Пазарът на недвижими имоти - какво се случва реално?-7

  • 109 299
  • 824
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 387
Няма логика човек от друг блок да купува мазе от съседен според мен. Може строителят да е построил подземни гаражи и затова да няма мазета за всички. Но пък... ако има е странно. Преди 20 години в бума на новото строителство се включихме в две кооперации в София. Първата чакахме нотариално заверяване и превеждане на сумата , но се оказа ,че друг ни е харесал апартамента (доста известен артист) и предпочетоха на него да дадат жилището. На нас предложиха друг апартамент и се отказахме. Въпросът е , че тогава се предлагаше етажна собственост с жилище и идеални части които се заплащаха по дадена цена. Отделно се включваше мазе 3-4 кв.м. , което не се плащаше и нещо като бонус но си влизаше в договора. Втората кооперация , където се включихме беше аналогично положението. Мазе си има за всеки собственик, то не се плаща на реална цена на апартамента, обикновено си влиза в сумата или го водят " подарък". Няма начин да няма основи даден блок, там са и мазетата, разните уреди за блока (абонатни станции) и др. Или са били малко на брой мазета, защото блокът има доста апартаменти и е висок, или има подземни гаражи, които изяждат тази част , или някой е взел две мазета за свои нужди от собствениците и се е договорил със строителя. В договора трябва да има и общи части и да се види съотношението им с другите собственици на апартаменти. Да не би човекът да си плаща там и да не му го дават си мисля , въпреки че е малко вероятно. Сега не знам как се продава новото строителство , но преди беше така. Нека провери и другите актове за собственост на съкооператорите, ако има право и такава възможност и да съпостави общите части и мазета дали имат вписани.

# 691
  • Мнения: 871
Благодаря за съвета, Syn Ray Simple Smile

До колкото разбрах мазетата са продадени на собствениците на ателиета в същия блок - т.е. всички мазета (които принадлежат към 2 - и 3-стайни ап. са продадени на собствениците на ателиета). Отделно в блока има и подземни паркоместа, но те си се продават отделно.

При първоначалния оглед на апартамента (който е бил с брокер) са му  казали, че към ап. има мазе и даже са слизали да го види... след това строителя казал, че няма мазе към апартамента... така и не разбрах какъв точно е случая и кой е виновен в цялата история...  newsm78

# 692
  • Мнения: 340
Не съм запознат, но според мен няма логика "по закон" да има задължително мазе или килер към апартаментите. При апартаментите с мазета- те  влизат ли в площта на самия апартамент или се водят отделно, или са някакъв вид обща част?

При покупката на гаражна клетка(очертано с блажна боя на бетона) издават ли нотариален акт? Как документално се доказва собственост върху нея, упомената ли с точни координати?

# 693
  • Мнения: 76 581
Чл. 40 от ЗУТ - всяко жилище трябва да има и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него.

Струва ми се, че в описания от потребителката случай има нарушение...
Ето и пълния текст на закона:

Чл. 40. (1) Всяко жилище трябва да има самостоятелен вход, най-малко едно жилищно помещение, кухня или кухненски бокс и баня-тоалетна, както и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него. Допустимо е помещенията да бъдат пространствено свързани с изключение на тоалетни и бани-тоалетни.
(2) Санитарни помещения над жилищно помещение, над кухня или килер за хранителни продукти се допускат само в жилището, което обслужват.

# 694
  • Мнения: 871
В нотариалният акт на моя апартамент си пише, че към площта на апартамента се включва и складово помещение (мазе) с еди-какви си размери. Предполагам, че това би трябвало да важи за всички апартаменти?

# 695
  • Мнения: 76 581
Или мазе, или таванска стая, или килер вътре в апартамента трябва да има-това е складово помещение, което по ЗУТ /закон за устройство на територията/ се изисква да го има... Peace

# 696
  • Мнения: 362
Има някакъв особен статут - апартаментен хотел се водят сградите. Не съм запозната, а ми е интересно да науча подробности. Ако някой е наясно моля да сподели. Може би в тези случаи има някакви особености свързани с мази, тавани и тн.

# 697
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 535
Случва се това, че банките направо а се разпасали откъм сваляне на лихви по депозити, вдигане на такси обслужване и изненадващи промени при вече сключени договори за сметки и карти.
Цените на имотите подскочиха видимо и явно ще продължат да растат. За нашите ширини това май се оказва най-сигурната инвестиция, въпреки разходите за поддръжка, данъци, такси смет и прочее, поне няма как някой да ти нарами къщата на гръб и да я изнесе в незнайна посока, както се случи с милиарди от пенсионни, здравни и всякакви фондове и банкови сметки в последните 20-ина години.

И да използвам случая да попитам, понеже се заговори за разликите между апартаменти и ателиета.
Някой живее ли/ купувал ли си е жилище със статут на ателие и като стопански потребител ли го води съответната топлофикация?

# 698
  • Мнения: 76 581
Има някакъв особен статут - апартаментен хотел се водят сградите. Не съм запозната, а ми е интересно да науча подробности. Ако някой е наясно моля да сподели. Може би в тези случаи има някакви особености свързани с мази, тавани и тн.
Ами ето това е вратичката в закона, която е ползвана в случая и затова няма изискване за складово помещение към жилището...Сградата не е жилищна просто...
За хотели и общежития, тоест това са сгради, предназначени не за постоянно обитаване, важат други правила и норми. Чл.40 от ЗУТ се отнася за жилищни сгради...
В една наредба е упоменато какво важи за общежитията и хотелите...не е пред мен обаче...
Иначе в §5, т. 29 от ДР на ЗУТ е дадена легална дефиниция на това що е то жилищна сграда...Ето

29. "Жилищна сграда" е сграда, предназначена за постоянно обитаване, и се състои от едно или повече жилища, които заемат най-малко 60 на сто от нейната разгъната застроена площ.
30. "Жилище" е съвкупност от помещения, покрити и/или открити пространства, обединени функционално и пространствено в едно цяло за задоволяване на жилищни нужди.


Да се допълня-вероятно сградата е със смесено предназначение-има и ателиета и други обекти, с нежилищно предназначение, освен апартаментите. Вероятно апартаментите са по-малко от 60 процента от РЗП на сградата...Може да се види това от разрешението за строеж на сградата и проекта към него, или от СГКК/Служба по геодезия, картография и кадастър/ -там също се отбелязва предназначението на сградата и на отделните обекти в нея...

# 699
  • Мнения: 52 547
При покупката на гаражна клетка(очертано с блажна боя на бетона) издават ли нотариален акт? Как документално се доказва собственост върху нея, упомената ли с точни координати?

Гаражната клетка не е обособен имот и няма идентификатор. Затова като купуваш гаражна клетка в нотариалния акт ти продават идеални части от целия подземен гараж, а после описват коя точно клетка е твоята и кои са и съседите, но това ми прилича повече на някакво нагласено уточнение, макар обикновено всички да го спазват, защото е удобно да има ред.
При мен мазето беше бонус или подарък - не съм го плащала отделно, както плащах за гаражна клетка. Но си е описано точно в нотариалния акт.

# 700
  • Мнения: 1 748
Здравейте момичета,

Можете ли да ми кажете, как (в коя институция) да проверя, дали даден терен е зелена площ/парк и върху него строителството е забранено. Изобщо някой наясно ли е с тази схема. Има ли начин от такъв статус на зелени площи да се премине в статус "годен за строене", как става такава промяна, от кой зависи, при какви условия и т.н.

Предварително благодаря  Hug

# 701
  • Мнения: 76 581
Здравейте момичета,

Можете ли да ми кажете, как (в коя институция) да проверя, дали даден терен е зелена площ/парк и върху него строителството е забранено. Изобщо някой наясно ли е с тази схема. Има ли начин от такъв статус на зелени площи да се премине в статус "годен за строене", как става такава промяна, от кой зависи, при какви условия и т.н.

Предварително благодаря  Hug

В съответната община, при Главен архитект или районен техник. Подробен устройствен план определя конкретното предназначение на поземлените имоти -урегулирани поземлени имотиллл

# 702
  • Мнения: 340
Чл. 40 от ЗУТ - всяко жилище трябва да има и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него.

Струва ми се, че в описания от потребителката случай има нарушение...
Ето и пълния текст на закона:

Чл. 40. (1) Всяко жилище трябва да има самостоятелен вход, най-малко едно жилищно помещение, кухня или кухненски бокс и баня-тоалетна, както и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него. Допустимо е помещенията да бъдат пространствено свързани с изключение на тоалетни и бани-тоалетни.
(2) Санитарни помещения над жилищно помещение, над кухня или килер за хранителни продукти се допускат само в жилището, което обслужват.


А кой каза, че не може да се научи нищо полезно от форумите...Благодаря Simple Smile

# 703
  • Мнения: 1 748
teta75, благодаря за информацията  Hug

Още няколко питанки имам, ако знаеш или някой друг знае и иска да сподели. Как се променя статут на земя, от кого зависи, има ли условия, при които променянето от зелени площи в урегулирана, годна за строеж е невъзможно.

# 704
  • Мнения: 76 581
За нищо.... Grinning

Всеки парцел или УПИ , според подробния устройствен план, си има конкретно предназначение-за жилищно строителство, за производствено, смесено...за обществено обслужване и т.н.

Промяната наУПИ, отреден за зелени площи според ПУП, по принцип става с промяна на този ПУП. За справка и подробности-отново ЗУТ...чл.108 и нататък ..Имаше някакви ограничение за зелените площи в последните години...трябва да погледна какво точно промениха...

Чл.61 и следващите са уредени зелените площи точно...
Скрит текст:
Раздел XI.
Устройство на озеленени и залесени площи



Чл. 61. (1) В териториите на общините се устройват озеленени площи, обединени в зелена система, като средство за подобряване на микроклимата и хигиенните условия и за организиране на отдиха на населението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Основа на зелената система са озеленените площи, за широко обществено ползване, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от национално или общинско значение - паркове, градини, улично озеленяване.
(3) (Доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Допълващи зелената система са озеленените площи за ограничено обществено ползване в имотите за жилищни, вилни, обществени, производствени, курортни и спортни сгради и комплекси, както и озеленените площи с друго специфично предназначение - гробищни паркове, ботанически градини, дендрариуми, зоопаркове, защитни насаждения.
(4) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2004 г.) Озеленените площи по ал. 2 и площите със специфично предназначение по ал. 3 - собственост на държавата и общините, са публична собственост.



Чл. 62. (1) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Зелените системи и озеленените площи се устройват в съответствие с одобрените общи и подробни устройствени планове на урбанизираните територии и подробни устройствени планове за парковете и градините, като се спазват правилата и нормативите в наредбата по чл. 13, ал. 1.
(2) Озеленените площи, които представляват публична собственост, не могат да бъдат продавани, преотстъпвани и обременявани с вещни тежести, както и да бъдат използвани за други цели.
(3) Съществуващи озеленени площи, представляващи публична собственост, се устройват и опазват като защитени територии по смисъла на чл. 8, т. 4.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 10.04.2009 г.) Паркове и градини с историческо значение и с характерно композиционно и естетическо изграждане се регистрират и се обявяват за паметници на градинското и парковото изкуство, които се устройват и опазват при спазване нормативите и на Закона за културното наследство.
(5) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2004 г.) Когато в терените, определени за озеленени площи - публична собственост, попадат поземлени имоти - частна собственост, те се отчуждават по предвидения в закона ред.
(6) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Не се отчуждават имотите по ал. 5, когато подробните устройствени планове за паркове и градини предвиждат изграждане или разполагане на обекти по ал. 7, т. 3 - 6.
(7) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2004 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) С подробните устройствени планове за паркове и градини в озеленените площи - публична собственост и в поземлените имоти - частна собственост, без промяна на предназначението им, може да се предвижда само застрояване, необходимо за:
1. (доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, обслужващи озеленените площи;
2. поддържане на зелената система;
3. (изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) открити обекти за спортни или културни дейности;
4. (нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) площадки за игра;
5. (нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) преместваеми обекти по чл. 56, които не могат да заемат повече от 10 на сто от площта на имота;
6. (нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) монументално-декоративни, информационни и рекламни елементи по чл. 57;
7. (нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) мемориални места и обекти.
(Sunglasses (Нова - ДВ, бр. 65 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г., изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 10.04.2009 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Мемориални места и обекти (паметници, паметни плочи, монументално-декоративни структури и елементи и други), свързани с исторически събития и/или личности, се разрешават по реда на този закон след решение на общинския съвет и съгласуване с Министерството на културата. За мемориалните места и обекти със статут на единични или групови недвижими културни ценности и за строежите в техните граници и охранителни зони се прилагат изискванията на Закона за културното наследство. Ремонтни, консервационни, реставрационни и други дейности върху военни паметници, както и изграждането на нови се извършват при условията и по реда на Закона за военните паметници.
(9) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2004 г.) Подробните устройствени планове за паркове и градини се приемат с решение на общинския съвет, независимо от техния териториален обхват. Задължителен елемент на тези планове представлява план-схема за разполагане на преместваеми обекти и рекламни съоръжения, която се одобрява по реда, предвиден за одобряване на подробния устройствен план за парка или градината.
(10) (Нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Общинският съвет приема наредба за изграждане и опазване на зелената система на територията на общината.
(11) (Нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., изм. - ДВ, бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г.) Условията и редът за устройството и безопасността на площадките за игра се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи и председателя на Държавната агенция за закрила на детето.



Чл. 62а. (Нов - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) (1) Не може да се променя предназначението на съществуващите озеленени площи или на части от тях в урбанизираните територии, реализирани съгласно предвижданията на устройствените планове.
(2) Не може да се променя предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в общите или в подробните устройствени планове на урбанизираните територии за озеленени площи, които не са реализирани, освен на части от тях за изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Промяната на предназначението на територии и поземлени имоти по ал. 2 се разрешава след обществено обсъждане, проведено по реда на чл. 127, ал. 1, от:
1. Министерския съвет по предложение на областния управител - за държавните имоти;
2. общинския съвет с решение, прието с мнозинство две трети от общия брой на съветниците - в останалите случаи.
(4) Алинеи 2 и 3 не се прилагат при промяна на предназначението на имоти и части от тях, предвидени в подробните устройствени планове за озеленени площи, които не са реализирани в населените места с население до 10 000 жители. В тези случаи промяната на предназначението се извършва по реда на глава седма, раздел IV.
(5) Освен в случаите по ал. 2 предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в общите или подробните устройствени планове на урбанизираните територии за озеленени площи, които не са реализирани, може да се променя с нов общ или подробен устройствен план на цялото населено място или селищно образувание, ако със схемите или план-схемите на зелената система се доказва, че са спазени нормативите за озеленени площи.



Чл. 63. (1) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2004 г.) Кметът на общината организира съставянето и актуализирането на публичен регистър на озеленените площи, на дълготрайните декоративни дървета и на дърветата с историческо значение в общината. Достъпът до информацията, вписана в регистъра, се осъществява при условията и по реда на Закона за достъп до обществена информация.
(2) Дълготрайни декоративни дървета и дървета с историческо значение могат да се отсичат или изкореняват само по изключение след писмено разрешение от кмета на общината, издадено въз основа на санитарна експертиза за състоянието на дървото.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Вековни или забележителни дървета се обявяват за защитени и се вписват в регистъра по чл. 113, ал. 1 от Закона за биологичното разнообразие. Обявените за защитени дървета се вписват и в регистъра по ал. 1.
(4) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г., доп. - ДВ, бр. 17 от 2009 г.) Проектите за подробни устройствени планове с изключение на проектите за парцеларни планове за обектите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии задължително се придружават от справка за картотекираната растителност и геодезическо заснемане, заверени от общинските органи по озеленяване.
(5) (Нова - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) В 5-годишен срок от завършване и приемане на строителството общинските органи по озеленяване извършват проверки по изпълнението на задълженията на собствениците (възложителите), свързани с озеленяване и компенсаторно залесяване.


Общи условия

Активация на акаунт