Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 971
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 515
  • Мнения: 50 735
По мое мнение (предполагам и по мнение на около 10% родители) сега децата на практика тъпчат на място и предъвкват принципно един и същ материал от 1 до 4 клас. Да де, ама по мнение на много повече родители през материала се "препуска" и не се упражнява достатъчно. Ако си сложа "обективните очила" и размисля безпристрастно предполагам, че прави са болшинството. И неслучайно ако сравним нивото на нашите деца в 5-7 клас с нивото на децата от Западна Европа ще видим, че нашите са много напред с материала. Т.е. програмата е много по-напред от програмите в ЕС, а колко деца са успели да не изостанат е друг въпрос. А коренът на проблема е точно там - в математиката веднъж изтървеш ли нишката после край, няма наваксване и респективно няма никаква полза от това, че програмата бърза напред. Явно правилният подход е да се следва темпото на масата и преподаването да върви още по-бавно в началните класове, за сметка на мноооого упражнения, та белким основата се набие в главите на всички деца. А после вече от 7 клас нагоре нека забързваме, както реално става в ЕС - изоставащите в 5 клас германчета са много по-напред в 12 клас. Но ако има здрава основа такова забързване е реалистично, докато при сегашната система болшинството деца в гимназията отдавна са изгубили нишката и просто лапата мухи в клас.

# 1 516
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Да, методиката не е застъпена в закона. Но от страна на РИО спускали се методика - как да се преподава?
От РИО се правят методични проверки. Не знам каква е методиката на преподаване по математика в 1-4 клас. Мога да кажа за 5-12 клас.
Ако при проверка са имали забележки, то тогава думите за РИО може да са верни, но се съмнявам.

# 1 517
  • Мнения: 24 467

Разлика има в периодите на началното и на прогимназиалното образование. В І-ІV клас по материала се върви бавно и той се упражнява, вкл. и в клас, което не се отнася до следващата степен. Не се сещам за родител, който да смята, че в началния период се бърза.
Лично аз винаги съм застъпвала становището, че е по- добре да се усвои добре, макар и по- малко по обем информация, отколкото да се тича, но през просото. Напредналата ни програма очевидно не прави напреднали и учениците в масовия случай. Често се налага дори да има изцяло невзет задължителен учебен материал /напр. при недостиг на часове в края на учебната година/, но децата преминават в следващия клас и се предполага, че трябва да го знаят и да са го овладели. Което разбира се няма как да стане с училищна работа.  Peace
За масата е важно да има стабилна основа, а не напредничава програма. Последната е за единиците.

# 1 518
  • Мнения: 1 058
... чакам някой от работещите в образователната система (? Лиляна) да ми обясни как изобщо тези деца са стигнали до явяване на матура след 7-ми клас...
В училището, в което аз преподавам, няма нито една двойка.
За другите - не е тайна, че децата минават,защото второгодниците не носят пари.

Методиката на преподаване не е застъпена в закона за образование. Така че сърдете се на конкретния преподавател, не на закона.




Ами проблема с двойкаджиите има финансово решение, стига да има желание разбира се. Просто училищата да бъдат задължени да връщат цялото получено финансиране за учениците изкарали двойки (т.е. всички пари получени за 1-4, респективно 5-7 клас). И ето ти бърз стимул за по-добро обучение... И ако помечтая още малко бих искал поне част от върнатите пари да отиват за допълнително финансиране на тези училища, които са постигнали да речем 10-15% по-високи резултати спрямо средните...

# 1 519
  • София
  • Мнения: 373
Две страници чета коментари нямащи нищо общо с темата...

# 1 520
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....
Ами проблема с двойкаджиите има финансово решение, стига да има желание разбира се. Просто училищата да бъдат задължени да връщат цялото получено финансиране за учениците изкарали двойки (т.е. всички пари получени за 1-4, респективно 5-7 клас). И ето ти бърз стимул за по-добро обучение... И ако помечтая още малко бих искал поне част от върнатите пари да отиват за допълнително финансиране на тези училища, които са постигнали да речем 10-15% по-високи резултати спрямо средните...
Това не е никакво решение и ще ти кажа защо. Първо вината за двойките не е само на училището, а основно на този, който ги получава. Но дори и да решим да накажем училището по твоя начин, ще стане така, че никой няма да ги иска тези двойкаджии, защото ще работи на загуба заради тях и ще гледа да се освободи от тях, начини има колкото щеш. А ако все пак не могат да го изгонят, то ще намерят начин да манипулират резултатите му.

Така ще се окажат едни двойкаджии, които са извън системата, а заради това ще ни се карат от Европа. Та няма начин, ще си ги търпим и търкаляме и ще отчитаме по-големи проценти обхванати в образованието и по-малко напускащи.

# 1 521
  • София
  • Мнения: 62 595
Зависи от учителя основно. Просто вече и много учители ги мързи да учат децата да си разписват и подреждат задачите. Много по-лесно е да шляпнеш теста ида играят на тука има-тука нема.

Доколкото някой беше написал, няма пари за оставяне на поправка или повтаряне на годината. Училищата предпочитат да добутат до тройка.

# 1 522
  • Мнения: 1 232
Съгласна съм с Анди. Учителите ги мързи да преподават и учат децата, с тия мижави заплати. От частните уроци изкарват къде по- добри пари, за какво им е да се зорят. Порочната практика с доучването, но на частно, би трябвало да се забрани.

# 1 523
  • Русе
  • Мнения: 12 212
   Зависи от много неща. И от дисциплината в часа. И от програмата. До 7 клас е добре да се научат да мислят и да се изразяват, да пишат правилно на родния си език и да се запознаят с основите на природните науки и историята. А не да се напъват да учат тези по литература,които не разбират, задачи - наизуст и огромна фактология. И на ученици и на учители не им е розово.

# 1 524
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
.... Порочната практика с доучването, но на частно, би трябвало да се забрани.
Като е забранено да работиш на черно, ти да не би да го спазваш? Нямаме нужда от съвети от такива като теб.
Като започнеш да спазваш ти законите, ще искаш другите да го правят.
Щяла да забрани, и като забраниш, ще им накривиш капите. Те цял закон си гласуват за да си опазят лобитата, тя за едно доучване на частно се притеснява.

# 1 525
  • Мнения: 1 058
....
Ами проблема с двойкаджиите има финансово решение, стига да има желание разбира се. Просто училищата да бъдат задължени да връщат цялото получено финансиране за учениците изкарали двойки (т.е. всички пари получени за 1-4, респективно 5-7 клас). И ето ти бърз стимул за по-добро обучение... И ако помечтая още малко бих искал поне част от върнатите пари да отиват за допълнително финансиране на тези училища, които са постигнали да речем 10-15% по-високи резултати спрямо средните...
Това не е никакво решение и ще ти кажа защо. Първо вината за двойките не е само на училището, а основно на този, който ги получава. Но дори и да решим да накажем училището по твоя начин, ще стане така, че никой няма да ги иска тези двойкаджии, защото ще работи на загуба заради тях и ще гледа да се освободи от тях, начини има колкото щеш. А ако все пак не могат да го изгонят, то ще намерят начин да манипулират резултатите му.

Така ще се окажат едни двойкаджии, които са извън системата, а заради това ще ни се карат от Европа. Та няма начин, ще си ги търпим и търкаляме и ще отчитаме по-големи проценти обхванати в образованието и по-малко напускащи.



Съгласен съм, но мисля, че точно целта да се добутат донякъде деца, които не знаят какво правят в училище е сред най-сериозните причини за постоянно спадащото ниво на обучение. И за съжаление тези деца по чисто демографски причини стават все повече като относителен дял. И тук по-скоро втълпяват социална функция на училищата за сметка на основната - качествено образование. Няма как при положение, че мама и тате в къщи през живота си не са прочели и една книга да са добър пример за детето... И то ходи на училище главно заради някоя и друга закуска и за да не спрат детските и помощите на родителите. Всичко това води до огромно разслояване между 'елитните' и останалите училища и принуждава най-талантливите масово да се спасяват в чужбина... Крайния резултат от това ще се види максимум до 10-15 години...

# 1 526
  • София
  • Мнения: 17 652
КОТЕ, ако си за изучаването на законова уредба в училище, освен трудовото, ще се наложи и социално, и данъчно, и търговско право... и 12 часа на ден няма да им стигнат... а университетите ще олекнат с половината си хорариум.


Абсолютно намирам, че "право" трябва да се изучава в училище - започвайки с Конституцията и Наказателния Кодекс и после КТ, Социално-осигурително право... Някак винаги съм се ужасявала от това колко малко хора всъщност са чели дори Конституцията.

# 1 527
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Хайде първо се осведомете какво се учи сега и после предлагайте и се правете на много важни. Давам жокерче за непросветените, може да погледнете учебната програма на предмета Свят и личност.

# 1 528
  • София
  • Мнения: 17 652
Хайде първо се осведомете какво се учи сега и после предлагайте и се правете на много важни. Давам жокерче за непросветените, може да погледнете учебната програма на предмета Свят и личност.
За Света и за Личността не знам, но познавам лично професори, които никога не са чели Конституцията и изобщо не намират това за срамно. И това са наистина изключително умни хора, нищо не мога да кажа за тях като професионалисти, обаче... освен това те живеят и в обществото, нали така, и [би следвало] да се съобразяват със Законите. Включително и с онези, които не им харесват - примерно частта на НК за защита на интелектуалната собственост. При това не за лични цели, а на работното място. И... редица други неща - но това тръгва именно от училище. И от Човека, и от Личността и от другите абсурдни предмети, заобикалящи същността... Право, Икономика, Психология (не философия, поне по мое време такъв предмет имаше, крайно безполезен по същество по начина, по който беше организиран, но пък имахме късмет да попаднем на интелигентен учител).  - защо да не се изучават? Дори и да са алтерниращи в годините, абсурдно е, че изобщо ги няма.[/color]

# 1 529
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Като не знаеш - трай си. Това какво знае или не знае един професор много слабо ме вълнува, още по-слабо колко професора познаваш. освен това не е по темата.

Хайде Кати пак започна със серията последователни постове.

Общи условия

Активация на акаунт