За образователните системи по света и у нас

  • 235 847
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 550
  • София
  • Мнения: 62 595
На нашенската образователна система й куца ръководството, учебните програми и учебниците. Дори не мога да обвиня учителите, защото те са наемни работници, които играят по музиката, която са им пуснали. Калпазаните-учители винаги ще са си калпазани, а добрите се чудят как да избегнат глупостите в учебниците и учебния план. Иначе си е много добре измислена, дава възможности на децата, дори на калпазаните да им дойде акъл в главата и да наваксат.

# 2 551
  • Мнения: 19 993
Такива прослойки си има всяка държава.
Стремежа към "елитно" училище е именно заради нивото...
При високо общо ниво, то и на "единиците" им е мнооого по-лесно, но все пак това е държавна политика....
И как се справят училищата в Англия, където 95% от учениците са роми?

# 2 552
  • Мнения: 12 123
Какво разбираш под справяне? И в тях учениците задължително ходят на училище до 16г. И в тях при отсъствие се плащат глоби. И в тях се държат изпити.

# 2 553
  • Мнения: 50 661
Въщност PISA е наистина представителна извадка, тестовете са правени и в Американския колеж. Успокоително е човек да си мисли,че е било само при циганите по селата, но не е вярно. Уникалните качества на образователната ни система се виждат и от феноменалните резултати от матурите.

Кога и колко пъти са правени в АК? И колко деца са вкарани после в извадката?

Циганите и турците (едва говорещи български) са сериозен фактор, но не и единствен разбира се Peace Освен тях и много голям процент от българчетата нехаят за науките изобщо и за матурите в частност. Та какъв резултат искаш от деца, на които не им пука? Сто пъти съм писала, че акъл насила не се вкарва и никоя система не може да пребори безхаберието и липсата на мотивация. Та не са само циганите, но ги споменах, понеже са сериозен процент от населението (говори се за 10%) и 99% са тотално неграмотни. Та ако не бяха те щяхме да сме не на 40, а на 30 или 25  място примерно, което е голяма разлика.

А аз уникалните качества на родната образователна система виждам в това, че децата, които искат да учат, могат да постигнат много. Все пак 10% от випуск 2016 на СМГ са приети в Оксбридж. Това сигурно само Итън го прави иначе Whistling

http://www.economy.bg/science/view/21793/SMG-mozhe-da-stane-univ … -Oksford%E2%80%9C

http://19min.bg/news/8/76330.html

Сигурно и АК, и 1 АЕГ, и 91 НЕГ могат да се похвалят с подобни постижения, но за тях нямам информация. В същото време системата не мъчи тези, които не искат и запазва шанса на тези, които късно са се сетили, че искат да учат. Какво повече да искам?

Мен ме интересува средното ниво на нацията именно, т.к. то е показател за системата на образование, а не нивото на единиците.
Аз единиците у нас ще си ги оправя, ако ще и системата да е пълен булшит, но това не е показател за нивото системата. Тук темата е за нея, не за на Х детенцата.

Не, тук говорим за това, че системата дава шанс на мотивираните даже и без да дават много пари за ЧО да постигнат високи резултати. Това е присъща характеристика на системата, а средното ниво е функция преди всичко на мерака за учене и едва след това на системата за образование. И след като 2/3 не искат да учат и смятат ученето за губивреме какво средно ниво очакваш?

# 2 554
  • Мнения: 12 123
Че то коя система пречи на мотивираните да постигат високи резултати?
Когато дете/родител е мотивиран да постигне определено ниво на знания/оценки - винаги намира н-н да го постигне и въпреки с-мата.
В крайна сметка държавното образование е задължение на държавата - дали държавата има политическа воля да си образова електората...те единиците ще се оправят и сами.

# 2 555
  • Мнения: 50 661
Че то коя система пречи на мотивираните да постигат високи резултати?
Когато дете/родител е мотивиран да постигне определено ниво на знания/оценки - винаги намира н-н да го постигне и въпреки с-мата.
В крайна сметка държавното образование е задължение на държавата - дали държавата има политическа воля да си образова електората...те единиците ще се оправят и сами.

Никоя държава не си е образовала електората насила. При липса на мотивация системата е безсилна. Една финландска система в нашенски условия тотално ще скапе всичко например и затова предпочитам нашата, която:
- Дава шанс на мотивираните да се групират в добри училища сравнително евтино да постигнат високи резултати (само с малко уроци в 7 клас + курсове по език). Не навсякъде мотивираните с ограничени финанси могат да постигнат високи резултати.
- Дава шанс на осъзналите се по всяко време да се стегнат и "да сменят коловоза".
- Дава шанс на неискащите да учат и в професионални гимназии (бившите техникуми).

Лошото е, че в последно време има все повече опити да се затрият елитните БЕЗПЛАТНИ държавни и общински училища и доброто образование да стане прерогатив само на скъпите ЧУ.

# 2 556
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
А аз уникалните качества на родната образователна система виждам в това, че децата, които искат да учат, могат да постигнат много. Все пак 10% от випуск 2016 на СМГ са приети в Оксбридж. Това сигурно само Итън го прави иначе Whistling

Черна, не е само Итън, но първите 50 по-успех училища в Англия. Това че СМГ е сред тях говори много добре за това софийско училище! За съжаление след Брексита, това ще се промени и спадне до нивото което беше преди ЕС.

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 15:51 от GI

# 2 557
  • София
  • Мнения: 62 595
Че то коя система пречи на мотивираните да постигат високи резултати?
Когато дете/родител е мотивиран да постигне определено ниво на знания/оценки - винаги намира н-н да го постигне и въпреки с-мата.
В крайна сметка държавното образование е задължение на държавата - дали държавата има политическа воля да си образова електората...те единиците ще се оправят и сами.

Ами, виж сега, тук все още на цената на един голям плазмен телевизор можеш да си изпратиш детето в седми клас на курс за подготовка, и ако това дете не го мързи, има големи шансове да изкара достатъчно високи оценки, за да влезе в добра държавна гимназия. После пет години почти нямаш грижи извън обичайното купуване на учебници. Ако детето пак не го мързи, може да изкара достатъчно висока диплома и знания, за да отиде да учи в някой университет и да не го е срам. Минала съм го с две деца. Човек харчи пари за всякакви луксове като почивки и поредна нова техника, та може да се посвие малко и да запише детето си на курс 1 500 лева на година. В крайна сметка това е еднократен разход, макар да е доста по-приятно да се похарчат за почивка или нов телефон или телевизор.

# 2 558
  • Мнения: 24 467
Индуктивни разсъждения за достигане на общовалидни общи принципи не могат да се правя от единица извадка.
Системата в България не е СМГ. Оставете си частните обсъждания по отделни училища за съответните теми. Тук те са крайно неподходящи. Какво е качеството на системата се установява от общи изследвания на тази система в цялост и след анализ и сравнение с други такива на база общи критерии.
По целия свят има и мотивирани и немотивирани деца. И мотивираните имат възможност да учат. Коя система НЕ ДАВА шанс на мотивираните да продължат?

# 2 559
  • София
  • Мнения: 62 595
Тази, която или ти слага бариери, преодоляващи се с пари, или пак ти слага бариери, преодоляващи се със социален статус. Ако трябва на всеки 3 години да плащаш за подготовка детето ти да е в малко по-добро училище, за да се класира в правилния коловоз, даващ пропуск за диплома за средно образование, то това е една много сериозна поредица от бариери. Или ако трябва да живееш в подходящия квартал плюс да даваш пари за подготовка, за да има шанс за добро училище. А доста често училищата са частни и освен ако държавата не е богатата Финландия, шансовете на едно дете от работническо семейство клонят към нула.

# 2 560
  • Мнения: 50 661

Черна, не е само Итън, но първите 50 по-успех училища в Англия. Това че СМГ е сред тях говори много добре за това софийско училище! За съжеление след Брексита, това ще се промени и спадне до нивото което беше приди ЕС.

Права си, не е само Итън Peace Е, нека не са чак първите 50, а само първите двадесетина, но наистина не са едно или две.

Аз не мисля, че след Брексита нещата ще се върнат като преди. Обучението е голям бизнес за английските университети и те вдигнаха вой, че не искат връщане, а правителството ги успокои, че няма да има такова и те ще покрият разликата в таксите (между 9000 лири и реалната себестойност) за студенти от ЕС. Ако не го направят ЕС също ще дръпне шалтера на английските студенти, а университетите ще загубят пари, рейтинг и престиж. Та не ми се вярва, ама ще видим.

# 2 561
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Аз не мисля, че след Брексита нещата ще се върнат като преди.
Ако не го направят ЕС също ще дръпне шалтера на английските студенти, а университетите ще загубят пари, рейтинг и престиж. Та не ми се вярва, ама ще видим.
Дано да си права, че преди беше много трудно, скъпо и почти невъзможно (поради цените най-вече) да се учи в Англия от България.
Няма много английски студенти в ЕС (главно, че незнаят/не им се учат чужди езици), това едва ли ще е проблем. Също Охбридж едва ли ще загуби рейтинг от това, има много студенти от държави извън ЕС, които ще си продължат да учат там.  По-скоро ще загубят кандидат студенти от бедни ЕС държави. 

Тази, която или ти слага бариери, преодоляващи се с пари, или пак ти слага бариери, преодоляващи се със социален статус. ... шансовете на едно дете от работническо семейство клонят към нула.

Andariel, това важи напълно за английската система! Много е трудно за дете от работническо семейсвто (особено бяло) да стигне/добере до най-престижните професии изискващи отлично образование. Не казвам невъзможно, но много рядко и младежа/девойката трябва да е страшно мотивирана. То няма и как да е иначе, Англия си е още много класова държава. Тереса Мей затова иска връщане на грамар скулс, които поне са давали на всички деца шанс за добро обучение, въпреки че са селектирали с изпит на 11г

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 16:06 от GI

# 2 562
  • София
  • Мнения: 19 912
GI, точно това според мен обясняваше Андариел в отговор на неточното твърдение на Джуди. Мотивацията сама по себе си на някои места не стига, понеже трябва да е подплатена и с финанси. Не че в България няма семейства, които не могат с лекота да отделят 1500 -2000 лева за школи/уроци в 7 клас, но някак в името на мотивираното дете, искащо да учи в някое от добрите училища, стягат каиша и успяват да  ги заделят. Разходът, както някой по-нагоре отбеляза, просто е еднократен. В сочените за най-добри  държавни училища според балове за прием, според ДЗИ, според брой продължаващи образованието си и след 12 клас у нас и в чужбина има наистина шарена палитра от деца - като се почне от деца на самотни родители, на безработни и социално слаби, мине се през такива от многодетни семейства, през такива с физически проблеми и заболявания (за които си има и отделни  квоти в комплект с изискаване за определен минимален бал на входа) и се стигне до учениците, произхождащи от средностатистически като доход семейства и от тези с наистина високи доходи като дипломати, депутати, бизнесмени и т.н.. Тоест финансовият признак е на заден план ( не отсъства съвсем, разбира се), пресявката им е на база  показани на изпит знания и умения, което е позитив на системата ни. Не отрязва буквално квитанцията на умния син на водопроводчика, дава му шанса да е в един клас със сина на виден политик примерно.. Условията за приема им в желаното училище Х са равни. Не във всички системи децата от всички тези обществени прослойки могат за жалост да се доберат до добрите училища, пък дори и да са мотивирани..

Последна редакция: чт, 19 яну 2017, 16:44 от пенсионирана русалка

# 2 563
  • Мнения: 50 661

Andariel, това важи напълно за английската система! Много е трудно за дете от работническо семейсвто (особено бяло) да стигне/добере до най-престижните професии изискващи отлично образование. Не казвам невъзможно, но много рядко и младежа/девойката трябва да е страшно мотивирана. То няма и как да е иначе, Англия си е още много класова държава. Тереса Мей затова иска връщане на грамар скулс, които поне са давали на всички деца шанс за добро обучение, въпреки че са селектирали с изпит на 11г


Ей това имах предвид, но не дадох примери, защото не съм добре запозната с другите държави. Знам, че е така на много места, но не мога да гарантирам за информацията. Затова писах принципно. У нас обаче всяко мотивирано дете може да следва и да стане каквото си поиска, евентуално с минимални допълнителни разходи. Разбира се, има деца обречени от произхода си (по селата например, циганчета и т.н.), но то е по-скоро въпрос на манталитет и ценностна система, а не на пари.

# 2 564
  • София
  • Мнения: 19 912

Andariel, това важи напълно за английската система! Много е трудно за дете от работническо семейсвто (особено бяло) да стигне/добере до най-престижните професии изискващи отлично образование. Не казвам невъзможно, но много рядко и младежа/девойката трябва да е страшно мотивирана. То няма и как да е иначе, Англия си е още много класова държава. Тереса Мей затова иска връщане на грамар скулс, които поне са давали на всички деца шанс за добро обучение, въпреки че са селектирали с изпит на 11г


Ей това имах предвид, но не дадох примери, защото не съм добре запозната с другите държави. Знам, че е така на много места, но не мога да гарантирам за информацията. Затова писах принципно. У нас обаче всяко мотивирано дете може да следва и да стане каквото си поиска, евентуално с минимални допълнителни разходи. Разбира се, има деца обречени от произхода си (по селата например, циганчета и т.н.), но то е по-скоро въпрос на манталитет и ценностна система, а не на пари.

Това провокира у мен питането как е уреден в чужбина следният въпрос: мотивирано дете, живеещо иначе  в малко населено място ( в което чак елитни училища няма) решава, че иска да учи в такова в голям град, предоставящо шансове за по- голям напредък, за по-конкурентна среда. Има ли възможността ( при осигурено от родителите място за пребиваване или съответно в общежиетие) да учи там?  Защото и това е плюс на  толкова хулената ни сиситема. Може в Долно Нанагорнище да няма математическа гимназия с традиции и упехи, но детето от там, с резултатите си от седмокласните изпити при желение може да учи там. Вече е съвсем друг въпросът дали родителите ще го пуснат, дали има къде да живее и т.н детайли. Важното е, че системата го позволява. Как е навън?

Общи условия

Активация на акаунт