Табу ли е третото дете в България и защо?

  • 198 504
  • 6 328
  •   1
Отговори
# 4 740
  • Мнения: 23 979
Не знам сега какво е положението, обаче по мое време, били сме в детската градина, за лятото при бабите, и ни пращаха за хляб и пр., защото се чакаше за хляба и в замяна на пазаруването и чакането, бабите ни подаряваха рестото. И повечето на тая възраст много добре знаехме разликата между лев и различните стотинки, знаехме колко ще ни върнат и наум превръщахме рестото във валути като вафли, шоколади и безалкохолно. Хич не бяхме някакви гении. Сега, ако се налага на Монтесори да ходиш, за да го научиш това, не знам.

# 4 741
  • Мнения: X
Аз пък се връщам от родителска среща. Една от майките от класа чака четвърто, много бързо след третото, та се разговорихме за разликите. Там семейството е тип "пачуърк", децата са "моето", "твоето" и "нашето" и се отглеждат всичките постоянно в това семейство. Разликата между двете големи е 3 години и са си много близки, макар и разнополови. Третото е родено  6,5 години след второто. Разликата между третото и четвъртото ще е точно 2 години. Съзнателно са искали малка разлика - за да имат третото и четвъртото по-близка връзка, както първите две я имат, а и искали категорично четвърто дете, за да не расте третото изолирано и самотно.  Категорично ще спрат на тази бройка, майката каза, че толкова и е лимита.
Въпреки, че моят лимит е 3 броя, мисленето ни за разликата между децата съвпада.

# 4 742
  • Мнения: X
Интересно становище Сбъдваща мечти . Много симпатично семейство сте,а децата ви са разкошни  Heart Eyes

Но не мога да се съглася с това имането на дете да е заради нещо си ;визирам приятел на детето , натиск от бащата /майката , гледане на старини и куп други чудатости. За мен имането на дете е естествено продължение на връзката и израз на любовта между партньорите ,както и осъзнаване на отговорността и отделянето на ресурса за него  ,а не наложена съвкупност от дадени елементи . Peace

# 4 743
  • София
  • Мнения: 62 595
Не знам сега какво е положението, обаче по мое време, били сме в детската градина, за лятото при бабите, и ни пращаха за хляб и пр., защото се чакаше за хляба и в замяна на пазаруването и чакането, бабите ни подаряваха рестото. И повечето на тая възраст много добре знаехме разликата между лев и различните стотинки, знаехме колко ще ни върнат и наум превръщахме рестото във валути като вафли, шоколади и безалкохолно. Хич не бяхме някакви гении. Сега, ако се налага на Монтесори да ходиш, за да го научиш това, не знам.

Точно, не е нужно да учиш дроби, за да боравиш с парите. И още по-лошо - ако нещо продавачката ни излъжеше с рестото, вкъщи ни се караха, че не сме си направили сметката правилно до стотинка. В началото ни изпитваха на принципа "трябва да купиш хляб и мляко, хлябът е 40 стотинки, а млякото 26, давам ти левче, и сметни колко ще ти върнат.
Точно за това говорех по-назад - нещата, които ние бяхме учени с домашна математика, сега се смятат за голямо чудо от една система, превърната в търговска марка. И за да е по-атрактивно, учат децата на разни трикове. При децата болшинството от знанието е контекстуално обвързано и много трудно го пренасят.

# 4 744
  • Мнения: X
Barefoot Kontesa, аз не казвам, че четвъртото е направено САМО за да е приятелче с третото - искали са си четвърто, обичат се, имат сили и възможности, обичат децата, разкошни родители са, справят се чудесно сами. Съседи сме, имаме деца в един клас, които играят и след училище заедно и имам близък поглед над нещата.
Акцентът ми беше не върху причината за имане на четвърто, а върху аргументите им за малка разлика между децата.

За другото - сърдечно благодаря!

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 22:45 от Анонимен

# 4 745
  • Мнения: 17 220
Герганке,

Моето дете не ти влиза в работата, както аз не коментирам твоите/твоето, нито теб. Разбирам, че ти харесва да ме апострофираш на всеки пост, без да казваш нищо смислено, но важното е да ти е смешно...
Като за начало можеш да потърсиш връзката между интелект и абстрактно мислене.

Наистина не смятам да слизам на нивото ти и да превръщам нещата в надприказване, кой разбрал разбрал, на който му е смешно, да се смее...

Андариел, пропускате, че тук децата не боравят с пари, така, че какво бабата на някого е правила преди 30+ години няма никакво значение.

дали едно дете не може да мисли абстрактно:
"Развитието на абстрактното мислене върви ръка за ръка с изучаването на математиката. Усвоявайки действията с числата, хлапетата започват да разбират естеството на теоретичните понятия. А да смятат малчуганите започват почти от самото си раждане. Във възрастта от 8 до 12 месеца те могат да различат по-голямо количество предмети от по-малко. Започва дълъг процес на формиране на теоретичната мисъл.

Примерно през втората година, която се смята за важна граница в развитието на детето, започва да се появява умението му да влиза в роли, да се преструва. Хлапетата започват да въплъщават абстрактните идеи и количествата в свои конкретни игри. Ето един пример: малкият Сашко може да каже: „Аз ще съм таткото, ти – моята сестра, а този камък – нашето куче“. В тази игра той ще трябва да отдели за себе си и своята „сестра“ две измислени чинийки, а до тях да сложи две въображаеми лъжички. В този смисъл детето се учи да използва измислени, абстрактни понятия в играта с реални обекти.

Разбирането на думите, означаващи количество, е една от първите абстракции, която научава по време на развитието си човек. С тяхна помощ хлапето се учи да класифицира множества. Например тригодишната Петя храни кучето си и вижда, че при нея е дошло още едно четириного. Тя веднага виква на майка си: „Вече имам две кучета. Дай ми още едно парченце месо за второто кученце“. Момиченцето се учи да използва абстрактното понятие „две“ за реални кучета и порции храна.

Понятието форма е още един етап от разбирането на света с помощта на абстрактното. То позволява визуално да се обобщават външните впечатления. Например малчуганът определя предмети като правоъгълник, защото на външен вид приличат на врата. Когато малкият човек е способен да отдели формата от нейната материална основа и благодарение на това дели предметите на групи, той започва да си служи с още една категория на абстрактното мислене.

С течение на времето детето ви ще открива триъгълника в най-различни варианти в света около него. То ще разбере как може да се променя абстрактната форма в реалността. Например обектът може да е „дълъг и тънък“ и все така да си остава триъгълник. Едновременно с това малчуганът усвоява още нещо – разделя формата на съставните й части. Например той вижда в триъгълника три линийки и три ъгъла."
Това според така непознатат за вас система се прави на 3 годишна възраст.

# 4 746
  • Мнения: 14 478

Наистина не смятам да слизам на нивото ти и да превръщам нещата в надприказване, кой разбрал разбрал, на който му е смешно, да се смее...


Ами найстина си ми смешна с твоят превзет и надут маниер...
Мноу смешно наистина...
 Моето малкото също знае разликата между 1 лев и 1 лев и 50ст., а е почти на четири... Joy

Точно, не е нужно да учиш дроби, за да боравиш с парите. И още по-лошо - ако нещо продавачката ни излъжеше с рестото, вкъщи ни се караха, че не сме си направили сметката правилно до стотинка. В началото ни изпитваха на принципа "трябва да купиш хляб и мляко, хлябът е 40 стотинки, а млякото 26, давам ти левче, и сметни колко ще ти върнат.
Точно за това говорех по-назад - нещата, които ние бяхме учени с домашна математика, сега се смятат за голямо чудо от една система, превърната в търговска марка. И за да е по-атрактивно, учат децата на разни трикове. При децата болшинството от знанието е контекстуално обвързано и много трудно го пренасят.
А-точно така!

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 22:47 от Герри

# 4 747
  • Мнения: 17 220
И мен ме дразни просташкия ти изказ, но не го правя на проблем...а за краставичар, до тук нито едно от твърденията ти не е вярно...така че караставичар си само в твоите си престави... Със здраве  и се изживявай като краставичар...

# 4 748
  • Мнения: 14 478
И мен ме дразни просташкия ти изказ, но не го правя на проблем...а за краставичар, до тук нито едно от твърденията ти не е вярно...така че караставичар си само в твоите си престави... Със здраве  и се изживявай като краставичар...
Е-изтрих, го защото съм все пак добра душа и не искам да те засягам... Peace

# 4 749
  • София
  • Мнения: 62 595
а защо не боряват с пари? Някои деца и с ножици в първи клас не им дават да боравят, какво сега, трябва да тръгнат на монтесори-училище, за да се научат? Съжалявам, ти не носиш никаква вина, не е към теб конкретно, но изучявам все повече от търговската изобретателност  на други хора.

Питаш Гери за връзката между интелект и абстрактно мислене. Аз на свой ред те моля да потърсиш връзката между мисленето в абстракции и възрастта.
Между другото, не го е правила само бабата на някого преди 30 години, а и този някой го е превил с децата си преди малко повече от 10 години (т.е. аз). Та, не е като да не може едно дете да се научи да борави с истински пари, стига родителят да намери време и да иска да го научи. Все още в чужбините не са забранени разплащанията в брой, нали?
) А с големи числа децата ми се научиха да боравят в предучилищна възраст, играейки си на магазин с парите от Монополите (навремето нямаше детски варианти), а по-късно започнаха да играят истинските монополи, но бързо им омръзваше.)

# 4 750
  • Мнения: 12 739

Децата на 5 нямат толкова развито абстрактно мислене, за да разберат какво е дробно число и даже цъкането с дроби няма да помогне. Просто няма смисъл. Все едно да се дърпаш за косата, за да излезеш от блатото... Mr. Green

Е-има и гении, разбира се. Може пък детето на Титина да е от гениите..
Баща ми на 5 е можел да умножава 4 чифрени числа наум, но е бил само той-единствен и не е учил в Монтесори, а в Горно Нанадолнище.. Mr. Green
Всъщност, сега се замислих, че по Сендовата система дроби се учат във втори клас. Била съм може би на 7, я навършени, я не. Не си спомням някой от класа да е имал проблеми с разбирането и оперирането. Т.е., поднесени по подходящ начин ..

а защо не боряват с пари?
В някои държави вече никой не ползва пари. Само карти, а в някои само кредитни карти.

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 23:02 от Windekind (ex Aludra *)

# 4 751
  • София
  • Мнения: 62 595
Титина, относно това, което си написала, то има и предостатъчно класически експерименти, в които се доказва, че 9-месечни бебета (дали не бяха и по-малки newsm78), правят разлика между количества. Честно, аз не виждам какво абстрактно има в примера с кученцата и месото. Нищо изключително не виждам в това, особено за съвсем обикновено дете. Описаното от теб не е някакво чудо невиждано, правят го повечето деца, стига да има кой да ги научи.
Сега се сетих, че навремето моите научиха що е квадрат (и куб) от буцата сирене в чинията (защото бяха много гладни, и аз трябваше с нещо да ги забавлявам, за да се кротнат и аз да довърша приготвянето на масата). Имаше едни много хубави мънички книжки, в които имаше картинен материал именно за съвсем малки деца. Определено ви продават неща като "нашето олио е без холестерол" и "нашето кисело мляко има живи бактерии". Достатъчно е някой да се занимава с детето на битово ниво и да му ги показва тези неща вкъщи, и дори не точно да му ги показва, а дори само да ги споменава, за да може детето да ги научи. А извличането на категория не означава непременно развито абстрактно мислене. Докато се развие абстрактното мислене, това се случва в пубертета. При малките деца то е в някакви наченки, но много далеч от разгръщане. Всичките ти примери са за зависимост от контекста.

# 4 752
  • Мнения: 14 478

Всъщност, сега се замислих, че по Сендовата система дроби се учат във втори клас. Била съм може би на 7, я навършени, я не. Не си спомням някой от класа да е имал проблеми с разбирането и оперирането. Т.е., поднесени по подходящ начин ..
Сендовата система беше една недоизмислица...но както и да е.
Правилно поднесено едно нещо, но по-рано от зрялата възраст за възприемане е просто безсмислено. Може да обясниш що е дробно число и на 5 годишни (като пари, като нарежеш лист хартия) Че то почти всички деца на нашата площадка боравят с дроби по този начин. Но дадеш ли им математическа задача с дроби и са пълен блокаж... Grinning. Е-това е разликата между практическо и абстрактно мислене. Просто каруцата пред коня и да си скъсаш устата от обяснение не можеш да сложиш.

А тва Монтесори е една прахосмукачка за излишни пари. Имал си бол-дал си ги.. Mr. Green
Да учат за златните бобчета... Grinning

Последна редакция: ср, 06 май 2015, 23:10 от Герри

# 4 753
  • Мнения: 17 220
а защо не боряват с пари?
Системата е такава. В училище имат специални карти (родителите зареждат картата на определен период или като свърши сумата).
Ако питаш за възраста между абстрактното мислене и възраста, различните школи разглеждат нещата по различен начин. Ако правилно си спомням  Валон,Зазо ( Детство) през втората фаза от развитието на детето, т.е. ранното детство (1-3 год)започва процесът на усвояване/изграждане на абстрактни понятия, като своеобразен пик има в игровата фаза (5-6 год) Попадала съм на теории, където се говори за 12 годишни, но аз съм по-склонна да вярвам на първата теория, базирайки се на опита.

# 4 754
  • Мнения: 6 790
Това, че за някои жени комфортната разлика е 5 години, не значи, че важи за всяка жена.
Познавам такива, които нямаха търпение да имат второ, нарочно планувано с малка разлика.
На тях този вариант им бе най - удачен. Хората все пак сме различни ...
Съгласна съм, че не може да има каквито и да било генерализации. Е, ако някой държи да си ги прави и да си вярва, ок.  Peace
Моите са с 2.5 години разлика, засега мога да кажа, че основно си пречат, въобще не им идва на акъл че може и да се позаиграят. Може би разлика около 4-5 години ми се струва най-адекватна за всички участници в процеса. newsm78  
Като примери за много разбиращи се братя/сестри с малки разлики - много мога да дам, както и обратното - с по-големи разлики. Много неща в семейството могат да създават уют и привързаност между децата, не е задължително това да е 2 годишна разлика.

Общи условия

Активация на акаунт