когато прави нещо, което е опасно за нея, забранено или прочие:
клякам до нея, за да съм на нейното ниво, да мога да я гледам в очите, съответно и тя мен
с много спокоен, но категоричен глас обяснявам, че не може и защо (преди се съмнявах, че нещо разбира от обясненията, въпреки че ме гледаше внимателно, сега вече много добре разбира какво и се говори - 1г и 4м)
гледам да съм проста и ясна в обясненията - кратки, прости изречения, лесни за разбиране
(веднъж забраня ли нещо, значи е забранено завинаги - копчетата на котлоните не се пипат и точка, промяна в правилата няма)
веднага давам алтернатива на забраненото занимание - ако тя се тръшка, че не й давам да цъка копчето на пералнята - обяснявам защо не може, после вадя например някоя шарена чинийка от кухненските шкафове, лъжица или нещо друго - идеята е - "не може да правиш това, но пък за сметка на това можеш да правиш това, това или това" - важното е детето да има избор
ако въпреки това следва изблик на агресия (по едно време се случваше доста често - ляга на земята, рита с краката, блъска си главата, хапе, драска... ужасно е ) - подхождам като към представление - оставям я да го изиграе (ако сме навън гледам да не се нарани все пак, или пък да си го изкара на някое друго дете, а ако сме вкъщи само я наблюдавам с крайчеца на окото, без да тя да ме усеща), обикновено "представлението" свършва за минута-две, след което пак клякам, обяснявам защо и какво, но след като тя вече се е успокоила
тактиката при нея явно работи, защото напоследък тези изблици намаляха значително
и с таткото винаги действаме еднакво - според мен не трябва да има случаи, когато единият забранява, а другият позволява, трябва и двамата родители да са единни в действията
разбира се винаги гушкам, когато това я успокоява и има нужда
никога не лишавам от ласки за наказание
таткото също
според мен определено не си го изпуснала с възпитанието, напротив, тепърва започваш