Табу ли е третото дете в България и защо?

  • 198 150
  • 6 328
  •   1
Отговори
# 4 860
  • София
  • Мнения: 12 374
Ти пък, Анди, Дон Кихот. Че те студентите в 3 курс английска филология отказват да четат Чосър и търсят от къде да препишат анализите..после в 4 курс същото се случва и с Фокнър.

Иначе с теб имаме коренно различни схващания за живота, вселената и всичко останало, и спорът е изначално безсмислен. Аз смятам, че и ДГ, и училището, и най-вече животът трябва да са повече фън, и по-малко драми и сериозност. Изпитвам ужас от хора, за които животът е някаква безкрайна битка със злите сили. Българите са пословично черногледи и неудовлетворени. Дали датира още от петте века робство, или от комунягите, не знам, но на нас душата ни е свита. Носим в себе си някаква вселенска тъга, като героите на Пелин.

Най-ценното нещо, което се надявам да предам на детето си е да не се взима твърде на сериозно. И да гледа на живота по един по-весел начин. А не като на враг, който я дебне, за да я ухапе по задника ако не си наизусти логаритмите  Laughing

П.П. Преподавател вече не съм, за щастие.

# 4 861
  • София
  • Мнения: 62 595
По география и история нещата са трагични. Явно доста учители са забравили, че картите са измислени като нагледно средство. Спомням си, че нас дори ни наказваха, ако говорехме наизуст, без да сме способни да посочим на картата точно кое къде е. Сега с тези тестови изпитвания съвсем ме отчайват. Вярно, по-лесно е за учителя да пусне един тест и да напише по една оценка на 30 човека, вместо да изпитва всеки час по двама-трима и да разбере какво всъщност децата знаят и разбират.

Последна редакция: сб, 09 май 2015, 13:20 от Andariel

# 4 862
  • Мнения: X
Изцяло съм ''за'' американската система. Няма абсолютно никакъв смисъл да се затрупват децата с огромно количество материал по предмети като химия, физика, математика. Да се пишат и преписват зубрачески теми за Иван Вазов - патриарха на българската литература и прочие идиотщини. Кому е нужно това?

Тук се е учило по съветската система, предполагам - със заизустяване на материала (литература) и тотална липса на стремеж към собствена мисъл.

Тази система не е само американска, доколкото знам навсякъде в Европа е същата, а напоследък чувам и че в Русия нещата се променят и даже са се променили в някаква степен в същата посока.
Аз съм леко раздвоена. От една страна съм поддръжник на по-лежерния подход и оценявам високо факта, че детето ми грам стрес няма покрай училището си, даже събота и неделя иска да ходи. От друга страна обаче, ако не се занимава допълнително, наученото от училище ще е малко повече от нула по всичко, с изключение на езиците. Там нещата са повече от добре. Наскоро установих, че в редовната програма за 9 клас (аналог на седми в България) няма физика, химия и биология. То и в осми клас имат общ предмет Science, но мислех че по-нататък не може да не учат биология примерно. Еми няма. Записахме като subject химия и биология. Тези, които запишат обаче неща като електротехника, готварство и подобни (масово това правят), няма да имат и елементарни познания от тези предмети. Не знам всъщност доколко е задължително, аз като възпитаник на хард соц школата си мисля, че е.

# 4 863
  • Мнения: 23 896
Аз съм много зле с географията, ако се изключат точно назубрените факти, но при наистина добрите по география съм забелязала, че не става дума за зубрене, а може би за някаква по-особена зрителна памет и добра ориентация. Те не се нуждаят от истинска карта всеки път пред себе си, за да кажат примерно кое къде е, в каква посока е, колко горе-долу е разстоянието между точка А и точка Б, а си визуализират в главата картата.

# 4 864
  • София
  • Мнения: 62 595
Таис, откъде го измисли това с борбата със злите сили?  newsm78 Просто Господ ни е дал мозък, който трябва да се тренира, за да работи по-добре. Фънът си е фън, но за да се придобие едно знание си трябва и малко зор. Дори ходенето, което е биологично програмирано, пак не е фън за децата, защото стотици пъти падат, ядосват се, плачат. И яденето с лъжичка не е само фън. С мозъка е като с мускулите - може да ти е фън да тичаш, но до х метра, докато не се почувстваш изморен. На километър х+1 вече не е съвсем фън, а си е зор, защото трябва сила на волята, за да продължиш да тичаш. Но след това постижението те топли и си готов отново да се назориш. А това с "да не се взема насериозно" си е баш детинско - пълно отричане на носене на отговорност за постъпките, светът трябва да се съобразява с мен и да ми е предимно фън. Не става въпрос за черногледство, комуняги и прочие свободни твои интерпретации. Деца, които са възпитавани в принципа "да не се вземат насериозно" и "животът трябва да е фън", после си имат тонове проблеми, защото не са се научили на "трябва". На другата крайност са пресираните деца, натоварени с очакванията на цялата рода и възпитавани с идеята, че те трябва да станат еди-какви-си. Първо родителят трябва да порасне и да се научи на "трябва" (което включва и това, че животът няма как основно да е фън и няма как да не се взема насериозно), а не да остава на ниво пубертет. Ако на детето ти не му е фън да ходи в тоалетната, а му е фън да ходи в ъгъла на стаята, тогава какво правиш по логиката на фъна? Или утре каже, че не иска да си пише домашните, защото не са фън? И докога? Докато родителят е фън е ок, а като изисква вече не е фън и детето го отсвирва?

# 4 865
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз съм много зле с географията, ако се изключат точно назубрените факти, но при наистина добрите по география съм забелязала, че не става дума за зубрене, а може би за някаква по-особена зрителна памет и добра ориентация. Те не се нуждаят от истинска карта всеки път пред себе си, за да кажат примерно кое къде е, в каква посока е, колко горе-долу е разстоянието между точка А и точка Б, а си визуализират в главата картата.

Ако може да го визуализира в главата си, може да го посочи и на картата.

# 4 866
  • Мнения: X
Аз съм много зле с географията, ако се изключат точно назубрените факти, но при наистина добрите по география съм забелязала, че не става дума за зубрене, а може би за някаква по-особена зрителна памет и добра ориентация. Те не се нуждаят от истинска карта всеки път пред себе си, за да кажат примерно кое къде е, в каква посока е, колко горе-долу е разстоянието между точка А и точка Б, а си визуализират в главата картата.

Не е само до ориентация, трябва да си се интересувал и чел. Аз се втрисам от хора, които не знаят кое къде е. Това което говориш за картите е друго. Някои хора се ориентират по-трудно, други по-лесно, но няма общо с географията.

# 4 867
  • София
  • Мнения: 12 374
Да, и аз до 7 клас вкл. имах Science и Social Studies. Първото обхващаше химия, биология и физика, второто - история и география. Математиката, езиците, литературата, рисуването и часа по музика си бяха отделно. Имаше и много спорт, най-разнообразен.

По сайънс правехме страхотни неща..проекти, които изготвяхме сами вкъщи, различни експерименти в класната стая. Беше ми страшно интересно - при това аз от малка дърпам към хуманитарната сфера, а природните науки са ми скучни. Там обаче не беше така..докато не влязох тук в час по химия, където една луда даскалка не ни се разкрещя, че не знаем еди-какво-си. И понеже 95% от класа ми бяхме учили навън, ни разясни още първия час, че сме идиоти.

Аз съм супер зле с всички видове карти, и въпреки това знам коя държава къде е, столици, големи градове и прочие. Имам 2 обаче на урока по полезни изкопаеми. И до ден днешен не съм разбрала защо е трябвало да ги знам. Зубренето ми е смърт.

# 4 868
  • София
  • Мнения: 62 595
И по този случай ти обяви цялата система за гадна? Сори, ама, възрастен човек си, поне сега трябва да осъзнаваш, че кофтият учител не означава, че всичко не струва!
Аз също не обичам да уча наизуст, така и не научих Опълченците на Шипка. Но това не означава, че не съм научила наизуст доста други стихотворения.
Има и нещо друго - в гимназиална възраст децата вече са се понаучили да не се връзват на отношението на отделни учители.
Хуманитарното и природното рядко са в конфликт. Просто тук се намесва по някакъв начин личното отношение или средата. Повечето деца доста сносно се справят с всички науки, или поне няма твърде големи различия в нивото.

# 4 869
  • където ми харесва
  • Мнения: 4 086
Тази система не е само американска, доколкото знам навсякъде в Европа е същата, а напоследък чувам и че в Русия нещата се променят и даже са се променили в някаква степен в същата посока.
Аз съм леко раздвоена. От една страна съм поддръжник на по-лежерния подход и оценявам високо факта, че детето ми грам стрес няма покрай училището си, даже събота и неделя иска да ходи. От друга страна обаче, ако не се занимава допълнително, наученото от училище ще е малко повече от нула по всичко, с изключение на езиците. Там нещата са повече от добре. Наскоро установих, че в редовната програма за 9 клас (аналог на седми в България) няма физика, химия и биология. То и в осми клас имат общ предмет Science, но мислех че по-нататък не може да не учат биология примерно. Еми няма. Записахме като subject химия и биология. Тези, които запишат обаче неща като електротехника, готварство и подобни (масово това правят), няма да имат и елементарни познания от тези предмети. Не знам всъщност доколко е задължително, аз като възпитаник на хард соц школата си мисля, че е.
Сестра ми учи в Англия. И тъй като замина там след като завърши седми клас в България, направо изпадна в потрес. В началото обясняваше колко са глупави, защото не знаят и 1/5 от това, което тя е придобила като знания в България и много се дразнеше. Често й се случва да помага при пресмятането на учителката си по математика. Обаче сама казва, че начина, по който се преподават нещата е по-интересен и запомнят много повече неща. Никой не ги кара да зубрят, а участието им в час е това, което всъщност им помага да си научават материала. Точно за Science, в началото и аз се чудех как така нямат химия и биология като отделни предмети. Но всъщност това, което учат в този сборен час е връзката между химията, биологията и физиката. Взаимодействието между тях в природата. И съответно, те не учат суха материя, която просто наизустяват в съответния клас, ами учат да правят логически връзки кое до какво може да доведе. Проблема на системата тук е друг, при това основен (според мен, а и според нея). Тук се стимулират ужасно много момчетата да учат, докато момичетата откровено се неглижират. И за да могат масово англичанките да завършат средното си образование, съществуват класове по готварство, по моден дизайн и прочее. За тях дори не е важно да изкласят...масово момичетата тук се подготвят да бъдат съпруги и майки. Тя ми обясни, че в нейния випуск има около 300 деца, от които към 100 момичета. От тези 100 момичета, в нейния клас (който е за напреднали по математика) има 3. Rolling Eyes
Та, в общи линии, всяка система си има своите плюсове и своите минуси. Може би, ако се въведе такава система в България, няма да излизат толкова глупави деца от училище. Знам ли Rolling Eyes

# 4 870
  • Мнения: 11 130
Смятам че в бг системата на образование е тотално сбъркана с реалността. Често се случва, че дори и отличниците не могат да се реализират или се реализират под  нивото си, а бизнесът масово твърди, че няма кадри и трябва да ги внасяме отвън.
Вместо да се учи много ненужни неща, които ще потрябват само на съответния специалист, някак образованието трябва да бъде такова, че да създава хора които да си намерят работа.
Да ги учат практически неща - например как да си напишат св. И задължително два чужди езика - английски и немски или френски или руски. Компютърна грамотност - да правят таблици - ей такива неща, физика и химия само на екзистенц минимум.
Някак за бг мисля е важно да има часове по полова култура - да се обяснява за болестите, какви са признаците - не само венерически -  а например диабет - ей такива насоки които ти помагат в живота. Задължително по психология да се учи, че е важно човек да си пази нервите, да не се ядосва гневи - какви болести идват от гнева. Да се говори за насилието, как младежите си провалят живота от пробването на наркотиците.
Училището трябва да създаде хора, които могат да се справят с живота. Защото не е достатъчно само родителят вкъщи да говори.
А сега зубриш там някакви неща, които не разбираш - като мине теста си ги забравил, но нямат социални умения, не могат да оцеляват. И маме и тате ги дондуркат до пенсия.
И Тайс е права - най-важното е да възприемаш живота по лежерно и да знаеш, че има много варианти, като не стане единия пробваш другия.

# 4 871
  • София
  • Мнения: 12 374
Уф, стига чете избирателно, де Анди. Ако беше само учителката по химия, човек с мед да я маже.

Учебниците бяха пълни с излишна инфо, поднесена от отегчени, някои направо истерични индивиди. По 2/3 от предметите се изискваше зубрене. Скука на квадрат, за всички ни. Единствено часовете по англ. език на Нели Младенова, която беше директорка по онова време, бяха смислени, оживени и ни научиха на страшно много неща.

Това са моите наблюдения, на съучениците ми, с повечето от които все още съм близка, макар че се пръснаха по света. Това са и наблюденията на мъжа ми, който е завършил, а после и преподавал, една година в Ловешката английска гимназия, както и на сума ти още народ, мои приятели, завършили 18, 32, 2-ра Английска, НПМГ, Бастилията, Немската и прочие елитни и не-елитни гимназии.

Така че, да, системата е скапана. Или поне беше..сега инфото ми не е пряко, а косвено, покрай племенниците ми и поотрасналите деца на познати. Като гледам, масово са недоволни.

# 4 872
  • София
  • Мнения: 62 595
Че то, сега и възрастните смятат, че работата им е скапана, защото и там не е фън! Навсякъде по света на пуберите им е скапана системата, защото ги карат да учат, особено когато ги карат да учат неща, които или са им трудни, или защото не знаят защо са им. То, затова пуберите са пубери, а не възрастни - на тях не им стига умът. Просто не може всичко да е интересно, а дори когато е интересно ,пак може да е трудно и човек да се откаже. И на мен не ми харесваше, но сега, на стари години, започвам да вдявам ползата от цялото "зубрене", както го наричаш, още повече, че все по-навътре навлизам в материята, свързана с ученето и пр. Може нещо да не ти трябва и да си го назубрил, но това също е оставило паметови следи, създало е ен на брой връзки с други знания, и ти е помогнало да изградиш мисленето си.

Кристина, така се създават работници на най-ниско ниво, а не хора, които могат да се развиват напред. Описаните от теб неща и сега децата ги умеят, имат си и  предмети ИТ и пр. в училище, в гимназията правят и бази данни, пишат макроси и т.н. Но всеки взема от образованието точно толкова, колкото може, а ако го мързи или си е навил на пръста, че "това никога няма да ми трябва", особено ако има родители, които услужливо му нашепват същото, съвсем излиза с нула знания и умения. Трябва да се спазва някаква граница, и без това излишното после "изпада", но това не означава, че трябва да държим децата в някаква тясна рамка на уъркинг клас, защото повечето от тях няма да станат нито счетоводители, нито инженери, нито лекари, пък да не говорим за учени. И азз искам в училище да има обзаведени лабораториии, ама няяма! Това не означава, че трябва да спестя химията, защото на децата не им е фън.

# 4 873
  • Мнения: X
Да, и аз до 7 клас вкл. имах Science и Social Studies. Първото обхващаше химия, биология и физика, второто - история и география.

Social Studies тук е друго. В общи линии учат за устройството на държавата и на ЕС плюс някои други неща. География и История са си отделни предмети, но физика, химия и биология са силно неглижирани.

# 4 874
  • Мнения: 14 478

Таис, кога започна "отнасянето като към идиот" тук? В пубертета ли? Ако тук си дошла в гимназиална степен, то, не бой се, на всички пубери им се струва, че ги третират така и онака. Да не мислиш, че в чужбина им се разминава! Още повече, ако училището е "фън" до седми клас, а после започват да ги натискат. Тоест, при много фактори на едно място, малко трудно можеш да отдадеш ефекта само на фактора "система".
Сори, ама преди време гледах извадка от тест, който се дава на американските кандидат-зрелостници, за да им дадат право да се явят на матура. Пълна скръб! Толкова елементарен, че не можах да повярвам на очите си! Дадох тези въпроси на децата си, без да знаят за какво става въпрос, и те ме попитаха дали им се подигравам с такива въпроси, които са на ниво пети клас. Когато видяха заглавието на теста и целта, бяха изумени. Може нашенската система да е твърде натоварена, но ако трябва да избирам между нея и американската, то предпочитам нашенската, пък нека да учат прекалено много!

Американската система наистина е дебилска. Учебници с картинки и по две-три изречения с голям шрифт. Точно като комикси. Но това е в държавните им училища-съобразено е с интелектуалното ниво на малцинствата им... Mr. Green
Има обаче колежи където учат яко, юркат и изключват за слаби оценки и са натоварени даже повече от тук.

Общи условия

Активация на акаунт