Тормоз в училищата и толеранс към него

  • 52 941
  • 842
  •   1
Отговори
# 375
# 376
  • София
  • Мнения: 6 661
От това, което споделят, виждам, че са в позиция на априорна защитна атака, срещу всеки, влязъл в режим на общуване с тях. Сякаш всеки е тъп, нагъл простак, отишъл да ги тормози и обижда безпричинно. Е, не става така. Да си променят малко нагласата и подхода. Ще усетят веднага, че има полза. Поне в над 50% от случаите.

опитът ми с общуване с учители/възпитатели не е голям засега (ДГ и начално училище), но описаното по-горе го наблюдавам в 100% от извадката.

винаги съм била отзивчива, възпитана, любезна с тях, активно съм предлагала и оказвала помощ. приема се чудесно. но в първия момент, когато се усети опит за критика - независимо, че е формулиран деликатно и завоалирано, така че да не постави учителя в неудобно положение - просто веднага се усеща как отсрещна погледът и гласът се бетонират и се пуска, както аз я наричам, желязната преграда. пусне ли се тя - никакви аргументи и звуци не преминават отвъд нея.

и това е било с всички учители, с които съм имала вземане-даване досега.

# 377
  • Мнения: 2 885
Преди беше пясъчникът терен за изява, но обвинения имаше само м/у родители. Децата пораснаха, вече търкат училищна скамейка и се сърдим защо учителите не налагат правила.
Колкото и доклада ЕК да ни пише, нищо не се случва и наказани няма. Очаква се в училището да има и да се спазват ли?!
  
Преди сменяхме пясъчниците, сега училищата.
Vasilene ще си премести детето, късмет е да попадне на добър педагог.
Ами ако няма късмет?

# 378
  • Мнения: 536
Попаднах на товав Механизъм за противодействие на тормоза в училище:
"2.4.5   Никога не трябва да се предлага среща между дете, жертва на насилие и неговия мъчител с цел да се помирят и да се разберат. Такива срещи могат да доведат до неблагоприятни последствия;"
Но основно това се прави. Защо класните дори не знаят за тази заповед и механизма от РИО? Това, което е забранено в документа, се прилага винаги.

От това "сдобряване" резултатът е, че детето-агресор разбира, че поведението му е като цяло валидирано. Това важи най-вече когато формалните сдобрявания са единственото нещо, което се случва.
Ето и основното:

Роли в ситуации на тормоз:
В ситуациите на тормоз могат да бъдат въвлечени много деца, като ролите могат да се разделят по следния начин:

мъчител (агресор) – инициатор и изпълнител, който кани другите да се присъединят, лидер, който измисля нови начини за издевателство;

помощник на мъчителя
– помага с цел да получи одобрението на мъчителя, присъединява се към тормоза, когато вече е започнал;

подкрепящ мъчителя – винаги присъства, дори да не се намесва активно; присмива се на жертвата, окуражава мъчителя, приканва другите да се забавляват;

защитник на жертвата – опитва се да каже на другите да спрат, вика за помощ, защитава или насърчава жертвата;

страничен наблюдател – стои настрана, преструва се, че не забелязва, не взема страна и не прави нищо;

жертвата – обект на тормоза.

Има и малка група деца, които са едновременно и насилници и насилвани. Обикновено такива деца са тормозени от някой „по-силен”, а те реагират като тормозят някой по-слаб от тях.

За ефективното справяне с насилието и тормоза от изключително значение е да се повлияе и промени поведението на всяко дете, а не да се съсредоточат усилията само върху преките извършители и потърпевши. Начините и подходите за това са различни, но те са неделима част от общата стратегия за справяне с явлението.

 Документът е задължителен по характер при изготвянето на политики и програми, свързани с насилието и при справяне в случаите на насилие.

Последна редакция: сб, 12 мар 2016, 12:26 от Vasilene

# 379
  • Мнения: 2 980
Vasilena,

Документи много, прилагане слабо.
Но видях, че 138 СОУ, което е много близо до сегашното ви училище е публикувало на сайта си механизма и още инфо. Може да разпиташ за това училище.

http://www.138sou.com/index.php/layout/left-innerleft-center/285 … 15-09-16-19-50-24

# 380
  • Мнения: 4 505
Да, очаквам да се спазват правилата! Разибра се, че очаквам. Дори не допускам мисълта за обратното. Това са писани правила, има ги в купища бумаги, които май работещите в системата само показват при проверки колко съвестно си гледат работата, а в останалото време биха могли да служат за тоалетна хартия. На детската площадка писани правила и отговорни за тяхното спазване, поименно и срещу заплата няма! Naughty
И какво общо има примерът с ЕК?
Да, сменяме училищата с надеждата, че ще попаднем на нещо по-различно, но уви! Май навсякъде е едно и също. Искаме да сменим не училището, а подхода, и като не можем да разбием с глава стената, се оттегляме и пробваме на ново място.
И да, очаквам да има структура, която да следи за нарушенията на правилата и за невзимането на мерки при случаи на насилие и толеранс към него. Със съответните персонални мерки- глоби ли ще е, друго ли ще е - трябва да има механизъм за санкция. То може и да има, ама да не го знаем? Thinking

# 381
  • Мнения: 2 980
Скрит текст:
Да, очаквам да се спазват правилата! Разбира се, че очаквам. Дори не допускам мисълта за обратното. Това са писани правила, има ги в купища бумаги, които май работещите в системата само показват при проверки колко съвестно си гледат работата, а в останалото време биха могли да служат за тоалетна хартия. На детската площадка писани правила и отговорни за тяхното спазване, поименно и срещу заплата няма! Naughty
И какво общо има примерът с ЕК?
Да, сменяме училищата с надеждата, че ще попаднем на нещо по-различно, но уви! Май навсякъде е едно и също. Искаме да сменим не училището, а подхода, и като не можем да разбием с глава стената, се оттегляме и пробваме на ново място.
И да, очаквам да има структура, която да следи за нарушенията на правилата и за невзимането на мерки при случаи на насилие и толеранс към него. Със съответните персонални мерки- глоби ли ще е, друго ли ще е - трябва да има механизъм за санкция. То може и да има, ама да не го знаем? Thinking

Заповед, механизъм, алгоритъм - има. Наказания за учители/директори при неспазването няма. Значи реално са с пожелателен характер.
Контрол по изпълнението на последната заповед от 18.12.2015 г е възложен на Ваня Кастрева - зам. министър. Значи сега се наследява от бившия директор на 119-то у-ще. А темата е за същото училище. Мдам ...

# 382
  • Мнения: 51 134
Да, сменяме училищата с надеждата, че ще попаднем на нещо по-различно, но уви! Май навсякъде е едно и също. Искаме да сменим не училището, а подхода, и като не можем да разбием с глава стената, се оттегляме и пробваме на ново място.

И след като е така защо не се опитате да промените себе си, вместо да търсите идеалното според вас училище? Както писах и преди, много може да се направи с едно дете за да не бъде нарочвано за жертва. А да намерите различно училище ще е трудно, защото даже мярката за това къде свършват играта и закачката и къде започва насилието  не е еднаква за всички българи. Нали учители са хора от нашето поколение, възпитавано съвсем не в пацифизъм. В училище целта беше "здрави, силни и готови да умрат за Родината" деца, говореха ни за партизанчета и деца герои, не за порти, оплакващи се на мама. В книгите също пише как юнакът убива лошата ламя/великан/вещица, а не ги превъзпитава. По-нататък в юношески години Винету, Олд Шетърхенд, Оцеола, Скарамуш, Питър Блъд и т.н. убиват десетки "лоши" в рамката на книгата и не хленчат и не се оплакват. В час по програма учим децата за хайдути и четници, които не са писали оплаквания, а са отмъщавали на турците. Е как очакваш тогава за масата хора едно бутване или един ритник да са истинско насилие??? Ми няма как. Но даже да намерите такова пацифистко училище и оставите детето си в този "резерват" до 12 клас какво ще стане после, когато то излезе от училище? А какво ще стане даже по-рано, като тръгне по гаджета, дискотеки и само на море, ако няма идея как да се пази да не попада в ситуации?
Не знам, чета ви и честно казано не ви разбирам, според мен сте нереалистично крайни в очакванията си.

# 383
  • София
  • Мнения: 6 661
Както писах и преди, много може да се направи с едно дете за да не бъде нарочвано за жертва.

явно няма да разбереш, че има типове деца, които никога няма да се научат да отвръщат, даже и да се защитават. има и такива, бе! отглеждам едно такова! и не ми казвай, че не сме се сетили с баща му да го учим как да се отбранява!

и още нещо като контра-аргумент на твоята логика, че проблемът е в жертвата и в това, че тя не е научена как да не бъде жертва:
ако всички се научат да не са жертви и да отвръщат - това ще доведе ли до изчезване на агресията? ще доведе, ама друг път! това е азбучна истина и затова в развитите общества хората вземат целенасочени мерки да подтискат и недопускат проявите на агресия още от най-крехка детска възраст, за да дресират популацията в "пацифистки дух"!

само в бананови републики, каквато е и нашата, общественото настроение е като твоето.

затова умните хора сменят не училището, а държавата - както е направила и преждеговорившата Нем.

# 384
  • Мнения: 2 980
Да, сменяме училищата с надеждата, че ще попаднем на нещо по-различно, но уви! Май навсякъде е едно и също. Искаме да сменим не училището, а подхода, и като не можем да разбием с глава стената, се оттегляме и пробваме на ново място.

И след като е така защо не се опитате да промените себе си, вместо да търсите идеалното според вас училище? Както писах и преди, много може да се направи с едно дете за да не бъде нарочвано за жертва.

Този Механизъм, дето го размятаме е (поне опит) за цялостно решение. Разработен е с помощта на УНИЦЕФ и психолози. И една от идеите е тази, която застъпваш (цитат):
"•   работата с деца, които са обект на тормоз, трябва да бъде насочена към формиране на умения за справяне с подобно поведение."
Има и вариант жертвата също да  се насочи за работа с външни за училището специалисти.

Затова съм по-сколнна да се доверя на рецепети от специалисти, а не на принципа "всичко мога, всичко знам".

# 385
  • Мнения: 536
Да, сменяме училищата с надеждата, че ще попаднем на нещо по-различно, но уви! Май навсякъде е едно и също. Искаме да сменим не училището, а подхода, и като не можем да разбием с глава стената, се оттегляме и пробваме на ново място.

И след като е така защо не се опитате да промените себе си, вместо да търсите идеалното според вас училище? Както писах и преди, много може да се направи с едно дете за да не бъде нарочвано за жертва. А да намерите различно училище ще е трудно, защото даже мярката за това къде свършват играта и закачката и къде започва насилието  не е еднаква за всички българи. Нали учители са хора от нашето поколение, възпитавано съвсем не в пацифизъм. В училище целта беше "здрави, силни и готови да умрат за Родината" деца, говореха ни за партизанчета и деца герои, не за порти, оплакващи се на мама. В книгите също пише как юнакът убива лошата ламя/великан/вещица, а не ги превъзпитава. По-нататък в юношески години Винету, Олд Шетърхенд, Оцеола, Скарамуш, Питър Блъд и т.н. убиват десетки "лоши" в рамката на книгата и не хленчат и не се оплакват. В час по програма учим децата за хайдути и четници, които не са писали оплаквания, а са отмъщавали на турците. Е как очакваш тогава за масата хора едно бутване или един ритник да са истинско насилие??? Ми няма как. Но даже да намерите такова пацифистко училище и оставите детето си в този "резерват" до 12 клас какво ще стане после, когато то излезе от училище? А какво ще стане даже по-рано, като тръгне по гаджета, дискотеки и само на море, ако няма идея как да се пази да не попада в ситуации?
Не знам, чета ви и честно казано не ви разбирам, според мен сте нереалистично крайни в очакванията си.
Забравили сте нещо или не Ви изнася. Не става дума за Един, нито за два инцидента. Нито за повече от нещата, които сте написали. Нито за дете 'цвете в саксия'. Да се разсъждава така е манипулативно. Говорим за СИСТЕМЕН тормоз в училище.

# 386
  • Мнения: 6 217
проблемът е, че насилниците добре разпознават тези с поведението на жертви. И това не са деца, които не отвръщат с удар или обида, това са деца, от които струи неувереност. За съжаление. И не, не са виновни. Това просто е обяснението и трябва да се приеме. Гледам, че сега  в научните статии го превеждат вече не като поведение, а като манталитет на жертва. А щом е манталитет, той ще съпътства детето през цекия му живот и във всички сфери.

# 387
  • Мнения: 536
Да, сменяме училищата с надеждата, че ще попаднем на нещо по-различно, но уви! Май навсякъде е едно и също. Искаме да сменим не училището, а подхода, и като не можем да разбием с глава стената, се оттегляме и пробваме на ново място.

 Е как очакваш тогава за масата хора едно бутване или един ритник да са истинско насилие???
Писах, че тормозът е системен, не ЕДНО бутване във връзка с писаното от Вас (засега не сме на ти) по-горе. От последния Ви пост мога да направя доста изводи.
Нежду другото сте цитирали някои от любимите ми книги като дете.
Виждам, че се губи връзката. Вие твърдите, че прекаляваме в пацифизма си и опразваме децата прекалено. Мога да говоря само за себе си. Точно за да не стане това "капсулиране" детето ми е било възпитавано в толернатност и контакт с всякакви хора.
Не знам какво повече да кажа, защото не е тук мястото да се оправдавам. Виждам, че използвате "оплакавам се на мама" и прочие. Това е едностранно мислене. Не пожелахте да прочетете или давате вид да не виждате как всички пишем, че сме наясно какво се прави, за да се избегне "поведение на жертва".  Ако беше това причината, щеше да се случава навсякъде  - не живеем във вакуум - а не само в училище. Трябва да Ви нападам ли, за да проумеете?
Не знам какво повече да кажа.

Последна редакция: сб, 12 мар 2016, 15:11 от Vasilene

# 388
  • Мнения: X
Много съжалявам, Черна станция, но поведението ти е показателно. Не знам дали си учител или не, но да се комуникира с теб, само по себе си, обяснява доста неща. Не са от хубавите.
Мисля, че афектирана от случващото се с товето дете, не разбра съвсем правилно Черна станция. Постът ѝ не беше да те нападне, а да те посъветва да отработиш с детето ти стратегии за справяне с тормоза. Виждаш в какъв свят живеем, по-добре е да се справяме отколкото да се оставяме да сме жертви. Това, разбира се, не изключва необходимостта училището да има реални, действащи механизми за справяне с тормоза, но и ние самите е добре да имаме такива.

# 389
  • Мнения: 536
Уишмастър, разбира се, че не трябва да се оставяме да сме жертви. Да, тя говореше за "масата".
Да, говоря за това с детето си. Въобще не отричам тази част!

Ра някъде беше писала, че нещата се променят трудно в някой клас, когато се вкарат в "коловоза". Тук идва ролята на действащите механизми.
Детето ми и не се оплакваше в началото. Трябваше да мине доста време на неверия от моя страна и "я да се справиш сам!",за да ми просветне и повярвам. Жертва е не само моето дете а и още едно, което вече е "отнесло" и повече.
Дано не се налага да го повтарям повече, но принципите и въобще действителността кого нападат агресивните деца са ясни...

Общи условия

Активация на акаунт