Образование за децата със специални потребности

  • 233 148
  • 1 066
  •   2
Отговори
# 975
  • Мнения: 15 966

Едно голямо браво и силна прегръдка. Ако има нещо с което мога да помогна съм насреща  и на лични също, трудно е да се споделят подобни неща, болезнено е и оголващо. Припомняйте си, че с това, което сте предприели в момента е един много разумен ход, ползите от който ще видите по-късно. Трудно е родител на дете СОП да се научи да мисли ""наопаки". Всички търсят централно училище, а той трябва да търси крайно, всички търсят елитно, а той трябва да търси забутано, всички избягват определени групи население, а на него това не му пречи. Мога да споделя че в малки населени места децата от тези прослойки се оказват  много по-разбиращи и приемащи, човечни и загрижени (даже и да са слаби ученици) по сравнение с децата и учителите в елитните и соп ориентираните училища в големи населени точки.  Дерзайте и успех!


Не, разбира се. Обаче дипломата върви ръка за ръка с една благинка наречена шофьорска книжка. Много родители на деца със СОП не разбират, че с дефицитите или проблемите в поведението, или разбирането детето им не е за шофьор и да против не за друго, а защото няма да може да вземе книжка на качествени оценки. Което за мен е безумно. С моето от години говорим, че максимумът й е колело или тротинетка, ама и за това имам резерви.

Апелирам да НЕ СЕ ЗАБРАВЯ  че СОП са И даровити деца  И деца с хронични заболявания И деца от двуезична среда И деца със специфични нарушения в ученето И деца застрашени от изпадане от образователната система заради неблагоприятни условия на живот. Нека поне ние разбираме че СОП е юмного голяма група. И дете с хронично заболяване  или дискалкулия може да е соп но не му пречи да е шофьор.

Когато говорим за специфичната категория СОП, в корелация с шофьорска книжка. Опитвайки се да прекарат детето си по системата, без да се удави, последното за което мислят родителите е шофьорската книжка. За сто години в тези среди, не съм видяла родител който да стимулира детето си да стане нещо, което би било опасно за него и за околните. Мисля че шофьори стават много други, които даже близко не трябва да бъдат пускани до кола, защото имат самочувствие, но нямат самосъзнание. Голяма част от тях едвам кретат с тройки и ако по някакво чудо ги накарат  да валидират образователно съдържание няма и да успеят. Но могат да са шофьори да карат с 200 и да предизвикват ПТП с риск за чужд човешки живот.

Последна редакция: пт, 05 сеп 2025, 10:22 от _re_ge

# 976
  • Мнения: 17 444
_re_ge, а аз съм попадала на хора, които искат да изведат детето от системата, защото нямало да може да вземе книжка, точно това им е мотивът, който излагат, а са споменавали сериозни състояния, които не предполагат детето им да е шофьор. А за това, че много завършват на магия десети клас и стават шофьори, а не са за такива е ясно и по броя на катастрофите.
За другото си права - системата вкарва в СОП децата с леки обучителни затруднения например и много често вместо да се работи върху преодоляването на конкретното затруднение убеждават родителите да минат детето на качествена оценка, защото то не покривало ДОИ. От там нататък ги удавят.
И за това как повечето искат детето му да е в добро/ реномирано училище е факт, защото нали си лош родител, ако детето ти не е в топ училище и елитна среда. До колко е елитна е отделен въпрос. И как тази среда ще посрещне дете със СОП също е въпрос на въпросите.

# 977
  • Мнения: 268
Ако решите подпишете:

За истинско и качествено образование

https://www.peticiq.com/497112#form

# 978
  • Мнения: 26
Здравейте
Извинявам се, че нахлувам в темата, но мисля че единствено тук мога да получа съвет.
Детето ми ще бъде в седми клас тази година. Има затруднения по математика, но минаваше с тройка. Чувства се прекрасно в класа си, учителите се държат добре. Видях, че тази година в програмата ѝ липсват часове по математика, квото означава, че най-вероятно са решили да е на качествени оценки, обаче никой не ни е уведомил. Детето ми ще откаже да ходи на училище когато разбере, че няма да бъде с класа си всички часове.
Можем ли да променим това
Благодаря предварително!

# 979
  • Мнения: 17 444
На децата ИФО могат да им махнат някои предмети от програмата, но това са предмети, по които и без това са на качествена оценка и срещат сериозни затруднения.
На дете, което е на количествена оценка как ще му махнат предмета? Питайте в училището и не подписвайте за СОП. Ако подлежи на насочване от РУО (няма качествени оценки и заболяването е в техния списък) или от Ресурсен център (има качествени оценки) не се явява на НВО.
Ако е без СОП дори и с тройка ще се яви на НВО и ще кандидатства с точките, които изкара. Ако ще на тото да играе - да маркира само една буква от 1 до 20 ще изкара от 13-20 точки.

Последна редакция: вт, 09 сеп 2025, 17:21 от Mama Ru

# 980
  • Мнения: 26
Сърдечно благодаря за отговора!🌸
Не е в ИФО, в редовна е и наистина се бори за тройка по математика, както и че най-вероятно ще има 0т. на НВО, въпреки че полага повече усилия от съучениците си. Не искам да е на качествени оценки не заради шофьорската книжка, изобщо не стои на дневен ред. Детето ми не иска да се чувства различно(знам, че е), не е агресивно,  децата от класа се отнасят прекрасно, учителите също и харесва училището(засега).
 Притеснението ми се породи от факта, че този предмет не е в програмата ѝ за първи срок, а четох някъде за промени, според които училището вече ще решава дали детето има нужда от ресурсно подпомагане без съгласието на родител.
Достатъчно е трудно за децата и за родителите и никой няма право да решава вместо тях. Знам само, че в училището на детето ми просто извеждат децата от часовете и ги събират на едно място с други дечица.

# 981
  • Мнения: 17 444
Значи моето дете, което се бори също за тройката по математика през целия си живот до сега, на НВО изкара 23 точки и то с решаване на задачи, а не с подсказване от ресурсната.
Хич да не може да решава да си избере една буква от четирите и да маркира само нея във всички задачи и си гарантира 13-20 точки.
Отделно аз пращах всеки месец на пробен тест към СМБ без допълнително време и консултант, една от всички на равно с останалите.
Бих преместила детето в друго училище, ако откажат да се договорим и махнат предмета изцяло от учебната програма. Това на практика обрича детето на качествени оценки, учене до 10 клас, насочване от РУО и т.н.

# 982
  • Мнения: 15 966
Здравейте, Ще започна малко по-отдалеч със следните въпроси
1. На допълнително подпомагане ли е ?
2. Ако да то КАКВО сте подписвали като документи за допълнително подпомагане (ресурсно) миналата година.

В зависимост от това какво ще ми отговорите ще мислим какво да се направи по въпроса.


Притеснението ми се породи от факта, че този предмет не е в програмата ѝ за първи срок, а четох някъде за промени, според които училището вече ще решава дали детето има нужда от ресурсно подпомагане без съгласието на родител.

беше проектоплан, който родители като нас осуетиха. Няма как МОН да поема отговорностите на един родител в обучителен план.

# 983
  • Мнения: 1 927
А след като не е на ИФО, къде гледате програмата ѝ - в електронен дневник ли? Там би трябвало да е една и съща за цялата паралелка.

# 984
  • Мнения: 15 966
А след като не е на ИФО, къде гледате програмата ѝ - в електронен дневник ли? Там би трябвало да е една и съща за цялата паралелка.

ИФО означава допълнителна подкрепа (СОП). Детето може не само да не е ИФО, НО да не е допълнителна подкрепа въобще. Ако все пак Е СОП - НЯМА КАК да има програма при допълнителното подпомагане която НЕ Е подписана от родител, а уточняването и става чрез:
1. предоставят се документите за индивидуалната програмата на родителя за запознанство в началото на учебната година.
2. родителят се запознава - подписва или не . Ако не подпише- няма да има и програма. защото без неговия подписа няма как да тръгне финансирането.

Затова нека първо изясним дали детето е СОП и ако да какво е подписвано миналата учебна година.

# 985
  • Мнения: 17 444
ИФО е индивидуален учебен план - детето не влиза в клас, има индивидуални учебни часове, които са редуцирани до 1/3-1/2 от учебната програма.

# 986
  • Мнения: 1 927
Така де, ама детето не е на ИФО. Затова питам къде я гледат тази програма. Възможно ли е да е просто грешка, ако това е учебната програма в ел. дневник, например?
Иначе, да, трябва да се уточни на какво точно подпомагане са.

# 987
  • Мнения: 15 966
ИФО е индивидуален учебен план - детето не влиза в клас, има индивидуални учебни часове, които са редуцирани до 1/3-1/2 от учебната програма.

Скрит текст:
Чл. 107. (1) Формата на обучение се избира от ученика при условията на чл. 12, ал. 2 и при спазване изискванията на този закон.

(2) Формата на обучение се препоръчва от екипа за подкрепа за личностно развитие за:
1. ученик, ненавършил 16 години, чиято възраст надхвърля с повече от три години възрастта за съответния клас;
2. лице, навършило 16 години, което постъпва за първи път в училище;
3. лице, прекъснало обучението си за повече от три последователни учебни години;
4. лице, което не може успешно да завърши един и същ клас повече от три учебни години;
5. ученик, който променя формата на обучение в случаите по чл. 112, ал. 5;
6. ученик със специални образователни потребности.

(3) Препоръката по ал. 2 се изготвя след оценка на потребностите от обучение на лицето и при осигуряване защита на интересите на останалите ученици от паралелката.

(4) При препоръка по ал. 2, която предлага промяна от дневна в индивидуална форма на обучение на ученик със специални образователни потребности, регионалният екип по чл. 190, ал. 1 извършва допълнителна специализирана оценка и изразява становище относно потвърждаване или отхвърляне на препоръката. Окончателният избор за формата на обучение се прави от ученика или родителя при условията на чл. 12.

Чл. 111. (1) В индивидуална форма може да се обучават:

ученици, които по здравословни причини, удостоверени с медицински документ, издаден от съответната експертна лекарска комисия, определена в Закона за здравето, не могат да се обучават в дневна, вечерна или комбинирана форма за повече от 30 последователни учебни дни;
ученици, които по семейни причини желаят да завършат в други срокове обучението си за един или повече класове;
ученици с изявени дарби;
ученици със специални образователни потребности при условията на чл. 107, ал. 4;
учениците в случаите по чл. 107, ал. 2, т. 1 - 4.
(2) Индивидуалната форма включва индивидуални учебни часове и текущо оценяване или изпити за определяне на срочна или годишна оценка.

(3) Обучението се осъществява по индивидуален учебен план по чл. 95.

(4) Индивидуалните учебни часове се провеждат в училището. В случаите по ал. 1, т. 1, когато ученикът не може да посещава училището, учебните часове се организират в домашни или болнични условия, а в случаите по ал. 1, т. 4 - и в център за подкрепа за личностно развитие.

(5) По преценка на регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование и на лекуващия лекар и след консултация с родителя, когато ученик е настанен в болница, обучението в индивидуалните учебни часове се осъществява от:
1. болнични учители, назначени към училище и/или център за подкрепа за личностно развитие; училището и центърът за подкрепа за личностно развитие се определят от началника на регионалното управление на образованието на територията на областта, на която се намира болницата;
2. училището и/или центъра за подкрепа за личностно развитие, в които ученикът се обучава - когато са в същото населено място, в което е болницата;
 3. училище и/или център за подкрепа за личностно развитие извън случаите по т. 2, определени от началника на регионалното управление на образованието на територията на областта, на която се намира болницата.

Заявление за ПРОМЯНА НА ФОРМАТА НА ОБУЧЕНИЕ на ученик със специални образователни потребности ОТ ДНЕВНА В ИНДИВИДУАЛНА (чл. 107, ал. 4 от ЗПУО) Образец № 7
Възможно е детето да е ИФО и да е на текущи количествени оценки.

Последна редакция: пт, 12 сеп 2025, 16:26 от _re_ge

# 988
  • Мнения: 17 444
_re_ge - при самостоятелна форма СФО няма редукция на материала и ученикът няма учебни часове - има конспект и се явява на изпити за оформяне на оценка.
При ИФО има редукция на часовете, ако по учебен план предметът се изучава 72 учебни часа на срок, при ИФО часовете са минимум 24, максимум 36. Има възможност изобщо да се премахват предмети.
Формите на обучение са:
Дневна - тази, по която учат всички деца
Дуална - за определяне професии
Вечерна - ясно е, часовете са вечер. Обикновено се съчетава с работа
Задочна - имат очни, след което се явяват на изпит
Самостоятелна - основно се прилага при ученици над 16 години, възможно е да бъде организирана и за по-малки ученици. При нея ученикът се готви самостоятелно, няма очни, явява се на изпити
Индивидуална - с индивидуални учебни часове. Хорариумът е редуциран на 1/3 - 1/2 по предмет. Поставят се текущи оценки и се оформят сръчни и годишни на база на текущите.
Комбинирана - част от часовете са индивидуални, редуциран хорариум за тях + присъствена/ дневна в част от часовете. Обикновено се прилага за ученици, които не могат да издържат цял учебен ден в класната стая с класа, но не са и за ИФО.
Ако ученикът е на качествена оценка съдържанието също се редуцира според възможностите на ученика.

# 989
  • Мнения: 26
Здравейте, Ще започна малко по-отдалеч със следните въпроси
1. На допълнително подпомагане ли е ?
2. Ако да то КАКВО сте подписвали като документи за допълнително подпомагане (ресурсно) миналата година.

В зависимост от това какво ще ми отговорите ще мислим какво да се направи по въпроса.


Притеснението ми се породи от факта, че този предмет не е в програмата ѝ за първи срок, а четох някъде за промени, според които училището вече ще решава дали детето има нужда от ресурсно подпомагане без съгласието на родител.

беше проектоплан, който родители като нас осуетиха. Няма как МОН да поема отговорностите на един родител в обучителен план.
Mamma Ru, благодаря за споделеното, както  и за надеждата и оптимизма, които ми вдъхна относно предстоящата матура по математика. Детето ми е спокойно, старателно, добро, неагресивно, но за съжаление с ниския бал ще се класира в училище с деца, които е възможно да са агресивни. СМБ- сдружението на математиците в България ли е?
_re_ge, благодаря, че има хора като Вас и за успеха, който сте постигнали със стопирането на този абсурд.
1. Детето ми не е на допълнително подпомагане
2. Не сме подписвали никакво документи.
Според нас има дискалкулия (непотвърдена и недоказана от безброй специалисти, които сме посещавали). Посещавали сме и посещаваме логопед, ходи на много занимания, но инициирани от нас, според нейните нужди (не са свързани с училището).
Надявам се да има грешка в системата, ще говоря с класния на първия учебен ден!
Благодаря за отзивчивостта, съпричастността и загрижеността!

Последна редакция: вт, 09 сеп 2025, 19:40 от Ivvy53

Общи условия

Активация на акаунт