Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 91 269
  • 748
  •   1
Отговори
# 165
  • София
  • Мнения: 964
Мога да ви препоръчам Светлана Картунова - Съни  http://sosunnykids.com/wp/?p=1. Много добър специалист с богат опит при обучителни затруднения от различен характер.

# 166
  • София
  • Мнения: 225
Благодаря annie13! Ще я потърсим за консултация.
Мама Ру, с математиката, смея да кажа, сме добре. Въпреки това, доста дълго време пишеше 5 и 7 огледално, но с много усилия май го изчистихме.

# 167
  • Мнения: 5 059
Здравейте на всички!
Преди да започна ,искам да отправя една молба ,да не ме нападате прибързано и на база емоции.
Не съм запозната с това"заболяване" и искам да разбера в какво точно се състои.Прочетох в интернет статии и определението-не обича да смята,чете,пише,дразнят го уроците и тн ,ми се струва меко казано несериозно.
Това описание важи за 60-70% от децата,в частност повече момчетата и не мисля,че е проблем,заболяване или както там му се вика...дислексия.
Някакво модерно название на нежеланието при някои деца да учат и четат ли е това или нещо далеч по-сериозно?
Мъжът ми е на 28 години ,никога не е обичал да чете,губи всякакъв интерес,заспива дори.Също така е било супер усилие за майка му като малък да го накара да седи на едно място и да погледне учебника.Той дислексия ли има?И ако това е въпросната дислексия,защо се вдига толкова шум покрай нея,много деца са така.Това е характер,различно развитие на мозъка ,както искате го наречете,но за мен не е проблем.
Момченцето на най-добрата ми приятелка също е така-не можеш да го накараш една буква да напише,книжки да му се четат-абсурд!Когато се опита да решава някакви задачки,за възрастта му(4 години) се изнервя,хвърля молива и почва да вика и удря и се отказва.
Това също ли е дислексия?Да се притеснява ли майка му?
Моля,обяснете ми и простете невежеството ми,сигурно изглежда грозно отстрани,съжалявам за което.

# 168
  • Мнения: 4 200
Чети още. Става ясно, че нищо не си разбрала. Грубостта трудно се прикрива под маската на невежеството.

# 169
  • Мнения: 5 059
Чети още. Става ясно, че нищо не си разбрала. Грубостта трудно се прикрива под маската на невежеството.

Не е така,четох.
В тази статия има много информация : https://www.sopbg.org/index.php/symptoms
И пак това дислексия ми звучи като едно клеймо над деца,които нищо им няма.
Не можете да не се съгласите,че няма как всички да пишат перфектно или в една и съща възраст,в един и  същ момент да научават буквите,да смятат и тн(общо казано).
Звучи ми много грубо това дислексия.
НО,може да бъркам,може да е сериозно състояние,което наистина НЕ РАЗБИРАМ,И просто попитах.Благодаря за отзивчивостта .

# 170
  • София
  • Мнения: 4 412
Vervam,  моят брат също може би е имал дислексия, знам какво беше едно време.
Не може да се каже, че нищо им няма на децата, никак не беше лесно. Спомням си майка ми колко усилия полагаше да научи брат ми, беше й много стресиращо. Учителите се оплакваха по същия начин като сега, но единственото решение беше, ако съвсем не се справи, да ходи в помощно училище. Сега ми става още по-жал за майка ми, като знам как се ядосваше и притесняваше. Само, че и тогава, както и сега най-трудния период беше 1-5 клас, после 5-7 леко всички приеха реалността, помощното у-ще не се споменаваше. След 7-ми клас отиде в техникум и стана доста добър в професията си. Брат ми е много отговорен и след 12 клас всички забравиха тези периоди. Има си семейство, деца, много добър шофьор е...
Моето мнение - трудното е как всичко ще се развие детето в периода 1-5 клас - виждаш, че и в темата пишат най-много деца в тази възраст. И с всички сили трябва да му се помогне да не изостава драстично, да се пази самочувствието, да пази и уважава авторитетите. Това е много важно, за да не става "психопат" /за последното съм впечатлена от вчерашното интервю на д-р Цветеслава Гълъбова - http://dnes.dir.bg/news/psihopati-psihiatar-tzveteslava-galabova-26765933
Периода след 5, още повече след 7 клас също си има своите особености за изграждане на личността, но поне вече се вижда къде са силните и по-слабите страни.

Ох, да ви кажа, че тези дни се стресирах от една частна учителка по МАТ - скорошна пенсионерка. Реших да водя детето и на такава. Според мен ще има малко над 4 на изпита, имаме достатъчно време до тогава, има и много работа за вършене, както са възможни и всякакви изненади, де...Та тази учителка ме побърка още от първия час ме подхвана, че било много изгодно да се извади телк, колко лесно ги приемали тези деца, били навсякъде с предимство. "Ама вие нямате ли ТЕЛК?" го чувам в началото и края на урока... Просто ме върна 5-7 години назад, с тези приказки за болести и несправяне. И от друга страна колко е важна средата и при какви учители ще попадне - дъщеря ми си живее доста добре в сегашното й училище, но ако беше попаднала при частната ни "бабет" и ако аз не бях зад детето с допълнителни обяснения по математиката, щеше да е много зле.

# 171
  • Мнения: X
Таня, възможно е въпросът за ТЕЛК да е имал за цел да подскаже, че той би улеснил детето на НВО в края на 7 клас. Деца с документ за СОП ползват един час повече и имат право на учител-консултант по време на изпита, което определено е улеснение. Може това да е имала предвид жената, а не да внушава, че едва ли не детето не е наред.  Peace

# 172
  • Мнения: 5 059
Vervam,  моят брат също може би е имал дислексия, знам какво беше едно време.
Не може да се каже, че нищо им няма на децата, никак не беше лесно. Спомням си майка ми колко усилия полагаше да научи брат ми, беше й много стресиращо. Учителите се оплакваха по същия начин като сега, но единственото решение беше, ако съвсем не се справи, да ходи в помощно училище. Сега ми става още по-жал за майка ми, като знам как се ядосваше и притесняваше. Само, че и тогава, както и сега най-трудния период беше 1-5 клас, после 5-7 леко всички приеха реалността, помощното у-ще не се споменаваше. След 7-ми клас отиде в ....

Благодаря за отговора!
Наистина напоследък доста чувам думата дислексия ,дори в последната книга,която прочетох се споменаваше за дете с остра дислексия(явно има различни форми) и реших да попитам.

Надявам се да не съм огорчила никой и ви пожелавам успех и сили в тежкия път по справяне с този проблем. Simple Smile

# 173
  • sofia
  • Мнения: 8 936
Танче, за НВО-то не е нужен телк. Има друга процедура. Пак е свързана с търчане и обследване на детето, но му дава повече време в самостоятелно помещение с учител, който има право да разяснява условието на задачите.
Моя приятелка мина със сина си през процедурата преди години (тази година ще е абитуриент младежа).
До колкото си спомням той имаше някакво становище от логопеда, с когото работеха и трябваше да минат през някакъв психотест. Всъщност тази процедура с психото се оказа времеемка и бяха на ръба да  изпуснат сроковете. Детето не е било на ресурсно подпомагане и няма телк.
Разрови в сайта РИО, проучи въпроса, определено ще е по-добре детето да има повече време за НВО. На нея можеш да ѝ обясниш, че точно това е целта на упражнението. Тестът по математика е на границата за времето за можещите деца, а за по-бавните изобщо не коментирам....вторият модул е съвсем "друга бира". По БЕЛ, като че ли е една идея по-лесно.

С моя не го направих, защото той кандидатстваше с рисуване. Но ако НВО-то му беше решаващо по някакъв начин, щях да го направя.

Vervam, проявленията на дислексията са много разнообразни и разнородни. Някакъв проблем се установява, когато почне обучението на детето, но си има и по-ранни "симптоми". Големият ми син парираше всякакви мои опити за целенасочено обучение, но никога не е реагирал буйно, заиграваше се, не е бил от по-енергичните деца. Има деца, които на опита да ги накараш да правят нещо, реагират буйно. При тях, първо, трябва да се намери метод да бъдат научени да овладяват реакциите си, да разпознават емоциите си, а после да се съсредоточите върху упражнението.
Тези процеси са трудоемки и времеемки, по принцип се случват бавно нещата, много учители и възпитатели очакват всички деца да са в нормата (каквото и да значи това) и бързо се лепва етикет и нещата тръгват надолу.
То всъщност и това е проблема с дислексията - не че не си способен да научиш и овладееш нещата, просто го правиш по-бавно, нужно ти е повече време и по-различни методи на преподаване, а в училището всичко е нормирано да се случва за единица време. Ти не успяваш, няма как да наваксаш, пропуските се трупат, в един момент теглиш майна на всичко и неусетно си тръгнал надолу. Та, както Таня е казала, важно е да не се "изпусне" детето.
Твоята най-добра приятелка трябва да предлага задачките под формата на игра. Детето да не усеща провала като такъв.
https://www.facebook.com/SpecialniObrazovatelniPotrebnosti/ Ето на тази страница има най-различни идеи. Ако се разровите, ще намерите и чужди сайтове с всякакви идеи. Енергията на буйните деца трябва да се канализира в нещо творческо, нещо да правят, но не очаквайте да го правят кротко и съсредоточено Smiley

Мъжът ми и до ден днешен не успява да изчете целия текст на субтитрите.

Последна редакция: пт, 12 яну 2018, 09:50 от vesi1

# 174
  • Мнения: 962
Здравейте ,
нова съм при вас и да си призная не съм ви изчела , защото току -що видях темата и бързам да напиша
Дъщеря ми е в 1 клас и още не са взели буквите но почнаха диктовки да им правят  Crazy това е новата образувателна система и това е положението .
Нещото ,което ми е притеснено че детето има поне по три думи в диктовките ,които са нелепо сбъркани  гарга - гарКа ,покрив -Бокрив , кацнал- каЗнал и т. н
Попаднах случайно на темата и понеже не съм ви изчела искам да попитам има ли и други такива случай при вас и как се справяте , в смисъл отшумява ли този проблем след време .
Логопеда при рутинната проверка каза че детето е ок , но аз настоях и от днес детето ще посещава логопед - дали ще се оправят нещата не знам Sad
Дано някой ми отговори за което предварително Благодаря !

п.п Връщам се да  в и чета ( поне тази последната тема  Embarassed )

п.п.п. Пропуснах да кажа че правилно изговаря думите , но не ги пише правилно

# 175
  • sofia
  • Мнения: 8 936
svetlinar, ама ти да не очакваш перфектен правопис от първолак в края на първия срок Smiley
Това е съвсем нормално. С писането и четенето детето ще схване кой звук как се чува и как се пише. Просто поправяте думичката и това е.

# 176
  • Мнения: 24 467
Цялата начална образователна степен, до 4-ти клас, включително, обхваща задължителното начално образование.
Нито родителите, още по-малко пък учителите, следва да очакват /а последните - и да налагат виждане за/ безгрешно четене, писане и смятане. Не може в процеса на това начално обучение да се поставят подобни безумни завишени изисквания. Често пъти в тази насока вина имат някои начални учители, които равняват класовете си по единици деца, които са били научени в детската градина да четат и пишат. Или прекомерно амбициозни родители, които умират да покажат какви гении са децата им. А подобно равнение е наистина безумие. Т.к. това обучение е функция точно на началното образование. Подобни претенции често се отразяват направо пагубно върху деца, които имат по-различен темп и начин на развитие. Вместо да се следва то, в такива случаи с презорване и пренапъване децата биват отвращавани от училището и образованието, изграждат им се трайни комплекси. Не случайно в тази възраст и поставянето на оценки е нещо, което не следва да се прави. По тази, именно, причина.

# 177
  • Мнения: X
Ето едно любовно послание от моята първокласничка.  Правописът е зашеметяващ.Laughing

В момента е в 6 клас и е пълна отличничка. Дори на олимпиадата по БЕЛ имаше 29 от 30 точки, така че има надежда за първокласниците със сгрешени диктовки.

# 178
  • Мнения: 962


Ето за какво става дума  Confused
Аз съм притеснена и реших да обърна внимание ,защото госпожата е показала тетрадката за лош пример, което значи че другите първокласници са се справили.
Не ни е само тази шарения из тетрадката имаме и друга подобна.
Днес детето е на логопед да видим какво ще каже
не сум от амбициозните родители
(аз с две висши бачкам на частник
сестра ми със средно образование прави империя от магазини )
Нещото което искам е децата ми да са грамотни

# 179
  • Мнения: 24 467
Е за какво става дума? За дете в първи клас.
То е записало това, което чува. Не е тайна, че много често хората не умеят да изговарят правилно "л" и "у"-ъкът.  Затова и Кирил става Кириу. За много деца "какао"-то е "какало" - така го чуват или си представят, че се пише по този начин. Замяната на звучни с беззвучни съгласни също е нормална не особено рядко срещана за тази възраст и клас. Правилата нито са изучени добре, нито затвърдени. Както и пропускането на буква или цяла дума, ако се бърза при диктуването на изречения, а по-късно и на текстове.
И всеки "може да работи по-добре". И на 50 години като стане - пак може. А препинателен знак "!?!" не знам да се ползва. Може и наскоро да са го вкарали при обучението на "новите учители".

Последна редакция: пт, 12 яну 2018, 13:56 от Judy

Общи условия

Активация на акаунт