Кога се вика линейка?

  • 17 808
  • 118
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 12 666
Добрева не е била часове наред в безсъзнание, стига свободни съчинения. Предполагам просто от силната болка й се е замайвала главата .

И аз така си мисля. Припадъци?!Тя си знае болестта, не е нещо внезапно.

# 61
  • Мнения: 4 204
Дори и не си дават труда да лъжат. Признават, и то с гордост, как са си спрели лекарствата.
Друг разговор след измерено много високо кръвно:
-Знаеш ли, че имаш високо кръвно?
-Да.
-Защо не си ходил да ти дадат лекарства?
-Ходих, дадоха ми.
-И пиеш ли ги?
-Не.
-Защо?
- Пих ги няколко месеца, не усетих да се чувствам по-добре от тях и просто ги спрях.

# 62
  • Мнения: 252
Не мисля, че в конкретно описания случай, викането на линейка е било основателно. Изборът на спешно отделение във всеки друг случай, различен от спешен именно, е много лоша идея, не само, з-то се злоупотребява със спешната помощ, но и з-то на самия пациент ще му се наложи да изчака всички неотложни случаи, които изискват незабавна намеса.

# 63
  • София
  • Мнения: 38 523
Трябва да се публикува някаквъв стандартен списък, който да се знае от всички.
От типа на:
Силно кръвотечение.
Съмнение за инфарт или инсулт.
Затруднено дишане.
Добавяйте, кавото се сещате.

Аз имам мигрена с пристъпи, не бих посмяла да викам линейка. Най-много да пратя някой за обезболяващо. Което ми напомня, че трябва да отида да се запася. В чужбина винаги си нося лекарствата, защото знам, че има различни регулации и не се знае какво от къде мога да си купя.

# 64
  • Мнения: X
Стандартния списък уж се знае от операторите, които приемат обаждането. Имат си ръководства и обучение точно за тези неща. Ако не могат да преценят дали си за линейка, те свързват с лекар, който да прецени. Проблемът е, че по-голямата част от обаждащите се без да са спешни, много добре са наясно, но така им е по-удобно и евтино. А и са достатъчно нагли, за да мислят, че им се полага обслужване по домовете за чужда сметка. Но не е луд този, който яде баницата.

Трябва да започнат стабилно да глобяват онези, които ползват линейките, защото им е по-удобно и евтино да дойде някой да ги прегледа у дома. Поне в градовете, където има дежурни лекари и болници в близост. Тези като Мира Добрева - да ги таксуват за линейката, както е в развитите държави - щом не си спешен, плащаш си сам разходите по транспорта и екипа, който си ангажирал. Като извади няколко пъти по 4-500 лева, ще се научи или да си вика частни с ВИП отношение да й слагат обезболяващи, или ще си чака реда с простолюдието.

# 65
  • Мнения: 6 323
При повикване на линейка или при отиване в Спешен център би трябвало да се прилага т.нар. медицински триаж.

"След 16 ноември 2016 спешните центрове в страната ще започнат изпробването и въвеждането на  т. нар. медицински триаж, който разделя спешните случаи в три категории. Това е записано в заповед на министъра на здравеопазването д-р Петър Москов от 12 октомври..."

Целта е разпределяне в основни групи спрямо оценката на спешността на състоянието на пациента - критичен спешен пациент (червен код), нестабилен спешен пациент (жълт код), стабилен спешен пациент (зелен код)

Скрит текст:
2. Практикуването на специалността „Спешна медицина“ се основава на модел на
клиничната практика, определен в глава пета, раздел IV на този стандарт.
Раздел II
Медицински триаж
1.  Медицинският  триаж  е  основен  елемент  и  практически  инструмент  на
диагностично-лечебния  процес  в  обхвата  на  специалността  „Спешна  медицина“,  с
приложението на който всички спешни пациенти се групират в категории (групи) чрез
използване на стандартна медицинска триажна система.
2. Медицинският триаж е процес на разпределение (сортировка) на пациентите
чрез определяне на медицински приоритет в зависимост от степента на спешност и
необходимите  на  пациента  диагностика,  лечение  или  транспорт  в  обхвата  на
специалността „Спешна медицина“, в т. ч. и в случаите на бедствия.
3. Приложението на медицинския триаж цели постигане на равнопоставеност на
достъпа  до  системата  на  спешна  медицинска  помощ  и  предоставяните  от  нея
диагностика и лечение в зависимост от степента на спешност на пациента и наличните
апаратурни и кадрови ресурси с цел постигане на оптимална ефикасност, ефективност
и  сигурност  на  медицинското  обслужване  в  обхвата  на  специалността  „Спешна
медицина“ и осигуряване на качествено диагностично-лечебно поведение, основано
на субективни и обективни клинични критерии.
4. Медицинският триаж се базира на преценка на входящи субективни оплаквания
и обективни клинични критерии при пациент с осъществен достъп до системата за
спешна медицинска помощ – витални параметри, ключови симптоми и признаци, с цел
категоризиране  и  определяне на  медицинския  приоритет  на  спешния  пациент  в
зависимост от тежестта на спешното състояние (степента на спешност), нуждата от
ресусцитация и приложение на незабавни  животоспасяващи мерки, прогнозата на
заболяването и наличните човешки и инструментални ресурси.
5. С приложението на медицинския триаж в обхвата на специалността „Спешна
медицина“  се  постига  клинична  справедливост  и  се  осигурява  подходящо  и
навременно лечение на спешни пациенти в зависимост от техните нужди и наличния
ресурс в определена времева рамка.
6. Медицинският триаж включва оценка на степента на спешност на всеки спешен
пациент посредством дефиниране на триажна категория.
7. Дефинирането на триажна категория при спешен пациент оценява степента на
спешното  състояние  (степента  на  спешност) и  осигурява  различия  в  медицинския
приоритет и времевата рамка за прилагане на диагностично-лечебните действия при
спешен  пациент  в  извънболнични  и  болнични  условия  в  зависимост  от  наличния
кадрови,  инструментален  и  апаратурен  ресурс  за  осъществяване  на  мерките  и
действията.
8. Триажни категории при спешни пациенти:
8.1.  Критичен  спешен  пациент  (код  червено – А1) – пациентът  е  с
животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с
висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни интервенции за
предотвратяване на последваща нестабилност на дихателната функция, циркулацията
и/или неврологичната функция. Спешен пациент с определена триажна категория А1
налага  незабавно  осигуряване  на  максималните  диагностични  и  терапевтични
възможности в областта и обхвата на специалността „Спешна медицина“ посредством
приложение на напреднали техники за поддръжка на живота (Аdvanced Life Support) и
всички останали ресурсни възможности от лекарски екип с най-висока компетентност
или от екип с по-ниска компетентност под медицински конрол.
8.2.  Нестабилен/потенциално  нестабилен  спешен  пациент  (код  жълто – В2) – относителна спешност – пациентът е с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират по тежест и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия за жизненоважните функции, системи или органи, ако лечението не се приложи бързо в определена времева рамка при относителна спешност на състоянието.
8.3. Стабилен  спешен пациент (код зелено – С3) – минимална  спешност – при пациента са налични признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с нисък  потенциал  и  риск  от  настъпване  на  тежки  последствия  или  усложнения  и прогрес към по-тежко състояние.

Ето тук са качени и инструкциите за екипите и служителите на Спешна помощ http://www.mh.government.bg/media/filer_public/2016/10/17/priloj … 39-13-10-2016.pdf

# 66
  • Мнения: 420
Тъпото е, че много често се случва личния лекар и спешна помощ да си прехвърлят топката. Звъниш на личния, казва ти че не си за него, да ходиш в спешен кабинет, че той не може да помогне. Отиваш в спешен кабинет и там те питат защо не си се обадил на личния, случаят не бил спешен. И отказват преглед, докато не си платиш, защото не е спешно. Значи ако си платиш (макар и здравно осигурен) изведнъж намират време и смисъл да ти обърнат внимание, иначе не е спешно.

Личен случай - зверска бъбречна криза с примеси на кръв в урината. Петък след обед. Звъня на личната - казва "ти не си за мен, бягай в Пирогов да те гледат на ехограф и да ти пуснат спешни изследвания, аз ехограф нямам, нефроложката в поликлиниката беше сутринта на работа, сега тук няма кой да те види, а не знам и къде може да има". Отивам в Пирогов и се разиграва сценария, който описах по-горе, като първоначално ми беше предложена просто една болкоуспокоителна инжекция, без нищо друго. Аз обясних, че на болка търпя и не съм там за това, а заради комбинацията болки-кръв в урината, след което ме попита "ами какво искаш да направя?"  Shocked Е, аз ли да ти казвам какво се прави в такива случаи, това ли е - една инжекция и обратно вкъщи с молитви, че не е нещо сериозно? Обясни ми как трябва да си платя, защото не е спешно, вдигнах един луд скандал, защото пред съседния кабинет седеше цялата рода на една циганка, на която бяха осигурили санитар с количка да я търкаля от и до лабораторията да и вземат кръв и която сама стана от нея с подскоци и влезна в кабинета. Боляло я корем жената и я завели в Пирогов, нямали осигуровки, както всички се досещат и я завели там, защото съответно и личен лекар нямат. Та за нея можеше, за мен, която нямам един ден без осигуровки - не. И за финал ми беше казано да си избера между ехограф и изследване на урина, не могло и двете. Е как аз да си избера, аз не съм лекар?!? Ако бях повикала линейка в този случай (както вероятно мнозина постъпват) щях да си спестя цялата одисея с прехвърляне от личен на спешен и обратното, както и целия цирк с платен или безплатен преглед, спешен или не спешен случай. Щяха да ме натоварят, да ме закарат в някоя болница и да си минат по каналния ред.

# 67
  • Мнения: 720
Викала съм линейка за епилептичен пристъп(посъветва ме лекар), дойдоха, сложиха инжекция, тръгнаха си. Не са се сърдили, че ги безпокоя напразно. Беше преди доста години, сега не знам дали се полага линейка за това.
В чужбина извикахме линейка за остър корем, взеха пациента, закараха го до спешното, правиха му процедури. Платихме всичко, но ни дадоха бележка, че случаят е бил спешен и се е налагало пациентът да бъде транспортиран в легнало положение. Застрахователят върна всички пари после.
За затруднено дишане се обадих в "Лора", казаха, че ще пратят човек, но не знаят кога. Закарах болния до там, но не беше лесно - човекът не можеше да се облече сам и трудно стигна до колата, защото не му достигаше кислород. В "Лора" му слагаха инжекции и т.н., после явно прецениха, че така няма да стане и извикаха линейка, която го откара в болница.
Само за един случай продължавам да се чудя какво следваше да направим - при ставане сутринта от леглото мъжа ми го сряза нещо, което после се оказа, че е дискова херния с откъснало се парче от диска, което е тръгнало по канала на нерва. Падна обратно в леглото, крещейки от болка. Не може да се обърне, не може да се помръдне дори. Беше абсурд някакви извикани приятели да го местят. Извикахме лекар от спешния център, предписа лекарства, каза, че случаят е за болница, написа и направление за приемане. Очаквах да го отпусне малко и да го карам. Лекарствата, обаче, въобще не помогнаха(чакахме 2-3 часа), обадих се на лекаря, той - викайте линейка. Обаждам се на 112, обяснявам, че не е застрашаващо живота състояние, но човекът не може да мръдне и крещи от болка. Не можем и да го местим, защото не знаем още какво ще повредим, да се изправи, да ходи - абсурд. Оттам ми се изсмяха. Телефонирах във всички спешни центрове, които ми хрумнаха, във ВМА казаха, че ще го приемат, ако намеря начин да го докарам (преди това лекар от Пирогов ми се извини, че при тях няма какво да направят и ме посъветва да излъжа 112 за симптомите, за да изпратят линейка  Shocked). Е, извикахме частна линейка(не съм в състояние да лъжа за такива неща), дойдоха двама санитари и го преместиха по наистина единствения възможен начин - с носилка на колелца. Във ВМА почакахме доста, сложиха му необходимата инжекция и - "карайте си го обратно, не можем да го приемем, направлението ви няма да го уважим"  Shocked. Добре, че санитарите с частната линейка бяха още там! Чудя се какво ли следваше да направя, ако нямахме пари за тази разходка?

# 68
  • Мнения: 5 513
На село живях дълго време.И детето от бебе гледах там.Селото е голямо.Има и болница с родилна зала и оборудване,но стои заключена от много години.Аптеката я затвориха докато живеех там.Аптекарката беше много стара.Ръцете и бяха изкривени от артрит.И не можеше повече.Най близкия град с болница,но не голяма е на 7км. с една линейка.За града и за няколко села.Нашето е най -близко.А областния град с болница и апаратура като хората е на 35 км.
Никога не съм чула някой да се оплаква.А не са само старци.В село се раждат и живеят по 3-5 бебета на година.Има ясла,градина ,училище.Има и тризнаци и близнаци.Не са стари хора да рече някой,че са се наживяли.Ама паника и чуденка за линейки няма.Пали някой колата,ако е толкова зор и тръгват.
Та баба знае и 2 и 200.

# 69
  • Мнения: 4 204
Значи ако си платиш (макар и здравно осигурен) изведнъж намират време и смисъл да ти обърнат внимание, иначе не е спешно.
В спешните центрове осигурен/неосигурен е без значение. Здравна каса НЕ поема спешността и не плаща нито стотинка за това. Има определени спешни диагнози, за които се превеждат за пациента от Министерството  20лв на здравното заведение, оказало спешната помощ. В тази сума влизат и всички необходими за изясняване на състоянието изследвания и прегледи. Дори и да са на 10 пъти по-висока стойност- плаща се твърдо 20 лв. Ако посочената диагноза не е в упоменатия списък, не се плаща нищо от никъде за извършения преглед, нито стотинка.
Именно тук е мястото на другата наредба- който не е спешен, си заплаща прегледа на касата, срещу касова бележка и всичко както си му е редът. Най-често именно следва описаният по-горе скандал.
Тук е мястото на неотложната помощ със заместника на личния лекар. Всеки личен лекар трябва да осигури на пациентите си 24 часово покритие. То е физически невъзможно, човек все пак трябва и да спи понякога, ето защо ЗАДЪЛЖИТЕНО ЛЛ има сключен договор с център или друг, който го замества във времето, в което не е в кабинета си- нощем, в обратната смяна и т.н. Бъбречната криза и болките в кръста са именно тук- неотложното звено. Тях вече здравна каса ги покрива, на това място, защото е през личния лекар.
Наредбата така и не влезе в сила. Кателиева това и говореше на едно интервю сравнително наскоро. Даде обяснение, че частните болници ще трябва да си приведат спешните отделения към наредбата и да престанат да искат заплащане за наистина спешни пациенти. Не е изгодно да не могат да карат спешните да си плащат. И ето- не работи.

# 70
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
На всички врати в Пирогов има надписи, че неспешните (по преценка на лекаря, не на пациента) прегледи се заплащат. Но до сега не съм видяла някой реално да си плати прегледа и снимката на навехнатия глезен.

Най близкия град с болница,но не голяма е на 7км. с една линейка.За града и за няколко села.Нашето е най -близко.А областния град с болница и апаратура като хората е на 35 км.
Няма особена причина да се оплакват. 7 км нищо не са. И в София болниците не са на всеки километър. И както казах 15 линейки за 2 млн души (ако не сме станали и повече вече). Т.е. по една линейка на 133 хил. души. И това, ако имат на смяна лекар за всички линейки, а обикновено нямат. Няма и да имат скоро при условията, които предлагат.  ooooh!

# 71
  • Мнения: 474
Проблемът е, че който вика линейката може да излъже каквото си иска, за да дойде тя по-бързо. Примерно - "стягат ме гърдите, не мога да дишам" - идва линейката, човекът казва, че се чувства по-добре и така.
Това, че е дошла линейка за Добрева не значи, че тя е била спешен случай. Кой знае какво е наприказвала по телефона на развален италиански.
Примерно дъщеря ми припадна за секунди  веднъж на ски - влезе в много топло помещение от -20 градуса. Веднага отговорниците на пистата се обадиха на линейка. За 3 минути хората пристигнаха - дъщеря ми си беше добре вече. Прегледаха я, взеха й кръв и я закараха в болницата. Там ни обясниха, че ако искаме можем да чакаме, но ни дадоха код жълто ( като на Добрева) и ни казаха, че доста ще чакаме , ако искаме да видим лекар. Аз прецених, че ще я заведа на личната докторка на следващия ден и не чакахме в болницата. Обясниха ни, че линейката в случая е само средство за транспорт и няма общо с кода, който ще ти дадат. Изпратиха фактура след седмица - 300 долара. И пак не бях аз тази, която е викала линейка. Просто такъв е протокола на ски-пистата.

# 72
  • Мнения: 5 513
На всички врати в Пирогов има надписи, че неспешните (по преценка на лекаря, не на пациента) прегледи се заплащат. Но до сега не съм видяла някой реално да си плати прегледа и снимката на навехнатия глезен.

Най близкия град с болница,но не голяма е на 7км. с една линейка.За града и за няколко села.Нашето е най -близко.А областния град с болница и апаратура като хората е на 35 км.
Няма особена причина да се оплакват. 7 км нищо не са. И в София болниците не са на всеки километър. И както казах 15 линейки за 2 млн души (ако не сме станали и повече вече). Т.е. по една линейка на 133 хил. души. И това, ако имат на смяна лекар за всички линейки, а обикновено нямат. Няма и да имат скоро при условията, които предлагат.  ooooh!
Не ме разбра.На 7км има нещо ,като болница.Няма операционни,няма родилни отделения,няма специалисти ,няма шокова зала...просто са най-близките лекари,които да те погледнат.

# 73
  • Мнения: 420
Тя моята лична има договор с такава клиника, но тя поема пациентите и само, когато личният лекар не е на работа. В момента, в който аз я потърсих, жената си беше на смяна, но просто каза, че това е спешен случай и тя няма какво да направи.
 В друга подобна ситуация, пак вечерта около 19ч имах нужда от лекар и въпросната клиника, с която личната ми има договор, беше на 5 минути пеша от мен, а личната - на около 30мин. - тоест и да бях тръгнала, нямаше как да я хвана в работно време. Та реших направо на другото място да ида и ми отговориха, че преди 20ч няма как да ме приемат, да вървя при личната и защо съм се сетила толкова късно ?!?!

# 74
  • Мнения: X
Аз тук мога да викна линейка за изкривен глезен, а всъщност да съм си счупила нокът само. Ще дойдат. В спешното има винаги стотици хора, много от които във видимо цветущо здраве и нерядко са придружавани от цялата фамилия. Поради което чакането може да се проточи много, включително и да те сложат на подвижно легло в коридора със система, ако се налага да си на легло. Не се плаща за нищо, но чакане има. Всъщност не че не се плаща, плаща се от осигуровките или застраховките. За граждани на ЕС дърпат пари от съответната здравна каса. Ако нямаш осигуровка пристига писмо със сметката, в т.ч. и за линейката.

п.п. За децата редът е друг и за тях има отделно спешно отделение, за което никога не се чака. Но не и ако е за температура, тогава отива да чака в общото.

Общи условия

Активация на акаунт