МОН - промените продължават

  • 130 530
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 375
  • Мнения: 3 049
Прави се тема във форума за мнения и после, защо всеки бил имал мнение.

Първо - Да, учителите трябва да получават достойно възнаграждение, достатъчно за да си гледат семействата. (учителите в това изречение може да се заменя с всяка друга професия)

Пример: шивачка и учителка (много често втората с по-добро възнаграждение от първата, но и двете с недостатъчно за нормален живот).
Значи учителката, може днес отиде, да си претупа урока, да ги пусне по-рано и прочие...успокояваща се с това, че толкова й плащат. Шивачката обаче, няма този избор, защото днес, ще й изброят колко блузи е ушила и годни ли за пазара и тя въпреки ниската заплата отива и си свършва работата. И няма да приемем за нормално, ако шивачката пита, какъв е този контрол, откъде накъде ще ме гледат какво и колко правя при тази заплата.

Та съгласна съм с aninica, че няма начин, да няма начин.
Разбира се не е само контролът върху работата и резултатите на учителите. Всичко, което дъвчем тук, трябва да се пипне, вкл. и заплатите им, но не само те и това да е най-силният вопъл от страна на системата.

Последна редакция: нд, 06 авг 2017, 13:42 от solnichka

# 376
  • София
  • Мнения: 1 082
Нали за това говорим, повече пари за по-качествено образование. Проблема е как да се разбере кой, колко работи.
Едно е да тръснеш 30 деца в един музей, друго е да им обърнеш внимание. Едно е да ги заведеш на Хъшове, друго на някоя комерсиална постановка.
Все повече прилики намирам между образованието и здравеопазването. И за двете плащаме % съизмерим с този на страните от ЕС, а се лекуваме или образоваме плащайки втори път.
В София почти всички деца още от първи клас ходят на частни школи по английски, защо? Шести и седми клас уроци, 11 и 12-ти също.

# 377
  • София
  • Мнения: 62 595
да, бе, айде, да видим дали за 2 хиляди никой няма да се наеме! За толкова пари човек е готов да преглътне доста повече, отколкото си мисли, защото за две хиляди работят малко хора. Кой казва, че заплатата не е важна, важна е разбира се! Човек като отиде в магазина не му казват "а, ти си този с призванието, за теб хлябът е безплатен", а чака за левчето. Живеем в реален свят, в който има икономически отношения, а в тях и трудът, и услугата, и всичко се остойностява. Интересно, че никой не очаква от простия автомоньор или бояджия да работи за едното призвание, но незнайно защо от професии като учителската, лекарската и т.н. било важно призванието, а не заплащането. За автомонтьора не е ли важно призванието - важно е, защото като има призвание е добър в работата си, ама той за без пари не работи.

# 378
  • София
  • Мнения: 1 082
Солничка, аз веднъж имах неблагоразумието да попитам една г-жа защо само в нейния час тези 30 деца са "неконтролируеми" и шумят. Направо ме изяде, как били незаинтеровани, намеци за домашно възпитание, а същите тези деца в часа на колежката и не казват гък.

# 379
  • Мнения: 1 421
В частния сектор заплатите се определят от пазара на труда, но те са израз на вложения труд или усилия, измерват резултат. Как се измерва този резултат в държавния сектор? Или да се дава "на калпак"? Това ДМС е субективно и остаряло.
Как се мери резултат? Пак питам - с НВО ли?
Ако искате сама за себе си да "измерите" резултата утре попитайте някой млад човек за поне един физичен закон или кога започва ВСВ?
Аз лично, ако имам частно училище, ще направя тест по всички предмети в края на годината. Лично ще ги проверя и ще разбера, кой, какво е преподавал. Ако съм директор на държавно училище ще сложа камери /ако е законно/ и ще ги наблюдавам. Няколко забележки и договора не се подновява. Може и да има административни спънки, но горе долу това е начина. Всъщност щях да се запозная със всички деца, щях да им пускам анонимни анкети. Видяли ли сте, че на втатите на кабинетите има прозорци в някои държави?



Да благодарим на Бога, че не си директор нито на държавно, нито на частно училище. Подобен есесовски подход към учителите е безумен, да не говорим какъв авторитет ще имат пред децата. А пускането на анкети-майко мила! От малките класове ще ги учим да стават доносници.

# 380
  • Мнения: 2 837
В интерес на истината 30 деца в много часове са неконтролируеми. Не е нормално да очакваме учителите да са факири, да, има такива, които  имат харизма и могат да завладеят всяка публика, но в повечето случаи няма да стоят в училище дълго - ще си намерят работа, в която с харизмата ще изкарват хиляди. Можем да изискваме да си вършат работата - да имат добро отношение към учениците, да са професионалисти. Според трудовата си характеристика. И толкова.
Имам немалък опит в публичното говорене. Водила съм лекции и семинарни упражнения на студенти и докторанти, била съм участник в български и световни конференции,  доброволно водя лекции по кърмене на бременни и кърмещи. Била съм и в училище. Много, много по-трудно е с учениците. И е имало случаи, в които не съм се справяла (или поне не съм се справяла според собствените си представи) и след часовете съм ревала като магаре. Вярно, по-млада бях, но това си имаше предимства. Учителят не е факир, не е панаирджийска маймуна, човек е.
Що се отнася до спекулациите със западните държави - и там в сферата на общественото образование има много проблеми, има и всякакви училища. Без да подценявам предимствата на образователните системи в развитите страни, ще спомена, че ученици дори от не най-добре представилите се на НВО училища са приети в добри чужди университети. Това по повод нашето ужасно образование. То е ужасно предимно там, където пишещите тук не са стъпвали  и на места, за които вече споменах - където има 30 деца от различни етноси, няколко от тях са със СОП, а ресурсен учител липсва, където баби и дядовци отглеждат внуците, а родителите са в чужбина на гурбет и пр.

Последна редакция: нд, 06 авг 2017, 14:32 от Румцайс

# 381
  • Мнения: 9 124
Солничка, аз веднъж имах неблагоразумието да попитам една г-жа защо само в нейния час тези 30 деца са "неконтролируеми" и шумят. Направо ме изяде, как били незаинтеровани, намеци за домашно възпитание, а същите тези деца в часа на колежката и не казват гък.

Е ,че то си има и такива и може и да не са малко. Точно затова системата ще ги отсее. Пък и ще се съобразяват. Никой няма да изпусне добро заплащане , нито пък ако са му създадени добри условия за труд. Нима ние не искаме това за нас, за децата си. Те да не са извънземни. Така даже тези дето си "клатят краката" ще живнат, защото не е само стимула, но и после ще трябва да търсят нещо дето ще са по-зле. Сега какво, като се махнат (за младите пиша, старите е ясно, че са до пенсия) отиват дори продавачки в МОЛ-а и са по-добре платени и по-спокойни (не казвам , че  и това е лесно, но е вариант) Дори  за такъв случай се сещам , в едно такси човекът се разприказва за жена си -младичка с желание едвам почнала по заместване (география май преподавала), дошла титулярката и я разкарали на следващата година и почнала в мол-а . После пак се отворило място , повикали я при това за постоянно , ама хич и не искала да чуе. Чудно , но е факт
Това за отсяването не се тревожете, освен ако не са връзкари (навсякъде ги има по всички професии за съжаление) Проблемът за мен е , че трябва да има ред, училището да е институция за деца и родители , а не приют за минаване на времето. На запад затварят училището в определен час, ако не си си завел детето навреме хем си го гледаш, хем пишеш обяснение после, особено ако е поредни дни. Тук какво е? Не знам, за мен в реда  и дисциплината е разковничето, в правилата и спазването им. За способностите е относително особено като се работи с хора за мен. Друго е отличник да изведеш на някакво ниво, друго е дете от малцинствата да го научиш да пише и чете грамотно. И двата случая са за поощрение на учителя , но вторият е дал повече труд и усилия за мен. Как ще измериш качеството примерно при лекарите. Колко хора са изписани с подобрение от болницата примерно, ами ако е имало тежки случаи и не са оздравели, значи не са си свършили работата ли?
Те трябва да работят съвестно и с желание, а резултатите при всяко дете ще са различни , защото и способностите и интересите са различни на децата. Но всяко трябва да получи шанс да се докаже, а не да гледа простотиите на някой си в час и напъните на учителката да го усмири. На запад ги извеждат, поемат се от директора и той си задейства нещата -родители, институции, а учителят си води урока с децата спокойно. Тук не е така и оттам идват проблемите . Накрая си вика сигурно , "абе аз къде съм тръгнал , какво правя като всички са недоволни , как да се справя". На побойника родителите му казват , че е нарочен и бил агънце, на пострадалите деца или на целият клас родителите са недоволни , че нищо не е направил, а на директорът му е криво сигурно че не е способен да справи сам и има оплаквания. Накрая той си се занимава с дисциплината и уроците отишли..... май така става , като гледам и клипове дето качват децата от различни часове в различни градове е ужасно направо. Не , че всички стават за уважение и работят еднакво -факт, ама и тези дето го правят не успяват май вече да се справят. То и държавата ни такава , ама темата си е дълга и децата са отражение на възрастните. Няма какво да се чудим. При липса на ясни правила и наказания не може нищо да стане. Всички в частни училища не могат да отидат, а и там не е розово май навсякъде. Хората все повече ще се борят да си запишат децата в добри училища , защото се надяват да попаднат в добра среда, не само на добри учители. Но пък наскоро и от едно елитно училище в голям град имаше оплакване от майка за учителите, та... няма угодия и това е.
Как пък навремето учехме и ставахме хора, имахме и дисциплина и подготовка. Нито частни уроци съм взимала , нито съм била първа отличничка и пак получих добра подготовка , както и съучениците ми. Пък и спортувахме и ... бе други времена бяха. Сега какво става...все по-зле и надолу.А много от тях са същите учители понякога дето и нас са учили вече пред пенсия.

# 382
  • София
  • Мнения: 62 595
Е, то в тези времена родителите казваха "и да слушаш учителката", а на родителска среща потъваха от срам, ако отрокът нещо е сгазил лука, че и момчетата по един зад врата получаваха, ако трябваше "баща ти да дойде утре при мен".  От почти трийсет години възрастните не могат да понесат това, че са оставени сами на себе си и нито дъжава, нито никой се интересува какво се случва с живота им.  Ето, и с учителите е тека - отгоре си правят някакви свои сметки, предат си някакви неща със синдикатите, а на учителите казват "оправяйте се, колежке,  как може само във вашия час да не слушат, значии вие не се справяте". А то не е така със справянето. Не може учителят да се прави на клоун и да не може да изгони ученик от клас, щом последният нарушава дисциплината. И това с децата със СОП е вярно - трябва ресурсните учители да са в часа с детето, за което отговарят, а не учителката да се чуди дали да обяснява на болшинството, дали да помага на всяко дете със СОп и да гледа какво е направило, а обикновено децата със СОП в един клас са с различни проблеми и поведение - едното зяпа през прозореца, друго тръгва дасе разхожда из стаята, а трето изобщо отказва да работи и дърпа другарчето пред себе си. То и така не става, затова родителите на останалите деца се сърдят, а учителите са абсолютно изоставени без помощ именно по време на час. А материалът е тежък и гаден, кога хем да изпита, хем да даденовия урок?

# 383
  • Мнения: 9 124
Не е съвсем по темата , но... ми тежи нещо и ще споделя((
Сега говорих с моя приятелка. Заминават в края на годината. Продават всичко и бизнеса закриват. Имат 2 деца на 12 и 4 години. Не искат дори на почивка да си идват. Бориха се много , не са съвсем зле, но.. все по-тежко става. Каза ми , че освен нейната дъщеря в класа имало само още 1 българче. Става въпрос за Шумен. За какво говорим , тогава(( Жалко наистина , няма смисъл просто нищо((

# 384
  • София
  • Мнения: 1 082
"Подобен есесовски подход към учителите е безумен, "
Наблюдаването с камери се случва на много голям брой работни места. Не виждам защо учителите да трябва да сте изключение.
Това по никакъв начин не би се отразил на авторитета на учителя.
А това за доносите е смехотворно. Значи да нямат право да се оплачат, за да може учителя да се чувства цар. И говоря изцяло за това какво научават и разбират в час, какво им пречи.

Последна редакция: нд, 06 авг 2017, 15:50 от aninica

# 385
  • София
  • Мнения: 1 082
Всъщност не знам защо говорим само за средното образование! Вижте университетите, искат пари, качество лошо и пазара ги отвя.
При средното образование щеше да стане същото, ако имаше практическа възможност за избор.

# 386
  • Пловдив
  • Мнения: 3 358
Имаме камери в училище, че и записват, и има кой да ги гледа по време на часовете. Това обаче изобщо не пречи да се правя на маймуна да обясня елементарни неща на малцинството, което е тръгнало да става мнозинство вече в тази държава. Масово е така и при другите колеги, някои вече с 30+ години стаж само в това училище.

Промяна, промяна трябва, ама първо в учебните програми и учебното съдържание - за това се говори от доста време и от учители, и от родители.

# 387
  • София
  • Мнения: 1 082
Fanfanito, напълно си права:
"То и държавата ни такава , ама темата си е дълга и децата са отражение на възрастните. Няма какво да се чудим. При липса на ясни правила и наказания не може нищо да стане. "
Рибата смърди от към главата. Държавата иска орди от държавни служители, които да манипулира и подкупва. Тая съдебна реформа колко време я дъвкат и нищо. В образованието нищо не правят, само се чудят как да сменят учебни програми за да изкарат някой лев от рушвети покрай учебниците. Страшна "реформа".
------
Няма как някой да работи "съвестно и с желание" за малко пари и без никакъв контрол. Тоя филм го гледахме 45 години.

# 388
  • В тъмната гора.
  • Мнения: 2 343
Радвам се, че детето ми е на финала и ще отърва от всички безумия в образованието. А евентуално при внуци, да сме живи и здрави, ще се радвам да бъде утвърдено домашното образование.

Абсолютно безполезно ходене на разходка, а в 12 клас действителната форма на обучение си е направо неприсъствена. Ученици само се водят на училище и учителите си получават заплатите, но без да си вършат работата. Масова практика е усиленото даване на частни уроци в това време, защото училището не е в състояние и никога не е било, да даде необходимите знания на учениците.

# 389
  • Мнения: 11 680
От всички простотии в нашето образование 12-ия клас е най-голямата. Това е такова ненужно разхищение на време, че чакам с нетърпение да го премахнат.

Общи условия

Активация на акаунт