Отговори
# 1 020
  • Мнения: 17 083
Трудно е, но ако учителката прекрачи границата и допусне децата твърде близо после й се качват на главата - нямат респект, приемат я като майка или една от тях, а не като учител и заминава и дисциплината.

# 1 021
  • Мнения: 15 807
А защо е подпомогнат вече? Това не би ли трябвало да се прецени според това, как се справя детето в училище? Как са определили преди да тръгне на училище каква помощ да му отпуснат?

# 1 022
  • Мнения: 657
А защо е подпомогнат вече? Това не би ли трябвало да се прецени според това, как се справя детето в училище? Как са определили преди да тръгне на училище каква помощ да му отпуснат?
От детската градина ме посъветваха да удължим подпомагането, за да започне да получава помощ още от началото на учебната училищна година. Казаха, че много често докато се мине процедурата, минава целият първи срок.
Детето ми каза първите си думи след навършени 4 години, още говори като чужденец, още греши съгласуване по род и число, речниковият му запас е ограничен. Докато другите деца рецитират много текст и то изразително, той учи с много повторения и невинаги е ясно изговорена думата. Но наваксва, като се сетя в началото какъв китайски се лееше от устата му, дори и аз, неговата майка не го разбирах. Сега има огромен напредък, но спрямо неговото начало, откъдето тръгна. Спрямо другите деца, нивото му е ниско. Но аз вярвам, че в някакъв момент ще настигне връстниците си. Обаче разчитам и на образователната ни система, на училището като институция, на учители, логопеди и психолози. Той ходи отделно на частно на ерготерапия и логопед.

# 1 023
  • Мнения: 15 807
В светлината на това, което знаем за училищата, защо мислите, че ресурсно ще ви помогнат. Утре могат да сметнат, че детето ви не се справя и са ви кажат, че е най-добре да минете на предлаган от тях план с мерки, за негово добро. Ресурсно е напълно недостатъчна и често некачествената услуга. Тя може да е тип допълнителна към основната образователна грижа за детето. Никога не е основна. Няма как да е. Надявам се да осъзнавате, че с детето ви трябва да се занимава някой ежедневно? И този човек , за една година, със сигурност ще постигне много повече от ресурсно за пет години.


От детската градина ме посъветваха да удължим подпомагането, за да започне да получава помощ още от началото на учебната училищна година. Казаха, че много често докато се мине процедурата, минава целият първи срок.
Сценарий, който спускат на всички. На нас също ни предложиха, а като отказах започнаха да ни заплашват. Детето ви е в категория  СОП и тези хора имат реалната възможност във всеки момент да почнат да ви извиват ръцете и да ви казват че ще стане еди си как а вие трябва да подпишете.  Това, че като зомбирани повтарят че са доволни, мен лично много би ме притеснило. Те няма как да разберат дали е добре или зле за два дена.

Последна редакция: ср, 17 сеп 2025, 23:20 от _re_ge

# 1 024
  • Мнения: 657
Какво имате предвид? Каква им е целта и защо ще го правят?
Разбира се, че някой се занимава ежедневно с детето, това съм аз. Но все пак, нали има специалисти, които са за подкрепа.
И пак казвам, аз знам, че детето ми има дефицити, не си затварям очите.
Допълвам се - кога и кой определя, че детето вече не е със СОП?

# 1 025
  • Мнения: 15 807
Почнете да четете тази тема от стр. 69 стр, към първа. Някъде по средата всичко ще ви се изясни, тъй като има много написани неща. Ако все пак има още неясноти, питайте.

# 1 026
  • Мнения: 17 083
AriaNovaKaq, да не Ви отчайвам, но са минали едва два дни. Всичко е ново, децата се нагаждат, учителката ги опознава. Тръгват леко и деца с някакъв дефицит първите дни успяват горе-долу. След месец вече ще си личи - започват да не могат да следват темпото на класа, особено ако сте в някое по-елитно училище. И тогава започва да "пречи" и тънките подмятания, че детето не е за това училище, че не се справя, че ще изостане фатално... Ще кажат, че не покрива държавните образователни изисквания и от там следва индивидуална програма, която ще е адаптирана, а на практика ще е орязана - детето няма да учи всичко, което учат другите. Ще Ви убедят, че е за негово добро, че като навакса ще приравни. Няма как да се случи на практика. Вашата задача като родител е да осигурите спокойна среда и по-бавно темпо, за да не изостане детето и да изпадне извън борда - да мине на качествени оценки за дете със СОП - СЗ (среща затруднения), СС (справя се), ПИ (постига изискванията). Това е най-големият капан, защото върви с адаптиран/ орязан учебен план. Не се подвеждайте, че другите деца също са с качествена оценка - тя само няма цифров показател, но е Отличен, Много добър, Добър. Срокът да започне да чете е краят на март, до края на годината ще трябва да усвои събиране и изваждане до 20. Това е основата. Нищо, че в клас ще учат до 100, усвои ли до 20 нагоре е лесно. Останалите предмети в първи и втори клас са пълнеж. Фокусът трябва да Ви е върху БЕЛ и математика.

Последна редакция: ср, 17 сеп 2025, 23:35 от Mama Ru

# 1 027
  • Мнения: 657
Mama Ru Благодаря!

Да, чувала съм за такива случаи и затова е и трежовността ми. От една страна е така, от друга - не мога да представя детето си като дете в норма и да "скрия" СОП. Тоест, можех, но тогава смятам, че можеше да стане по-голям проблем.
Относно оценките - няма да се съглася с качествени оценки, с негативите от това също съм запозната. Целта е детето да навакса и да изравни връстниците си в рамките на началното образование. Имам план Б, евентуално местене в друг областен, но малък град, където се надявам да срещнем разбиране. Но това е план Б, засега съм се фокусирала детето да се адаптира в настоящото училище, което е до вкъщи.
Той със смятането няма проблем, зор е с четенето, но все пак всеки ден малко по малко, напредва. А и той расте, поема с всеки ден повече, откъм разбиране също има голям напредък.

Концентрирала съм се върху дисциплината, защото, по моя си някаква логика, ако детето не пречи на учебния процес, а аз съм ангажирана да има написани домашни и каквото не е разбрал, да му обясня, тогава защо биха искали да се отърват от него?

# 1 028
  • Мнения: 17 083
Пожелавам Ви наистина да сте случили на учител и съученици/ родители, за да е спокойно детето и да успее да догони.

# 1 029
  • Мнения: 15 807
От една страна е така, от друга - не мога да представя детето си като дете в норма и да "скрия" СОП.

Мисля, че разсъждавате напълно погрешно за фокуса и целите на тази тема.
Никой нищо няма намерение да крие и това на което обръщаме особено внимание е следното

1. дефицитите няма как да бъдат скрити,  дори неспециалист може много бързо да забележи неадекватно поведение или обучителни затруднения.

2. Основната цел на темата е  да  накара родителите  да осъзнаят, че те могат и трябва да вземат информирано решение. Да не са пасивни, да не чакат някой друг да се "погрижи за детето". Само те са истински заинтересовани за неговото добруване. За инф избор родителите трябва да разполагат с цялостната информация , а не да им се казва само, че така трябва и е най-добре за детето. Трябва да са наясно и с последствията, които води след себе си тяхното решение (каквото и да е то).  Съответно, да си претеглят плюсовете и минусите и да поемат отговорността.

3. В светлината на случващото се последните 5-6 години,  родители е крайно време да осъзнаят, че те и само те имат право да решават дали да се възползват от допълнителното подпомагане в  рамките на учебна степен -  "предучилищна" 1-4 група  и "начален етап" 1-4 клас. Решението се взема на базата плюсове и минуси и родителя трябва да прецени при дадено решение кое за него Е повече. След  от 5 клас,  според законодателната рамка, ако  едно дете повтаря 3 пъти един клас (но не е СОП), то трябва да стане СОП и това е. Може ли да се заобиколи? Може - като се смени училището. Дали детето наистина не може да се справи с материала - трябва внимателно да се оцени. Могат да повтарят и деца от неблагоприятна среда или презадоволени деца в някакъв неполезен за тях аспект. Варианти много. Има деца за които действително училището и материалът е непоносим товар. Някъде тук те трябва да започнат да отпадат към ЦСОП.

4. Родителят трябва да знае, че има право да откаже помощта в гореописания етап (Дг и 1-4 клас)  , по същия начин както примерно не желае да прави ТЕЛК. Съответно , понеже дефицитите не могат да бъдат "скрити" , родителят може сам , с наемни специалисти,  роднини или по какъвто и да е друг начин да подпомага детето си и не по-лошо от начина,  по който помощта се оказва държавно - от т.н. ресурсно. Родителят има право  да не се възползва от средствата за подпомагане предоставени от държавата защото : не желае, това би "обвързало" детето, помощта е некачествена и много други.

5. Девизът (що касае децата СОП) -  "Колкото повече толкова повече" , вече не носи нищо положително. Описанието на повече и по-тежки от реалното дефицити,  за получаване на повече подпомагане  - се отразява директно в делото на детето.  

6. Каквото и да си говорим тук  как нашето дете напредва, то е в нашите очи и в очите на този, който иска да го види. Както прочетох да споделя  една дама ресурсен учител с опит, от около 20 деца СОП които са в тяхното училище, само едно е било  "изведено" от СОП . Дали наистина нито едно от останалите не може да  покрива ДОИ  с тройка? Тя е категорична че децата в етап 1-4 , удължено до 5  кл. не могат да наваксат. Аз съм на мнение че има и такива , които могат, не са единици, базирано на моя опит с моето дете. Докато не се опита (но с положително отношение към проблема) няма как да се разбере. Докато не се премахне този странен субективизъм на възприятието на децата ни и това какво да "покриват",  нещата ще са все в наш ущърб. Парадоксално е, че примерно средна оценка на НВО след 7 клас е рамките на 3,60-3,70 за цяла Бг,  а всички деца СОП да се третират така, сякаш не могат да постигнат една тройка.

Концентрирала съм се върху дисциплината, защото, по моя си някаква логика, ако детето не пречи на учебния процес, а аз съм ангажирана да има написани домашни и каквото не е разбрал, да му обясня, тогава защо биха искали да се отърват от него?

Съжалявам че не мога да съм положителна, но дисциплината за някои учители не е достатъчна ( за учители трети тип, тази като на ДАдоЯг, за учителите  от тип едно и две Е друго) . Учителите в 1-4 се борят и за успеваемост. Не за истинска успеваемост на децата, а за своят имидж. Ако вашето дете е с подобаващо поведение, но независимо от вашите усилия почне да изостава от материала, върху вас ( ако е учител тип 3) ще започне да се упражнява натиск. Няма смисъл да го описвам, нека си пожелаем да не се случва и да не разбирате кой, от какво и как  "иска да се отърве" в този случай.

Обаче разчитам и на образователната ни система, на училището като институция, на учители, логопеди и психолози.
Разчитате на обективност от организация, която има финансов интерес вашето дете да е СОП.

Става дума за дете с дислексия
Дете с дислексия да премине на качествени бележки е  предложение истински нонсенс. Вероятно предложението Е с мисъл за доброто на детето.

Последна редакция: чт, 25 сеп 2025, 17:18 от _re_ge

# 1 030
  • Мнения: 657
Какво значи изостава с материала в начален етап, когато няма оценки? За по-нагоре е ясно, който не изкара повече от 2 и не успее и на поправителните. Но това значи, че не знае абсолютно нещо по съответния предмет. Аз не знам такива деца. Все успяват да минат нагоре, може и по милост да е в някои случаи, но минават. Има деца, които не учат, просто ги мързи. Какъв е проблемът точно с децата със СОП? И защо е така? Защо ще искат да ги разкарат, ако имат финансов интерес? Защо ще натискат родителите? За да отиде това дете с финансовите стимули в друго училище ли? Синът ми засега се справя, но знам, че занапред като стане по-сложно ще е предизвикателство. Правя каквото е по силите ми.
Като е със СОП значи ли, че до 4 клас задължително ще е така? Не мога ли аз като родител едностранно да променя това, ако преценя, че е по-добре за детето ми?

# 1 031
  • Мнения: 17 083
В първите класове се залага основата, върху която се стъпва нагоре. Материалът се усложнява. До края на втори клас детето трябва да решава задачи до 100 свободно с четирите аритметични действия, да решава задачи със скоби и едно неизвестно, текстови задачи, да познава триъгълник, квадрат, правоъгълник и да намира обиколката им. Трябва да чете гладко, да разбира прочетеното, да пише под диктовка, да знае, че изречението за очна с главна буква, да е усвоило основни граматични и правописни норми. Без базата по БЕ и математика като се усложни материалът няма да се справя и частично. Не винаги нашите желания отговорят на възможностите на детето. Защо училището не иска дете, което не се справя е отговорила _re_ge, защото дърпа надолу общия резултат и рейтингът. Училищата, които се радват на родителски интерес нямат нужда от парите, които носи дете със СОП и не желаят такива деца, имат си достатъчно деца, които да се изявяват по състезания, да постигат високи резултати на НВО и така да поддържат рейтинга на училището. Там резултатът е над личността на отделното дете. Децата със СОП са приети в малките училища, защото наистина носят повече финанси, училището е далеч от фокуса на амбициозните родители, а това предполага спокойна среда, в което може да се обърне внимание на отделното дете и да му се помогне да покаже повече.
А оценки има, на практика още от първи клас, макар и без количествен показател и под формата на емотикони - сърца, звезди, личица. Всеки знак отговоря на определена оценка - Отличен, Много добър, Добър, Среден, Слаб. Познатите ни оценки с количествен показател се появяват чак в четвърти клас и продължават до 12.

# 1 032
  • Мнения: 657
Да, но и децата, които не учат също им дърпат резултатите надолу. Защо са се фиксирали върху децата със СОП, това ми беше въпросът.

# 1 033
  • Мнения: 17 083
Защото децата, които не учат от мързел или неглижиране, просто не са в препълнените "елитни" училища.

# 1 034
  • Мнения: 657
Не знам кои са тези “елитни” училища, за които постоянно говорите. В София нямаш избор, ще те приемат само по адрес. И няма друг подбор на децата, говоря за начален етап.

Общи условия

Активация на акаунт