МОН - промените продължават

  • 130 410
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 1 095
  • Мнения: 21 455
На сайта на МОН са качени доста нови проекти на документи.

Проект на Наредба за допълнения и изменения в Наредба № 5 от 3 юни 2016 г. за предучилищното образование
Проект на Наредба за документите за професионално обучение на лица, навършили 16 години
Проекти на учебни програми по учебния предмет религия
Проекти на учебни програми за ХI и за ХII клас (общообразователна подготовка) по учебни предмети
Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование
и много други със съответните срокове за бележки, становища и предложения.

Към момента успях да прегледам само първия проект. Това, което ми направи впечатление е възможността за разкриване на яслени групи в детските градини, уточняването на броя на учебните седмици, въвеждането на стандартизиран тест  за определяне на готовността на детето за постъпване в училище и вписване на резултатите от този тест в  в националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование - модул „Деца и ученици“ в личното образователно дело на детето в т. IV. „Информация за процеса и резултатите от обучението“ 1. „Предучилищна подготовка“.

Редактирам се.Погледнах още един проект.
В наредба 10 са предложени промени в допълнителните критерии за прием в първи клас. . В чл. 43 ал. 6,т. 2 думите „дете с двама“ се заменят с „дете с един или двама“ починали родители. Добавя се нова точка -  дете от семейство с повече от две деца. . Създава се чл. 43а:
„Чл. 43а. (1) Когато прилагането на чл. 43 обективно води до обособяване на една или повече паралелки с ученици, чийто майчин език е ромски, тези деца може да се насочват за записване в първи клас в училища с други прилежащи райони от населеното място, в които има незаети места.
(2) Децата по ал. 1 се насочват и се приемат в първи клас в училищата с други прилежащи райони при условия и по ред, определени от общината, и при заявено желание на техните родителите/настойниците.“

Държавният план- прием вече ще се утвърждава до 30. април, а не както досега до 30. март и ще се публикува до 3. май, а не до 10. април.
В чл. 73 и 74 думите " математиката или на природните науки" се заменят с " „математиката и/или на природните науки". - текстът засяга приема в МГ и ПМГ след четвърти клас.
Текстът в чл. 74, засягащ документите, които се подават за участие в класирането се изменя от " копия на документите за резултатите от състезанията и/или олимпиадите" на " копия на документите за резултатите от състезанията и/или олимпиадите - само за ученици от друга област.

Последна редакция: ср, 25 апр 2018, 11:41 от Дидева

# 1 096
  • Мнения: 3 049
...
Държавният план- прием вече ще се утвърждава до 30. април, а не както досега до 30. март и ще се публикува до 3. май, а не до 10. април.
...
Защо го дърпат тоя срок не ми е ясно? Хайде броя на паралелките все тая кога ще го разбереш, ама с него излиза и съществената информация като кои оценките от дипломата ще са балообразуващи за конкретно училище. Не е редно на 03.05. да го разбереш това. Какво чакат да се промени между 15.09 и 30.04, та да променят броя на паралелките или училищата да си сменят балообразуващите оценки?
Отделно, както обсъждахме в съседна тема, според мен, трябва да е ясно профилирането за 11 и 12 клас в момента на кандидатстването, защото ще променя избора със сигурност.

# 1 097
  • Мнения: 21 455
Допускам, че биха изтъкнали като мотив  увеличената продължителност на учебната година за седми клас от следващата година и разните там срокове за анализи по различни показатели ( да не цитирам " чаршафите" от наредбата). В тази връзка мисля, че ще изтеглят НВО през юни, тъй като по наредба не може да е по-рано от две седмици преди края на учебната година.
Профилирането е уредено с друга наредба.

# 1 098
  • Мнения: 3 049
Просто за мен при ясен брой деца от наборите по области, при (теоретично) налична концепция накъде се насочваме (професионални, езици или какви компетенции има нужда да се отглеждат), известна база на училищата (налична и предстоящо развитие), налична концепция за управление на училищата и наличен/планиран учителски състав, защо година за година някой трябва да сяда февруари, да се почесва по главата и да казва - дай тази година да предложим Х паралелки......

# 1 099
  • София
  • Мнения: 62 595
Интересното сега ще бъде чие произведение ще е този стандартизиран тест и кой ще прибере парите.

# 1 100
  • Мнения: 21 455
Предполагам, че центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование ще свърши тази работа.

# 1 101
  • Мнения: 6 697
Новата програма по литература за 12 клас е потресаваща... В момента в 12 клас се изучават 50+ произведения, а в новата програма произведенията са едва 12 на брой. Някакви нови автори са сложени, други са махнати.

# 1 102
  • Мнения: 21 455
Новата програма по литература за 12 клас е потресаваща... В момента в 12 клас се изучават 50+ произведения, а в новата програма произведенията са едва 12 на брой. Някакви нови автори са сложени, други са махнати.
Програмата в 12. клас не трябва да се разглежда сама по себе си, а заедно с цялостните промени в учебните програми за гимназиална степен. Разместванията между класовете са значителни. Сравнявах основно математиката, но ми стана интересно и ще погледна литературата. 50+произведения ми се виждат множко за дванайсети клас, но сигурно греша .Не съм се интересувала досега.

# 1 103
  • Мнения: 6 697
Новата програма по литература за 12 клас е потресаваща... В момента в 12 клас се изучават 50+ произведения, а в новата програма произведенията са едва 12 на брой. Някакви нови автори са сложени, други са махнати.
Програмата в 12. клас не трябва да се разглежда сама по себе си, а заедно с цялостните промени в учебните програми за гимназиална степен. Разместванията между класовете са значителни. Сравнявах основно математиката, но ми стана интересно и ще погледна литературата. 50+произведения ми се виждат множко за дванайсети клас, но сигурно греша .Не съм се интересувала досега.

Дъщеря ми се готви за матура по БЕЛ сега - произведенията в конспекта за ДЗИ са общо 94 ( 11+12 клас).

# 1 104
  • Sofia
  • Мнения: 2 469
Дали в обсъжданите промени се включва три изпитите за НВО.

# 1 105
  • Мнения: 5 234
Моля за линк към становището, че оценките от 5 и 6 клас няма да участват при приема за средните училища.

# 1 106
  • Мнения: 24 467
Става въпрос за действащ нормативен акт  - Наредба № 10 от 1.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование
  Издадена от министъра на образованието и науката, обн., ДВ, бр. 73 от 16.09.2016 г., сила от 1.09.2016 г., изм. и доп., бр. 12 от 3.02.2017 г., в сила от 3.02.2017 г., бр. 46 от 9.06.2017 г., в сила от 9.06.2017 г., бр. 77 от 26.09.2017 г.

Текстът:

Скрит текст:
Чл. 57. (1) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2017 г., в сила от 3.02.2017 г.) Балът за класиране на учениците след завършено основно образование с изключение на случаите по чл. 56, ал. 2 и 3, за които се провежда изпит за проверка на способностите, се формира като сбор от следните елементи:

1. броя точки от националното външно оценяване по български език и литература и по математика, като педагогическият съвет на приемащото училище може да определи в балообразуването да участват и резултатите от един или повече допълнителни учебни предмета, за които се провежда национално външно оценяване в съответната учебна година;

2. оценките от свидетелството за основно образование по два учебни предмета, изучавани в раздел А от учебния план в VII клас, определени от педагогическия съвет и превърнати по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците.

 Има ли училища, в които се твърди още нещо друго?

Последна редакция: чт, 10 май 2018, 16:21 от Judy

# 1 107
  • София
  • Мнения: 6 094
Моля за линк към становището, че оценките от 5 и 6 клас няма да участват при приема за средните училища.
http://www.bg-mamma.com/?topic=1007740.msg36237414#msg36237414

# 1 108
  • Мнения: 5 234
Благодаря!

# 1 109
  • Мнения: 548
Как бихте коментирали ситуация на сблъсък но интереси в училище- баща директор, син учител.Като синът е отговорен фактор за дейности, извън пряката работа да преподава- който му е "близък", него толерират, най-вече финансово? Има ли някакви нормативни документи, но които да се опрем?

Общи условия

Активация на акаунт