Православието като начин на живот-6

  • 57 860
  • 741
  •   1
Отговори
# 270
  • Мнения: 1 110
Nataka, да са ви живи и здрави малките човечета  Hug. Господ да ги дари със здраве и дълъг живот, да ви радват на всяка крачка и във всичко.
Скрит текст:
кой знае защо едва сега видях поста ти, извинявай Heart Eyes

philipa_, не се безпокой. Винаги се намира и начин, и време и място. Чети, моли се, общувай с Бога - това е най-важното за сега. Стъпка по стъпка  Hug.

# 271
  • Мнения: 2 204
Честита православна Коледа на всички православни християни по света. Днес по-голямата част от православния свят празнува Коледа, така както си е била винаги от хилядолетия насам. По необясними за мен причини Българската църква предпочита да празнува Коледа заедно с католическия свят, а не с останалите православни църкви, но това си е нейна работа. Православните християни си празнуваме Коледа така както си е била винаги на една и съща дата.
Честита Коледа на нашите братя православни християни по целия свят.

# 272
  • Мнения: 4 871
Е, и аз съм православна християнка, но си празнувам Коледа така, както БПЦ е определила и се чувствам много добре така-християните по света да имаме един празник, който да празнуваме заедно/на една дата, а не пак да се делим по разните клонове на Християнството.

# 273
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 018
Е, и аз съм православна християнка, но си празнувам Коледа така, както БПЦ е определила и се чувствам много добре така-християните по света да имаме един празник, който да празнуваме заедно/на една дата, а не пак да се делим по разните клонове на Християнството.
Peace
Да, и аз съм православна християнка и смятам, че датата, на която празнувам не е от значение, а вътрешното усещане.
Преди време бях чела една интересна статия, в която се твърдеше че Исус Христос е роден на 17 април  и имаше много доводи за това. Какво ще правим ако това се окаже вярно? По - малко християни ли ще сме?

# 274
  • Мнения: 2 204
Е, и аз съм православна християнка, но си празнувам Коледа така, както БПЦ е определила и се чувствам много добре така-християните по света да имаме един празник, който да празнуваме заедно/на една дата, а не пак да се делим по разните клонове на Християнството.
Ето малко подробности и история за онези които смятат, че няма нищо нередно в това да празнуваме Коледа заедно с католиците и в разрез с традициите на целия останал православен свят. Това е цитат от прекрасния труд на Йеромонах Кассиан - "Съвременният християнин и разделението или старият календар и науката" който се намира тук - http://manastir.narod.ru/Kalendar/Content.htm . Цитирам глава пета - История на въвеждането на григорианския и на т.нар. "поправен юлиянски" календар:
Цитат
Календарната реформа в България стана неочаквано и изведнъж. През 1967 г. св.Синод в пълен състав посветил няколко заседания на въпроса за въвеждането в България на новия стил. Но за тези заседания църковната общественост не знаеше нищо. В църковната преса не се писа никаква статия по този въпрос. И изведнъж на 21.VII.1968 г. излезе специално "Послание до клира и всички чеда на Българската православна църква" № 5953 от 18.VII.1968 г.(Църковен вестник, 1969, бр.23.), в което се обяви календарната реформа като факт, вече станал по "общо желание на клира и миряните" или, както пак там четем, по "общо желание на вярващия народ". Календарчето за 1969 г. излезе с "указание за църковно празнуване дните в края на месец декември 1968 г. във връзка с въвеждане на новия календар". От него личи че дните от Месецослова между 6.XII ст.ст./19.XII н.ст. и 20.XII ст.ст./2.I н.ст. без никакво църковно основание са "изчезнали", а след денят Никулден (ст.ст.) веднага следва предпразненство на Рождество Христово и св. Игнатий Богоносец (фиг.5), като по този начин, освен че бяха прескочени 13 дни, което не е допустимо от църковния Устав, беше съкратен и Рождественския пост (с 13 дни). Такава груба намеса в богослужебния ред Църквата не познава през цялата своя история.
Духовенството и вярващите миряни бяха поставени пред свършения факт на официално въведения в църквата нов стил. Някои синодални архиереи възразявали през време на заседанията, като са изтъквали, че тази реформа е нередна, че наши, чисто църковни и национални интереси, като например Македонският въпрос, диктуват да не се бърза с нея, че не бива да изпреварваме и да се отделяме идейно от Руската православна църква. Патриарх Кирил отговорил, че е питана Руската църква и е взето нейното съгласие. Но как е могла Руската църква да даде своето съгласие, като сама не е приела и до днес календарната реформа, това не е известно. Съгласие е дал със своето частно мнение Ленинградският митрополит Никодим, който по-късно умря в нозете на папата. Верни на св. Православие тогава официално останаха най-големият в България девически монастир, няколко йереи (без епископ) и множество миряни.
Поради несъгласие с реформата, двама архимандрити, преподаватели в Духовната академия, бяха отстранени от богослужебни и преподавателски постове. Старостилното православно обществено богослужение беше забранено.
Чрез всичко се целеше да се откъсне народа от Православието и в течение на едно поколение да бъде хвърлен в тинята на атеизма. Останалите малцина верни на св. Православие бяха обект на наблюдение от "специални служби", лишавани от всякакви заслуги и привилегии в обществото.
 Въпреки това, и до днес по стар стил служат: цялата и най-многочислена св. Руска православна църква, Йерусалимската - Майката на всички църкви, Сръбската, Македонската, Грузинската, а отчасти Полската и Чехословашката православни църкви, както и цялата Задгранична Руска църква, разпространена по всички краища на света, крепостта на Православието - Атон, част от Румънската, и най-малкото стадо на ревнителите на светоотеческото Православие в България.
С определенията на трите разновременни събори на Преосвещените архиереи на Руската Православна задгранична църква, които са били свикани в 1923, 1924 и 1925 г., е било постановено: "Тъй като от Руската Православна църква и от нейния светейши Патриарх новия стил не е приет, а светейшите патриарси: Александрийски, Антиохийски и Йерусалимски са го отхвърлили, а така също предвид на това, че от Източните патриарси в 1583 г. и в 1756 г. срещу новия стил са наложени анатеми - изменение в съществуващото църковно времеизчисление да не се внася"
Прочетете цялата книга. Има прелюбопитни факти за въвеждането на новия католически календар в православните държави.
Нещата не са толкова прости както изглеждат на пръв поглед и далечната цел на т.нар. "нов стил" е една - обединението на всички религии под шапката на римския папа.
А още повече като се има предвид кога е въведен новия стил за България - по времето на най-дивия комунизъм, когато комунистическата власт правеше всичко възмножно да отдели народа от църквата и както се вижда сега до голяма степен е успяла.

# 275
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 018
И В Русия цареше див комунизъм и там също държавата се опитваше да отдели народа от църквата, но календара им е по стар стил,така, че не смятам, че комунизма има нещо общо с календара. От практична гледна точка и  във всяко едно отношение точка празнуването на Коледа на 25 декември и много по - удачно. Не мисля, че някой иска точно с това да асимилира православните християни...

# 276
  • Мнения: 1 698
Една поправка и от мен. Празнуваме Рождество Христово. Коледа идва от римските Календи, т.е. от стар, езически календар. По-правилно е да се нарича Рождество Христово, защото празнуваме раждането на Нашия Господ Исус Христос.

# 277
  • Мнения: 2 204
Една поправка и от мен. Празнуваме Рождество Христово. Коледа идва от римските Календи, т.е. от стар, езически календар. По-правилно е да се нарича Рождество Христово, защото празнуваме раждането на Нашия Господ Исус Христос.
Да, поправката е напълно правилна. Рождество Христово е по-правилно да се казва на днешния ден.

От практична гледна точка и  във всяко едно отношение точка празнуването на Коледа на 25 декември и много по - удачно. Не мисля, че някой иска точно с това да асимилира православните християни...
От практична да, но не и от канонична православна гледна точка. Прочети цяла книга на Йеромонах Кассиан, не е голяма, чете се на един дъх и ще ти стане ясно кой, защо и как се опитва да претопи православието чрез въвеждането на уж по-точния католически грегориански календар.
Само един факт може да опише каква каша настана с църковните празници с въвеждането на "новия католически календар" - всички неподвижни празници се изместиха с 13 дни, съгласно католическия календар, НО забележи - само Великден остана да се изчислява съгласно стария православен календар. Всички празници по новия каледнар, най-важния - по стария календар. Пълна каша, нито риба, нито рак... Нито приехме напълно католическия календар, нито останахме на православния календар. Объркаха напълно народа с наполовина юлиански, наполовина грегориански календар...

Ето малко по-добре описана пълната безпоредица която се създаде от Българската православна църква с приемането на "новия стил"
Цитат
В 325 г. в малоазийския град Никея бил свикан Първия велик вселенски събор. Един от важните проблеми за свикването му било съществуващото различие между християните от Мала Азия и тези от Рим относно празнуването на Христовата Пасха. Първите я празнували на 14-ти нисан, когато се празнувала и юдейската, а вторите - в първия неделен ден след първото пълнолуние, идващо след пролетното равноденствие. По такъв начин постът на едните съвпадал с пасхалните тържества на другите. За предотвратяване на вредните последствия от разногласието в празнуването на Пасхата и за да няма нищо общо в това тържество с юдеите, за да се изпълни евангелската последователност, съборът постановил тя да се празнува във всички църкви по едно и също време, именно в първия неделен ден след пълнолунието на пролетното равноденствие. От това време е въведен в обща употреба и пасхалния кръг, като ръководство за определяне на Пасхата за всяка година.
Въз основа на посочените правила, сведения за Пасхалията са подробно изложени в каноническия сборник от XIV в. "Синтагма". Без да се спираме на него подробно, ще отбележим само, че за правилното определяне на празнуването на Пасха трябва да се спазват четири условия:

    Пасха да бъде след пролетното равноденствие;
    Да бъде след пълнолунието, което го следва непосредствено;
    Да бъде в първия неделен ден след споменатото пълнолуние;
    Да не съвпада този празник с юдейската пасха, от която зависи определянето на неговото време.

    Тези правила само в периода за 100 години, от 1888 г. до 1988 г., католиците са ги нарушили грубо 23 пъти, като 4 пъти са празнували заедно с юдеите и 19 пъти - дръзко - даже по-рано от тях. А през 1921 г. еврейската пасха е била на 10 април, докато католическата се е празнувала на 11 март, т.е. почти месец по-рано от юдейската, в противовес на евангелските събития.
    Явното отлъчване в гореспоменатите правила на нарушителите на църковния календар е принудило привържениците на григорианския календар да търсят компромисно решение, създавайки т.нар. "новоюлиянски" календар. В действителност този календар представлява опит за безболезнен преход от църковния календар към григориански. "Новоюлиянският" календар прикрива това под обясненията, че той съвпада напълно с григорианския само до 2800 г., след което ще се яви разлика от един ден до 2900 г., след което отново ще бъдат еднакви с григорианския. В главата "Същност на църковния календар" ние изяснихме, че всеки опит за съставяне на какъвто и да било друг църковен календар, освен съществуващия, ще бъде неуспешен. В случая, новият календар представлява смес от църковния подвижен кръг и неподвижния месецослов на григорианския (или "новоюлиянския") календар. Понеже ако бяха въвели "новоюлиянския" календар и за по-движните празници, новостилците биха попаднали под анатемата, изречена в каноните (7 Ап. правило, 1 Ант.). За да избягнат това, те са въвели два календара: за неподвижните празници - григорианския календар, а за подвижните - църковната Пасхалия. По такъв начин те изкуствено са "скалъпили" сегашния нов календар, което доведе до пълно объркване на ритъма на църковния живот, в това число - недопустимото от Църквата намаляване и понякога премахване изцяло на Петровия пост, невъзможност за съчетаване на основните богослужебни книги, "невалидност" на голяма част от Марковите глави, указващи връзката между подвижните и неподвижните празници и др. Тук явно прозира опитът за подривна дейност на този календар.
   От горепосоченото става ясно, че спазването на Апостолските и на споменатите съборни правила (или канони) е неизменно задължително за всички християни и никакво отклонение от тях не е допустимо, понеже тяхното нарушаване всъщност е нарушаване и потъпкване на самото Свещено Предание.
    Така нареченият "новоюлиянски" или "поправен юлиянски" календар влиза, обаче, в разрез и с други църковни канони, защото в действителност той сега, по своите неподвижни дати, е напълно еднакъв с григорианския.
В някои държави, където Пасхалията не е променена, няма явни канонични нарушения с въвеждането на новия календар за неподвижните празници. По този повод архиепископ Серафим (Соболев) в доклада си за календарния въпрос, изнесен през 1948 г. на Московската конференция, казва следното: "Ако по силата на каноническите основания, приемането на новия стил в цялата му пълнота за нас е недопустимо, то също така е недопустимо за православните християни и приемането на новия стил в компромисна форма. Този компромис в последно време се наблюдава в живота на някои православни църкви и се проявява в това, че Пасха се празнува по старата православна Пасхалия, а всички непреходящи, неподвижни празници се празнуват по новия стил. Но такъв смесен календар не може да бъде приет от православните, тъй като той влече след себе си нарушаване на други църковни установления, за които ни говори Уставът, и които свято и неотклонно трябва да бъдат спазвани от нас, понеже ние не бива да се отклоняваме от послушанието към нашата Майка - Църквата. Новостилците съгрешават именно с това непослушание. Ние казваме това, като имаме предвид нарушаването от тях на изискването на Устава относно неподвижните празници".
Какво повече може да се каже за извършеното през 1968 г. предателство на Българската православна църква към православието - нищо....

Последна редакция: сб, 07 яну 2017, 17:12 от cure

# 278
  • Мнения: 1 291
Аз също ще се радвам да сме по стария календар, но, както беше казано, приемам решението на БПЦ.

Не се заяждам, но защо пишете името на нашия Господ с едно "и"? Днес четох един брой на вестничето на храм "Свв Кирил и Методий" в София. Разясняваха някои неща за Йеховисти и Мормони. В тази връзка там пишеше, че Иисус значи "Спасител", а Исус нищо не значи.

О, да! И честити празници на всички!!! Знаете ли за чудото на Богоявленския водосвет в река Йордан? Когато свещеникът хвърля кръста, течението сменя посоката си. Simple Smile Освен това нямат нашата традиция някой да влиза във реката, за да извади кръста. Просто го връзвът с едно въженце и си го издърпват след освещаването на водата.

# 279
  • Мнения: 1 698
Мама Барба, приемам забележката. Иисус се пише, съгласно православната традиция, Исус е в протестантския вариант. От чисто филологическа гледна точка по-правилно е Иисус.

# 280
  • София
  • Мнения: 7 972
За многострадалните и измъчени старокалендарци им предлагам две изображения от църковните календарчета за 1893 и 1911 година, когато никой още не е чувал за нов и стар стил. Сравнете ги със църковните календарчета от 2017 година и после ще си говорим има ли разлика или те.


# 281
  • Мнения: 1 291
Напомням, че до 14 януари, събота, когато е отдаяние на Богоявление можем сутрин да си пийваме богоявленска светена водичка без да сме постили. Simple Smile

# 282
  • Мнения: 47
Здравейте,исках да се върна на темата за детските кнжки.Днес поръчах от тези сайтове:http://veren.org/%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D0%B9-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5___88,        http://biblesociety.bg/.

Честит празник Богоявление,със закъснение!

# 283
  • Мнения: 1 291
Аз предпочитам православни книжки. Например тези:
http://www.lestvitsa.org/index.php?route=product/category&path=25_32

На посочените от теб сайтове виждам и православни книжки. Simple Smile Може би протестантските книжки също не са лоши, но не бих рискувала с тях без да съм ги прочела. Проблемът ми с тях е, че може да липсва нужното благоговение, което предполага обсъждането на теми като Бог, Свещено писание. Притеснява ме и отношението им към светиите и Божията Майка.

Последна редакция: чт, 12 яну 2017, 09:08 от mama Barba

# 284
  • Мнения: 47
Мама Барба имах предвид само православните книжки.И аз забелязах,че не всички са православни.
Благодаря за сайта .

Общи условия

Активация на акаунт