За образователните системи по света и у нас

  • 236 692
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 895
  • Мнения: 11 140
Аз пък мисля, че образованието трябва да е насочено към бизнеса. Тоест да произвежда кадри, които са нежни на пазара на труда. А не да учат децата неща, които няма да им влязат в употребата ба. Понятията цитирани от черна станция не знам какво значат. Не съм чела и обява за работа, в която тия простотии да са нужни.

# 2 896
  • София
  • Мнения: 62 595
Само че тук има един малък проблем - отново потенциален конфликт между желанията и нуждите на системата, евентуалното предвиждане на това какви кадри ще са нужни, и това, което смята семейството като важно за бъдещето на децата си. Бизнесът неведнъж е грешал в исканията си, системата в предвижданията си, а семействата просто нямат нито ресурс, нито могат да предвидят какво ще се случи занапред. Дали нещо ще влезе в употреба на някого е загадка. Може на бизнеса днес да са му нужни счетоводители, но след десет години, когато детето ти излезе от образователната система, може да са нужни сервитьори. И понеже всеки си търси място под слънцето, е много спорно какво иска бизнесът, та всичко да се върти около него. Не може индивидът да е заложник на бизнеса, защото за бизнеса той е абсолютно заменяем ресурс. Затова всеки се спасява поединично. С две думи, хич не ми дреме - аз мисля за себе си и своите деца, а бизнесът може утре и проститутки да иска - значи ли това, че трябва да подготвяме такива?

# 2 897
  • Мнения: 24 467
Джуди, заповядай  Flutter Любимата ти тема как безполезната граматика измества възможността да създават самостоятелни текстове, да разсъждават и да се аргументират.

Неясно ми е по какви причини обръщението е към мен.
Никога не съм твърдяла, че граматиката е безполезна. Моля, докажи своето твърдение. Би ми било интересно.  Flutter
Дано не нарочвате така и децата в училище, че с този недостиг няма да ви останат ученици, ще се разбягат към по- нормална учебна среда.  Laughing

Скрит текст:
Е, докато продължава да се застъпва масово тезата, че е важно само какво казваш, така ще бъде -  ще изобилстват аргументираните иначе творения на правописни, граматични и пунктуационни грешки. Ама какво толкова, нали е създаден самостоятелен, свързан текст... Форумът прекрасно онагледява проблема. Всеки пише, обосновава се, ама правописът масово куца. А той е пряко свързан с познаването на граматичната норма. Да не говорим, че овладяването на тези правила е от голяма важност при изучаването и на други езици.

Това е малко спорна гледна точка. Моята пък е, че в нашето училище се учи прекалено много граматика, с излишно задълбаване в теорията на нива като за студенти по филология. В същото време зазубрянето на понятия като перифраза, метонимия и синекдоха и умението да бъдат откривани в текст изобщо не са гаранция за добър правопис и стил. Аз самата не знам какво точно значат тези понятия и даже смея да кажа, че теоретичните ми понятия по граматика се свеждат до глагол, прилагателно, подлог, сказуемо и още няколко такива. Но това не ми пречи да пиша приемливо грамотно (не съм професор лингвист все пак). На английски също съм така - грам граматика не помня, но се изразявам прилично. Та моята гледна точка е, че ако вместо да учат такива засукани неща децата наблягат на упражняване и затвърждаване на практическите положения от граматиката и правописа, то резултатите ще бъдат много по-добри.
Peace
Моята гледна точка относно граматиката по БЕЛ, специално,е че има наистина излишни неща, неща, които не са предназначени за съответната възраст и неща, които не са обяснени добре, пак за съответната възраст.
От редица строго филологически понятия децата, че и възрастните, нямат никаква полза. Повечето от тях никога няма да ги употребяват. И за правилното им писане дори не са необходими. Заучаването им изяжда от времето за наистина необходимото по предмета.
Повече ми допада начинът, по който се учи английския - залага се на граматика колкото е действително необходимо и останалото е работа с жив текст: четене с разбиране, писане на есета, избор за най- правилна употреба на иначе сходни понятия спрямо контекста и т.н.
Който иска да става филолог - моля, има достатъчно места за кандидатите.

# 2 898
  • София
  • Мнения: 62 595
Към теб го е адресирала, защото неведнъж застъпваш тезата за собствената писмена продукция за сметка на диктовки. Досещам се и за причините да го твърдиш. Когато има само собствена продукция, човек е затворен в рамките само на това, което знае - използва граматика, в която е сигурен, лексика, в която е сигурен. Всеки възрастен човек, който е учил чужд език на стари години и се е самонаблюдавал, го установява и на свой гръб.
Иначе няма спор - в училище твърде много задълбават в излишни подробности на езикознанието, а не на приложната граматика. В крайна сметка езикът е инструмент, а грамотността не е чак толкова трудна за усвояване и без въвеждането на някакви сложни термини и в седми клас да ми учат сто вида изречения. Езикознанието е за филолозите, а не за учениците.

# 2 899
  • Мнения: 24 467
Никога не съм твърдяла цитираното от госпожата, а то е точно: "безполезната граматика".
Все едно да си говорим за това, че пенсиите са малки, а да излезе така, че според мен хората нямат нужда от никакви. Горе-долу същата логика.
Дори не съм застъпвала становището САМО за собствена писмена продукция. Диктовките си имат своето място, което е безспорно, но това е в начална степен. Ако смятам, че от тях няма смисъл, самата аз не бих давала допълнително подобни упражнения на децата си. Когато са били на съответната възраст, разбира се.
Както и да е - подобни отклонения не би имало по темите, ако в тях нямаше подобни несъстоятелни твърдения.

# 2 900
  • Bristol
  • Мнения: 9 458
Ти не ми зададе въпрос, или аз не съм разбрала добре, ти направи заключение, че този метод бил за "тъпи западняци".
Въобще не съм определяла нещо за тъпо. Но цялото това напъване за 11 годишни да се търси подходящо нагледно средство на всяко нещо е несериозно. Интересно ми е как се онагледява терминологията в граматиката при вас. На първо време се сещам за графичните знаци на морфемите и за подчертаването на частите на изречението и май с това се изчерпва всичко. А да, и някоя друга схема или таблица за представяне на родови и видови понятия. Въобще сериозна граматика при вас учи ли се?
Значи не съм те разбрала добре, липсата на култура явно не е равнозначно на тъп, както аз съм го определила Wink
Аз говоря за науките и математиката, че трябва онагледяване. За хуманитарните науки не съм изказвала мнение, а и не съм от хората знаещи всичко и имащи мнение по всички въпроси  Laughing Онагледяването не е само за 11 годишните, а за всички възрасти, особено при инженерните професии. Не е цаката да си изкълвал учебника и получил съответното образование, а да можел да приложиш знанията си на практика. Жив пример за това са проектантските отдели в Индия, всички с университетско образование, магистърски степени и тн. Обаче не случайно там им дават работа на ишлеме. Но когато има нужда от stage works или се прави интерфейс с друга система, се ползват местни кадри.
Ако имаш още въпроси, свързани със STEM дисциплините, питай, но в безсмислени спорове не ме вкарвай, вече няколко пъти го написах и подчертах  Peace

# 2 901
  • Мнения: 12 123
Не намирам, че онагледяването е нещо несериозно - все пак и пред възрастни хора при подаване на нова информация се използват презентации, макети, реклами и т.н. - все онагледяващи средства....

# 2 902
  • Мнения: 12 123
Напротив - всичко може да се онагледи. Това, на което ти си против не съм го срещала.
Ха - поста, на който отговорих липсва  newsm78

# 2 903
  • Мнения: 9 052
Аз пък мисля, че образованието трябва да е насочено към бизнеса. Тоест да произвежда кадри, които са нежни на пазара на труда. А не да учат децата неща, които няма да им влязат в употребата ба. Понятията цитирани от черна станция не знам какво значат. Не съм чела и обява за работа, в която тия простотии да са нужни.

??? По плиткоумни мнения са писани ... ама не ги о4аквах тук.  Какво запо4ва с обявата за работя? Тъсене на кадър за дадена позиция. Един от въпросите на интервюто е "как се виждате в следва9ите 5 г." идеята е да ти преценят потенциала на развитие. Предпоставка за развитие е не тясна специализация, а обща култура и способности за напасване и соц. умения. На кого му трябват заковани кадри? На гишето в пощата ? Ама и там за 40 години внедриха компютри и се наложи ексел,аксес,уиндоус ... Никой не продава марки и не раздава пенсии като през 75 г.


За да си ценен и сугурен като кадър трявба да да "можеш вси4ко" най-общо казано. А за да си наредиш живота ти трявбва интуиция, което си е база знания и опит и способност да ги ползваш.

# 2 904
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 660
Ти не ми зададе въпрос, или аз не съм разбрала добре, ти направи заключение, че този метод бил за "тъпи западняци".
Въобще не съм определяла нещо за тъпо. Но цялото това напъване за 11 годишни да се търси подходящо нагледно средство на всяко нещо е несериозно. Интересно ми е как се онагледява терминологията в граматиката при вас. На първо време се сещам за графичните знаци на морфемите и за подчертаването на частите на изречението и май с това се изчерпва всичко. А да, и някоя друга схема или таблица за представяне на родови и видови понятия. Въобще сериозна граматика при вас учи ли се?
Значи не съм те разбрала добре, липсата на култура явно не е равнозначно на тъп, както аз съм го определила Wink
Аз говоря за науките и математиката, че трябва онагледяване. За хуманитарните науки не съм изказвала мнение, а и не съм от хората знаещи всичко и имащи мнение по всички въпроси  Laughing Онагледяването не е само за 11 годишните, а за всички възрасти, особено при инженерните професии. Не е цаката да си изкълвал учебника и получил съответното образование, а да можел да приложиш знанията си на практика. Жив пример за това са проектантските отдели в Индия, всички с университетско образование, магистърски степени и тн. Обаче не случайно там им дават работа на ишлеме. Но когато има нужда от stage works или се прави интерфейс с друга система, се ползват местни кадри.
Ако имаш още въпроси, свързани със STEM дисциплините, питай, но в безсмислени спорове не ме вкарвай, вече няколко пъти го написах и подчертах  Peace
Когато споменах за културата и четенето, имах предвид едно – култура на четене,  ти предпочиташ да ги разделиш в две отделни понятия. Нищо против собствения прочит. Ето ти пример как аз не съм била достатъчно прецизна в изказа си , а ти си имала свободата да разбираш само това, което ти изнася.

В един момент стигаме до заключението, че не всичко може да се онагледи. Не съм против онагледяването, против съм, когато това се прави самоцелно и без всякаква идея за ползата от него, ако ще и само със заинтригуване да си остане.

Ще изпаднем в крайност, ако започнем с тезата не този, който е учил, а този, който може. Тук не става въпрос за разплитане на чорапи. Ти на научен травматолог или на можещ  чакръкчия ще си повериш здравето? Специализацията затова се прави, не е само за да ти подхрани самочувствието.

# 2 905
  • Мнения: 12 123
Чак пък плиткоумни.....
От кога тясната специализация се отрича? То все едно позицията да е за учител по английски, ама знаещия немски да е с по-висока обща култура и социални умения и да изберат него.......

# 2 906
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
За да си ценен и сугурен като кадър трявба да да "можеш вси4ко" най-общо казано. А за да си наредиш живота ти трявбва интуиция, което си е база знания и опит и способност да ги ползваш.

Bandiera, не те разбирам! Какво значи да можеш всичко, за да си ценен кадър? Напротив обратното е, на никой не му трябва майстор-всичко, а по скоро тясни специалисти, дори излязли от определени университети с точно определени умения. Не говоря наизуст, а за определени специалисти много търсени със заплати над £100 000 + бонус на година.

# 2 907
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 660
Вероятно Бандиера говори за нашата реалност. При вас електрическия ключ на входа да се развали, се вика фирма, а тук комшия техничар с познания може да го оправи.

# 2 908
  • Мнения: 9 052
...
От кога тясната специализация се отрича? То все едно позицията да е за учител по английски, ама знаещия немски да е с по-висока обща култура и социални умения и да изберат него.......
Къде се отри4а?
Въпроса ми е къде ти е ресурса да се напасваш на промени (от всякакъв вид, които в десетките ти години практика са неминуеми) и да растеш в кариерата , ако в тиквата имаш само едно и можеш да действаш само по на4ално инсталиран алгогитъм? 

Тесен специалист трябва да си върши работата , но и да се оправя с живота. За да се избегне бърнаут и други психарии той трябва да има интереси и извън тясната си специалност. За да има интерес, той трябва да има опит или познание . За да се оправя с живота също му трябват опит и познание.
Няма да обяснявам пове4е. Мое си е мнението, може да не мислите като мен.

Последна редакция: ср, 08 фев 2017, 12:31 от Bandiera rossa

# 2 909
  • Bristol
  • Мнения: 9 458
Когато споменах за културата и четенето, имах предвид едно – култура на четене,  ти предпочиташ да ги разделиш в две отделни понятия. Нищо против собствения прочит. Ето ти пример как аз не съм била достатъчно прецизна в изказа си , а ти си имала свободата да разбираш само това, което ти изнася.
Аз поне се усъмних, че сигурно не съм те разбрала Wink Докато на мен няколко пъти ми се наложи да пиша и подчертавам за какво говоря и да не ме разпъват някои на кръст за методи на обучение по дисциплини, с които не съм добре запозната или не са били обект на включването ми. Не съм "майстор по всичко"  Sunglasses Май повечето в тази тема трябва да наблегнем на четенето и разбирането на прочетеното, преди да пишем.

Общи условия

Активация на акаунт