Как научихте децата си да четат?

  • 9 796
  • 56
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 6 999
Дариа е на 3 г. и нещо, но проявява голямо желание да учи букви, цифри и прочие...

Имаме една магнитна и една пъзел азбуки у дома и тя много си играе с тях и познава буквите. Сочи ми тази или онази буква /която знае/ в книги, вестници, надписи... Пита ме докато аз чета нещо...

От там е и въпросът ми - Какъв е методът, по който се учат да четат? Повече ме блазни това да се отърва от ежедневното четене, а не да имам дете вундеркинд.  Mr. Green

Моля да не ме поучавате, че ограбвам детството на детето, че ще се научи да чете в училище, че съм амбициозна майка и прочие... Stop

# 1
  • Мнения: 3 200
Браво на детето!  Hug Hug  bouquet

Ще ти отговоря от опит. Аз имам две такива в къщи, които вече са големи. На 3 години знаеха буквите и сричаха елементарни думички, на 5 години голямата четеше на малката и аз бях страшно доволна, защото кротуваха. Да не ти казвам колко бяха доволни госпожите в детската градина, когато трябваше да си изпият кафето. Wink Малката разви амбициите си и до сега не допуска да може и знае по-малко от сестра си.

Та в тази връзка - не се притеснявай, не го "ограбваш". Детето не прави нищо насила, то спира, когато се отегчи и умори.
Според мен няма метод, просто се научават, защото им е интересно и искат да се научат. Аз показах как две букви се сливат и изговарят/прочитат едновременно, стават сричка. После две срички се сливат и прочитат едновременно и ето ти дума. И така от най-лесното - "мама", "баба", се стигна до изречения. Не става от първия път, но вероятно ще стане по-бързо, отколкото очакваш.
Учи я да учи, не се притеснявай. Ще видиш, че си направила най-големия подарък на детето си. Успех!

# 2
  • Мнения: 3 367
..не се е научила и не мога да кажа краен резултат
Но-това правим и ние,имам буква на деня/седмицата,тьрсим я по списания,изрязваме гадини/предмети дето започват с нея,правим табла- буквата,после думи с нея,после картинки..по пътя четем табели,буква по буква..научи се да си пише името за 1 ден,но като я питам с коя буква започва Мама ми вика, "с 5"..та имаме хляб да поядем,но стимулирам интереса бурно,познава почти всички букви и цифри до 20,пише около 80% от тях под диктовка и без пример..но 1 + 1 според нея прави 11 и други такива:)
а!играе и на пс игри за предучилищна,има свързване на поредни бувки и цифри,открии липсв.буква с картинка (дог-няма О-то,има куче картинка и избор на о,а и п примерно)
това за ограбеното детство в моя мироглед е тъпота на квадрат..

# 3
  • София
  • Мнения: 7 097
Няма да те обвиняваме, че си амбициозна майка  Wink
Калина проявява същият интерес, даже й купихме детски буквари. Занимаваше се по цял ден и ни гонеше с букварите, докато накрая не научи азбуката. Не може да изреди буквичките една след друга, но ги познава всичките, както и цифрите от 1 до 10.
Според мен, и да се научат да четат ще стане също така спонтанно.

# 4
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Предполагам, че първо трябва да я научиш да чете срички ... буквата К и буквата О правят КО
Л и О =ЛО
С+о=СО
М+О=МО
и т.н... и след това, като схване идеята, защото е доста трудно, да започнеш да свързваш и комбинираш сричките... ЛО +С= ЛОС, КО+С=КОС..... МОМО ... МАМА такива разни

# 5
  • София
  • Мнения: 1 783
Ако детето има интерес  и желание да се научи да чете, не можеш да го спреш.
Със сина ни започнахме, защото беше неудържим, макар че не го поощрявах много активно. Първо с буквата на мама, тати......и така постепенно   всяка буква от азбуката си имаше притежател. Ф-то беше на филийката Mr. Green
После с игри, списания, пишехме четирибуквени думи и се учехме да срича. Но така и не започна да срича, направо започна да чете на глас гладко.
Малката знае доста букви, но няма интерес към четенето за сега.

# 6
  • Мнения: 2 567
Упреци, че ограбваш детството на детето си, защото искаш да го научиш рано да чете или че си амбициозна майка от мен няма да получиш  Stop И аз бях упреквана в подобни неща, но ми беше все тая. Щом виждах, че детето ми може и има желание дори не си и мислех да го оставя да се учи чак в първи клас, само щото някой така казва, че е редно.

Какво направих, когато решихме, че ще учим четенето. Взех и обикновен буквар за първи клас. В него по много добър начин е дадено как детето да усвои четенето. Първо определени букви. После срички с тях и така лека полека. Никога не съм я карала да учи азбуката наизуст. Това тя сама си го направи.
Да се направи сричка е много трудно, така че се въоръжи с търпение.

# 7
  • София
  • Мнения: 6 999
Много благодаря на всички отговорили.  bouquet
Явно просто трябва да купя Буквар Simple Smile
Днес разглеждах някакви "Помагала" за от 3-5 год., но не схванах идеята - имаше само картинки.  Thinkingта ще взема и аз д

Аз съм малко мързелива майка, но виждам, че детето не се отказва от буквите -  та ще взема и аз да се задействам.  Whistling

П.С. CTramell - видя ли, че не ме обявиха за амбициозна майка...за сега  Wink

# 8
  • Мнения: 3 491
Тук ги учат да римуват, след като научат буквите, но не знам доколко това е приложимо за българската система. Струва ми се, че щом се е наложило сричкуването, може би има смисъл, не съм толкова компетентна.
Римуването става чрез следване на модели, например: bat-rat-cat ... Ако се включи нещо визуално, е още по-добре.
Добра практика ми се вижда също да се учи чрез любима книжка с лесен текст, която детето знае наизуст. Поне малкият ми син така прочете първата си книга, тя беше текстът на любима негова песен, и като я гледаше и пееше на книга, започна да навръзва думите в писмен вид с думите от песента. Преди това познаваше буквите, разбира се, и имаше представа от римуване, и от това, че промяната на една буква означава и нов звук, и нова картинка.
После става като прохождането. Докато се крепят по стените, и в един момент хукват да бягат.  Simple Smile

# 9
  • София
  • Мнения: 10 825
Isa, виждала ли си Буквенка-та? Дани научи всички букви с нея още на 2 години и 2 месеца. И в момента продължава да му е много интересна. Все още не сме се придвижили към следващия етап - сричките, защото ми се вижда твърде малък.
Той също има огромен интерес към четенето, постоянно показва буквите и гордо ги назовава и ме пита какво пише на всяка табела, която видим

# 10
  • София
  • Мнения: 2 079
Isa,
Виж тези четири неща - всяка една игра е подходяща за твоето дете и ще ти помогне да го научиш и да чете и да смята.
http://shop.danet.bg/index.php?cPath=138_225

Нацелувай  амбициозната и ученолюбива мома от мен! Heart Eyes  bouquet

# 11
  • София
  • Мнения: 6 999
Мерси за идеята.   bouquet
Чувала съм за "Буквенка", но не съм я виждала...
Все още не позволявам на Дариа да ми пипа компютрите и се чудя дали е добра идея.  newsm78
Ще го обмисля като възможност - мога да й дам стария си ЛапТоп, но ще трябва да купя допълнтелно обикновена мишка.

# 12
  • Мнения: 3 740
Направи й големи картончета с букви и й покажи как от 3 букви става дума. Сменяй някоя буква КОН-КОС-НОС-СОС-СОК-САК и т.н. Няма нужда да включваш всички букви, докато усвои принципа. Разбере ли как става, лесно ще включиш нови букви и по-дълги думи. Дъщеря ми така се научи да чете, докато си играехме. На 3 години четеше бавно, на 4 подпука книгите - има шанс да се отървеш от четенето. Wink
П.П. При синковците системата не проработи. Или те нямаха нужния интерес, или аз - нужното търпение.

Според мен виртуалното учене не е за предпочитане. При нареждането на картончета (или други предмети) се включват всички сетива на детето, не само зрението. Лично мнение.

# 13
  • Мнения: 3 491
Isa,
Виж тези четири неща - всяка една игра е подходяща за твоето дете и ще ти помогне да го научиш и да чете и да смята.
http://shop.danet.bg/index.php?cPath=138_225

От изброените четири ползвала ли си буквара? В момента събирам мнения за него.

Последна редакция: чт, 11 окт 2007, 02:30 от блажка

# 14
  • Мнения: 3 491
При нареждането на картончета (или други предмети) се включват всички сетива на детето, не само зрението. Лично мнение.
И аз така мисля. Пъзели, при които се сглобяват букви в думи с добавена към тях картинка, също. На английски е много добре разработена тази методика, и у дома действаше. На български - не знам дали има такъв тип пъзели. Ако някой е виждал и чувал, да си каже. Аз понякога си правя сама, но с удоволствие бих купила готови.

# 15
  • Мнения: 2 161
Аз не съм я учила да познава буквите,Буквенката свърши тази работа.Когато разбрах,че вече знае азбуката,купих буквар и започнах да я уча на срички-ма мъ мо му ме ми,после обратното ам ъм ом и тн.Всъщност,не искам много ,много да я уча,защото догодина е предучилищна,какво ще прави там?А в първи клас?Страхувам се,че няма да й е интересно.

# 16
  • Мнения: 2 270
момичета прегледайте този сайт,който MARGI е предоставила в друга тема
http://ibox.org.ua/~vviktoria/from/0/

Последна редакция: чт, 11 окт 2007, 11:46 от ani69

# 17
  • София
  • Мнения: 3 421
 Щерката се научи с един пъзел с букви(дунапренен), с кубчета с букви и картинки, с едни специални пластини, които се сглобяваха буква с картинка и отзад пишеше нещо, имахме една книжка от мое време- страниците разделени на две и като сглобиш правилно коя глава на кое животно е, отзад излиза буквата и много приятни стихчета с рими по темата.
 После на един буквар започна да срича и така.
Сега съм доволна, че чете на брат си и ме освобождава от тази функция от време на време.

Имам изтеглена Буквенка, не е лоша, но ми се струва, че метода на научаване, който Креми сама си реши да използва е доста по-приятен и се научават още неща комплексно.

Сега малкият още не проявява интерес, но пак не мисля да го слагам на буквенката на компютъра.

# 18
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Моите не проявяваха особен интерес към четенето. На 5-годишна възраст аз ги подхванах. Купих първо едно огромно табло за стената с буквите и изрисувани животни за всяка буква и взех един буквар от по-старите. Специално една учителка потърсих и тя ми изрови този буквар. И тримата се научиха да четат от него. Започва се с буквички, сричките, модели на изречения и четене тогава.

За цифрите беше по-друго. Наталия някъде след 4-тата година сама подхвана цифрите и аз я окуражих, понеже след третата годинка тя започна да се оправя със смятането сама много добре. Купих й тогава една игра с цифри и едни специални картони за съставяне на задачи. Беше на 4 годинки, когато се занимаваше с тази игра с часове. Сама съставяше задачи до 20 и си ги решаваше. С часове се занимаваше. Там аз не съм я занимавала изобщо. Тя просто самичка се прехласваше. Купих и една голяма дъска за писане с борд-маркери и там и пишехме, и смятахме, и рисувахме по думичките и задачките. И така.

Начини много. Въпросът е детето да се занимава и забавлява едновременно.

# 19
  • Мнения: 7 821
Не съм го учила да чете, научи се сам покрай едни звукови игри които играят в градината и които искаше да играем в къщи (особено полезни са за колата  Wink ).
В градината му викат звуков анализ. Казваш дума и детето трябва да каже кой е първия звук. После то казва дума ти казваш звука. Като стане експерт по това, започвате да казвате последния звук, после средния, после да спелва цели думи (започвате с 2, 3 звукови и т.н.). Иначе за самите букви - научи ги с питане (тази е на мама, тази татко, баба, кучето) после реши, че иска да пише думите които казва по букви и неусетно се научи и да чете.
Имаме Буквенка-та, харесва я и тя също помогна.

# 20
  • Мнения: 24 467
Постепенно, с игри.
Първо имаше буквички, които научи, след това започнахме да подреждаме кратки едносрични думички, след това тези думи станаха двусрични. Когато излизахме навън играехме на думи- аз измислях дума и казвах с коя буква започва. Той ми задаваше въпроси за ориентиру на които следваше отговорът да е само с "да" или "не", докато познае или се предаде. Правехме го ибратно- той си измисляше дума. Също така устно сме "буквували" думички, когато сме били навън.
Много ни помогна и магнитната дъска- пишех му глупости, първо бележки, после кратки историйки, в които той непременно участваше- това му беше много интересно и го разпалваше да ги чете. След това той започна да ми отговаря на същата дъска. Лесно е с нея, пишеш, рисуваш, триеш и след това- отново.

# 21
  • Мнения: 3 447
Може ли малко повече информация за Буквенката, става ли за дете на 2 и половина?

# 22
  • Мнения: 2 161
Дона,става за дете около три годинки.Едно мече представя буквичките от азбуката с подходяща музика за всяка и с картинка на предмет,отговарящ на буквата.Има и други интересни неща-мечето казва например намери АУ и започват да падат различни кубчета с различни букви по двойки.При добро попадение мечето казва:Браво! Отлично!Един вид поощрение.Дори в началото детето да не познава буквичките,зрително и по памет то започва да ги открива.Добра е играта.

# 23
  • Мнения: 24 467
Може ли малко повече информация за Буквенката, става ли за дете на 2 и половина?

Мисля, че е за малко по- голяма възраст, но това е персонално мнение.

# 24
  • Мнения: 2 161
Буквичката Ю е представяне с много хубава песничка.Дъщеря ми като срещне някъде тази буква,не казва просто:това е Ю,а започва да пее-Ю Ю Ю Ю,Юууууу,Ю Юуууу... Grinning

# 25
  • Мнения: 3 447
Благодаря  Simple Smile Синът ми в момента се занимава с една книжка, в която буквите са с картинки на предмети, затова предположих, че и тази игра ще му е интересна.

# 26
  • Мнения: 24 467
Сега се сетих, има и картинно домино, много полезно за целта. Половината от картончето е животно, с написано от долу име, другата половина е главна буква /друга, а не с която започва името на животното/. Играе се точно като домино.
Има такова и с числата до 10 и едни кученца- половината е един тип кученце с даден брой точки, другата половина- друго кученце с друг брой точки.
Chanel, ние много се смяхме на "Ю"-то, даже племеницата ми, която е на 14 години, тогава беше по- малка, около 11-12 годишна й се кефеше максимално.

# 27
  • София
  • Мнения: 4 867
На 4 аз самата четях.
На 4 Виктория четеше гладко.
Сега Габриела може да чете, но я мързи да прочита повече от 1-2 изречения наведнъж.

Не съм ги учила целенасочено, но винаги съм отговаряла на въпросите им, свързани с букви и думи.

Сега като се замисля, не сме учили "буквата на мама" и "буквата на леля". Винаги съм им казвала как звучи буквата и какви думи започват с нея или я съдържат. Напр., Габриела никога не е казвала "това е моята буква", а "това е буквата Г; с нея започва Габи".
След това идва сглобяването на буквите в срички.

# 28
  • Мнения: 234
Дариа е на 3 г. и нещо, но проявява голямо желание да учи букви, цифри и прочие...

Браво на детето.Моят син по същия начин започна и преди първи клас можеше да чете и знаеше буквичките и числата.Така му беше по-лесно като тръгна на училище.Не съм го насилвала.Занимаваше си се по свое желание.Аз дори винаги съм била против и сега също съм против това децата да учат разни неща,които не отговарят на интелектуалните им способности според възрастта.Щом детето има желанието обаче,в никакъв случай не трябва да го спираме.  Peace

# 29
  • Мнения: 8 999
Вие нормални ли сте! Защо трябва едно тригодишно дете да може да чете?
Моите деца се научиха в предучилищния клас.

# 30
  • София
  • Мнения: 6 999
baibibi  Wink

Моля да не ме поучавате, че ограбвам детството на детето, че ще се научи да чете в училище, че съм амбициозна майка и прочие... Stop

 Stop

# 31
  • Мнения: 6 315
Хъм, замислих се и аз да взема буквенката. Миналата година Йоан имаше огромно желание. Показвах букви, сам си ги казваше после, сега нещо позагуби интерес, но с буквенката може да понаучи това-онова.

Иса, лично аз съм на мнение, че когато детето само проявява желание да учи нещо е добре да го поощряваме  Laughing.

# 32
  • Мнения: 292
-Щерка ми чак сега успява да прочете трибуквени думички. И как тръгна всичко? Ами всеки ден дамата искаше да се учи да работи на компютър и аз и отварях WORD, увеличавах шрифта на буквите и ги кирилизирах и тя с с голямо удоволствие сама си ги пишеше и ме питаше коя буква коя е. После след като научи всички букви започнах да и пиша трибуквени думички и да я карам да ги чете бързо една след друга. Тя схвана идеята и вече доста добре се справя с повечето трибуквени думички и с някой четирибуквени, прости.

-Също много се занимаваме с БУКВЕНКАТА, особено я стимулират наградите.

-МИсля, че и друго играе положителна роля, това че всеки ден си играем да откриваме с кой звук започват думичките. Примерно, аз казвам БОР и тя трябва да каже че започва с Б, ако и е трудно удължавам звука, за да го чуе по добре, понякога продължаваме със следващите звуци, като удължавам всеки, който искам да ми каже. Вече даже сама започна да си играе  - казва думичка и сама си отговаря, с кой звук започва.

# 33
  • Мнения: 2 161
Вие нормални ли сте! Защо трябва едно тригодишно дете да може да чете?
Моите деца се научиха в предучилищния клас.
Моето не може да чете.И честно казано изобщо няма желание да се научи.Уча го,обаче човекът просто други неща го вълнуват.Успокоявам се с това,че няма ненаучен човек.

# 34
  • Мнения: 2 270
Трябва да се учи.Колкото повече толкова подобре.Никой не е пострадал от учене.Детския мозък е като парашут-"отвориш ли го -Работи"Изобщо с нищо няма да навредим на малките 2-3-4 годишни деца ,ако започнем да им помагаме да четат и обогатяват знанията си.Има си цели системи  и разработки по този въпрос

# 35
  • Мнения: 2 161
За мен това което си написала са пълни глупости.Аз имам и по-голяма дъщеря,която също се научи да чете в предучилищна възраст.И й беше интересно.А какво ще прави наученото дете в училище?Мухи ли ще брои.Ако детето само изявява желание,да.На две-три години няма ли игри подходящи,че да се учи да чете?Специално Буквенката я препоръчвам,защото е весела и все пак игра.Мечо,картинки...Но да го натискам на 2-3 години да чете,щото да избива моите комплекси,няма да стане.

# 36
  • Мнения: 2 270
За мен това което си написала са пълни глупости.Аз имам и по-голяма дъщеря,която също се научи да чете в предучилищна възраст.И й беше интересно.А какво ще прави наученото дете в училище?Мухи ли ще брои.Ако детето само изявява желание,да.На две-три години няма ли игри подходящи,че да се учи да чете?Специално Буквенката я препоръчвам,защото е весела и все пак игра.Мечо,картинки...Но да го натискам на 2-3 години да чете,щото да избива моите комплекси,няма да стане.
Никъде не съм написала,че трябва да се натиска детето насила да се учи да чете,а линка който съм дала по надолу е пълен точно с различни игри и занимания,които подпомагат детето да се развива.А за това,че детския мозък попива най добре между1 и 4 годишна възраст на детето си е факт.
А и че трябва да се учи също е неоспоримо.Защо си мислиш,че избивам комплекси ooooh! newsm78.

А сега по темата.
Дъщеря ми се научи да чете с помощта на картончета на които бях написала различни срички и от тях се комбинираха различни думички.Много и харесваше да се занимава с това и постоянно ме караше да и правя нови и нови картончета.

# 37
  • Мнения: 3 447
Вие нормални ли сте! Защо трябва едно тригодишно дете да може да чете?
Моите деца се научиха в предучилищния клас.
Изобщо не трябва да може  Wink Въпросът е, че когато детето проявява траен интерес към нещо, е редно да го поощряваме, а не да го отклоняваме, защото е още малко (не говорим за цигари и алкохол, нали  Simple Smile)

# 38
  • Мнения: 2 161
Къде си дала линк?Може би на по-горна страница е било.Ако детето изявява само желание,вече написах,че нямам нищо против.Но до 3-4 годишна възраст светът може да бъде разкрит пред детето и по друг начин,не виждам защо трябва точно в тази възраст да се учи да чете.Аз написах вече,че имам база за сравнение-по-голямата ми дъщеря.затова за мен е безсмислено ранната подготовка на децата.нека да тичат,да играят,да правят детски неща.Така или иначе след това цял живот ще трябва да учат.

# 39
  • Карлово
  • Мнения: 4 650
Става въпрос за дете с желание да се научи да чете.
Какво да прави майката да му каже: "Чакай, още си малка като станеш на 5,5-6 тогава ще се учим." Rolling Eyes
Според мене интересът трябва да се използва на момента, после кой знае какво ще му дойде на ума.

# 40
  • Мнения: 24 467
Едното не пречи на другото, нали?
Ако детето ми играе домино, защо то да не е с описаните вече от мен кученца или животни?
Когато аз бях малка имах също такова домино с животни и ми беше много интересно да играя с него. Моето дете също хареса идеята. Интересни му бяха и останалите игри, за които вече писах. "Ученето" погрешно се възприема като дейност, при която обучаващият и обучаваният стоят един срещу друг и целенасочено се занимават с обучение. Играта на думи или на смятане на брой бонбони е игра като всяка друга и когато се възприема от детето положително няма нищо вредно в нея. Напротив, същата не само запълва нуждата на детето от игрови процес, но добавя и полезни знания. По същият начин лично аз възприемам "бесеницата" /имена на градове и държави/, морският шах, играта на "бикове и крави", "не се сърди човече"-то и т.н. При тях също има образователен момент, наред с игровия такъв.

# 41
  • Мнения: 2 070
Янито е на 3г3месеца. И тя има огромен интерес, научи се вече и да ги пише всичките букви, но като съм се опитвала да и обясня за сричките - не схваща. Не я насилвам, просто на нея и е много интересно, казва - хайде да рисуваме букви. Даже така се научи да рисува други неща. Къщичка например и обясних да рисува така - напиши П и го затвори отдолу с една чертичка - става квадратче. После отгоре напиши Л - ето го и покривчето. По подобен начин момиченце - нарисувай кръгче - главичка, отодлу напиши буквата Л и я затвори отдолу  с една чертичка - става триъгълниче - рокличка към главичката...Ей такива. Някъде между 2г10м и 3г научи всички букви да пише. Иначе ги научи от гумен пъзел и от книжки с букви и картинки към тях - К на кучето, Д на мама, Я на ягодката и на Яна и т.н.

Ще и купя и аз Буквенката, но преди това ще пробвам с букварче, пак на игра естествено. Много ще се радвам като стане на 4-5 да си чете сама, че вече много ме мързи и мен...голямо четене, голямо чудо. Но се радвам много де.

# 42
  • Мнения: 2 070
Да ви кажа и как я научих да пише М, К, И... Може да ви е полезно, поне на нея и беше интересно и супер бързо го схвана. Може да прозвучи сложно, но в действителност работи. За М да речем. Има два начина. Или да напише две Л-та едно до друго или да напише две чертички една до друга, по средата да сложи точка и да пусне по една чертичка от горните две крайчета на чертичките към точката. Някво геометрично малко, но действа. По подобен начин И - пише две чертички една до друга и пише точки в добния край на едната и в горния на другата, после с една чертичка свързва двете крайчета. И тя се зариби и почна сама да си прави упражнения, с минути седи и пише/рисува. В началото ги пишеше огледално, наобратно..Например Г, Е, С...но от скоро почна да ги пише както са си, рядко се бърка.
И само с лявата ръка пише и рисува...

# 43
  • Мнения: 2 070
Сетих се нещо смешно, понеже сега доизчетох отговорите в тази тема. И аз играя с Яна на питанка с коя буква започва думата. В началото полвината ги познаваше, на останалите се чудех защо не може. И като се заслушах рабрах, че казва най-звучната съгласна, в много думи тя заглушава първата буква/звук.. като и го произнеса обаче бавно и силно и познава. С числа нищо не сме правили, явно защото на мен не са ми интересни. Взела съм  и едни пластмасови, ще и купя и такива като гумен пъзел, ако намеря. Или направо цифренката. Брои иначе до десет.

# 44
  • София
  • Мнения: 3 610
И моя на 3г вече четеше,никой не го е учил.Още неможеше да говори и започна да сочи буквите и докато не му кажеш коя е,не спира да сочи и да мучи Laughing ,като научи буквите мина на цифрите,същото упражнение по хиляда пъти на ден ooooh!,после бяха цветовете и т.н.т Просто като научеше нещо го зарязваше и подхващаше друго.Опитвала съм се да му отклоня интереса-безуспешно. Сега чете гладко дълги текстове(дори на английски с що годе прилично произношение),пише и смята.След компютъра любимото му нещо са книгите.Докато малкия,дори не изтърпява и ред приказка да му прочета,той едва ли ще е толкова ученолюбив Joy

# 45
  • Мнения: 2 070
Лиани, ама кажи ни как стана прехода от само букви към срички или направо прочитане на думата. То е ясно, че буквите ги научават без проблем. Сигурно е като със всичко останало, аз така съм се чувствала с проговарянето, прохождането, събуждаш се един ден и нещо ново се случва, сякаш и го пускат някъде отгоре или нещо в нея се отключва и вече може да го прави.

# 46
  • Мнения: 47 988
аз четях на 5 и затова ме пратиха на училище на 6 и 3 месеца(с връзки)
дъщеря ми знае буквите от 3 годишна, но не може да чете, а и няма желание и не схваща как се правят срички
с математиката е доста по- добре, схваща ги задачките до 10 без грешка, до 20 по-трудничко, ама се оправя
като гледам как се развиват нещата в предучилищната дотук(стачката), май ще се снабдя с буквар и вечер ще се обучаваме  ooooh!

# 47
  • Мнения: 14 133
Не насилвам нещата. Има време до предучилищната група в градината. Тогава иска, не иска трябва да се научи да чете. Тогава и ще бъда по-настоятелна.

# 48
  • Мнения: 17 407
. Буквите ги знае, започнахме с Буквенката, после с играта с коя буква започват думите( има и такива книжки). Сега може да пише по- лесните букви, да прочете всека една от думичка, но не може да ги свърже. Аз не бързам

# 49
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Малкия днес съвсем сам написа МАМА и дойде да ми го покаже... фук- фук

# 50
  • София
  • Мнения: 3 610
Малкия днес съвсем сам написа МАМА и дойде да ми го покаже... фук- фук


 smile3501

Лиани, ама кажи ни как стана прехода от само букви към срички или направо прочитане на думата. То е ясно, че буквите ги научават без проблем. Сигурно е като със всичко останало, аз така съм се чувствала с проговарянето, прохождането, събуждаш се един ден и нещо ново се случва, сякаш и го пускат някъде отгоре или нещо в нея се отключва и вече може да го прави.

Ми честно да кажа,незнам Embarassed Не съм му показвала и не съм го учила целенасочено,просто отговарях на въпросите и обяснявах(отгоре-отгоре,защото и аз бях на мнение,че сега му е време да играе,а не да чете,но...)
Караше ме да пишеме буквичките,после и думички с тези буквички и така и мнооого четене,направо устите ни боляха от четене на приказки,копуваха се книжки,всичките ги беше научил на изуст и ако прочетеш някое изречение по свой си начин,веднага те поправя.Общо взето инициативата си беше изцяло негова,ние само му помагахме,когато е поисквал.

# 51
  • Мнения: 5 877
Simple Smile вече мога да отговоря на този въпрос.

Буквите се учат лесно.  Първо рисувах и показвах, после сме играли на всякакви шантави игрички с тях - да ги пишем от солети примерно,  от клечки в парка, разпознаване на буквичката на този и онзи, меденки от букви, съединяване на точки, оцветяване и т.н. Най-много сме писали със солети Simple Smile

Свързването на буквите в срички - първо й разказах някаква история за тъжната буквичка Д и другата тъжна буквичка А и за доброто зайче, дето искало да ги запознае.... дъра-бъра, и после колко се радвали, като били заедно и когато някой ги питал как се казват, отговаряли направо "ДА"!

... После две-три "истории" в този дух, докато схване номера със съединяването на буквите в срички. За да стане обаче, е важно да не казва "дъ", а "д" - нещо, с което отначало имаше запънка.

После миналото лято играхме на една сричкова игра - пишех й различни прости думи на цветни листчета, нарязвах ги на срички и трябваше да ми помага да намерим нужната сричка, за да ги съединим във влакче. Аз й казвах коя сричка се търси, тя я намираше. Детективска роля, един вид.
И понеже беше лято, за разнообразие пишех срички с перманентен маркер на разни миди, които уж намирахме на плажа и четяхме какво ни е написало морето. Тоооо не пишеше разни сложни неща Simple Smile Пробвахме за пръв път да четем надписи на улиците във Варна.  Сега е подходящо да се ползват листа за тази цел!
После за известно време зарязах заниманията, защото ми се видя, че й е спаднал интересът... миналата зима примерно можеше да прочете дума, дори най-разнообразни, но просто нямаше интерес. Виж, да пише обичаше, и то основно името си Simple Smile Ми хубаво - както иска.
И така няколко месеца до това лято, когато пътувахме дълго с влак и аз малко по-сериозно настоях да запълни времето, като се научи да чете. Тя четеше заглавията и първите два реда, аз - останалото.
Сега чете надписи ентусиазирано, заглавия също (само ровчи из книжки и списания да си намира материал Simple Smile), все по-умело чете и самия текст на книжката.  Но доста се упражнява, де Simple Smile Особено я изкефи фактът, че откакто се учи да чете, не й угасям лампата вечер, а я оставям да си разлиства книжките до когато си ще.

Последна редакция: пн, 15 окт 2007, 23:53 от Aнда

# 52
  • Мнения: 5 877
Упреците за ограбено детство... не ги приемам. Как едно умение може да ти ограби детството?
Аз можех да чета спокойно на нейната възраст, защо и тя да не го прави?
Ограбено детство ми се струва лишеното от радост. Приказките допълват радостта, развиват фантазията, с която ограбеният откъм доста неща наш живот добива цвят. Да можеш да четеш сам приказки е свобода да разширяваш света си накъдето си щеш. Кеф ти бал с цветята на малката Ида, битка рамо до рамо с Робин Худ или строеж на къща с Робинзон Крузо. Банално като извод, но действително е ужасно сладко да можеш да си помечтаеш.

# 53
  • Мнения: 2 070
Андич, мерси, че сподели!

# 54
  • Мнения: 5 877
Молив!
Успех!

# 55
  • Мнения: 3 360
Не съм я насилвала-сама проявяваше интерес.Запона да чете на 5г. и  1 месец,а след 6 и половина спокойно четеше филм със субтитри Wink

# 56
  • Мнения: 112
Здравейте мами,
И аз да споделя нашия опит в четенето.
Баткото започна от много малък да се интересува от буквите. Някъде 3 годишен трябва да е бил. Дадоха ни един буквар. Всеки ден ни изпитваше и така без да разберем научи азбуката. На почти 5 години сам си измисли система за четене - буква по буква, и накрая казва думата. Тогава го изпратихме да гостува на баба си за 1 месец. Там една бивша учителка, като го чула как чете, се заела с задачата да го научи да чете правилно. Според нея четенето по букви е вредно за по-нататъшното усвояване на четенето. Трябва да се сричкова, като сричката се удължава накрая и през това време се премества погледа на следващата сричка. Беше му написала списък с характерни срички, нещо като гимнастика за загрявка, преди да започне четенето. През този един месец се е занимавала с него всеки ден, все едно е на училище и като се върна в София разликата беше огромна. Сега е на 6 години и сам си решава, че ще прочете "Пипи дългото чорапче", например. Докато сестра му е на почти 5 години и няма никакъв интерес към четенето. "Разни хора, разни идеали"!

Общи условия

Активация на акаунт