За образователните системи по света и у нас

  • 236 028
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 490
  • Мнения: 24 467
  Не знем обаче последните неизбистрени и необявени промени в нашата система дали не кроят точно това профилиране на 13 години. Още не са излезли специалностите и годините на обучение за средната степен на оразование. На последната родителска среща ни посъветваха да избираме внимателно паралелките, в които ще кандидатстват децата ин тази година, защото някои професионални ще имат стеен само до 10 клас.

Нищо не кроят. Правени са самоцелно, на парче, неграмотно и несистемно, от хора, които нямат обща концепция за образование и законодателство. Просто лоши и нецялостни преводи, чопнати от разни чужди закони.

# 2 491
  • София
  • Мнения: 19 925
Съгласна съм с Джуди. Копират сляпо и на парче нещо чуждо, без да отчитат степента му на приложимост в нашите условия.

# 2 492
  • Мнения: 12 123
Според вас на каква възраст дете/човек може да взима самостоятелно, обосновано решение и да има "здрави гащи" да го отстоява?

# 2 493
  • Мнения: X
Според вас на каква възраст дете/човек може да взима самостоятелно, обосновано решение и да има "здрави гащи" да го отстоява?
Моят син беше на 17, когато взе самостоятелно решение за образованието си. Решението се оказа погрешно и му се наложи да си изсърба попарата. От малък на Негова Светлост компютрите са му в кръвта. Докато учеше в гимназията, изкарваше пари, правейки и поддържайки сайтове, чистейки вируси и подобни. Дори правеше опити да създава игри (смешни и примитивни, но ...). В 11 клас взе, че се тръшна, че в България нямало смисъл да се учи информатика и реши, че ще учи архитектура. Бях повече от изненадана, защото се виждаше че компютрите са неговото призвание, но той ни приемаше, ни предаваше. ОК, приеха го архитектура и, както очаквах, още в края на първата година стана ясно, че това не е "неговата" специалност. Във втори курс синковецът мина обучение в академията на Телерик и от тогава до ден днешен работи като IT. Парите, които получава и бързото израстване му се усладиха и университетът остана на заден план. Точно както Андариел описваше преди няколко страници. Е, скръцнах със зъби и натвърдих на младежа, че тая архитектура той сам си я е избрал, поради което ще бъде любезен да я завърши. Дали ще я работи, не ме интересува, но да не си въобразява, че го чака прекрасен живот като IT със средно образование. Също така поставих условие, ако не възнамерява да се дипломира, да ми върне парите за семестриални такси, които съм потрошила. ДИпломира се. Едва тази есен. Говендър.

Последна редакция: ср, 18 яну 2017, 09:49 от Анонимен

# 2 494
  • Мнения: 11 128
Мнението ми е, че младежите трябва много добре да си подберат специалността според пазара на труда. Лекар е ок, но адвокат не бих казала, че е нещо кой знае какво. Огромна конкуренция и много малко  пазар на труда. Вярно по- леко е от медицината и ит, но само звучи престижно.
Ролята на родителя е да прецени силните и слабите страни на детето и да го насочи, ако то само не се е насочило.
Гледах по телевизията един младежи избрали да учат политология в чужбина и се жалваха, че бг ги е изгонила. Ами икономиката от политолози нужда няма. Стойте си там.

# 2 495
  • Мнения: 19 995
Уиш, а не е ли било по-добре да прекъсне архитектурата и да учи някаква IT специалност, която го влече? Какъв е смисълът да учи нещо, което нито му е интересно, нито ще го работи, а и е учил само една година архитектура.

Ролята на родителя е да прецени силните и слабите страни на детето и да го насочи, ако то само не се е насочило.
Според мен в Бг това е голям проблем. Не всеки родител вижда силните и слабите страни на децата или пък понякога детето е разбунтувал се тийн, който не иска да се вслушва в нищо, идващо от родителите. Много родители  искат детето да се реализира в сфера, където на тях им се струва престижно или пък е била тяхна мечта. Затова трябва да има такива училищни съветници, както в Американския колеж.

# 2 496
  • Мнения: X
Уиш, а не е ли било по-добре да прекъсне архитектурата и да учи някаква IT специалност, която го влече? Какъв е смисълът да учи нещо, което нито му е интересно, нито ще го работи, а и е учил само една година архитектура.
По-добре би било, разбира се. Ама нали той много разбира, ето какъв избор направи. И си го изсърба. Сега пак до ФМИ опря, че магистратура по неговата специалност там може да изкара.

# 2 497
  • Мнения: 9 052
Мнението ми е, че младежите трябва много добре да си подберат специалността според пазара на труда.  

Абсолютно не съм съгласна. По-скоро според способности, интереси , желание ... НЕ си е работа цял живот да бъхтиш нещо, което в един момент от живота ти е било хит в пазара на труда, но не ти носи никакво удоволствие. Пък и способностите ти ако са другаде израстването в кариерата ще е жива мъка с големи преструвки.

# 2 498
  • Мнения: 9 986
и се жалваха, че бг ги е изгонила. Ами икономиката от политолози нужда няма. Стойте си там.

Ми стоим си там със съпруга ми, макар и да не сме политолози, а други висококвалифицирани специалисти. Икономиката на България изглежда има нужда от не много професии Simple Smile

# 2 499
  • Русе
  • Мнения: 12 209
Мнението ми е, че младежите трябва много добре да си подберат специалността според пазара на труда. Лекар е ок, но адвокат не бих казала, че е нещо кой знае какво.
   Не мисля така. Доста ще нараства роята на дипломираните прависти. Все повече документи изискват правно обезпечение и квалификация на изготвилите ги.
 
"Намаляват се коефициентите и за професионалните направления медицина, стоматология и фармация."

http://www.teacher.bg/Article/Details/67510?utm_source=dlvr.it&a … m_medium=facebook

# 2 500
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Русалката, аз НЕ съм широко скроена, доктори или адвокати ги искам моите и в краен случай тенисисти. Ама дали ще ме слушат кой знае. Но определено го бутам в академичното училище. На13г е най-големия
Така ли Rolling Eyes  Добре че не го водиш за ръчичка.

Райчун
, не те разбирам, едно е да натисна за да се учи в училище след което може (ако му стигат силите/ума/тийн бунта) да се продължи за университет. А съвсем друго да съм майка, която "предугажда желанията, води и помага на младежа да си изпълни мечтите в живота", както ти беше писала.

В България ако се опитват да вкарват системата, която е тук ще е жалко. Много малко девойки/младежи на 16г (когато трябва да се държат изпитите за завършване и да се изберат  3-те предмета за университет, евентуално или да се насочат по не академично обр.) изобщо знаят какво искат.
Уиш
, лошото също тук е че си плащаш за масрафа за университета и избора на специалност. Ако избереш нещо което в последствие не ти се работи, пак трябва да си изплатиш универститестки заем; друг заем не ти се полага да вземеш. Пример, средното дете на шефа ми учи история в университета, завърши сега реши, че адвокат ще става, пак учене, но да е жив и здрав баща му да го издържа.

В България в момента системата е много либерална и гъвкава. Може без проблем на 18г (преди да кандидатстваш) да решиш че ще учиш доктор, филолог, водопровочък или да ходиш да работиш от абитуриенти от едно и също училище. Но това като си пълнолетен човек. Всички сте учили един и същи материал в училище; университета е безплатен.

В Англия системата е последователна и селективна. На 16г трябва да си изкарал над 70-80% примерно за да те вземат да учиш в гимназия която ще те докара  до университет. В добрите училища (11-16г),където 90% от учениците изкарват тези резултати влиза с изпит на 10годишна възраст. Друг вариант е да живееш в района на добро училище (по-скъпи къщи) или да  си католик, където 70% ще изкарат това. Чест въпрос е "Are you paying or praying?" между родители на 10г.

Последна редакция: ср, 18 яну 2017, 12:49 от GI

# 2 501
  • Мнения: 12 123
Моят син беше на 17, когато взе самостоятелно решение за образованието си. Решението се оказа погрешно и му се наложи да си изсърба попарата.
Това първата възможност ли му е за вземане на самостоятелно решение? До този момент винаги вие ли сте вземали решенията вместо него?

# 2 502
  • Мнения: 2 885
Уиш, а не е ли било по-добре да прекъсне архитектурата и да учи някаква IT специалност, която го влече? Какъв е смисълът да учи нещо, което нито му е интересно, нито ще го работи, а и е учил само една година архитектура.

И аз бих попитала същото. Не виждам смисъл да се учи нещо, което не му е по сърце. Че те на 16 години такива могат да са милионери да са в списъкът на Forbes 30 под 30. Абсурд да си губи времето с архитектура - човешко е да се бърка.

# 2 503
  • Мнения: X
Моят син беше на 17, когато взе самостоятелно решение за образованието си. Решението се оказа погрешно и му се наложи да си изсърба попарата.
Това първата възможност ли му е за вземане на самостоятелно решение? До този момент винаги вие ли сте вземали решенията вместо него?
Не, като цяло не сме вземали решения вместо другия. Процедирано е с обсъждане на наличните възможности и даване на възможност за избор между тях. Знам, че насила хубост не става и не съм привърженик на вземането на еднолични решения за друг.

# 2 504
  • На остров
  • Мнения: 13 498
Юна много точно си разбрала и описала какво исках да кажа.

Моят син си е решил, че иска да учи една специалност и колкото и да му говоря да бъде отворен и  т.н. дори не отваря каталозите на другите университети. Колкото и да кажем аз да искам да стане едно на сила не става.  Въпросното момче, което ще бъде ел.техник е дете н учителка и инжинер, според са постъпили правилно като са му дали възможността да си избере нещо, което му харесва.

Общи условия

Активация на акаунт