За образователните системи по света и у нас

  • 236 708
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 940
  • София
  • Мнения: 19 942
Аз пък, Джуди, не разбирам следното: Защо се задълбава в това в кои класове се учи тази граматика? Акцентът не е върху това кога ( в кой клас) тя се счита по програма  за овладяна, а върху това, че все пак на нея трябва да се набляга. Тоест хич не е толкова прекомерно застъпена, без значение кой е класът. А щом  според теб се набляга на нея излишно, защо не е овладяна от толкова хора на разни възрасти, включително от такива с големи претенции към образованието на  днешната младеж? Това е доста показателно за необходимостта да се изучава в този вид, даже и повечко. И нима се закачи само за пълен и непълен член, за "в" и "ф", за "з" и "с",  за проверки на правописа на думи? Нима няма и други неща? Точно неучените като хората в 6,7 клас категории водят до смехотворна пунктуация (липсващи знаци на правилните места и нацвъкани безразборно на грешните), до бисери с неправилна употреба на възвратни местоимения, на деепричастия, на съгласуване на глаголи с учтивата форма Вие и т.н.. Защото, да, важно е какво казва човек, но не е хич маловажно и как го казва. Думите му сериозно олекват, ако са написани неграмотно.

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 11:34 от пенсионирана русалка

# 2 941
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 660
Джуди, това, за което пише Андариел, ни казваха и на нас в училище преди да почнем лабораторните по химия. Задължително ни предупреждаваха много да внимаваме със стъкларията, защото е скъпа. Не за да не се порежем (както би било нормално да се предупреждават деца). В кабинетите имаше шрайбпроектори. И когато фолиото за тях се изчерпа, ни призоваха да носим целофана от шоколадовите бонбони. Тогава партията решаваше всички въпроси, свързани с образованието. Явно е мислила за нас според теб.

В момента тахниката е много скъпа, а бюджетите да свити до апосиопеза

пенсионирана русалка, изцяло заставам зад този твой пост.

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 11:28 от Райчун

# 2 942
  • Мнения: 9 052
пенсионирана русалка  няма никакво значение в кой клас се учат правилата и как и колко се учат. Аз нито едно правило не съм запомнила, а всичките съм изучила. И то съм ги изучила така, че съм имала отличен по български и литература и по всички останали предмети (това 80 те ), вкл. руски, английски, немски. Уча, прилагам , забравям (което не ме интересува). Не ми трябва.В смисъл, да трябва ми явно, след като всички наоколо обръщат внимание на това , но на мен лично не ми е необходимо и моментално го изхвърлям от паметта като ненуждна информация. Не го правя нарочно .Не знам дали ще ме разберете. Руската граматика също я можех Simple Smile Таблички учих, правила проилагах ... имах 6 по руски!  Сега разбирам всичко, което руснаците около мен си приказват, мога да говоря с тях, но граматически правила да прилагам - забрави. Немски по същия начин изкарах изпитите на Гьоте институт. С френския беше същото. Изкарала съм си също изпитите за реномирана гимназия, изкарала съм си изпитите за университет и то не един.  У4а,  правя каквото се иска от мен, но помня каквото мен ме интересува.
Имам например много богат речник на немски, думи, изрази, всякакви писма съчинявам , но граматиката я поправя мъжа ми. Той пък 5 думи върти, но на немците хваща правописните грешки , а и грамати4ески грешки и всякакъв диалект в разговор.  Аз съчинявам всичко, той поправя граматика. Аз имам памет за думи, изрази, ситуации и интуиция, той помни правила, дати ... Всеки каквото го интересува. Аз чета книги от 5 г. и обмислям и преработвам информация. Него аз научих да чете книги, които забравя веднага ... за него не са информация, а занимание.

Та няма значение кога какво е учено в детайли. Има разли4ни хора.
Например един си спомня цялата история около експедицията на Кристофор Колумб (6 ил и7 ми клас мисля), друг помни грам. правило. НА който каквото е направило впе4атление-. Намирам за тъпо да се съди за хората по мостра.

И от сега да ви кажа, не ме интересува какво ще напишете за мен. Аз си се познавам добре. Това ми е достатъ4но.

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 12:05 от Bandiera rossa

# 2 943
  • София
  • Мнения: 19 942
Въобще не става дума за правила и помненето им. Те се учат в конкретния момент, овладяват се и човек почва да пише/говори правилно. Веднъж разбрани, те се прилагат нататък автоматично. Никой и никъде не е казал, че трябва в движение  да се прави разбор на изречението, за да се прецени дали членуването е  с пълен или непълен член. Или че човек се пита, докато пише, дали изречението е сложно съставно с подчинено подложно, обстоятелствено или друго. С времето нещата се автоматизират, хората забравят голяма част от правилата като дефиниция и претендират, че го карат по усет. А не е съвсем така, някъде назад във времето този "усет" е бил добре подплатен с научена граматика. И с немския в горния пример хич не е по-различно. Първо здраво се набива граматика под формата на падежи, склонения, словореди, времена, предлози, рекции, залози и след време човек ги прилага с лекота.

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 12:11 от пенсионирана русалка

# 2 944
  • Мнения: 9 052
щом казваш. Аз се опитах да обясня .

# 2 945
  • Мнения: 19 999
Защото, да, важно е какво казва човек, но не е хич маловажно и как го казва. Думите му сериозно олекват, ако са написани неграмотно.
Аз съм съгласна с това.
Българската граматика е много сложна, но грешките, които най-много се набиват на очи, обикновено са съвсем елементарни като пълен-кратък член, 'й' вместо 'и' и др.

# 2 946
  • Мнения: 24 467
Аз пък, Джуди, не разбирам следното: Защо се задълбава в това в кои класове се учи тази граматика? ...
Говорихме с други потребителки по въпроса.
Не ми се връща толкова назад. Най- общо ставаше въпрос за разпределението между часовете по БЕЛ с учене на чиста граматика и другите, при които тя може да се упражни на практика с писане.
Както и в контекста на това, че най- видимите и дразнещи грешки са от неовладян в начална степен материал.
И да не изпадаме по- нататък в безполезни дискусии - никой никъде не е отрекъл, че трябва да се набляга и на граматиката. Нито е твърдял, че е "безполезна". Peace

Скрит текст:
Джуди, отговорът беше към друг пост. Да вадиш неща от контекста и да ги кърпиш... нямам думи. И аз те попитах дали можеш да обясниш защо си поставила запетаите на тези места. Отговор още чакам.
Скрит текст:
В този пост има пропуснати. "Не случайно и Румен Стаматов и Г. Пирьов и Пиаже дори ". Така че н`ми доглеждай апострофа. Мързи ме да преминавам от един език на друг и това е причината съзнателно да го пропускам понякога.
И аз нямам думи - да ми приписваш твърдения, за неща, по отношение на които съм писала в обратната посока. Безинтересно ми е да се занимавам с глупости.Laughing

И къде да ги имаш тези лабораторни? ОТдавна в повечето училища, особено в София, тези кабинети вече не съществуват, защото заради делегираните бюджети училищата гледат да привлекат възможно най-много деца, а за тези деца трябват стаи. Спомням си как учителката по химия на моите в основен курс каза, че доколкото има някакви жалки остатъци, с които работи, те са отпреди сто години, и то срокът им на годност отдавна е минал, а пари за нови няма, нито за епруветки, нито за нищо. Да, ръководството трябва да помисли, но реактиви и подобни очевидно са последен проблем, защото първо трябва да се платят първо режийните разходи и заплатите, текущи ремонти и т.н.
Точно затова си говорим няколко дни тук с майките от чужбина. Те дават примери какви практически занятия се провеждат по места, което е интересно. Предполагам тук, с единици изключения, сме съгласни, че нагледното преподаване е от голямо значение за качеството на обучението.
В момента, поне за мен, липсата му е голям минус в образованието ни. И плюс за местата, където ги има и се ползват.
А не всичко е толкова скъпо - напр. по чертане не е сложно да се оборудва кабинет. По физика да си направиш опитите също не се изисква скъпо оборудване. Моят син не направи нито веднъж такова упражнение за всичките си години учене, обаче. При нас ги имаше предвидени в самия учебен план като специалните часове за лабораторни. Помня, че знаехме след колко урока следва лабораторно и си го чакахме. В учебника беше описано какво е необходимо и какво трябва да направим, с каква цел и т.н. Искам да кажа, че не е въпрос само във финансирането, а и в плана, в изначалната идея за начина, по който следва да протича обучението, което говори и за други "фактори".

Bandiera rossa, аз те разбирам. То и в книгите си го пише, че това, което не се ползва и към което няма интерес и мотивация да се съхрани, се и забравя.
Дори и да си го метнала в дългосрочната памет, то и там има процес на забравяне на информацията. И аз, като спомена, се сетих, че също знаех руската граматика. Въпреки това преди няколко години се улових, че имената на всичките 6 падежа съм ги забравила. Какво остава да помня кой, кога и как се ползва. Въпреки, че когато ми се е налагало, си говоря с хората на руски, пиша си и се разбираме съвсем не зле.

.... Веднъж разбрани, те се прилагат нататък автоматично. ...
Процесът на забравяне си го има тук. Това не е памет за движения. Често при неползване за дълъг период си се забравя.

# 2 947
  • София
  • Мнения: 19 942
Bandiera rossa, никакво намерение нямам да навлизам в безпредметни спорове. Ако беше прочела по-добре написаното,  щеше да видиш, че съм споделила как огромна част от грамотно пишещите никакви правила не помнят. Но това не значи, че някогашното им изучаване не е помогнало  за правилното писане/изразяване към днешна дата "по усет".

Е, Джуди, сега пък отидохме на оправданието "забравя се", ако дълго не е прилагано. Та дискусията не се въртеше около хора, учили граматиката на родния си език, но живеещи в последствие години наред навън. Ставаше дума за картинката тук, около нас. Дали само са забравили нещо или има и нещица, които просто изначално не са научили?

# 2 948
  • Мнения: 9 052
Защото, да, важно е какво казва човек, но не е хич маловажно и как го казва. Думите му сериозно олекват, ако са написани неграмотно.
Аз съм съгласна с това.
 

С това и аз съм абсолютно съгласна, защото и аз виждам грешки в писанията на другите  Twisted Evil Което май е ограни4ение за моя сметка.

Което не променя предното ми обяснение.

Не знам на какво се дължи. Не помня днешна дата. Отивам да попълвам документ, фиксирам се над важните неща на документа ... като стигна до поленцето дата и място ... ами дори за годината не се сещам. При записване на 4ас за лекар като ме попитат на колко съм години и ме ошашкват тотално . Аз съм отишла за едно, обмислям важни детайли по него ... и изведнъж  питат нещо, което няма нищо общо с това, което е важно за мен в момента. Добре , 4е с си знам датата на раждане и ако ми подадат днешна дата мога да го сметна.  Голяма забава настава , като ме попитат кога е роден мъжа ми или децата ..за него имам алгоритъм да го сметна , за децата се обаждам.

# 2 949
  • Мнения: 9 052
.. че имената на всичките 6 падежа съм ги забравила ...

Аз имената ги помня  Laughing

пенсионирана русалка  не си разбрала какво ти казвам. Аз те разбирам, което не променя написаното от мен. И изобщо, ама изобщо не споря .


Е, Джуди, сега пък отидохме на оправданието "забравя се", ако дълго не е прилагано. Та дискусията не се въртеше около хора, учили граматиката на родния си език, но живеещи в последствие години наред навън. Ставаше дума за картинката тук, около нас. Дали само са забравили нещо или има и нещица, които просто изначално не са научили?

Забравя се, при мен, не защото дълго не се прилага, а защото се забравя моментали4ески. Ти помниш ли какво вси4ко пишеше във вестника в4ера сутринта? Ей така се забравя.

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 12:44 от Bandiera rossa

# 2 950
  • Мнения: 12 123
Русалка много зависи и от средата... - казвам го от опит. Може наистина добре да си научил граматиката, но ако общуваш в среда, в която се използва жаргон, чуждици и т.н. - става мазало...

# 2 951
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, ама то и дъвките са два лева, ама се натрупват, ако купиш кутийка дъвка, кутийка солети... Какво означава, че не струвало скъпо! ВземИ един лист и ги сметни нещата, дето не стрували скъпо, да видиш накрая какви числа ще получиш! Говориш така, все едно нещата стават без пари.
И да, в чужбина също нещата стават с пари, само дето там бюджетите са доста по-големи, и едва ли учителите си купуват хартията и маркерите, ако не се съберат пари от родителите. Защото тук дори за копиране на тестовете се събират пари, а би трябвало да е за сметка на училищния бюджет, защото с тези тестове децата работят, а не е като учителката да си ги копира и да си ги носи вкъщи. Тук принципът е "паре нема - действайте". Въпросът винаги е във финансирането, защото дори едно дървено блокче струва пари.

# 2 952
  • Мнения: 24 467
Е, Джуди, сега пък отидохме на оправданието "забравя се", ако дълго не е прилагано. Та дискусията не се въртеше около хора, учили граматиката на родния си език, но живеещи в последствие години наред навън. Ставаше дума за картинката тук, около нас. Дали само са забравили нещо или има и нещица, които просто изначално не са научили?
Какви оправдания?
Цял дял научен си има - Когнитивна психология. Там се учи и помненето, и забравянето. Не аз съм ги тези неща измислила. Мога и автори да препоръчам, и книжки - ако човек иска - специализирана литература - бол.  Laughing
И пак да съм конкретна - аз отговарям на Бандера Роса за руския, например, за него си говорихме пък с нея, че се забравя. За българския, да влезем и в тази тема, не е по- различно - ако човек не пише и не чете всеки ден, и то книжовен български език, доста нещо ще позабрави и от него, нищо, че го говори и слуша редовно.  Peace

Русалка много зависи и от средата... - казвам го от опит. Може наистина добре да си научил граматиката, но ако общуваш в среда, в която се използва жаргон, чуждици и т.н. - става мазало...
Точно така. Пак до опита и тренировките се опира.

Андариел, за практиката и онагледяването в училище се иска основно професионализъм, желание и подреждане на приоритети. А у нас все още има учители, които дори отричат самата нужда от това...
Подреждане трябва на учебния план от истински професионалисти, а не от общи философи, съответно подредба в самите учебници. Може. И не е само до парите. А те са ни бивали винаги единственото оправдание.
Да направиш един прост опит за онагледяване на скорост е нужна, например, линия, която всяко дете носи в чантата си и хронометър /такъв всеки има днес на телефона си/ - да засечем път и време. За първия закон на Нютон какво толкова е нужно, за да се онагледи?
 

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 12:49 от Judy

# 2 953
  • София
  • Мнения: 19 942
Не е съвсем уместно сравнението  между вчерашния вестник и граматичната норма, но както и да е... '


Явно въобще не се изчитаме.. Джуди, прекрасно знам за този дял на психологията. Оправданието, за което споделих, беше използвано във връзка с  една конкретна група от хора, които по обективни причини не ползват ежедневно родния си език - живеещите навън от години. Защото само такива се вписват в твоето описание за "неползване за дълъг период". Кой друг не го ползва ежедневно? Тоест идеята беше не да отричам забравянето като процес, което е неоспорим факт и не ми е нужна подканата ти за търсене на литература в тази връзка, а да върна дискусията към масата, която е тук и комуникира ежедневно писмено или устно на бг, в повечето случаи доста неграмотно. Нима наистина вярваш, че някой до вчера е знаел, че се пише много трамваИ, но след време го е позабравил, защото не е чел на книжовен бг..

Последна редакция: чт, 09 фев 2017, 13:05 от пенсионирана русалка

# 2 954
  • Мнения: 9 052
Не е съвсем уместно сравнението  между вчерашния вестник и граматичната норма, но както и да е... '
...
За теб не е уместно, а и защото не си разбрала какво писах за себе си. Аз не писах за теб.
На мен даже писанията във в4ерашния вестник са с по-висок практи4ески приоритет на приложение от нормата . Интересувам се какво става около мен.

Но както казах твоя воля, аз каквото обясних, обясних  Peace

Общи условия

Активация на акаунт