Образование за децата със специални потребности

  • 233 135
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 990
  • Мнения: 17 444
Да не е грешка и още да не е качен предметът в програмата на класа?

# 991
  • Мнения: 26
Не знам, надявам се, че е грешка. Ще пиша задължително когато разбера със сигурност. Оставам в тази тема, защото е много полезна за мен и детето ми и благодаря, че ви има.

# 992
  • Мнения: 156
Моите и двете са СОП.  Момчето сега ще е в 5 клас, момичето ще е в 3 клас.
Подпомагане от ресурсен учител, логопед, ходим и на психолог( Ние и децата).
Много е сложна тази материя. Хем да са, хем не.
Говорил съм с класните, те много не искат да имат такива деца в класа, нямат време да се заминават, обаче ги натискат от Дирекцията,явно им трябват бройки. Това са допълнително отпуснати пари за училището и по този начин си оправдават заплатите. Принуждават те да подписваш разни докуненти още в края на предната година. Сега пск гоеорих, казаха ми че след като направят входните нива, ще се решава. Тоя път няма да ги оставя на мира!!!

# 993
  • Мнения: 956
Моите и двете са СОП.  Момчето сега ще е в 5 клас, момичето ще е в 3 клас.
Подпомагане от ресурсен учител, логопед, ходим и на психолог( Ние и децата).
Много е сложна тази материя. Хем да са, хем не.
Говорил съм с класните, те много не искат да имат такива деца в класа, нямат време да се заминават, обаче ги натискат от Дирекцията,явно им трябват бройки. Това са допълнително отпуснати пари за училището и по този начин си оправдават заплатите. Принуждават те да подписваш разни докуненти още в края на предната година. Сега пск гоеорих, казаха ми че след като направят входните нива, ще се решава. Тоя път няма да ги оставя на мира!!!
А в какво се изразява СОП на децата? Моето проговори късно, след 4-годишна възраст, съответно има много да наваксва. Днес се запознах с класната и ресурсната, впечатленията са ми смесени. Само се надявам да искат нещата да потръгнат и да положат усилия. Ако те положат усилия, знам, че всичко ще се нареди. Аз съм винаги на разположение и ще направя необходимото процесът да върви гладко, доколкото зависи от мен.

# 994
  • Мнения: 15 966
_re_ge - при самостоятелна форма СФО няма редукция на материала и ученикът няма учебни часове - има конспект и се явява на изпити за оформяне на оценка.

Скрит текст:
При ИФО има редукция на часовете, ако по учебен план предметът се изучава 72 учебни часа на срок, при ИФО часовете са минимум 24, максимум 36. Има възможност изобщо да се премахват предмети.
Формите на обучение са:
Дневна - тази, по която учат всички деца
Дуална - за определяне професии
Вечерна - ясно е, часовете са вечер. Обикновено се съчетава с работа
Задочна - имат очни, след което се явяват на изпит
Самостоятелна - основно се прилага при ученици над 16 години, възможно е да бъде организирана и за по-малки ученици. При нея ученикът се готви самостоятелно, няма очни, явява се на изпити
Индивидуална - с индивидуални учебни часове. Хорариумът е редуциран на 1/3 - 1/2 по предмет. Поставят се текущи оценки и се оформят сръчни и годишни на база на текущите.
Комбинирана - част от часовете са индивидуални, редуциран хорариум за тях + присъствена/ дневна в част от часовете. Обикновено се прилага за ученици, които не могат да издържат цял учебен ден в класната стая с класа, но не са и за ИФО.
Ако ученикът е на качествена оценка съдържанието също се редуцира според възможностите на ученика.


Благодаря ти за уточнението. В Наредбата за ПО 2017 "самостоятелната" форма е упоменава само два пъти и си мислех се е идентична на индивидуалната. Прочетох Закона за Предучилищното и училищното образование  и видях че индивидуалната форма предполага работа с учител, но все пак няма как материала Да СЕ взема в цялостност. Излиза че ако на едно дете СОП предложат ИФО това означава че му казват - "за нищо не ставаш". Количеството часове се редуцират , което очевидно води до редуциране на материала. Освен ако родителя не включи мозъка и не осъзнае че трябват допълнително занимания. Съответно да "притегли детето" да не подпише оценката и така да "изкара " детето от СОП категорията. Ако притеглянето е било достатъчно ефективно,  детето да мине с 3-ка входните нива за текущия клас и така да се влее в мазата. а ако смени и училищто ( заради отношението към него ) , то тогава всички ще се рестартира. НО във всички случаи АКО на едно дете СОП се предложи ИФО, родителя трябва светкавично да го маха от училището.

Четейки закона за Предуч и уч. образование с изумление открих че дете, което не е катгоризирано като СОП, може да повтаря три пъти даден клас. И едва след като го повтори три пъти и не може да го премине, то трябва да се категоризира като СОП. Честно казано това ново знание ме потресе и съм наясно, че  родителите на деца със СОП трябва да му обърнат специално внимание. Излиза че СОП , е колкото добре,  толкова зле. Поставяйки дете в категория СОП, всъщност на детето му отнема възможността чисто зрялостно  да не справи с материала в текущия клас и да го повтори, че и потрети. Защото в наредба за ПО от 2017 пише изрично че дете СОП не повтаря клас. . Но Закона за ПрУч и УЧ образование постановява че повторение е възможно три пъти. Това налага един съвсем нов прочит и тълкувание, дали е добре едно дете да бъде категоризирано като СОП и дали недостатъците не са повече от предимствата. Разбира се винаги  съществува някъде, за всяко дете, едно достатъчно забутано, малко, селско  и зажадняло за ученици училище, което да го приеме и да му даде възможност  да се "изсули" заедно с всички други, но все пак това се случва, когато детето вече в категорията СОП. А излиза че може да се случи и без да е СОП като се сменя училището с друго, по-приемащо неговите затруднения. И при все детето продължава да не е СОП! Тъй като родителят има право да не подписва нищо и ако детето му просто  не се справи с материала, после с изпитите за покриване на ниво просто да повтори невзетия клас. А родителят да се оглежда за по-гостоприемна среда.

Дочисвам се
Тук говоря конкретно за деца, които могат да се справят с ДОИ макар и с ниски оценки и биват спирани от обективни и субективни препънки. И не говоря за деца, за които в периода 1-4 клас става очевидно, че ще бъдат насочвани по-скоро към самостоятелност и полезни умения, отколкото към академични познания. Защото, колкото и пъти да повтарят класа, материалът им е непосилен.

Още по-голям извод може да да се направи (стъпвайки върху това, че от 1-4 клас, и СОП и НЕСОП не повтарят, дори да не се справят с материала) доколко е важна ролята на предучилищна етап 3 и 4 група ДГ в изявяване  на проблеми от всякакво естество (поведенчески, в обучението, откъм усвояване) и работата по тяхното облекчаване и преодоляване. Защото, ако едно дете без проблеми, дори първи клас да тръгне без да е усвоилило заложеното в Програмата в ДГ, няма да има проблем да го усвои. Но за дете, което в ДГ вече демонстрира дефицити по което и да е направление (както знаем готовност първи клас включва много и различни умения), и родителя не знае ( няма как да не знае, много хора казват така, но със сигурност подозират)  или игнорира този факт и не предприема мерки  - в училище нещата няма как да не се задълбочат.. Ето така се стоварва Адът. Защото докато в ДГ се минава между капките в училище не е възможно. И затова, макар и обхванати от образование, годините летаргия в ДГ всъщност са онзи препъни камък. Защото в културните страни дори специфични нарушения в ученето и ADHD се диагностира още на 5,6 г. А тук, те ескалират едва първи клас.

Последна редакция: сб, 13 сеп 2025, 10:51 от _re_ge

# 995
  • Вече в моята си приказка...
  • Мнения: 4 391
Цитат
А тук, те ескалират едва първи клас.

...за което родителите имат вина в 99% от случаите!

# 996
  • Мнения: 89
Аз като реге смятах, че не е възможно шофьорската книжка да е определящ фактор за родителите на деца със СОП, но останах много изненадана от обратното - дете с умерена интелектуална недостатъчност, без реч, с висок телк % Безсрочен - майката да иска да премахне телка, за да може да има книжка 🧐🧐🧐.

# 997
  • Мнения: 956
Да пожелая успешна учебна година на децата ни! Да са здрави, любознателни, да трупат знания, да намират приятели и да имат само хубави емоции в училище.
Ние днес занесохме всички учебници, тетрадки, помагала и екипа по физическо. Откъснаха ми се ръцете. После му я сложих на гърба, тъй като не допускат родители вътре. Той каза, че е голям и може сам. Дано се оправи, обясних поне 10 пъти кое е в шкафчето, кое е на закачалката...хвана едно момченце за ръка и влезе с голямата и тежка раница на гърба, не се и обърна да ме погледне, което мисля, че е хубаво. От госпожата не знам колко подкрепа ще получи, държи се дистанцирано, и от децата, и от родителите. Дано страховете ми са напразни.

# 998
  • Мнения: 156
Здравейте
 Нашето момиче, трябва да е 3 клас, но класната и до вчера включително , се запъваше и не искаше да я пуска в 3 клас.
Даже каза, че няма да и дава учебниците по Български и Математика, не е били необходими. Аз изключително се възпротиеих, даже повиших тон.
 Преди малко ми се обади по телефона, каза да и обличане и надписване етикетите на папките. Пуска я в 3 клас!!!
 Добре че не се съгласих преди месеци да подписвам документи за индивидуално.
 Та така, отстоявайте,ако трябва се карайте , иначе ше Ви мачкат.

# 999
  • Мнения: 268
Здравейте
 Нашето момиче, трябва да е 3 клас, но класната и до вчера включително , се запъваше и не искаше да я пуска в 3 клас.
Даже каза, че няма да и дава учебниците по Български и Математика, не е били необходими. Аз изключително се възпротиеих, даже повиших тон.
 Преди малко ми се обади по телефона, каза да и обличане и надписване етикетите на папките. Пуска я в 3 клас!!!
 Добре че не се съгласих преди месеци да подписвам документи за индивидуално.
 Та така, отстоявайте,ако трябва се карайте , иначе ше Ви мачкат.
Това е за сигнал до директора!
А ако не свърши работа, да заведете медиите за да я изтъпанят в национален ефир!
Що за учител е това!!!
Imp

# 1 000
  • София
  • Мнения: 1 276
Аз бих внимавала много с този учител и това училище. Търсете алтернатива и бъдете готови да я преместите, защото може да има и игнориране и тормоз в бъдеще.

# 1 001
  • Мнения: 15 966
Цитат
А тук, те ескалират едва първи клас.

...за което родителите имат вина в 99% от случаите!

Родителите носят вина, но в част от случаите. От личен опит смея да твърдя, че и персонала в ДГ има своята вина. Мога да ползвам примера и на мама Ру, за което й се извинявам. Имало е "случки" в градината с нейното дете, но "персоналът се справял" с подход. Самата случка е доста голяма червена точка за неадекватно поведение, има цели глави от поведенчески методики, обясняващи кои деца и защо самоволно напускат градината на възраст 3+.Чудя се също, защо тя намира  за правилно да ги оправдава. Добрият подход е бил правилен, съгласна съм... но прикриването на проблема е бил напълно нереден. Детето всъщност на по-горна възраст продължава да демонстрира нехарактерни за нормата поведение, като не разказва на майка си, че в училище са се случвали неприятни неща. Може би ако беше обърнато внимание на случващото се в ДГ, детето напълно адекватно щеше да й сподели, разкаже че е вадено от час, а не тя да научава постфактум след много време. Защото невротипичното поведение е детето да сподели, дори вината да е у него. Всички ще се съгласят в случая с мен.

Ако гледам в дълбочина на подобни ситуации , често в ДГ се подхожда така, сякаш това е период на времепрекарване на децата, а не обучителен етап ( обучение И поведение) . И докато е така, проблемите при голяма част от децата ще бъдат изявявани в училище. Често има нещо като негласна договорка в ДТ етап - учителите си мълчат, за да не създават конфликти, пък й никой не им търси отговорност в каква степен на подготовка детето тръгва на училище.  А родителите си затварят очите и чакат "да отмине" за да не си причинят болка. Вина имат И едните И другите.
- Не мога да виня родителите, които търсят помощ, че не разбират че такава наистина е нужна и че когато някой им каже - всичко му е наред на детето , това не винаги е истина, защото  няма как за един час наблюдение да се разбере. Има деца перфектни имитатори, че всичко е наред, а под повърхността има океан от проблеми. От личен опит го казвам.
- не мога да виня и персонала в ДГ. Цитирам майка - "бях бясна, когато учителката ми каза че нещо с детето не е наред". Трудно е да кажеш на някого че нещо с детето му не е ок, но това Е част от професията им. И лекарите не искат да ни съобщават гадни новини но го правят.

Аз като реге смятах, че не е възможно шофьорската книжка да е определящ фактор за родителите на деца със СОП, но останах много изненадана от обратното - дете с умерена интелектуална недостатъчност, без реч, с висок телк % Безсрочен - майката да иска да премахне телка, за да може да има книжка 🧐🧐🧐.
Има и много неадекватни родители, съгласна съм. Явно аз не срещам такива в моетоощ обкръжение. В случая, дете с подобна степен интелектуални затруднения, няма да вземе книжка. Умерена степен на ИЗ като степен е под Лека степен. Това дете не е в състояние дори да прочете с разбиране правилника, па камо ли да го запомни...и просто няма да мине на листовки. Умствените способности няма да му позволят. Дипломата не е достатъчно условие. Виж в случая купуването на книжка би бил неприятен момент. Освен това е видимо че майката не разбира в цялостност процедурата. Телк и соп не са свързани. Деца без телк могат да са СОП. При дете с умерено ИЗ няма покриване на ДОИ. Няма ДОИ - няма диплома, без диплома няма книжка.

Последна редакция: вт, 16 сеп 2025, 11:37 от _re_ge

# 1 002
  • Мнения: 17 444
Dyado Yag, не може да не я "пусне" в следващия клас, защото деца от начален курс НЕ повтарят. Децата със СОП пък изобщо не повтарят, дори и ден да не стъпят в училище.
_re_ge, аз не съм адекватен пример, първо, защото моето дете се оказа, че не е невротипично, второ в историята му има обстоятелства, които при 99% от децата няма. Просто до диагностика в София стигнахме в първи клас, защото според специалистите в нашия град нямало проблем и трябвало да дам време на детето да навакса. А аз задавам въпроса "защо" още от четиригодишна, че и по-малка. И нямах адекватен отговор от специалистите, към които се обръщах.

# 1 003
  • Мнения: 956
Първи ден е минал много добре. Наредил си е сам шкафчето, той участва вчера в лепенето на етикети и реденето по папките, така че се е ориентирал добре. Направил е заданието по БЕ, има да довършва по МАТ. Госпожата е много доволна от него, пу пу, дано всеки дене  така.
Уморен е иначе, сега обядва и мисля да му предложа да си подремне първо, пък тогава да видим какво имаме за довършване.

# 1 004
  • Мнения: 17 444
Правилно. Или, ако не му се спи може да излезете да се разходите, да поиграе, да накара колело и тогава, като е отпочинал да завършите.

Общи условия

Активация на акаунт