Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 29

  • 146 858
  • 923
  •   1
Отговори
# 60
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 932
Аз днес бях на среща с психоложката, (която ни постави диагнозата преди месеци) училителя и една психоложка от една институция която незнам как да я кажа на български (в Белгия живеем). Предложиха ми само специализирано у-ще и аз да ходя на някви обучения, кратки и дългосрочни. На психолог самото дете нямало смисъл,  защото аутистите неможели да прилагат в реална обстановка , нямало смисъл. Аз се изумих. Кинезист и логопед да,  но не и психолог.  


Правилно са ти казали. Обща характеристика в аутистичния спектър е недобро абстрактно мислене, а от там недобри умения за генерализиране. Ако усвоят поведение на едно място и в определена ситуация, примерно, имат проблем да приложат наученото в друга подобна ситуация или на друго място. Просто наитсина трябва да им се помага в реална обстановка. (Аз лично се чудя какво точно правят аутистичните деца в сесия при психолог в кабинета му и какво точно научават?!)

Аз също живея в чужбина и тук аутистичните деца също не ходят при психолог за терепефтиране. Има обаче специлист, който работи на място - в ДГ, в училище. Има образование в областта на проблеми в развитието, но не се води психолог. Не знам какъв е еквивалента на български и дали има отделно название за такъв специлист. В зависимост от нуждите на детето може да е по-често или не толкова с детето, помага при изготвяне на програма, заедно с учители и родители, по която да са ангажирани вички. А ако децата са в специлизрани училища, там също работят такива специалисти. Отделно са логопедите и окупейшънъл терапефтите (това кинезист ли е на български!?)

П.С. Според новата официална класификация вече има само аутистичен спектър. Предполагам и в БГ ще започнат да я прилагат скоро, ако още не са. Ще отнеме време да навлезе навсякъде. Да се актуализират пък статии, особено в интернет - съвсем.

# 61
  • Мнения: 6 108
Започнах да водя сина ми на психолог когато беше на 5г. и имаше изразени проблеми с общуването по-точно липса на такова с децата в групата. Отначало влизахме заедно и си говорехме. После когато беше сам се занимаваха с нещо за правене с ръце и си говореха, а понякога с плюшени играчки нещо като театър със ситуации. Каквото и да е било към момента 4г. по-късно детето търси другите деца и общува на много добро ниво с тях. Вярно е, че до сега не са го канили на нито един рожден ден на дете от класа, но децата общуват с него и той с тях. Откакто се пяви проблема с движението те много му помагат според възможностите си, което също е вид общуване. Има си и приятел макар и на принципа на взаимната изгода. Тъй като в началото /преди да се изясни, че сме в спектъра/ обясних необходимостта от работа с психолог основно с проблемите в детската градина с децата психоложката наблегна на това и резултата е повече от задоволителен при положение, че вече не ходим при психолог, а детето само се справя с общуването.
Върху другите проблеми вероятно е работено между другото защото там такъв напредък нямаше, а на моменти има доста тежки кризи. Но аз съм безкрайно доволна, че вече не ръмжи гърбом към децата, а си ги нарича за приятели иска да общува с тях и търси контакт с тях, че и с родителите им, които също се приемат за част от приятелските отношения с децата.     

# 62
  • Мнения: 265
Lilimay,не ходи на никакъв спорт.Всъщност дори ходенето пеша го изнервя. Има проблем с килограмите. От там идват главните подигравки в училище. Няма обучителни промени, няма нужда от логопед. Има интелигентност доста над тази за възрастта си,записан е в 3 библиотеки,само вчера е прочел една книга и започна втора. Факти,факти...Прилича на ходеща енциклопедия. Класната му твърди,че у съучениците​ му има завист, заради това,че всичко знае. Затова,ако кажа на някой,че е диагностициран ме гледа като гръмнат.Но проблема е отвъд това. Трудно му е да комуникира с връстници,не разбира,когато го лъжат и подиграват. Неща като социални норми и правила... Има още доста особености. Въпроса е,че че в центъра се съмняват в диагнозата понеже бил твърде умен,задавал въпроси. Според тях Аспергерите нямали толкова много интереси,а по скоро се вманиачавали в една насока.

# 63
  • Пловдив
  • Мнения: 14 427
Цитат
Според новата официална класификация вече има само аутистичен спектър. Предполагам и в БГ ще започнат да я прилагат скоро, ако още не са. Ще отнеме време да навлезе навсякъде. Да се актуализират пък статии, особено в интернет - съвсем.
Всъщност "официалните" класификации са поне две. Едната е т.нар. МКБ (Международна класификация на болестите) - списък на всички заболявания, придружени с единни кодове. Там си има и детски, и атипичен аутизъм, и друго ГРР. Кодът на детския аутизъм по нея е F84.0.
Другата е класификация конкретно на психичните болести, която се използва май предимно в САЩ (не знам за останалия свят) и там наистина - това, мисля, още Констанца го беше писала - аутистичните разстройства са класифицирани просто като разстройства от аутистичния спектър с малки, средни и големи затруднения във функционирането (нещо подобно).

Последна редакция: чт, 27 апр 2017, 12:30 от Магдена

# 64
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 932
Да, знам че са две. И наистина са официални, не само в кавички. Не се изразих може би правилно, но исках да обясня защо евентуално в Белгия, както бе споменато, не "разделят" спектъра. Просто има такива официална класификация. Иначе предстои нова ревизия на МКБ, която се очаква, че ще излезе 2018г. Очакват се промени в нея и евентуално, че ще се хармонизират двете, поне до известна степен.

# 65
  • Пловдив
  • Мнения: 14 427
Кавичките не бяха от подценяване, а от съмнение доколко изобщо може да се говори за официалност тук. Може и без тях (без кавичките).

Последна редакция: чт, 27 апр 2017, 15:05 от Магдена

# 66
  • Мнения: 76
Lilimay,не ходи на никакъв спорт.Всъщност дори ходенето пеша го изнервя. Има проблем с килограмите. От там идват главните подигравки в училище. Няма обучителни промени, няма нужда от логопед. Има интелигентност доста над тази за възрастта си,записан е в 3 библиотеки,само вчера е прочел една книга и започна втора. Факти,факти...Прилича на ходеща енциклопедия. Класната му твърди,че у съучениците​ му има завист, заради това,че всичко знае. Затова,ако кажа на някой,че е диагностициран ме гледа като гръмнат.Но проблема е отвъд това. Трудно му е да комуникира с връстници,не разбира,когато го лъжат и подиграват. Неща като социални норми и правила... Има още доста особености. Въпроса е,че че в центъра се съмняват в диагнозата понеже бил твърде умен,задавал въпроси. Според тях Аспергерите нямали толкова много интереси,а по скоро се вманиачавали в една насока.

Има Аспергери, които са талантливи в много области. Интересно ми е на какви теми са книгите, които чете. По тях може да се ориентираш на какво да го запишеш. Шах-мат, бокс, щанги, роботика... Каквото и да е, ще му се наложи да комуникира и ще иска да го прави.
То най-добре театрална група, ама едва ли ще се съгласи...

А той какво мисли за този център? Може би има други центрове, за деца в норма... Давам пример

http://mediaedu.bg/blog/4/324.html

# 67
  • Мнения: 265
Като малък беше луднал по динозаврите. Имаме купища книги за тях. После започна да чете всякакви енциклопедии-за човешкото тяло,за космоса,или от типа-101 отговора, 100 факта за еди какво си. Има едно издание на Гинес, него постоянно го мъкне,пред разпадане е. Събираме и поредицата за Дръндьото.  Има един откровен интерес към сгради и паметници. Заяви,че нямал да идва на ''тъпото'' море,искал да иде до Йерусалим или до Китай,че имало какво да се разглежда. Като му кажеш,че идеята е хубава,но финансово няма как да се случи изпада в мини шок.Интересува се от религии(не знам казах ли,че е 3 клас).
Щях да го записвам на една школа за рисуване в началото на учебната година и реших да предупредя преподавателката,че си има своя особен нрав-много говори. Тя ми отговори,че това е сериозна школа и ако не спазва реда след първия месец ще го отстранят, при което се отказах. Беше много разочарован,но ако се беше случило това другото щеше да е по-лошо.
Ох,миналата година беше на шах. Отказа се,защото занятията са на 3 етаж,а има страх от високо. Освен това като не гледал преподавателя другите деца размествали фигурите и печелили нечестно.
Мисля,че чух,че имало в града кръжок по астрономия,ще взема да разуча,дано стане нещо.

# 68
  • Мнения: 76
Това с интереса към сгради и паметници има много хляб в него (отделно астрономията си е супер).
Богомилството се е зародило в България. После, траките са интересни, Орфей, Спартак... Всички те са свързани с реални места в БГ, които могат да се посетят.

Рисуването също е много добре, предвид че вече познава в детайли човешкото тяло  Simple Smile
В кой град сте? Явно не сте до морето  Laughing

Ще помисля още.

# 69
  • Мнения: 244
Здравейте!Лилимей,сина ми не е в тази специална паралелка,но е въпрос на време да отиде там.Скоро говорих с учителката му и подписах документ относно това... Не знам подробности,защото още не е преместен. Знам само,че за момента са 4 деца на възраст от 4 до 6 години момченца. Това с оплакването не го разбирам, родител не е доволен от работата с детето му или е друго...,ще споделиш ли?

# 70
  • Мнения: 76
Някаква майка казала, че детето й е ухапано от аутист и нататък не ми стана много ясно, но за липса на толерантност става дума...

Аз вече подадох документите и съм много доволна. Отварят нова паралелка и чакаме да видим къде ще се класира, но поне ще е в града.

А, и с обличането/събличането сме до фаза - мога да си сваля чорапите и обувките. Обучавам и двете деца едновременно, почти като близнаци са ми, хехе
Също съм пропуснала да ви кажа, че Лимончо са го записали на музика в ДГ Wink

Нищо не казваш за невролога, май още не сте минали?!

# 71
  • Мнения: 244
Аха...Лоша работа е това с липсата на толерантност,има го навсякъде, за съжаление...Относно невролога датата на прегледа е 8ми юни...голямо чакане беше за тази дата,като се има предвид че февруари месец пак ходих при личната за направление. Лилимей,искам да те питам във връзка с изследванията при невролога. Преди време доста беше писала за тези на сина ти. Спомням си, обаче че май само тези за витамини и минерали са изследванията,които и тук сме коментирали. Тоест тези за метилиране,за хормоните свързани с дейността на щит. жлеза примерно вашия невролог не ви е назначавал или бъркам...На мен ми се иска с едно вземане на кръв да изследваме колкото се може повече неща,ако трябва и да доплатим,но не вярвам да стане.

# 72
  • Мнения: 76
Не знам по каква логика ги правят, защото за щитовидната жлеза имаше (може би защото аз съм с хипотиреоидизъм). После за витамините, помня че гледах за някакъв вит и не го видях,

ей тука са
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=902330.msg33569860#msg33569860

При всички случаи пак да кажа, че изкоментираха - никога нищо не излиза на тези изследвания...

# 73
  • Мнения: 244
Благодаря ти за линка! И аз май до този извод стигнах след почти година четене на този форум,но все пак имам надежда, че може да са полезни с нещо изследванията. Очаквам да има липси на витамини и минерали,като се има предвид храненето на сина ми...

# 74
  • с.Николово, обл. Русе
  • Мнения: 706
През годините, когато имахме проблем с храненето, изследванията ни са били в норма, с изключение на хемоглобина. През бременноста ми с него бях и аз с нисък хемоглобин и той се роди с нисък и така си върви. В най-добрия случай сме били на долната граница.

Общи условия

Активация на акаунт