Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 90 819
  • 748
  •   1
Отговори
# 300
  • Мнения: 39
Здравейте! Майка съм на 2 момчета,едното е 5 кл. и е отличник,без 1 мин. да се е готвил в нас или с помощ
Имам момче в 3кл.,което е оперирано от сърце и има по-нисък пулс и ниско кръвно налягане.Следи с с холтер ит.н.
В затворени помещения започва да му действа леко като умора.
От 1кл. детето изостава,за нея той е мързелив ,но аз виждам проблеми с ориентацията във времето,днес е перфектен-утре само грешки.Прескача упражнения,живее си в собствен свят,но е добро дете..При диктовка в заглавието думите като ги напише,и след това греши след 2-3 думи .Не се ориентира изобщо в страницата на книгата до определена дума ....Изобщо за 3кл....Явно на класната не й се занимава дори да търси по-задълбочен проблем !
Детето е отличен футболист,кара ролери на рампа,плува ,прави разни маски за кукери и е най-красивата винаги.Изключително изобретателно дете,което от нищо нещо прави с огромна фантазия.Добър и не агресивен.
Чудя се дали да го заведа в центъра за психично здраве или някъде другаде за да го прегледат и да спрат в училище и в къщи да му се подиграват,а да започнем да му помагаме и да не се чувства толкова не разбран
В къщи не се разсейва много с баща му,

Последна редакция: нд, 17 фев 2019, 10:14 от desihd

# 301
  • Мнения: 11 737
Струва ми се от описаното, че детето има проблем с математическото мислене, а то отговаря за ориентацията вэв времето и пространството. Как е с математиката?
Нарушените способности за математика се наричат дискалкулия, а нарушенията в езика - дислексия и засягат четене, писане, разбиране на обяснения, условия, инструкции. Има ли или не трябва да кажат специалистите (психиатър, логопед и психолог) след екипно обследване на детето. При моето дете са засегнати освен двете области (език и математика) и фината моторика, затова се води със Смесено специфично разстройство на развитието. Децата с дислексия често са артистични и креативни, заради различния начин, по който мозъкът възприема информацията.
Другото, което ми прави впечатление е, че детето бързо се изчерпва и концентрацията му пада, особено в училище. Това е така, заради мръсния въздух - много деца на едно място, затворени прозорци и запрашаване. При тези условия кислородът ързо се изчерпва. Настъпват умора и сънливост.
Правилно сте се ориентирали към обследване в Център за психично здраве. 

# 302
  • Мнения: 39
На него също всичко му е трудно да го обясни,иначе таблицата с умножение я знае.

# 303
  • София
  • Мнения: 3 470
Моето хлапе много обича математиката. И е с дислексия. Не знае таблицата за умножение в края на четвърти клас. Смята си я доста бързо. Когато трябва да умножи две числа се справя. Но когато трябва да прецени 24 произведение от кои две числа е, му е трудно.
Ученето наизуст е проблем при децата с дислексия.

# 304
  • Мнения: 24 467
Моето хлапе много обича математиката. И е с дислексия. Не знае таблицата за умножение в края на четвърти клас. Смята си я доста бързо. Когато трябва да умножи две числа се справя. Но когато трябва да прецени 24 произведение от кои две числа е, му е трудно.
Ученето наизуст е проблем при децата с дислексия.

Споделям това. За моя син най-трудното е наизустяването, а за жалост в нашата система това се изисква много често.
Но най-трудното е намирането на нужната дума в дадения контекст. Когато се запъне, понякога ме пита коя дума трябва да ползва ... и обяснява ситуацията. Аз почвам да изреждам и когато попадна на това, което той си е мислел, но не се е сетил точно, казва "да" и продължава. Това си е точно "дис-лексия", самия произход на понятието очертава най-големите трудности при хората, които имат такава специфика.
Иначе е добре с математиката, понеже там се иска разбиране, а не наизустяване. В примерчетата и думи няма. Решава си задачите, даже си е с 6 по математика в шести клас, когато 2-3 децата от класа са с отлични оценки по този предмет. Но на текстови задачи може да се обърка. Заради думите.
Затова по геометрия го научих да си прави съкратено условия и да описва задачата в символи. Да прави чертеж и да го обозначава. Стриктно. Ако не го направи, му е трудно да реши задача. Когато го направи - няма проблеми. Символи и картини, като мисленето на дислексиците.
Сложила му бях една голяма таблица за умножение на библиотечката, пред леглото му. Когато се буди, да си я вижда. Е, научи я тая таблица и той.

# 305
  • Мнения: 11 737
Нарушението при математическите способности се нарича дискалкулия. Дислексия е нарушение в езика, дисграфия - писане.
Моето ще се справя с разказвателните. Вече като прочете нещо два пъти може да го разкаже/ пресъздаде, макар и неуверено все още. Паметта й се подобри също. По-сериозният дефицит е в областта на математическото мислене - математика, ориентиране във времето и пространството, разбирането на парите и боравенето с тях, разбирането на инструкции, правила, указания, обяснения. Например като прочете условието на някое упражнение/ задача трудно разбира какво се иска или пита. Ако перифразирам въпрос/ условие, по начин, който й е достъпен отговаря правилно. Това е сериозен проблем в училище, къдито правят много тестове и няма кой персонално да й обяснява всяка задача, за да разбере условието. И това е не само по математика, а и по БЕЛ и останалите предмети.
При повечето хора (може би) става въпрос за дислексия в различна степен и форма. Най-малко са хората, при които са засегнати и двете области - език и математика, както е при моето дете.

# 306
  • Мнения: 24 467
За жалост дислексията много често се комбинира с дискалкулия и дисграфия.
При нас е с дисграфия.
При чистата дислексия най-същественият проблем е намирането на точно изразно езиково средство. Иска си упражнения. С тях проблемът няма да се реши тотално, но може да стигне до прилични нива на приемливост. При нас вече външен и незапознат човек няма да забележи наличния проблем. Може да реши, че детето просто от време- навреме се разсейва и толкоз.
Аз, например, карам детето да ми разказва уроците си по разказвателни предмети. Това е много полезно занимание. Без него трудно схваща смисълът им. Трябва да си ги обобщи и да ги пресъздаде на глас, да му се подреди информацията в главата и да поостане там подредена.
Стигнахме до областен кръг на олимпиада по история. За нас е голямо предизвикателство, с оглед наличния проблем и трудното помнене на дати и имена. Научих го да си конспектира уроци, да си пише трудното за запомняне с цветни моливи. Това е истинско предизвикателство за такъв човек. Но пък той научава много от него.
За моят син съм си установила, че е много важно информацията да се онагледи и подреди. Иначе няма шанс нито да я разбере, нито да я запомни. И сега се учи сам да си прави подредбата и онагледяването. Защото ще му трябва до края на обучението му това умение.

# 307
  • Мнения: 11 737
Моето дете също не разбира смисъла и това е огромен проблем. Не разбира каламбури, шеги, пословици и поговорки... В поведението се опитва да копира децата, техният начин на държани, езика, шегите им, но понеже не ги разбира ги използва неуместно или се сърди. Трудно й е. Свикнали са с нея, но не могат да я приемат като една от тях, като равна, защото виждат, усещат, различното. Те също не го разбират това различие и е по-лесно да й се присмиват или да я отблъснат. Съмнявам се, че и родителите им могат евентуално да отговорят адекватно защо е така.

# 308
  • Мнения: 24 467
Моето с пословиците е скарано. За него нямат особен смисъл. Въпреки това в началните класове съм обяснявала доста, тъй като имаха такива задачи. Налагаше се. А е и полезно за него.
 Заедно сме търсили смисъл в редица приказки. Често казано аз още търся в редица приказки нещо логично и не го откривам, но това е май по-различна тема.  Sunglasses
Шеги разбира и сам твори такива дори. Но там има особено голяма практика - и у нас, и от хумористични предавания, каквито обича. Обича и вицове.
Може да съчинява сам истории. Трудно намира правилни думи и подредба да ги опише на лист. Иначе има интересни хрумки. Помагам за оформлението им. Защото има нужда. Т.е. има си абстрактно мислене, но не за всяко нещо и не всеки метод му е близък. Формата създава трудност, обличането в точните думи и изрази. Като казвам "трудно" имам предвид, че го забелязвам основно аз, защото аз работя с него. Външен човек от 1-2 години не го забелязва изобщо. Ако допусне грешка езикова, хората я приемат като лапсус или разсеяност. Не е толкова често, но си се случва.
Моето дете също не разбира смисъла и това е огромен проблем. Не разбира каламбури, шеги, пословици и поговорки... В поведението се опитва да копира децата, техният начин на държани, езика, шегите им, но понеже не ги разбира ги използва неуместно или се сърди. Трудно й е. Свикнали са с нея, но не могат да я приемат като една от тях, като равна, защото виждат, усещат, различното. Те също не го разбират това различие и е по-лесно да й се присмиват или да я отблъснат. Съмнявам се, че и родителите им могат евентуално да отговорят адекватно защо е така.
Може би е добре, ако си близка с някои от родителите на другите деца да им обясниш ти и да помолиш и те на свой ред да поговорят с децата си вкъщи. Важно е детето да се чувства добре с връстниците си. Самата ти също можеш директно да говориш с другите деца. Аз никога не съм се притеснявала да го направя. У нас идват деца, ние ходим, събират се с моето от ранна възраст и ми се е случвало да разговарям с чуждите на всякакви теми. Тази не е изключение. Обяснявала съм, например, на приятелчета, защо синът ми пише грозно и неясно.

# 309
  • Мнения: 8 452
desihd, ако детето ти пие някакви лекарства за сърце е възможно това да е причина за липсата на концентрация !

# 310
  • Мнения: 408
Момичета, моя проблемен третокласник е много умен. Но... дисциплината... Постоянно се сърди, бие се, отговаря на учителите. У дома този проблем го няма. Имаме си правила и ги спазваме. В училището обаче не е така и постоянно ме викат. Ходи на психолог, частни уроци, тренировки, но в училище не иска да слуша учителите и това е. Казва, че е тъпи да учи едно и също нещо и вече не знам какво да правя. Дайте ми някаква идея.

# 311
  • Мнения: 24 467
Че колко е голямо детето?

# 312
  • Мнения: 408
[url]трети клас. На 10 години. Не знам какво да правя с него. Всичко опитах.

# 313
  • Мнения: 24 467
А какво общо има детето с дислексията? Има ли диагноза? Проблеми с концентрацията и с вниманието по принцип не е ли установил психологът, при който ходи детето?
Все пак в училище далеч не се учи "едно и също", дори с годините едва се насмогва с материала - няма да се взима и упражнява. Едва ли проблемът е в това, че детето го знае. По-скоро е проблем с внимание и концентрация, върху който предполагам, че се работи със специалиста, който казвате че вече има.
Вкъщи е друго - там не учите, не го изпитвате, не се налага да седи 45 минути на едно място и да внимава. Няма други деца, с които да се разсейва. Разбира се, че трудното ще е в училище. Там има доста по-високи от домашните изисквания за поведение.

# 314
  • София
  • Мнения: 1 609
Идвам и аз с въпрос. Бързият въпрос е знаете ли къде в София се прави изследване на слуха на дете?

Контекст: Имам дъщеря на 7; в първи клас е. Още отпреди имам съмнения за дислексия или друго нарушение. Все още обърква глаголни форми ("Изях го" вместо "Изядох го"; "Аз съм бяла" вместо "Аз съм била"); заменя букви - най-често "б" с "в" (казва "хуВаво", "удоВно"). Когато чете, понякога разменя местата на буквите в думата, но невинаги. Прави ми впечатление, че прави грешки, когато преписва. В училище често ги карат и аз гледам, че преписва и уж го гледа и пак грешно го пише; една дума по 3-4 пъти я трие и я пише наново понякога. Днес класната ѝ ми каза, че на диктовки не се справя добре и много бърка - по нейно мнение повече, отколкото е нормално да се бърка в 1 клас; обърквала "ж" и "ш" много често - сякаш не чувала добре коя е буквата в съответната дума. Преди пишеше повечето букви и цифри огледално; сега цифрите ги пише правилно, както и повечето букви, но К и В понякога ги обръща.

Водила съм я на логопед и след обследването ѝ ме попита веднага дали сме ѝ изследвали слуха. Становището беше, че детето няма някакви специфични затруднения като дислексия, дисграфия - огледалното изписване ще се оправи с практиката, а що се отнася до погрешното произнасяне на думи, то се дължи на неправилно запомняне. Затова логопедът изказа съмнение, че може би тя не чува добре и затова грешно чува, запомня и после възпроизвежда думи. Аз, честно казано, някак не обърнах внимание. Тя пее в една вокална група; въпреки че не изучава инструмент, успява да изсвири доста неща по слух много добре. Текстовете на песните си ги знае добре и няма проблем с произнасянето на каквито и да било думи. Но! Когато ходи на репетиция, там с вокалния педагог текстовете ги учат с повтаряне, като учителката произнася всички думи бавно, високо и отчетливо и я кара така да повтаря и чак след това пристъпват към изпяване. Затова си мисля, че не трябваше така с лека ръка да пренебрегвам въпроса за слуха ѝ, само заради това, че тя се занимава с музика и там няма проблем. Искам да направим това изследване все пак, както и втора консултация с логопед. Мъжът ми е на мнение, че тя прави грешки, защото не ѝ харесва да пише и да чете, но аз си мисля, че може би тя не иска да пише и да чете, защото има някакъв проблем, който тя не е в състояние да дефинира и артикулира.

Общи условия

Активация на акаунт