Бихте ли се върнали в България?

  • 204 914
  • 2 696
  •   1
Отговори
# 2 370
  • MI
  • Мнения: 11 890
Обща култура всъщност е доста разтегливо понятие. Неслучайно и трудно му се намира официално определение всъщност. Което не променя факта, че общата култура изключва много задълбочени знания в която и да е област, тогава вече говорим за друго. Та в този сммисъл никак не съм съгласна, че в училище всички изброени неща заи обща култура сме учили. Не сме се презорили чак толкова обаче, хайде да не преувеличаваме. Не сме се увредили от някоя формула в повече. Simple Smile Съвсем друг е проблема, че не насърчават/ха критичното мислене, индивидуалния подход и допълнителното самообразование. Има и изключения, разбира се, но са като бели лястовици....

# 2 371
  • Мнения: 33 542
Определенията нищо не доказват, знанието не е самоцел, знанията, които сме получили в училище и след това не са ни професия не са самоцел, те  са точно за обща култура, за да можем адекватно да се оправяме в живота. И айде моля без подигравателни намеци кой какво е учил, има кой да го оцени и това не са БГ мамите.
Именно Нелиг, абсолютно права си, разтегливо понятие е без точно определение и рязка граница да кажем до тук са академични познания, другото е обща култура! И да в училище се получават и двете!
И като почнат да се задълбават и доказват в тая тема направо лошо ми става...

Последна редакция: пт, 28 юни 2019, 18:52 от mimi.7299

# 2 372
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Така са ни обучили в училище, че даже имаме затруднение с някои обикновени термини. Хубавото е, че всеки ден се учим. Simple Smile

Collins Dictionary
“ General knowledge is knowledge about many different things, as opposed to detailed knowledge about one particular subject.“


General knowledge, в смисъла, който си цитирала е по-скоро 'общи познания' , за разлика от 'задълбочени познания'


Common knowledge is knowledge that is known by everyone or nearly everyone, usually with reference to the community in which the term is used. Common knowledge need not concern one specific subject, e.g., science or history.

Да, буквално преведено на български е така, но се отнася за онова, което ние наричаме обща култура. Няма, доколкото знам (но със сигурност не знам всичко) термин, който буквално да е преведен на английски с “ culture”. Common knowledge e друго, защото може да се различава в различните култури.

На моето училище в София, което беше (е) елитна гимназия, в моите години на учене, пиша тройка. Не само заради факта, че е съмнително колко неща, които са преподавали там са в главата ми, след като всичко се основаваше само на наизустяване и изпитване, в което буквално трябваше да се цитира наизустеното. Но и липсата на преподаване на всякакви други умения, които са ми били нужни в живота и пълна липса на опознаването ми като личност, а не като номер в класа. Поне са ми стимул за стремежа ми да не съм такава.

# 2 373
  • Canada
  • Мнения: 3 383
Е дай да спрем да дискутираме, понеже на теб ти става лошо, mimi.7299.

Последна редакция: пт, 28 юни 2019, 19:33 от Polar bear

# 2 374
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 167
Нямах намерение да се включвам, но все пак да ви дам информация "от извора" за английското образование. Това, което са написали хрупка и Мери е вярно, но донякъде, или по-точно беше така преди десетина години. Откакто торите дойдоха на власт ситуацията коренно се промени, намалиха парите значително, смъкнаха материал от по-горните класове, почти принудиха училищата да станат академии, така им дадоха по-голяма свобода. Сега в началните училища помощник учител на всеки клас е лукс. Учителя е принуден да препуска и освен да тиква боксчетата за друго не му остава време. Помощник учителя де факто не помага на учителя, а се занимава основно с проблемните деца (има ги доста), много често няма пари за децата със затруднения СОП на български и те имат 1:1 помощник учител, който по съвместителство се занимава и с проблемните деца, най вече в поведението. Заради пари в началните училища няма лънч супервайзор, намалиха почивката на помощник учителите и те сега вършат и тази работа.
В селските училища и по-малките градчета се справят все още с този проблем с парите, затова и тук-там са останали малко повече помощник учители.
За секондарито, там проблемите са още повече. Повечето училища са академии и това им дава свободата да си назначават както си искат персонала. Класовете са по 30-тина ученика, и във всеки клас има по наколко с ужасно поведение. Учителя и да иска трудно може да ги научи, занимава се повече с поведението на няколкото гаменчета. Пак заради пари повечето училища започнаха изучаването на предметите от обшъните не от 10 клас,а от 9 клас.
Много мога да пиша и това няма да е никак в полза на английското образование.
Основният проблем е дисциплината. Може би не знаете, но във всяко училище има изолатор, учителите са като в затворите, разхождат се по коридорите с уолки-толки и при всяка проява проблемните деца се извеждат от клас.
Натиска и напрежението бърху учителите е огромно, рядко може да се види в училище учител на повече от 35. Работят няколко години и се ориентират към нещо друго. Непрекъснато има реклами по тв-то да учиш за учител.
В момента не знам точно как е в България, но от това, което споделят колегите все още е доста по-добре отколкото тук. От снощи се върти един клип от българско училище как ученик издевателства над учител. Това може би е изключение там, но тук в Англия е ежедневие. Миналия ден имаше стачка на учителите от едно училище в Бирмингам, искаха да се чувстват в безопасност в училище. Били са заплашвани с ножове и доста още прояви от учениците. А училището е аутстандинг.
И да не питате откъде знам, учител съм, минах от нърсари и начално, сега съм в секондари ковър учител. Не издържах в началното, поне сега няма проверки, подготовка на материал, стоиш в клас и само ги пазиш да не се сбият.
Съжалявам стана много дълго.

# 2 375
  • MI
  • Мнения: 11 890
Точно това исках да кажа, че всъщност проблемът не е използвала ли съм после наученото, защоточе всичко ми е  развило поне малко мозъка в някаква насока. Проблемът е това, което написа Калинка горе, да не повтарям. Не мисля че едното задължително изключва другото, може да получиш разнообразни знания, но поднесени по коренно различен начин...
С дисциплината навсякъде има вече повече или по-малко проблеми. По мои наблюдения основно по вина на родителите....

# 2 376
  • Bristol
  • Мнения: 9 461
Дорет, има нещо такова, заради орязаните бюджети училищата страдат много. Нашата община е в дъното на класацията колко пари се отделят на ученик, защото сме били privileged, white background. Чудя се къде е този privilege, но хайде. Нали някаква формула за финансиране измъдриха властите и тази формула им разказа играта на бюджета на училищата в общината ни Sad Въпреки това в началното училище на дъщерята до Y4 със сигурност все още осигуряват помощник учител на клас. Точно в сряда се срещнах с приятелка, която работи там, вече са им дали кой помощник учител с кой клас и коя учителка ще бъде и тя е с Y4. За Y5 и Y6 мога да попитам.
А как седи въпросът с отношението деца/възрастен до 7 години?

Само да допълня:
Помощник учителите за проблемните деца при нас се заплащаха от друг бюджет. Този който се отпуска след като детето е минало през комисия.

А учител по музика в началното училище, не е основния учител, към който се прикрепват помощник учител плюс, че обикновено преподава инструмент и работи с много малки групи, а не цял клас.
Дорет може да внесе повече яснота по въпроса.

Последна редакция: пт, 28 юни 2019, 20:17 от Merry

# 2 377
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Doret, проблемите с дисциплината са навсякъде. Включително и в България. При вас ги изваждат тези деца от часовете, доколкото разбрах. При нас ние ги караме да напуснат и се връщат в тяхно време да наваксат часа. В България нямат тези мерки и колегите не само трябва  да ги понесат до края на часа, но и всичко изтърпяват: псуване, арогантен език, хвърляне на столове, заплахи и какво ли не. Както в Англия, със сигурност, не навсякъде е цербер и както в Холандия не се отнася за всеки клас и училище, така и в България тези примери не са за всяко учебно заведение. Разликата, обаче, според мен е, че ако има подобни прояви ръководството е винаги на моя страна. В България колегите трябва да се обяснявят.

Факт е, че расте поколение, което в голямата си част расте само (родители напълно абдикирали от задълженията си), думата дисциплина не е в речника им, защото от бебета се насърчават да имат свое мнение и им се дава възможност да мислят, че света се върти около тях ((продукт на либерални общества). Като се прибера в София и много обичам да наблюдавам хората, а и излизаме често с братовчеди, които имат малки деца. Ами...същия начин на възпитание имат, който ние по-възрастните считаме за неудачен (лош), защото сме възпитани по друг начин. Тук родителите са абдикирали от “не ми се занимава” и осигуряване на лукс. В България повечето родители работят по цял ден, за да осигурят хляб на масата, както се казва. Part-time работещи родители са непознато явление у нас, което се отразява в момента. Много млади хора вече не живеят в града на родителите си, за да има баби, които да гледат децата, а и много баби работят дълго след пенсиониране.

Проблеми с дисциплината в училищата нямат само в комунистическите държави (Виетнам, Китай и др.), както и в азиатски страни, където възрастните и учителите са на пиедестал (Япония, Тайланд, Малайзия и т.н.)
Иначе навсякъде другаде е....

Последна редакция: пт, 28 юни 2019, 20:28 от Kalinka

# 2 378
  • SF
  • Мнения: 25 402
Да помогна на г-н N_ik , по въпроса с избора на педиатър: изборът е лесен, в смисъл отиваш до кабинета на педиатър когото си харесал и го питаш дали ще ви вземе за пациенти. Лошото е, че повечето са пренатоварени и отказват, тогава търсите друг, докато някой ви вземе. Това е. Но предполагам в София ще е доста по трудно това. Чудя се, защо като се връщате в България сте избрали точно София - с най- мръстния въздух, особено през зимата, когато всички запалят печките. Защо не сте се спряли на по-малък град, всичко ще е по-лесно и градина и училище и лекари...

Не стига, че от Англия ше се мести в България с малко дете и чужденка, ти вземи го забий в Нова Загора или нещо подобно, за да му е чист въздухът.

Нашите провинции не са романтични като английските или френските. Няма замъци и реки с красиви мостове. Западнали, неподдържани и също много мръсни. Няма пътища, изринато е всичко. Пустее и е обезлюдено.
А и с това дете, да не му се налага специалисти да търси спешно. Когото и да му препоръчат като добър, накрая пак ще се озове на преглед в София.
Говоря за специалисти всякакви - от лекари до преподаватели по музика или чужд език. Изборът в провинцията е много ограничен - почти го няма. Можеш да избираш между един човек.Simple Smile При късмет и цели двама могат да се намерят.
На жена му с докторантурата ще й е интересно да се сприятелява с бабичките точно една седмица.
Човекът разпитва за София и търси апартамент за трима с две бани и климатици навсякъде, вие му предлагате да се забие у вашата махала.
Като иска чист въздух, ще ходи на Витоша. Стига се за 10 минутки.

# 2 379
  • Canada
  • Мнения: 3 383
Ми да, те хората от провинцията нямат хабер ни от култура, ни от техника.Обща култура също им липсва, за лекари специалисти да не говорим.
Като почнете с тия гениални умозаключения за София и провинцията, та чак не се усещате. Не знам колко пъти се е коментирало това във форума вече.

# 2 380
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Не, че нямат обща култура или няма хора от провинцията, които да са завършили за доктор. Проблем е, че всички се концентрират предимно в София и още два, три големи града (Хората не са виновни, а липсата на политика за развитие на малките градове и села). Имам съученичка с дете аутист и казва, че се благодари, че живее в Драгоман, за да води детето в София за специализирана помощ. Приятелката ми в малък град няма адекватна помощ за нейното дете с аутизъм.
Бившият ми падна от стълба миналия август и с връзки (Кмет ходи да се договаря) му оперираха стъпало и глезен в средно-статистически град. Още не е проходил. Сега ходи в София на специалист, защото от Търново са казали, че не могат да се справят.

С тези темпове на разрастване София ще стане 2,5 милиона в най-скоро време. Това води до много проблеми там, които Хич не вълнуват Кметицата.

# 2 381
  • Мнения: 395
Нямах намерение да се включвам, но все пак да ви дам информация "от извора" за английското образование. Това, което са написали хрупка и Мери е вярно, но донякъде, или по-точно беше така преди десетина години. Откакто торите дойдоха на власт ситуацията коренно се промени, намалиха парите значително. Сега в началните училища помощник учител на всеки клас е лукс. Учителя е принуден да препуска и освен да тиква боксчетата за друго не му остава време. Помощник учителя де факто не помага на учителя, а се занимава основно с проблемните деца (има ги доста), много често няма пари за децата със затруднения СОП на български и те имат 1:1 помощник учител, който по съвместителство се занимава и с проблемните деца, най вече в поведението. Заради пари в началните училища няма лънч супервайзор, намалиха почивката на помощник учителите и те сега вършат и тази работа.
Много мога да пиша и това няма да е никак в полза на английското образование.
Основният проблем е дисциплината. Може би не знаете, но във всяко училище има изолатор, учителите са като в затворите, разхождат се по коридорите с уолки-толки и при всяка проява проблемните деца се извеждат от клас.
Натиска и напрежението бърху учителите е огромно, рядко може да се види в училище учител на повече от 35. Работят няколко години и се ориентират към нещо друго. Непрекъснато има реклами по тв-то да учиш за учител.
В момента не знам точно как е в България, но от това, което споделят колегите все още е доста по-добре отколкото тук. От снощи се върти един клип от българско училище как ученик издевателства над учител. Това може би е изключение там, но тук в Англия е ежедневие. Миналия ден имаше стачка на учителите от едно училище в Бирмингам, искаха да се чувстват в безопасност в училище. Били са заплашвани с ножове и доста още прояви от учениците. А училището е аутстандинг.
И да не питате откъде знам, учител съм, минах от нърсари и начално, сега съм в секондари ковър учител. Не издържах в началното, поне сега няма проверки, подготовка на материал, стоиш в клас и само ги пазиш да не се сбият.
Съжалявам стана много дълго.

Много ти благодаря за този постинг. На мен постингите на hrupka ми изглеждаха доста неправдоподобни именно защото моето впечатление от английското средно образование е в общи линии идентично с това, което пишеш. Живял съм с местна учителка и знам колко изцедена беше от работата си. А беше иначе много енергична и силна жена, която искрено обичаше професията си.

Знам също стотици истории на родители дето се местят (или шикалкавят, че се местят) за да попаднат в райони на на що-годе свястно държавно училище. Има маса хватки - плаща се за мними договори за наем и т.н. В резултат цените на имотите и на наемите в тези райони драстично се отличават от съседните.

За това като чуя как в БГ силно захаросват училищата на Запад ми става много смешно. Има страни, в които държавното образование наистина е добро. Май във Финландия е така. Но на много места положението е лошо по ред причини. Включително и поради наплива на имигранти от култури, които се затрудняват с интеграцията. Не ме разбирайте погрешно - повечето имигранти са ОК, но има достатъчно черни овце за да сговнясат ситуацията за всички останали.

А и с местните има сериозни проблеми. Ако трябва да избирам бих вкарал децата си в имигрантско училище отколкото в училище пълно с white trash. Всъщност, в Англия статистиката показва, че училищата в Лондон (който е изключително смесен град) имат успех над средния за страната. Това въпреки многото проблемни деца. Значи имайте предвид, че средното ниво в страната хич не е блестящо.

За себе си прецених, че вместо да се впускам в местните британски фокуси на postcode lottery по-добре е децата ми да получат средно си образование в БГ. За висше ще се ходи другаде. Но средното в БГ е ОК.

Освен бюджетните съкращения в образованието в ЮК има и ред други проблеми. По идеологически причини през 70-те те закриват повечето елитни държавни гимназии. И така, на практика, ако си бедно, но способно дете шансовете да изкласиш силно намаляват. Просто учиш в училището си по район. Както се падне. Ако имаш късмет - добре. Ако не - не. А ако си беден няма как да се преместиш в район на добро училище.

У нас поне тази глупост не сме направили. Така, че деца които искат да учат имат шанс да попаднат в добро училище дори и да не живеят в непосредствена близост до него.

Моите деца, слава богу, не растат при бедни родители, но не бих искал те да са заобиколени само от деца на заможни хора. За мен амбицията и любознателността са по-важни от материалното благосъстояние. Затова системата в БГ (въпреки всичките и кусури) все още е по-адекватна - поне ще се отнася до математическите и езиковите гимназии.

# 2 382
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Един от много случаи, които имаше в медията. Няма време да ровя за другите линкове, но са факт.

 https://nova.bg/news/view/2019/06/28/255316/клип-с-агресив … в-мрежата/  

Във Великобритания сине доста изразено класовото различие, което сигурно оказва влияние върху шансове за децата. В Холандия не е така. Друг е въпроса колко от един вид деца намират сили и мотивация да се откъснат от една определена среда, в която са родителите.

Абсолютно същото е и в България. Не се заблуждавайте. Разликата е, че Ник ще живее в София и ще има достъп и финанси за елитно (по-добро) училище. За стандарта на България ще се справя финансово. За Англия ще е скъпо.

# 2 383
  • Canada
  • Мнения: 3 383
Не, че нямат обща култура или няма хора от провинцията, които да са завършили за доктор. Проблем е, че всички се концентрират предимно в София и още два, три големи града (Хората не са виновни, а липсата на политика за развитие на малките градове и села). Имам съученичка с дете аутист и казва, че се благодари, че живее в Драгоман, за да води детето в София за специализирана помощ. Приятелката ми в малък град няма адекватна помощ за нейното дете с аутизъм.
Бившият ми падна от стълба миналия август и с връзки (Кмет ходи да се договаря) му оперираха стъпало и глезен в средно-статистически град. Още не е проходил. Сега ходи в София на специалист, защото от Търново са казали, че не могат да се справят.

С тези темпове на разрастване София ще стане 2,5 милиона в най-скоро време. Това води до много проблеми там, които Хич не вълнуват Кметицата.

Което пак показва, че в България е добре за здрави хора, както обсъждахме скоро.
Аз имах предвид случая на Ник, който и Есме коментира. При него, както стана ясно, причината да избере София е, че големият му син е там. Тая софийска кметица е може би една от най-некадърните в историята. Интересно, че продължават да я преизбират.

# 2 384
  • някъде в орбита...
  • Мнения: 2 972
На мен постингите на hrupka ми изглеждаха доста неправдоподобни именно защото моето впечатление от английското средно образование е в общи линии идентично с това, което пишеш.
В нашия регион ситуацията се припокрива с описаното от Мери. Нямам поглед над цялата страна, но поне при нас е така.

Общи условия

Активация на акаунт