СИД - Сензорно интегративна дисфункция. Сензорна интеграция.

  • 92 671
  • 198
  •   1
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 4 412
Деси, не мисля, че шума от канго, приложен в продължение на 20 дни на дете на 1,5 година не е вреден. Специално тогава четох какви нива на шум са вредни и кангото многократно го надвишаваше, дори и за възрастен човек. И до сега си мисля, че трябва да има закон, че ако в сградата има дете под 3 години не трябва да се разбиват панели и трябва майката да се предупреди. Сигурно има много такива неща от съвременният живот, които си мислим, че са съвсем нормални или правят децата ни много устойчиви...
Не мога да кажа дали всичко се преодолява с натискане, някои неща са с постепенно въвеждане.

А за умственото изоставане, не мисля, че е правило да има умствено изоставане, при моето дете СИД-а вече е диспраксия и това и пречи да прави различни неща, или да ги прави само в среда където се чувства сигурна. А и какво е умственото изоставане - децата правят едно нещо сега, друго след година. Важно е към 7-8 годишна възраст къде ще бъде. Ако се работи с детето определено шансовете му са по-големи.

# 136
  • Мнения: 3 591
Ти пък Simple Smile Не, тоя шум не само за децата е ненормален, ами и за възрастните.
Не би трябвало да се съгласявате въобще да разбиват панелите... това не може да се прави когато в сградата има други хора без разрешение. Ако не слушат - има си служби където може да се оплачете.
Знам, че в Бг не за всичко можеш да се оплачеш, ама чак пък това....

# 137
  • София
  • Мнения: 4 412
Ами не е точно така в БГ, ние ако подадехме жалба, докато се разгледа щяха да минат 20 дни /а и това не е изрично забрането тук, ако имат разрешение за преустройство е ОК, само да са тихи от 14-16 часа/. А и аз с дете на 1,5 години да обикалям да пускам жалби, мъжа ми не можеше да излезе в отпуск да се разправя. Ако има статистика, че този шум може да увреди детето, естествено че щяхме да вземем мерки, но то малко се възприема, "да спи на шум, така се учи", дори и мъжа ми не се впрегна особено.
А ето вече 5 години не е имало друг такъв ремонт. Имало по-кратки за 1 ден бръмнат за малко, но като това чудо 20 дни не е имало.

Защото аз все пак си мисля, че децата не се раждат със СИД, а нещо го провокира между 1-вата и 2-рата година.

# 138
  • Мнения: 660
Като казахте шум,и при нас го имаше този момент Tired,съсед аотгоре не 20 дни,а близо 5 месеца къртеше стени и бормашината почти не спираше,е летният период излзиахме,но все пак тогава беше малко дете и спеше по 2 пъти на ден като беше на 1 година,после пък разхлади и и трябваше да го търпим,беше ад,детето изпадаше в ужас от това бръмчене,сърцето му туптеше като лудо.Тогава какви ли не скандали и заплахи,че ще го осъдим,но нищо,той не спря.Българските служби ,които трябва да се занимават с това,не правят НИЩО.Аз също мисля,че тогава му повлия много лошо на детенцето този период...

# 139
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Много правилно - детето не се ражда със СИД. Детето се ражда с незряла нервна система, която завършва рзвитието си на 1г 6 м. Обаче ако по някаква причина информацията, която започва да постъпва по сензорните канали, не се преработва правилно или не се "кодира"правилно" и когато се наложи да се декодира обратно, за което е необходимо повече от едно сетиво, се декодира неправилно. Ако и този период е придружен с леки забавяния - нар. по- късно - дори с 1 седмица завърта главата от средата към страни или нещо подобно, което в момента не прави впечатление, развитието на интеграцията се забавя и в крайна сметка се стига до дезинтеграция. Това е само едно от възмобните обяснения.  bouquet

# 140
  • Мнения: leet
Сега като чета Деси, се сещам, че като бебе, за да сложим памперса на мойто дете, двама го държаха, докато трети слага памперса, а детето рита така силно, че за факир щеше да е трудно поставянето му.
Като бебе го успокояваше, а и до ден днешен обожава да го масажирам по гръбчето и да го чеша, аз също умирам за такива неща...както и по косата, а знам хора, дето за нищо на света не разрешават да им се докосва косата, започвам да мисля, че всеки човек и в някаква степен и посока има СИД и се нуждае от съответната стимулация по различен начин.
И вероятно не се ражда действително така детето, а само се унаследява тип нервна система и на по- сензорно сетивните и чувствителни родители, децата им са още по- сензорно сетивни и чувствителни и се нуждаят от повече стимулации.

# 141
Здравейте,
Имам едно питане и моля за идеи и предложения.
Детето ми е на 7г., на есен ще е ученичка. Имаме проблем с едното око - почти не вижда с него. В резултат на това има изключително обострен нос. Надушва неща, които аз и брат и не можем дори да усетим. За сега сме видяли само отрицателните страни на този факт - как й прилошава от лоши миризми, та чак може ида се разболее.
Та въпросът ми е: иМате ли идеи как да използваме тази "дарба" за положителни неща, как да я развиваме, как да извлечем полза от това, та да станем по-умни, по-успели, по-щастливи?
Пожелавам го на всички дечица - да са здрави, весели и да се научат, с наша помощ, да използват в своя полза "дарбата" СИД.

# 142
  • Мнения: 41
Здравей Кассии.
Вероятно бих развивала подобна дарба в областта на дегустацията:) Давайте и приятни неща да мирише и ги свързвайте с визия/цветове, картини/. Но от гледна точка на СИД мисля ,че ако е свръх сензорна в обонянието трябва да се намали-за да се доближи до нормата, но с какви упражнения това не мога да кажа. Може би nnnnina ще може да каже конкретни упражнения.

# 143
  • Мнения: 126
veselcheto, благодаря ти за полезната информация, публикувана в съседната тема

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=420909.60[/u]]http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=420909.60   Hug

Наблюденията ти са много точни. Оказва се, че покриваме 90% от симптомите за проприоцептивна дисфункция и 100% от белезите за хипосензитивност в устната кухина.
Този списък е  много ценен и би било полезно да се преведе и публикува. Поради хронична липса на време успях да преведа само параграфите, на които ми препоръча да обърна внимание, но ще се постарая да преведа и останалото, защото имаме още куп сензорни проблеми.  ooooh!
Каква терапия се прилага при вас за тези два типа дисфункции?
sisi_2205, благодаря ти за споделения ценен опит!   bouquet Имаш ли информация откъде можем да се снабдим с орален масажор? Никога не съм виждала такъв...  newsm78

# 144
  • Мнения: 155
За масажора са ми обещали. Ще има доставени явно от САЩ  може би, не знам. Логопедката, която ти споменах каза, че има поръчани, но не знам как и колко ще има и колко ще струват. Ние в момента нямаме, но за момента по нейни думи за сега отлагаме някои неща от програмата.  Правим само това което му харесва най - много. Мога да те посъветвам от всичко, което публикувах виж кое му е приятно на детето и това прави, другите неща ги вкарвай постепенно. Аз не съм терапевт и не съм много наясно. Затова ако искаш заведи детенце да го видят, ще платиш веднъж и след това ще правите само периодични прегледи.  Жената е винаги на линия ако имаш притеснения и ще ти обясни. Ползата ще е по- голяма от колкото да се правим сами на терапевти да прилагаме хаотично нещата. Разбира се можем да обменяме опит, кое при твоето дете работи и кое при моето и с др. майки, но не можем да бъдем  пълноценни терапевти на нашите деца, колкото и да ни се иска това.

# 145
  • Мнения: 126
Признаци на орална дисфункция
 

1. Свръхчувствителност на устната кухина:

 __ придирчив в храненето, често краен  в  хранителните си предпочитания, напр. ограничен репертоар от храни; претенции за марки
__ може да яде само меки или пасирани храни след 24 -месечна възраст
__ може да бъде заблуден с видоизменени храни
__ има затруднения със смучене, дъвчене и гълтане; може да се задави или да се страхува от задавяне
__ противопоставя се/ отказва / изключително боязлив да ходи на зъболекар или от извършване на зъболекарска работа (манипулация)
__ може да яде само горещи или студени храни
__ отказва да оближе пликове, марки или стикери заради техния вкус
__ не обича или протестира от паста за зъби и вода за уста
__ избягва подправени, пикантни , сладки, кисели или солени храни; предпочита леки храни
   
2. Понижена чувствителност в устната кухина:

__ може да ближе,   опитва на вкус или  дъвче  негодни за ядене предмети
__ предпочита храна със силен вкус,  напр. силно пикантна, сладка, кисела или солена
__ обилно лигавене след периода на никнене на зъби (млечни)
__ често дъвче косата, блузата или пръстите си
__ постоянно слага предмети в устата след периода на прохождането
__ държи се сякаш всички храни имат еднакъв вкус
__ никога не може да получи достатъчно подправки в храната си
__ обича вибриращи четки за зъби и дори посещенията при зъболекаря
[/color]

Преводът е от
http://www.sensory-processing-disorder.com/sensory-processing-disorder-checklist.html
. Сайтът е посочен от veselcheto и е много ценен.   bouquet Тя предлага нещо много полезно - да преведем списъка с диагностични признаци и да го запазим в библиотеката на форума.

Отправям апел към всеки, който има възможност да преведе нещо или има идея за прецизиране на този превод, да се присъедини.  Hug

# 146
  • Мнения: X
Малко помощ и от мен - не претендирам за прецизност на превода, накрая ще е добре да редактираме всичко и да обобщим на едно място   bouquet

БЕЛЕЗИ ЗА ТАКТИЛНА ДИСФУНКЦИЯ

 1. Свръхчувствителност към докосване (Tactile Defensiveness)

-   Проявява страх, тревога или агресия при леко или неочаквано докосване
-   Нежелание да бъде носен или гушкан като бебе (възможно е да е реагирал с извиване назад, плач и отдръпване)
-   Реагира остро при необходимост от (или по време на) смяна на памперс
-   Демонстрира страх или избягва да застава в непосредствена близост до други хора или до връстници (особено на опашка)
-   Страхува се при докосване отзад или от някой/нещо, което не може да види (например под завивка)
-   Оплаква се при сресване на косата; може да проявява предпочитания към конкретна четка за коса
-   Притеснява се от по-грубо спално бельо (например когато материята е заваляна от употреба)
-   Избягва струпвания на повече хора поради опасения от неочакван допир
-   Не обича прояви на близост и докосване от никого освен родители и братя/сестри (а понякога дори и от тях)
-   Не харесва да бъде целуван, понякога “избърсва” мястото на целувката
-   Предпочита прегръдки
-   Дъждовните капки, водата от душа или усещането от вятъра върху кожата може да бъде възприето като мъчение и да предизвика остри реакции
-   Реагира остро при незначително порязване, одраскване или ухапване от буболечка
-   Избягва да докосва определени материи (например одеяла, килими, плюшени животни)
-   Отказва да облича нови или стегнати дрехи, дрехи от по-груби материи, блузи с поло яка, джински, шапки, колани и т.н.
-   Избягва да използва ръцете си при игра
-   Избягва или не харесва игри, свързани с цапане – например с пясък, кал, вода, лепило, блестящи материали, пластелин, слузести материали, пяна за бръснене и т.н.
-   Тревожи се при вида на изцапани ръце и иска да ги бърше или мие често
-   Силно изразено чувство за гъдел
-   Трудно понася чорапи с шевове – може да откаже да ги носи
-   Трудно понася триенето на дрехите върху кожата; може да иска да носи къси панталони и къси ръкави през цялата година; при бебетата може да се прояви предпочитание да бъдат съвсем голи и непрекъснато да махат дрехи и памперси
-   Обратно – може да предпочита да носи дрехи с дълги ръкави през цялата година, за да избегне излагането на кожата на външни влияния
-   Не обича миенето на лицето
-   Трудно понася рязането на коса или нокти
-   Противи се на миенето на зъбите и изпитва изключително силен страх от посещение на зъболекар
-   Капризен в храненето, силно изразено предпочитание към определени вкусове или консистенции
-   Избягва храни с разнородна консистенция, както и горещи или студени храни
-   Отказва да върви бос по трева или пясък
-   Разхожда се само на пръсти

2. Понижена чувствителност към докосване

-   Търси докосване, има нужда да пипне всичко и всички
-   Не усеща докосване, освен ако не е силно или интензивно
-   Не се притеснява от нараняване (порязване, синини) и не демонстрира притеснение от удари (може дори да се каже, че харесва да ги получава)
-   Може да не усеща, че ръцете или лицето са мръсни или че носът тече
-   Самонаранява се (щипе се, хапе се или удря главата си)
-   Силно изразена склонност да поставя предмети в устата си
-   Често наранява животни или други деца по време на игра
-   Продължително докосва повърхности или предмети, които действат успокояващо (например одеяло)
-   Активно търси материи и повърхности, които предоставят интензивно усещане при допир
-   Харесва и търси възможности за игри, свързани с цапане
-   Търси интензивни сетивни усещания (например вибрации)
-   Предпочита пикантни, сладки, кисели или солени храни

# 147
  • Мнения: 126
Признаци за проприоцептивна дисфункция:
 


1. Поведение, търсещо сензорна стимулация:

- стреми се към скачане, хвърляне, тряскане

- стъпва тежко, когато ходи

- рита с крака по пода или по стола докато седи на чина/масата

- гризе или смуче пръсти и/или често пука ставите на пръстите си

- обича да бъде плътно завит (увит) с много или тежки одеала, особено, когато е време за лягане

- предпочита дрехите (коланите, качулките,  връзките за обувки)  да бъдат колкото може по-тесни (стегнати)

- обича/търси „мачкащи” дейности

- обича мечешки прегръдки

- прекомерно удря по/с играчки и предмети

- обича  „боричкащи” игри

- често се свлича на пода умишлено

- може да скача на трамплин часове наред

- скърца със зъби през целия ден

- обича да бута, дърпа, влачи предмети

- обича да скача от мебели или от високи места

- често удря, събаря или блъска другите деца

-дъвче химикалки, сламки, ръкави на блузи и т. н.

 
2. Затруднение с „преценяване на движението”
 
 


 - погрешно преценява колко да сгъне и разтегне мускули по време на работа/дейности (мушкане на ръцете в ръкавите или изкачване)

-трудно регулира натиска, когато пише/рисува

- писмената работа е объркана и той/тя често  къса хартията, когато трие

- винаги изглежда, че ще счупи предметите и играчките

- погрешно преценява тежестта на един предмет като например чаша сок, вдига я с прекалено много сила, събаряйки или разливайки я, или с твърде малко сила и недоволства, че предметите са твърде тежки

- може да не разбира смисъла на „тежко” или „леко”; може да не е в състояние да държи два предмета и да ви каже кое тежи повече

- изглежда, че прави всичко с прекалено голяма сила – ходи, затръшва вратите, стиска вещите много силно, тръска предмети

- играе с животните с прекалено голяма сила, често ги наранява


 Hug

# 148
  • Мнения: 126
Според Sensory Integration International (Международната Сензорна Интеграция) - дружество с идеална цел, ангажирано с въздействието на сензорно-интегративните проблеми върху живота на хората, симптоми на SID са следните:

 - свръхчувствителност към допир, движение, зрение или слух;
 - понижена чувствителност към допир, движение, зрение или слух;
 - специфични обучителни трудности и/или забавяне в овладяването академичните постижения;
 - затруднения в осъществяването на преходи от една ситуация към друга;
 - склонност към бързо разконцентриране и ограничен контрол на вниманието;
 - ниво на енергичност, което е необичайно високо или необичайно ниско;
 - наличие на социални или емоционални проблеми;
 - трудно заучаване на нови движения;
 - забавяне в развитието на речта, езика или моторните умения;
 - физическа непохватност или очевидна невнимателност;
 - импулсивност и липса на самоконтрол;
 - неспособност за отпускане или успокояване;
 - слаба аз-представа и слабо развит усет за тялото.

Повече информация - ето тук.

# 149
  • Мнения: 2
В ''Карин дом''във Варна има такава стая

Общи условия

Активация на акаунт