Излишен ли е 12-ти клас?

  • 22 440
  • 444
  •   1
Отговори
# 210
  • Русе
  • Мнения: 12 212
Още по добре щеше да бъде ако се стимулира оставането още една година и възможност всеки да избира на 18 от равна позиция.

# 211
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно, че не трябва да се стига дотам да я напускат тази гимназия, пък после да я записват евентуално може би. Вместо едните да напускат в десети, а другите да учат до дванайсти, съвсем спокойно нещата могат да се съберат до единайсти клас и пълнолетни, по живо - по здраво, да си вземат дипломите в джоба и кой накъдето иска да поема. Професионалните гимназии винаги са имали особености именно заради професионалната подготовка. Езиковите и математическите имат профили. Вероятността някой, който се е отказал веднъж от училище, да се върне пак в него, спада с всяка изминала година. Това е естествен тренд, просто човек си наглася по някакъв друг начин живота. В момента системата ще спечели от сценария с десетия клас едни пари по-малко да се харчат и статистиките им няма да са толкова печални, но за самите младежи не е добре, трябва да се мисли една крачка напред. Когато на някого му дадеш опция "можеш сега да се откажеш, но винаги можеш да се върнеш", особено когато той така или иначе клони към отказване, е по-вероятно да се откаже. Ако не му оставиш опция за отказване, той по-вероятно ще-неще, ще се понапъне и ще завърши, защото иначе съвсем с празни ръце ще остане.

# 212
  • Мнения: 50 765
Аман от този спор. Според мен новата схема е супер поне в това отношение - дава свобода на избор и който не иска да учи свършва в 10 клас, който иска да следва кара още 2 години. Ми и в чужбината е така и схемата е отработена. Ей на, сега дъщеря ми в 12 клас учи интеграли, изследване на функции, екстремуми и други такива интересни неща, които ще и трябват за следването. Ако го няма 12 клас ако отиде в чужбина ще и е много нанагорно да настигне другите деца, които имат тази основа, и току виж изпуснала влака още на началната гара. От друга страна други деца се интересуват от биология и химия, трети от история и литература, а болшинството деца не се интересуват от нищо. За тази ситуация има само едно решение - 11 и 12 клас са профилирани за желаещите да следват, а останалите завършват. И никой не е казал, че после ще си бъркат в носовете чакайки да станат пълнолетни. За тях ще има професионални курсове - шофьори, мазачи, стругари, плочкаджии. Ще ходят в някой ПУЦ и ще овладяват професия.

# 213
  • София
  • Мнения: 62 595
и в чужбина вече сърбат попарата - иначе нямаше да правят програми за поощряване на младежите да остават в училище и да вземат диплома, вместо да остават с едно нещо като нищо. Просто при тях все още има работа и за недоучилите за диплома, но при този наплив на емигранти, които често се оказва по-квалифицирани от местните за една и съща работа, започват и там да разбират, че си отглеждат ново поколение недоучили консуматори на социални помощи. Това с личния избор е много хубаво оправдание никой да не носи отговорност - било личен избор на ученика и толкова!

# 214
  • Мнения: 1 007
Няма смисъл от поставяне на граница в десети клас. Не знам как ще се промени учебното съдържание, но така, както е разпределено в момента, първият му цикъл завършва в осми. От девети клас вече се надгражда, за да завърши в 12-ти окончателно. Според новите правила какво ще се учи в девети и десети клас? Колко ще се свие програмата, така че да не бъде започната, пък недовършена? Въз основа на какво ще се издава документ за завършване на какво?

# 215
  • Мнения: 1 365
Мението на Андариел ме накара да се замисля - имах съученици, които с радост щях да им кажа 'Чао' в края на 10 клас, защото не им се учеше и само пречеха, но пък родителите им ги бутаха да пълнят университетите, така че ако я имаше реформата пак щяха да седят до 12ти клас и да "пълнят пространство".

Според мен реформата е безсмислена.

# 216
  • Мнения: 2 956
Аман от този спор. Според мен новата схема е супер поне в това отношение - дава свобода на избор и който не иска да учи свършва в 10 клас, който иска да следва кара още 2 години. Ми и в чужбината е така и схемата е отработена. Ей на, сега дъщеря ми в 12 клас учи интеграли, изследване на функции, екстремуми и други такива интересни неща, които ще и трябват за следването. Ако го няма 12 клас ако отиде в чужбина ще и е много нанагорно да настигне другите деца, които имат тази основа, и току виж изпуснала влака още на началната гара. От друга страна други деца се интересуват от биология и химия, трети от история и литература, а болшинството деца не се интересуват от нищо. За тази ситуация има само едно решение - 11 и 12 клас са профилирани за желаещите да следват, а останалите завършват. И никой не е казал, че после ще си бъркат в носовете чакайки да станат пълнолетни. За тях ще има професионални курсове - шофьори, мазачи, стругари, плочкаджии. Ще ходят в някой ПУЦ и ще овладяват професия.

С това съм съгласна.
Освен това и сега си има ПУЦ, но се нарича ЦПО - ето в регистъра има 985 активни ЦПО! http://www.navet.government.bg/bg/registar-na-tsentrovete-za-profesiona/ 
Но повечето са частни (към фирми или СНЦ).

Професионалното обучение (да не се бърка с образование) е добре развито у нас, поне на теория. Има си закон, има си контролен орган. И през целия живот може човек да се преквалифицира за нова професия (главно за бачкатори, но не само).

По-интересен е въпросът за парите - къде ще се учи и кой ще плаща.
Къде - в гимназиите, които са държавни и общински или в частните ЦПО-та.
Кой ще плаща?
Да видим сега как се плаща:
 - националния бюджет за професионалните гимназии;
-  европрограми (смесено ЕС+нац. бюджет) - би трябвало да има равнопоставеност между частно и обществено. Обявяват се приеми, селекция и т.н. Тук по-активни са частните ЦПО-та. Но в регистъра видях поне 13 гимназии, които са си направили и ЦПО;
- обучаваните - има го за някои по-апетитни професии - фризьори, оптика....
- работодатели  - май е рядко.

Дано промяната да не е с цел държавата да си намали разходите, като резне първата точка.

# 217
  • Мнения: X
Промяната, според мен, е точно с тази цел.
Как евтиното държавно висше образование, което завършваш с магистърска диплома, за едно десетилетие стана скъпа бакалавърска степен и още по-скъпа магистърска?
Обучителният курс се сцепва на няколко части, горната половина се обявява за "по желание" и съответно не е подсигурена от държавата, а е услуга, за която желаещите си плащат.
От една страна, това е кофти за хора, които са свикнали държавата да им осигурява някакви услуги - в България сме такива. Въпрос на няколко години е да дойде следващото поколение, което ще се жалва И от безхаберието на държавата за личната му образователна активност и амбиция.
От друга, аз лично одобрявам - ще учат онези, които гонят някакъв стандарт в живота.
От трета, не одобрявам как се случват нещата - на парче; едно се позволява, но в съседния закон се ограничава; не на последно място - абсолютно нищо не е съобразено нито с икономическото състояние на държавата, нито с нуждите на гражданите й.
И от четвърта страна - да плащаш за една диплома, която те прави общак, не ми звучи добре.
А как ще бъде решен проблемът с плащането на частно в държавно училище? Или дотам още не сме стигнали?

# 218
  • Мнения: 2 265
смятам, че 12-ти клас е абсолютно излишен.

Не мисля, че децата в България учат повече за да им се премахва цял клас. В Англия започват с Key Stage 1 на 5 годишна възраст, на 7 години вече знаят това, което нашите първокласници тепърва започват да учат (не че е някакъв плюс). Това, че завършват на 18, не значи, че учат по-малко. Плюс това имат и по-кратки ваканции. А в България реват като им кажат, че съкращават ваканциите.

# 219
  • Мнения: 14 900
Тотално излишен е почти не се ходи на училище, тия които са приети в чужбина още януари , февруари отсвирват всякакво ходене, тия които кандидатстват тук пък не ходят на училище че учат за кандидатстване, учителите и тях ги няма, важно е само да си се отчел да там каквито пари се събират за балове и прочие.
В тоя му вид по-добре безнего

# 220
  • Мнения: 50 765

Кой ще плаща?
........................

Дано промяната да не е с цел държавата да си намали разходите, като резне първата точка.


Интересна гледна точка по въпроса. Обаче и на мен ми хрумна нещо интересно:
- Какво правят учениците по време на безплатното училище? Бъркат си в носа, чатят по телефоните, дремят и т.н.
- Какво правят учениците на платените частни курсове/уроци? Учат, внимават, пишат домашни и се научават.

Какъв е изводът? За да се научат децата трябва да е платено, защото безплатното не се цени, а като си платил ще искаш да вземеш максимума за парите си Twisted Evil

# 221
  • София
  • Мнения: 62 595
Е, ти ли не знаеш защо някои от зрелостниците ходят на курсове и уроци? Определено не е заради това, че са закъсали с материала, а защото искат да изкарат шестици на матурите и високи оценки на кандидат-студентски изпити - кой сертификатни, кой по отделни предмети. Те и да скипнат част от часовете, поне вършат нещо по-смислено от калпазаните.

# 222
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Интересна гледна точка по въпроса. Обаче и на мен ми хрумна нещо интересно:
- Какво правят учениците по време на безплатното училище? Бъркат си в носа, чатят по телефоните, дремят и т.н.
- Какво правят учениците на платените частни курсове/уроци? Учат, внимават, пишат домашни и се научават.

Какъв е изводът? За да се научат децата трябва да е платено, защото безплатното не се цени, а като си платил ще искаш да вземеш максимума за парите си Twisted Evil
Парите се ценят, но качеството - също.
Та малко като
"- Какво правят учениците по време на безплатното некачествено училище? Бъркат си в носа, чатят по телефоните, дремят и т.н.
- Какво правят учениците на платените качествени частни курсове/уроци? Учат, внимават, пишат домашни и се научават."

е ситуацията на повечето места.

Първо училището се взема за даденост често и не се избира. Второ - не си в клиентски отношения и имаш минимален, ако изобщо някакъв, контрол върху услугата, а и училището има "сигурни и послушни" клиенти, докато школите и частните учители - не и си струва да се борят за тях.

# 223
  • Мнения: 50 765
И понеже учителите са си все същите и в училище, и на курсовете, значи излиза, че проблемът е в безплатното Joy

# 224
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Е когато са еднакви хора и работят различно нещата ще да са други. И да дърпат към "частното" на колега, а те към тяхното. Примерно.
Но аз не съм видяла още подобно нещо. Поне  учителите, за които знам как преподават и "на частно/платено", и в училище си работят еднакво.

Общи условия

Активация на акаунт