За образователните системи по света и у нас

  • 235 917
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 520
  • Мнения: 5 259
Двете уж различни теми са тясно свързани помежду си. Peace Системата трябва да е такава, че с данни или без (интересно кой  на някакъв ранен етап решава, че даден ученик няма данни за следване)
Факт е, че не всеки може да стане студент и не всеки може да завърши успешно, дори да започне. Не знам защо винаги си представяте вашите деца в ролята на тези, които няма да са висшисти. Темите са две, защото аз говоря за нещата от гледна точка на цялото, а вие - на индивида. И когато гледаш от позицията на един конкретен индивид, който може да е студент и да завърши успешно, това ти скрива от погледа хората, които не могат, но такива има. Образователната система тряба да помисли и за тях, а майките на висшистите не е нужно да мислят точно за това. Тук е разликата.

Дали някой има данни или не се определя първо по приемния изпит в университета. При нас се влиза сравнително трудно (поне на теория), докато в Германия и Франция примерно може само по документи. Точно защото системата им е такава, че завършването на определен тип училище ти дава възможност да си студент. При нас такава възможност имаш само ако издържиш с достатъчно висока оценка приемния изпит.
Друго, което показва дали човекът има данни, са изпитите по време на самото следване. Много хора се провалят на тях. Не аз определям имат ли данни или не, а самите те го показват. Но когато гледаш цялата картина, виждаш точно как един голям процент от хората нямат данни. Когато мислиш само за своето дете, си ограничен от гледната си точка и си представяш данните на конкретното си дете, а те не са представителни за цялото множество.

И накрая се намесва пазарът на труда. Дори много хора да могат да завършат една специалност успешно, ако търсенето на специалисти е по-малко от предлагането, то работа ще си намерят само най-добрите от тях, останалите ще трябва да се ориентират в друга посока, но след като вече са загубили 5 години и пропилели много усилия.

С други думи не аз, а реалността определя дали някой има данни и е абсолютен факт, че много хора нямат. В данните не влизат само интелектуалните умения, а желанието, мотивацията и търпението, необходимо да се овладее една специалност.
Който ги има, нищо не му пречи да ги покаже и в училище. Нали затова се ходи толкова години?

# 2 521
  • София
  • Мнения: 19 912
Не ставаше дума за преценка за налични/отсъстващи данни за следване в края на средното посредством изпит или по време на самото следване, а за много по-рано, на 13-14 годишна възраст, когато се прави изборът на професионално или друго училище... Тоест дали детето да става водопроводчик или да следва.

И е тотално невярно за мен, че държави като Германия и Франция с приема по диплома си гарантират това, че с полученото средно децата са готови по подразбиране за следване. Ако беше така, процедурата щеше да е доста различна/ режеща за останалите студенти, идващи от "назаднали" страни като България, Румъния и сие. Но не е, същата е като за германците, даже по-добра. Просто тя селектира можещите в самия процес на следване, като преди това е дала шанс на всеки един желаещ от нашите ширини. На практика се оказва, че системата им е по-неблагосклонна към техните ученици от професионални училища в сравнение с нашите от подобни гимназии. Затова и назад казах, че е стъпка в грешната посока въвеждането на завършена образователна степен след 10 клас у нас по почина на чужди системи. Защото познавам много деца, завършили професионални гимназии, а следващи в съвсем друго направление (заради  тотално сменени във времето нагласи) - шанс, който няма да имат, ако се въведе горното.

Последна редакция: ср, 18 яну 2017, 17:47 от пенсионирана русалка

# 2 522
  • Мнения: 12 123
[quote author=пенсионирана русалка link=topic=880015.msg34387626#msg34387626
Съвсем друго е да дойде и да ми каже на 14 "Много мои съученици отиват на екскурзията без учител, организирана от тазгодишните дванайсетокласници. Родителите им ги пускат. Вярвам, че ще е интересно, доказал съм многократно, че можеш да ми имаш доверие." Ми колкото и да се обосновава, няма да иде..
[/quote]
Това не е пример за взето решение, а за искане на разрешение, или проверка на границите.

В Англия първите изпити на които можеш да си "свериш часовника" са на 7г., вторите на 11г., третите на 14г., четвъртите на 16г. - от резултатите на 16г. ти зависи накъде поемаш - дали колеж/пак от резултатите зависи и каква специалност/, дали "6-та форма"... Родителите имат достатъчно време да преценят дали детето им е "академично", дали да натискат по даден предмет и т.н.

# 2 523
  • Мнения: 2 885
Защото познавам много деца, завършили професионални гимназии, а следващи в съвсем друго направление (заради  тотално сменени във времето нагласи) - шанс, който няма да имат, ако се въведе горното.

Ще имат, ако се въведе и продължаващо образование, както си е тук. Ако всичко пак е на парче, както спомена Джуди, няма да си струва. Но пък разпределението след 10 клас е къде по-удачно, отколкото след 4ти клас Wink

ЧС, в ПГУ и 1ви клас учат coding от Blockly, Scratch и т.н. Останалото - в средното.
CoderDojo е създаден в Корк, Ирландия.

# 2 524
  • София
  • Мнения: 19 912
Никъде в примерната ситуация не съм споменала искане на разрешение. Позовавам се на реална случка, в която приятелка на дъщеря ми, тогава на 14, известила майка си, че възнамерява да ходи (не дали може да отиде) на въпросната екскурзия. Доводите й били гореупоменатите, а именно, записах се в списъка без да ви питам, защото намирам екскурзията за интересна, а и дотук с всички свои действия съм доказала, че можете да ми имате доверие, демек заслужила съм. Можех да ви излъжа, че има и учител, но не го направих, нали?  Това че други родители са пуснали децата си е само черешката на тортата в аргументацията на детето за взетото решение. Случката дадох като контра пример на ситуацията, в която бих оставила същото това 14 годишно да вземе напълно самостоятелно решение. Има обаче решения, за които не е узряло...И между тях за мен е  донякъде и изборът на професия на 13-14 в масовия случай. Разбира се, има изключения, но те само потвърждават правилото.

Последна редакция: ср, 18 яну 2017, 18:59 от пенсионирана русалка

# 2 525
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Само да поясня изборът на професия/ какво и дали са се следва в Англия е на 16г.
Много ми е интересно каква е системата в Исландия и Финландия? Добри резултати показват, но как ги постигат?

# 2 526
  • Мнения: 2 885
Само да поясня изборът на професия/ какво и дали са се следва в Англия е на 16г.
Много ми е интересно каква е системата в Исландия и Финландия? Добри резултати показват, но как ги постигат?

https://nova.bg/news/view/2016/10/30/163372/%D1%82%D0%B5%D0%BC%D … 0%B5%D0%BD%D0%B5/
За Финландия. Тукашната система е много близка като идея, само с ходенето по чорапи още не съм се пречупила Simple Smile

# 2 527
  • Русе
  • Мнения: 12 206


https://nova.bg/news/view/2016/10/30/163372/%D1%82%D0%B5%D0%BC%D … 0%B5%D0%BD%D0%B5/
За Финландия. Тукашната система е много близка като идея, само с ходенето по чорапи още не съм се пречупила Simple Smile
 Аз нищо конкертно не разбрах от тук. Много нашумя тази информация,за прогресивната финландса система. но какви са резултатите на практика. До каква степен учат. на какъв етап изибрат квалификация или образование. Как се сравняват резултатите им.

# 2 528
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Heм, мерси но не ми дава много представа. Ей така на едро като се обяснява че всички училища са еднакви не го вярвам. От извора е най-добре някои майки там?

# 2 529
  • Мнения: 2 885
Heм, мерси но не ми дава много представа. Ей така на едро като се обяснява че всички училища са еднакви не го вярвам. От извора е най-добре някои майки там?
И аз не вярвам.Wink
Не зная тук да пише някоя майка от Финландия, ще се радвам да се включи и аз.
Резултатите от PISA не са ли достатъчни? Все пак 15 годишни са децата когато правят тест....

# 2 530
  • На остров
  • Мнения: 13 498
В Швеция много коментират Пиза, и недовлстват от него, че все не се представят достатъчно добре .
Ходенето по чорапи до 9 кл вкл е популярно и тук.
За Финландия знам, че шведският се изучава задължително в училище.

# 2 531
  • Мнения: 2 885
В Швеция много коментират Пиза, и недовлстват от него, че все не се представят достатъчно добре .
Ходенето по чорапи до 9 кл вкл е популярно и тук.
За Финландия знам, че шведският се изучава задължително в училище.

Четохте ли за разделянето м/у момичета и момчета след Коледната ваканция?
Sweden trials first single sex classes in 40 years 'to impr …  confidence'

# 2 532
  • На остров
  • Мнения: 13 498
Не не знаех за този опит. Не са го отразили при нас в новините може само локално да са обявили в местните новини на града, в който се провежда. 

# 2 533
  • Мнения: 50 666

Резултатите от PISA не са ли достатъчни? Все пак 15 годишни са децата когато правят тест....


Мен лично PISA  хич не ме интересува, ако ще България да е и на последно място. За правителствата може и да е важно какво е средното ниво, но мен то не ме грее. България се представя зле на PISA, защото средното ниво е ниско, понеже имаме много цигани, защото децата в селата не могат да осъзнаят много от задачите (онази с автомата за билети например) и защото по нам ква си причина май елитните училища биват пропускани (Ако се правеше тази PISA по времето на бай Тошо сигурно само в Немската, Английската и СМГ щяха да тестват и да сме втори в света. Сега подозирам, че се прави точно обратното, не знам с каква цел.).  Да ама какво ме интересува мен средното ниво? Мен ме интересува моето дете и нивото в неговия клас и неговото училище и майната му на средното ниво. Финландия като е първа сила по средно ниво (по PISA демек) на олимпиадата по математика е на опашката. Което значи, че имат високо средно ниво, но нямат елит. Това сигурно е много политкоректно, но аз не съм политик все пак Twisted Evil

# 2 534
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Мен лично PISA  хич не ме интересува, ако ще България да е и на последно място. За правителствата може и да е важно какво е средното ниво, но мен то не ме грее. България се представя зле на PISA, защото средното ниво е ниско, понеже имаме много цигани, защото децата в селата не могат да осъзнаят много от задачите (онази с автомата за билети например) и защото по нам ква си причина май елитните училища биват пропускани (Ако се правеше тази PISA по времето на бай Тошо сигурно само в Немската, Английската и СМГ щяха да тестват и да сме втори в света. Сега подозирам, че се прави точно обратното, не знам с каква цел.).  Да ама какво ме интересува мен средното ниво? Мен ме интересува моето дете и нивото в неговия клас и неговото училище и майната му на средното ниво. Финландия като е първа сила по средно ниво (по PISA демек) на олимпиадата по математика е на опашката. Което значи, че имат високо средно ниво, но нямат елит. Това сигурно е много политкоректно, но аз не съм политик все пак Twisted Evil
Ей това вече трябва да се преведе на фински  Sunglasses

Общи условия

Активация на акаунт