заинтересованост - на мен ми е все едно как ще го направят. Имам пристрастия, но те са по убеждение, а не по интерес Peace

Да де, точно личните пристрастия, независимо от какво са породени, ти пречат да видиш обективните нужди и решения, а те не са в математиката само.

Иначе е ясно защо лобистите за МГ с ранен прием са реално против уеднаквяване на правилата за всички гимназии /без професионалните/- елементарно, ще изгубят деца, които ще се насочат в ЕГ и вероятно и в други училища със специализирана подготовка. Ще спрат огромните пари, които текат с години за курсове и уроци. По математика. Интересът към математическите състезания няма да е така голям. Sunglasses
Всъщност би се появил един баланс в сферата. Но той не изнася на поддръжниците на настоящото статукво. Много ясно.
А аз пък говоря не само от позицията на пълна липса на пристрастия към определен предмет или тип училище, а и от позицията на липсващ личен такъв. Единственият ми интерес е повишаване качеството на общото образование у нас. И даване възможност на децата да учат засилено онова, което им е интересно. В качествена среда и с качествени учители.
Лично аз смятам, че увеличаването на възможностите за избор на децата, в случай на осъществяване на предлаганата и обсъждана идея, би намалило и инфарктните ситуации, които сега често се предопределят от твърде бедният избор в ІV клас- МГ или квартално училище.  Wink Така и по- малко деца, които не са с математическа насоченост, но пък са умни, ще имат шанс да изберат, без да се налага да се занимават точно с математика, за да учат в училище с подбор.
Знам, знам, че на лобито това не изнася. Но говорим за закон и за по- общи цели. Не за защита на определени лобита.  Peace Или поне аз такива идеи изразявам и защитавам.
Ако няма да се подходи с еднаква мяра към всички гимназии, то съм лично "за" в такива случаи всички училища с ранен прием да не се именоват по този начин.

# 1 183
  • Мнения: 1 807
Цитат на: KOTE лоlink=topic=810887.msg30699327#msg30699327 date=1430164141
Сама го каза,  истината е в основата на  пирамидата,  а лантливи деца се раждат в цялата страна,  но по ред причини те не могат да се рязвият.. Или ако не са математици, родени в С-я,  Вн и Бс - кучета ги яли

Е, хайде да не драматизираме. Не е нужно да ги ядат кучета, а да почакат до 7 клас. По-ранното развитие е нужно за талантите в спорт, музика, танци и математика (може и да изпускам нещо). Езиковите таланти обаче се развиват без проблем и в по-късна възраст. Доказателството го дадох вече - в езиковите гимназии и в АКС училите и неучилилите език преди 7 клас изравняват нивото си за година. Значи ранното профилиране в език не носи никакво предимство.
Аз коментирам като родител, съотношение талантливи деца към масата деца дори и в София показва, че на челните позиции децата са изброими. Така че стига вече с това деление на децата извън София, а  това с чакането до 7 клас звучи супер смешно, ще чака какво точно, тогава да започне да се развива ли, или да влезе в желаното училище докато родителите са вършели учителската работа, защото в едно стандартно училище си е пълна загуба на време.

Последна редакция: вт, 28 апр 2015, 10:40 от MIK

# 1 184
  • Мнения: 5 177
Под "инкубатори" имам предвид да се позволи на всички,които желаят да организират прием след 4 клас с изпит/класиране по единни критерии/ в съответното направление и така да се сберат деца с общи интереси, които да се развиват и да имат реално мерило за възможностите си..

Румен_с, ако във Варна имаше прием и в ЕГ, ти гарантирам, че поне 50% от децата нямаше да кандидатсват в МГ и да изживеят болните родителски амбиции..Но понеже това е единствения вариант се драпа със зъби и нокти, трошат се маса пари по школи,  които имат смисъл за деца с интерес към математиката, но са си мъчение за тези, които са принудени от мама и тате..

Да МГ Варна се ползва като добро общообразователно училище, ама не е това идеята.. Колко от децата в 7 клас после отиват в ЕГ и ползват МГ само като място за курсове и добра подготовка за НВО. От това кой има полза?

Общи условия

Активация на акаунт