Православието като начин на живот 2

  • 30 047
  • 744
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 1 273
ПРАВИЛА НА СВЕТИЯ ПЪРВИ ВСЕЛЕНСКИ СЪБОР (Никейския)
Правило 17

Понеже мнозина от причислените към клира, увлечени от жажда за богатство и лихварство, забравят Божественото писание, което казва: парите си да не даваш под лихва (Пс. 14:5) и като дават в заем, искат стотен прираст, светият и велик събор постанови да се низвергва от клира и да бъде вън от църковния чин такъв, който след това определение почне да взима лихва върху дадено в заем или да върши същото под друг вид, или да се ползва от половината на лихвата, или пък измисля нещо друго заради срамна печалба.

“Каква полза за човека, ако придобие целия свят, а навреди на душата си?” (Мат. 16:26)

Скрит текст:
Православното учение не е против икономическия просперитет, развитието на търговията и индустрията, не е враждебно към интегрирането на държавата към общохуманните ценности на глобалното човешко общество от началото на третото хилядолетие. Но сърцето на народа не трябва да е обсебено изцяло от материалния интерес; умножаването на богатствата и гонитбата за земни блага да се превръща в самоцел, а не следствие от пробудените в народа нравствено-творчески сили.

Понякога парите се превръщат в инструмент за социално потисничество и икономически хаос. Тази негативна сила и свойство на парите в Библията е наречена Мамон. Тайно Мамон замества Бога в човешките сърца и ги въвежда в идолопоклонство пред парите. Тази победа над човека не само погубва душата му, но и води до извращаване на обществото и на Църквата. Видимите греховни състояния, следствие от гореказаното (егоистичното обсебване на благата, алчността, измамата, лукса или липсата на скромност) нарушават хармоничното циркулиране на благата, предвидено по Божия закон и план. Мизерията и лукса, социалната апатия и засиленият индивидуализъм са знаци за фундаменталното корумпиране на обществото.

Християнинът и със своите пари отдава Богу почит с дух и истина. Актът на пожертвование е важен духовен акт, богослужебен акт дори. Вярващият чрез пожертвованието показва пред Бог, че Мамон е детрониран. С конкретните си дарения той свидетелства истинската си вяра и изповядва, че именно неговият Господ е истинският господар на целия му живот - морален, физически и материален. В новото общество, което представлява Църквата Христова, частната индивидуална собственост не е отменена, но тази собственост е на разположение и в служба на всички. Между членовете на християнската община, когато те живеят съобразно причастяването с Христа, съществува такава реципрочност, че води неминуемо до изчезване на стряскащите различия между богати и бедни.

Църковните свети отци разсъждават изключително актуално по тези животрептящи въпроси, напр. написаното от св. Иоан Златоуст (Омилия 90:3 върху Евангелието според Матея): “О, противна омая на алчността! Парите днес са изместили всичко останало. Откъде идва тази корупция (повреда) и общо объркване в света? Ако се каже, че някой си човек е щастлив, то по-скоро се говори за неговото имане. Ако се каже за някой си човек, че е нещастен, то по-скоро оплакват неговата бедност. Всичките ни разговори се изчерпват с това да си кажем кой как е забогатял или как друг е обеднял. Ако човек замисля да вземе меча или да се ожени, или да започне някаква работа, той най-напред пресмята кое ще има най-голям интерес да подхване и дали ще забогатее.”

Евангелие от Матея
А господарят му отговори и рече: лукави и лениви рабе! Ти знаеше, че жъна, дето не съм сеял, и събирам, дето не съм пръскал; затова трябваше парите ми да внесеш на банкерите, а аз, като дойдех, щях да си прибера своето с лихва; вземете, прочее, от него таланта и го дайте на оногова, който има десет таланта;  защото всекиму, който има, ще се даде и nреумножи, а от оногова, който няма, ще се отнеме и това, що има; а негоднuя раб хвърлете във външната тъмнина: там ще бъде плач и скърцане със зъби.

Тълкувание на Блажени Теофилакт
Учениците се наричат банкери, защото предават учението на другите. Лихвата, която се търси от тях, е изпълнението на учението на дело. Защото ученикът, приемайки от учителя учението, сам се ползва от него, предава го на други и прибавя към него още и лихва, тоест добрите дела. Който е приел дар за полза на другите, но не го употребява по предназначение, ще го изгуби, а който се грижи за другите, придобива още повече, понеже ще му бъде дадена по-голяма благодат. А от онзи, който не се упражнява, ще се отнеме и дарованието, което притежава, понеже, като не се грижи да го преумножи, той го губи и макар на пръв поглед да го има, го е погубил със своята леност и нехайство. Външна тъмнина се нарича мястото, което не се озарява от божествената светлина.

Последна редакция: ср, 02 окт 2013, 01:38 от Серафима

# 151
  • Мнения: 1 110
Колко пъти посягах да пиша по темата и се спирах.
Не искам многото пари на богатите. Това са хора с неспокоен дух. Не са обезпокоявани от несправедливост, която са срещнали в живота. Тях ги тревожи друго - кака да запазят и умножат това, което имат. Но и ако ги няма тези хора как ще живеем? В днешният свят не можем да разчитаме на изработеното с труд на полето, на отгледаните животни в обора, на изработеното в манифактура. Днешният свят се владее от търговеца, от спекуланта.
Трябва ли да се срамувам, че срещу труда си съм взела такива пари?
Серафима, лихварството и по закон се преследва като престъпление.

# 152
  • София
  • Мнения: 565
Скрит текст:
Извинявам се, че пак ще разводня темата, но искам да споделя с вас събитие, което не  е за изпускане. Утре ще има среща- духовна беседа с йеромонах Висарион от Зографския манастир на тема "Светостта и съвременното общество". За съжаление аз няма да мога да отида, а много ми се искаше... Ето за какво става въпрос.

А Ето и информация кога и къде.

Последна редакция: ср, 02 окт 2013, 15:27 от Надето :)

# 153
  • Мнения: 19
"Извинявам се, че пак ще разводня темата, но искам да споделя с вас събитие, което не  е за изпускане. Утре ще има среща- духовна беседа с йеромонах Висарион от Зографския манастир на тема "Светостта и съвременното общество".

 Толкова съжалявам, че късно видях съобщението. Дали някъде може да се намери информация за беседата.

# 154
  • Мнения: 1 273
Здравей, сложили са я в Ютюб:
http://www.youtube.com/watch?v=07aU0-3Na3E
http://www.youtube.com/watch?v=KslrMHxhwn0
http://www.youtube.com/watch?v=xVr2_qJ1cWA
Освен това са дадени като отделни заглавия въпросите на публиката с отговорите на о. Висарион. Ще ги видиш.

# 155
  • София
  • Мнения: 565
Ето още една беседа с о. Висарион на същата тема.

# 156
  • Мнения: 1 110
Благословена и успешна седмица желая на всички Ви!

Провокирана от споделеното от zazo, Ви предлагам тази седмица да коментираме по тема на Надето:
Суеверието и доколко то е навлязло в домовете ни

Даже бих я допълнила - до колко то е навлязло в живота ни.

Имах неприятен разговор преди години с моя близка, която предстоеше да кръсти едно от децата си. Много беше разтревожена, че не може да си позволи да му купи нови дрешки и обувки за след кръщенето. Тревожеше се, че детето нямало как да влезе със старите в "новия си живот". Спомням си, че се ядосах, защото нямаха намерение (а и сега не го правят) да водят децата си в храма, не ги възпитават като християнчета. Реагирах доста остро и я попитах за какъв точно нов живот иска да облече детето си, като дори няма да го води в храм?
Не мисля, че ме разбра. По-скоро ми се обиди.

# 157
  • Мнения: 40
За това използвах израза, че е останала формата, но изпразнена от съдържание. А когато няма вече съдържание, изчезва и функцията, смисълът на дадено действие.

Съвсем пресен пример - моя близка, след дълги години борба със здравословни проблеми забременя. Тя е съвременен грамотен човек, начален детски учител. Определя се като агностик. И изведнъж така залитна към спазването на всевъзможни суеверни дивотии, че искрено се страхувам за психическото й състояние.

Опитах се да говоря с нея, като й задавам въпроси, защото ако започнеш с излагането на твоята гледна точка, обикновено следва съпротива, обида, конфликт. А като зададеш логични въпроси, човек понякога сам прозира заблудата си. Е, не можа да ми отговори защо вярва, че синьото мънисто ще я пази, че не бива да се подстригва 9 месеца и подобни щуротии...

Имам предложение за бъдеща тема: 10-те божи заповеди - какво стои зад всяка от тях. Защото продълавам да твърдя, че в голяма степен във времето са насадени неправилни тълкувания и точно те водят до изпразване на формата от съдържание.

# 158
  • Мнения: 1 273
Зазо, тези заповеди, доколкото помня, се разглеждат в книгата на Архимандрит Серафим Алексиев "Нашата надежда", която можеш да чуеш тук: http://audiobooks.domainbg.com/

От друга страна, в Новия Завет е казано, че всъщност 10-те заповеди могат да се обобщят в 2 - обичай Бога над всичко и обичай ближния си като себе си. Те включват всички останали.

# 159
  • Мнения: 2 551
Според мен суеверието е плод на духовно невежество.

Хората сами избират дали да бъдат невежи, убедила съм се в това. От мързел може би или от равнодушие към духовните неща, те предпочитат да останат на нивото на суеверието. Защото да възрастваш във вярата изисква много усилия - труд над себе си, отсичане на своята воля и на плътското мъдруване... Но всеки сам прави своя избор и се самоопределя по отношение на духовността.

Трудно е да помогнеш на някого да излезе от блатото на суеверието, когато той не иска да направи усилие над себе си. То е като да осигуриш работа на бедняка, който предпочита да остане в мизерията си, но да не полага труд.

# 160
  • Мнения: 40
Според мен пък е от криво разбрана интелигентност.

Ако мога да си позволя по-сободно сравненние - точно като с кърменето. Преди 30-40 години се е смятало, че кърмят а/ необразованите и б/бедните. Защото ако имаш пари и акъл, ще си купиш на детето АМ и ще го храниш под час. Какви са тези първобитни, остарели, естествени хранения?!? Mr. Green

За съжаление няколко поколения в България бяхме отгледани като атеисти и умишлено беше внушавано, че вярващи и религиозни са само слабообразованите хора. Не се връзва да си образован, с претенции за техническа нация и т.н. и да вярваш в разни "отживелици" като Бог. Едва ли не се слагаше знак на равенство между езичниците, които са се кланяли пред природните стихии и християнството.

Но причината за всичко това е в църквата. Мое мнение. Тя също е останала само една форма, отдавна престанала да изпълнява основната си функцията - да разпространява и укрепва вярата в хората.

Въобще, при много процеси посоката се обърна.
Вече пациентите съществуват, за да поддържат бездънната здравна система, която прави всичко друго, но не и да се грижи за здравето ни.
Гласоподавателите съществуват само и единствено, за да крепят шепа мераклии за слава, власт и пари.
А родната ни църква, съществува не заради християните в нея, а заради духовниците си...

И понеже църквата отдавна не заема нужното място в обществото ни, затова сме свидетели на бум на всевъзможни източни практики, учения, лектори, бум на езотерична, "духовна" и откровено шарлатано-комерсиална литература...

# 161
  • Мнения: 2 551
zazo, духовенството ни наистина заслужава много критика, но нека не забравяме, че Църквата сме всички ние - и аз, и ти, заедно с духовенството и Христос, Който е Глава на Църквата. Ние всички не сме си на мястото, всички носим вина и се нуждаем от покаяние, от смирено мислене за себе си и от усилие да се поправим. Покаянието е, което може да ни направи духовно здрави и върху него трябва да градим духовния си живот. Каквото и да си говорим, към Църквата истински се присъединява само този, който е готов да се кае и да промени живота си на дело. Иначе "вярващи" има много - под път и над път, като повечето вярват по своему, разбират християнския морал по своему... с две думи - християни са само на думи.

# 162
  • Мнения: 1 273
зазо, всъщност църквата - това сме хората, които сме част от нея. По принцип малката църква е семейството, домашната църква. Голямата църква произлиза от малката. Колко хора в Бългрия искат детето им да стане духовник? Колко хора възпитават детето си в духа на християнските ценности? Тези хора до голяма степен създават и попълват църквата. Ние се учим на вярата си на стари години, защото нито в семейството, нито в училището сме получили подходящо възпитание.
Не знам дали правилно се изразявам, но за да имаме църква трябва самите ние да положим усилия за това, това е което исках да кажа по-горе.

Иначе съм много съгласна с теб:
За съжаление няколко поколения в България бяхме отгледани като атеисти и умишлено беше внушавано, че вярващи и религиозни са само слабообразованите хора. Не се връзва да си образован, с претенции за техническа нация и т.н. и да вярваш в разни "отживелици" като Бог. Едва ли не се слагаше знак на равенство между езичниците, които са се кланяли пред природните стихии и християнството.

И понеже църквата отдавна не заема нужното място в обществото ни, затова сме свидетели на бум на всевъзможни източни практики, учения, лектори, бум на езотерична, "духовна" и откровено шарлатано-комерсиална литература...

А за свещениците, напоследък тук в София измират все млади. Явно не им е толкова розов живота. Най-лесно е да обвиним духовенството. Но като християни е редно да гледаме себе си на първо място и да се стремим да подобрим това което е в непосредственото ни обкръжение и където имаме възможност да окажем влияние, колкото и да е малко.

# 163
  • Мнения: 40
Аз лично говоря за църквата като институция, а не за Църквата, като християнска общонст.

Сетих се за определението за лудост: да правиш винаги едно и също и да очакваш различен резултат. Времето е друго, хората са други. Не може с притчи от преди хиляди години и цитиране на мъдреци и светци от преди 20 века да приобщиш хората във вярата. Не може на конкретни простички въпроси да ти отговарят с иносказания неразбрани дори от изговарящите ги. Все едно Сергей Станишев на партиен конгрес... Няма значение за какво става въпрос, той ще ти каже, каквото си е намислил и каквото знае. Ако пак попиташ същото - ще те изкарат глупав и невеж, духовно непросветен, а не, че те не са дали никакъв отговор по същество.
Новото време изисква нови форми. Важното е съдържанието да се запази.

Какви ли не трактовки например се ширят за прословутото "зъб за зъб, око за око". Или колко хора грешно асоциират християнското смирение с безропотна саможертва дори и пред несправедливостите, заради глупаво тълкувание на "Ако те ударят по едната буза, обърни другата!"

Докато духовните ни пастири не са в състояние да отговарят разбираемо на естествените въпроси на всеки търсещ човек, църквите ще пустеят точно като душите ни.
Доста актуална тема ми идва наум и във връзка с наближаващия празник на Народните будители... Духовенството в ролята на народен будител днес.

# 164
  • Мнения: 21
Според мен суеверието е плод на духовно невежество.

Хората сами избират дали да бъдат невежи, убедила съм се в това. От мързел може би или от равнодушие към духовните неща, те предпочитат да останат на нивото на суеверието. Защото да възрастваш във вярата изисква много усилия - труд над себе си, отсичане на своята воля и на плътското мъдруване... Но всеки сам прави своя избор и се самоопределя по отношение на духовността.


Така мисля и аз.

зазо, ние сме православни християни не защото сме станали съвършени хора, а защото сме познали, че сме грешни човеци. Църквата сме всички, които вярваме в Бога и се опитваме да живеем с живот в Него. Когато влизам в храма, всички са мое семейство, добри или лоши - едно сме. Не бива да се хвърля вина върху другите - и духовници, и миряни, за нашето духовно невежество и немощ и не бива да разчитаме, че други хора трябва да ни "спасяват". Струва ми се, че не познаваш отблизо живота в Църквата, защото нещата, за които споменаваш, звучат като от външен наблюдател без истински опит.

Общи условия

Активация на акаунт