Как да научим нашите деца да четат и пишат на български?!

  • 73 932
  • 383
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 948
Безсрамно се записвам да следя, без да съм чела цялата тема...Мариана (3г1м) има огромен интерес към буквите, помни всичко, и сега се чудя как да я карам с двете азбуки нататък. Дорет, прочетох в началото, добре ми звучи, благодаря  Simple Smile

От няма 10 дни сме си в БГ за кратка ваканция, невероятно е колко много неща научи, и колко по-добре е сега с езика (който по принцип и е по-добрия засега). И спря да казва "yeah"  Simple Smile, казва "да"  Simple Smile

# 91
  • Мнения: 9 052
ьумби, пор-;ай много любими и интересни книжки и двд та на български, кани ;Есто роднини на гости и правте ;Есто посещения в Блгария .

# 92
  • Мнения: 7 605
Кой пита zа магнитни букви?

Вариант 1. "Магнитна Аzбука" на ИК Златното Пате, от книжарници Хеликон, цена 3,50лв  Grinning
Вариант 2. http://www.deteto.info/pages/HIDDENFRAMES.HTML?frame=http://www. … /pages/azbuka.htm иzкарате ги на принтер, лепите върху дебел картон, слагате един магнит от долу  Peace
Вариант 3. Вzемете една стара клавиатура (с кирилица), вадете клавиШите, пълнете ги с пластелин и слагате магнит  bowuu

# 93
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 099
Tatjana страхотна си, най-вече с вариант 3.  Laughing
От това, което съм учила, работила, чела и тем подобни стигнах до извода, че искаме ли децата ни да са грамотни и на двата езика (най-вече български в нашата ситуация) трябва да подаваме всичко за буквите, цифрите и четенето едновременно с другия език. Започнат ли да проговарят веднага се говори и на двата езика. Започнат ли да учат цифрите и броенето, пак и на двата езика. И най-вече за буквите, чуждата буква и веднага българската буква. Така децата приемат двата езика като напълно нормално явление. Така няма да приемат изучаването на българския език като досадно и ненужно. Разбира се това е огромен труд и отговорност на родителите, но всеизвестно е, че за да искаме нещо от децата си, трябва да им дадем нещо - нашите знания за българския език и много от нашето време.
А сега и малко като учител. Букварчето и помагалата към него са напълно достатъчни в началното. Разбира се има разминаване в подредбата на буквите в буквара и това, което учат в училище. По мое мнение системата на българското ограмотяване е много по-добра от английската, но и целите на двете образователни системи са коренно различни.
Много от децата проявяват интерес към буквите и числата рано, още на 3-4 годишна възраст. Тогава в ролята на учител влизат родителите. И за да им е интересно на децата всичко е във вид на игра. Така не само се запазва интереса към знанията, но дори и се засилва.
Пример от това, което вършим с дъщеря ми. Играем си на учител и ученик( на нея това сега и е много интересно, нови впечатления от училище). Имаме станд с черна и бяла дъска и хартия на руло. Там аз и преподавам цифрите и буквите, а след това се сменяме. Там ги пиша големи и тя ги пише отгоре. Играем и една игричка "да уловим числото или буквата" , улавяме във вестника или списанието, улавяме телевизора и компютъра или по табелите на магазините когато сме навън. Но това е за еднаквите букви в двете азбуки. За останалите български букви ги оприличаваме на нещо. Г - навел главата си жираф , Д - като къщичка Б - с коремче и чертичка.
Магнитните букви също помагат, но са им интересни за кратко. Можем да ги скрием след това и извадим като започнат да четат и да подреждат думи. И пак като игра подобно на Countdown по английския канал 4.
Като даскалица се отплеснах да пиша, но толкова ми липсваше работата в училище през изминалите няколко години. Сега имам поле за действие, на работата и в къщи с детето.
Мога още много да пиша, но не искам да отегчавам тези, които нямат интерес и желание да научат децата си на майчиния им език.
И малко допълнение за английските мами.
Ако казвате букви от английската азбука не правете грешката да ги произнасяте както когато казвате цялата азбука. А си е а, а не ей, е си е е, а не и,  с си е с, а не си. В английското училище се изучават най-напред звуковете.

# 94
  • Мнения: 9 052
дорет , много интересно. Проблема с улавяне на буква е, че може по тукашните улици да лови само латинските. Аz обясних, че zа тук по улиците е немската аzбука и R не е Я и B нее Б и Н е  h ... но после , като му покажа с zапочВа да се бърка ...
татяна, проблемите с вариант 2 и 3 са ми, че теzи бикви не са като другите и той ги смята zа друг вид играчка. ОК, но той като иzбере едната играчка не иска да играе с другата ... Та ще има дискриминация на единия вид букви. Сега гледам да са що годе еднакви, слагам ги в една торба всичките и се считат zа 1 игра,.

# 95
  • Larnaca, Cyprus
  • Мнения: 435
Момичета вчера научих нещо много интересно и може би ще е полезно в близко бъдеще за вас за мен и за всички които са тук в Кипър ....Открито е съботно неделно БГ училище с преподаватели от БГ учат с учебници и програми както е в БГ и отгоре на всичко им давали и удостоверение за завършен клас съответно да им послужи после в БГ....Обаче ще отида първо да проуча въпроса и ще ви пиша като имам резултат.. Peace

# 96
  • Мнения: 1 909
Дорет, благодаря ти за професионалната намеса! Я като си се развихрила като учител да ти задам няколко въпроса, може ли Grinning Наскоро изкопахме българското букварче (досега младежа не искаше да го види) и бях приятно изненадана от него - има много весели рисунки, дори буквите са нарисувани точно както ги описваш - на хора и животни в разни смешни пози. Това което ни учуди е, че са дали Дж и Дз все едно че са самостоятелни букви. Не можах да измисля как да го обясня това на сина ми, още повече, че той има проблем с буквата Я - нещо му идва излишна, все се опитва да пише ИА, особено когато е в края на думата... Thinking

А това е за КТВ - лесно четиво с картинки Трите котета , ако не си попадала.  Имах на времето книжката с всички тези разказчета - кой знае дали са я преиздали...

# 97
  • Мнения: 7 605
Жабо, иzвинявай, но ти не можеШ да о4акваШ едно дете на 2.5 години да може да раzли4ава буквите от 2 аzбукви  Stop

# 98
  • Мнения: 9 052
Жабо, иzвинявай, но ти не можеШ да о4акваШ едно дете на 2.5 години да може да раzли4ава буквите от 2 аzбукви  Stop

аz не го карам, аz продължавам да му обяснявам , докато раzбере  Laughing проблема ми в случая е, че нямам достатъчно примери и се опитвам да си намеря  Wink

# 99
  • Мнения: 7 605
Жабо, иzвинявай, но ти не можеШ да о4акваШ едно дете на 2.5 години да може да раzли4ава буквите от 2 аzбукви  Stop

аz не го карам, аz продължавам да му обяснявам , докато раzбере  Laughing проблема ми в случая е, че нямам достатъчно примери и се опитвам да си намеря  Wink

Слу4аят е друг, но въпреки това Ще го раzкаzвам, може да 4ерпиШ идеи.
На приятелката ми синът й, на 9 години, страда от легастения. И тя доста 4ете по тоzи въпрос докато не попадна на една книга, в което обясняваха, какво става в моzъка на болните, когато виждат букви. Сега с пластелин сформират буквите и думите, които са му трудни, и това много му помагало.

Може и със солено тесто да направиШ букви (вариант 4.  LaughingPeace

# 100
  • Bristol
  • Мнения: 9 364
Мога още много да пиша, но не искам да отегчавам тези, които нямат интерес и желание да научат децата си на майчиния им език.
И малко допълнение за английските мами.
Ти пък, не виждаш ли, тук все еднакво луди и амбициозни майки сме се събрали  Crazy ooooh!
Идеите ти са страхотни и определено ще ги ползвам при малката  Peace

chumbi, дж и дз мисля, се водят звукове. В началото децата изучават не само буквите, но и често срещаните звукове. За Я, просто му кажи, че буквите И и А не обичат да седят една до друга и затова трябва да се пише Я. Поне мен така ме научиха да не пиша Ш и Т една до друга, а направо Щ  Laughing И търпение, това са едни от трудните букви и звуци, повечето деца имат проблем с тях, даже и тези, които учат само български език Wink
Tatjana, с тази легастения ме обърка, трябваше чичко Гугъл да ползвам Wink Аз го знам като вид дислексия. Там обучението по математика, четене и писане са на различен принцип, съобразен с начина на функциониране на мозъка. Но до колкото си спомням, проблемът се появява, чак когато децата започнат да навързват буквите в думи и изписват многоцифрени числа  Thinking

# 101
  • Мнения: 11 315
По повод легастенията (дислексията) само да споделя, че едва ли някое от нашите деца страда от нея.
Имах подобни притеснения, но лекуващия лекар на дъщеря ми каза, че при положение, че различава прекрасно двата езика, а също и азбуките, няма място за притеснения от този сорт.

# 102
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 967
По повод легастенията (дислексията) само да споделя, че едва ли някое от нашите деца страда от нея.
Имах подобни притеснения, но лекуващия лекар на дъщеря ми каза, че при положение, че различава прекрасно двата езика, а също и азбуките, няма място за притеснения от този сорт.

Още нещо да допълня, което ми беше много интересно да науча. При много от холандчетата дислексията я откриват, когато започнат да учат чужд език. Има и различни видове дислексия, като един от тях е, че нямат проблем с буквите, а като започнат да четат, след 10 изречение вече са забравили какво са прочели ( не правят връзка в текста).

# 103
По повод легастенията (дислексията) само да споделя, че едва ли някое от нашите деца страда от нея.
Имах подобни притеснения, но лекуващия лекар на дъщеря ми каза, че при положение, че различава прекрасно двата езика, а също и азбуките, няма място за притеснения от този сорт.

Още нещо да допълня, което ми беше много интересно да науча. При много от холандчетата дислексията я откриват, когато започнат да учат чужд език. Има и различни видове дислексия, като един от тях е, че нямат проблем с буквите, а като започнат да четат, след 10 изречение вече са забравили какво са прочели ( не правят връзка в текста).

хахаха ето ти и диагноза за пове4ето форумки ...  Joy hahaha

# 104
  • Мнения: 7 605
 Embarassed  Дислексия, иzвинявам се  Blush
Не не не, не каzвам 4е някое дете тук страда от това, как мога да си го помисли 4овек даже?  Shocked Просто го споменах zаради идеята да се правят букви с пластелин  Peace

Общи условия

Активация на акаунт