Споделете какво постигнахте!

  • 3 465
  • 65
  •   1
Отговори
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
Zdraveite Mami .
Az vse oste sam na4inaesta .Sina mi e diagnostiziran s atipi4en autizam .
Misalta mi e Maiki na deza s takiva problemi ako iskat da spodeljat za postignalite uspehi ,kak i po kakav na4in gi postignahte ,po kakva programa rabotihte i vsi4ko ot tozi rod.
Predvaritelno blagodarja  Heart Eyes

Последна редакция: вт, 29 апр 2008, 03:51 от iskrica_nadejda

# 1
  • Мнения: 409
Здравей,

Добре дошла в този полезен форум, убедена съм, че тук ще намеришмного разбиране и приятели!

За съжаление не мога да помогна с инфо, но това излезе от търсачката на форума:

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=17330.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=93400.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=56796.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=106715.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=51383.0


Поздрави и успех!

 Hug

# 2
  • Мнения: 644
За съжаление ние сме с друг проблем и не мога да ти дам никакъв съвет,но просто исках да те приветстам с добре дошла и да ти пожелая успех  Peace

# 3
  • Мнения: 155
Здравей, ако искаш повече информация можеш да прочетеш във форума в тема Генерирано разтройство на развитието, а също и Апатичен аутизъм. Там има доста неща писани от други майки, надявам се да ти помогнат. Дано да се оправите.

# 4
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Моля да не пренасочвате майката, темата й е различна от всичко пускано до сега.
 Аз също от известно време си мисля за подобна тема, където да разкажем за детето си , за това какво сме опитвали и какво ни се искаме да опитаме, за възможностите на детето и за това как ги развиваме в домашни условия с помощта или без помощта на специалисти.В момента съм заета, но по-късно ще се включа с публикация по темата.

# 5
        Здравей, мама Kolgrimur! Добре дошла в отбора!
        Ние сме най доволни от последното пребиваване в детския психодиспансер в болница "Св Марина" във Варна. Сега аутистчето ми си хапва, ляга си рано и спи добре, говори  когато иска, чете. Спи сам в стаята си и не го е страх. Не ми е ясно каква е разликата между аутизъм и атипичен аутизъм.
      Животът с аутистче има и хубави страни колкото и странно да звучат думите ми. Може би защото обичам да чета фантастика. Като че ли детето ми живее в свят, паралелен на нашия. Може и да е по-добър от нашия. На моменти като че ли стената между нас става прозрачна и виждаш оттатък. За кратко. Може да полудея, но не в необходимия смисъл. Не можеш да прекрачиш оттатък.

# 6
  • Мнения: 997
       
      Животът с аутистче има и хубави страни колкото и странно да звучат думите ми. Може би защото обичам да чета фантастика. Като че ли детето ми живее в свят, паралелен на нашия. Може и да е по-добър от нашия. На моменти като че ли стената между нас става прозрачна и виждаш оттатък. За кратко. Може да полудея, но не в необходимия смисъл. Не можеш да прекрачиш оттатък.


Тази мисъл е страхотна. Тя важи не само за децата с аутизъм, мисля че важи и за моето дете. Съжалявам за отклонението, но смятам, че детето ми си има свои собствен свят.....в който съм благодарна, че ме допуска.
Kolgrimur, добре дошла между нас. Моето дете е с неврологичен проблем, така че не мога да помогна, но искам да ти пожелая много успехи. Дано постигнете напредък..... Praynig

# 7
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Аутистичния спектър е много неясен, широк и размит, признаците често се срещат при деца с някакво нарушение на развитието, не е моя работа да давам определения за аутизъм и атипичен аутизъм, щото и не мога, но обикновено диагнозата атипичен аутизъм май я поставят като не може да се намери по-подходящо наименование за състоянието на детето.
Картината при всяко дете е много индивидуална, затова първо ще е по-добре да изброим характерните неща.
Моето дете е на 4г и е с ДЦП. Това, което ме насочва към темите за генерализирано разстройство на развитието е :
 
 Избягва контакт очи в очи, с изключение на случаите, когато иска нещо (и пак не винаги)
 Обича да се осамотява.
 Има стереотипни движения, например когато е радостна маха с ръце и върти китките близо до очите си, а когато е ядосана се клати наляво надясно и върти китките, но вече долу.
 Има стериотипни игри - например разговор по телефона, който се повтаря по един и същи начин безброй пъти, само хората с които разговаря са различни.
 Има прекрасна памет, но само за темите , към които има интерес, а това са песни, музикални и шоу програми.
 Знае наизуст много песни и стихчета, но в разговор използва само единични думи или повтаря папагалски изразите, които аз използвам в дадена ситуация, използва много съществителни, малко глаголи и никакви прилагателни, наречия и т.н.
 Не проявява или проявява много слаб интерес към света  и хората около нея, дава си вид , че не чува
 Не отговаря на въпроси, освен ако не са свързани с любимите й теми и отговора изисква само назоваване.

Има още неща, но не съм наясно доколко се дължат на диагнозата й, защото тя също дава своето отражение .
Миналата година опитахме да работим с логопед, но детето не спря за секунда да насочи вниманието си към нещо и отложихме обучението.(по съвет на логопеда  Confused)
Не ми оставаше нищо друго, освен сама да търся начини да я уча на нещо.
Използвам точно интереса й към музиката, списанията, телевизията и визуалната информация, която получава от там. Например, тя обича да гледа шоуто на Слави. Там й обясних, че Годжи свири на китара. На компютъра й показах няколко снимки на китари, после й дадох да си поиграе с една детска цигулка (тук малко грешен подход, но тя най-много прилича на китара), показах й как издава звуци и по този начин вече тя знае какво е китара, произнася думата и има ясна представа за какво става дума.
С няколко думи използвам дори и слабия й интерес, за да я науча на нещо.

Обучението СКОК пък ми помогна да схвана как да използвам голямото й желание да получи нещо, за да я накарам да го каже (защото в случая тя може да произнася много думи, а идеята на СКОК не е точно такава)За съжаление тя запомня точно израза, който аз съм използвала. Например, обича да разглежда един албум. Иска го с :"Ще ти дам албумите" Накарах я да промени това на "Искам да дадеш албумите".Или пък да речем "Пъпеш" стана "Искам да ям пъпеш".

Използвам много и компютъра, за да й показвам картинки, които по-късно тя назовава. Това ми служи и за да добие обобщена представа за това, какво е КОН, а не само коня нарисуван в книжката да е КОН.

Тъй като стана мнооого дълго, засега спирам до тук. Ще ми е много интересно да прочета как вие помагате на детето да общува, да говори, как провокирате интерес.

# 8
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Темата ме провокира да се поровя повече в нета и да открия една успешна програма за обучение на аутисти, която се прилага в Америка. Става дума за АВА (Applied Behavioral Analysis - Приложен анализ на поведението). Обсъждана е в този форум http://ru.autismlina.com/about234.html (руски), за съжаление времето не ми позволява да превеждам много, а и знанията ми по руски са по-скоро разговорни, но ще преведа мъничко:

АВА представлява сама по себе си достатъчно точно копие на нормалното развитие на детето, освен че в този случай тези етапи се преповтарят от преподавател заедно с детето.
Детето се ражда с мозъчни неврони, свързани помежду си. В процеса на обучение някои връзки между невроните стават по-силни, а други "замират". Например детето протяга ръка, за да вземе играчка - един, два, десет, двадесет пъти - връзката между определени неврони се наглася така, че следващия път, когато трябва нещо да се хване с ръка, командата от мозъка към мускулите избира най-рационалния път.
А ние трябва сами да "направим" връзките на тези неврони по пътя на повторението на тези етапи на развитие.........
.........Особено внимание отделяме на поощрението. За съжаление в началото това е поощрение, което се яде( не се справих с точната дума ) Това също е нормално. Всички деца от рождението си установяват най-близък контакт с този, който ги храни. Процеса на хранене е свързан с удоволствието, затова и човека, който храни е предпочитан, това е нормален рефлекс, а също най-желани стават вещите, свързани с храненето. Затова ако докато храним и хвалим, тогава с времето самата похвала ще стане награда, което и ни е необходимо. Ако искате да пристрастите детето към определена играчка, давайте я като награда за добре изпълнена задача, едновременно с похвалата - след време детето няма и да иска да чуе за друга играчка.....


Kolgrimur , видях в предишните ти публикации, че там където живееш използват ТЕАССН, доволна ли си от тази програма? Направи ми впечатление една думичка в това, което четох за нея - учителят подрежда кубчета, а детето ТРЯБВА да наблюдава как го прави. Такава дума ТРЯБВА при аутистите изобщо не се признава, затова ми се стори странна на първо четене цялата система.


Последна редакция: ср, 26 юли 2006, 17:50 от ljuboznatelna

# 9
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
Здравеи любознателна
Ние сме с тази диагноза от наЧалото на май, и за сега сме стигнали до разговорите с специалисти и какво ще следва от тук на татък ,понеже тук( исландия)  в момента е  сезона на отпуските това до няъкаде забавя нещата за мое най голямо съжаление .Тук използват програмата ТЕАСС уж казват Че е най добрата, аз също Четох доста в нета да полуЧа повеЧе информация.Намерих и тази страница   http://www.autismtreatmentcenter.org/
дано е от поза на някого като нас ,там във форума могат да се намерят много неща като игриЧки и т.н .
Тук също прилагат и практическо обуЧение на деца с подобни синдроми ,  в децката градина  ще се включи и логопед 5 пъти в седмицата .
Синът ми от миналата година посещаваше 2 пъти седмично логопед и за много кратко време напредна много .
При него аутизма се изявява като той повтаря последната дума на изречението , казваха  че изоставал в развитието си , фиксирал се много в дадено нещо трудно се установявал контакт очи в очи ,играел си е самичък .
При условие че в къщи до преди година се използваха три езика и исландския е с три падежа и много труден за произнасяне .
Надявам се че на есен като се задвижи цялата тази програма да има добър резултат  Thinking   

# 10
  • Мнения: 534
"А ние трябва сами да "направим" връзките на тези неврони по пътя на повторението на тези етапи на развитие..."Моят личен лекар ми беше казал че мозъкът на детето е като компютър   ,каквато информация  му въведа с такава ще работи.  Това се потвърждава и от горния цитат.За тези 15 год.  стотици пъти сме повтаряли едни и същи неща ,но винаги той ме е водел.Едни и същи въпроси с едни и същи отговори.В началото единствен източник на информация бяхме ние.От телевизия и книжки не се интересуваше,с логопедката разговаряше чрез мен и категорично отказваше да се занимава с нея, както и да ходи на градина.Всяко нещо трябва да се обяснява като на 3-4 г. дете като си даваме сметка значението на кои думи знае.Сизрастването нещата стават по лесни,но все пак достатъчно сложни доколкото ни е трудно да разбираме начина им на мислене и техния паралелен свят. От значение беше и това,че учи в масово училище и неусетно започна да се съобразява с общноста а,не да си мисли ,че е център на света ,но все така няма приятели и предпочита собствената си компания.  Всъщност исках да кажа ,че най-много могат да помогнат на детето си родителите му  като винаги се възползват от проявите му на любознателност    и любопитство,въпреки че често е много досадно.  Специалистите са нещо много хубаво когато ги има ,но при аутистите трудно се получава работа при режим.                                                                                                       

# 11
  • Пловдив
  • Мнения: 630
Много ми харесва това дневниче на едно детенце с аутизым:
http://www.elinahealthandbeauty.com/photo.htm
http://www.elinahealthandbeauty.com/Photo_Dennis_july2005.htm - как Денис общува с картите PECS

# 12
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Имал ли е някой от вас проблем с познаване и назоваване на цветовете? Не съм сигурна детето ми знае ли ги или не, понякога показва , че ги знае, понякога не. Логопедката ни хвърля много усилия в тази посока, засега Наталия когато я попитат - какъв цвят е това - отговаря някакъв си цвят, защото знае, че това се изисква от нея. И аз не мога да я провокирам по никакъв начиин за да разбера знае ли ги.

Иначе за два месеца се заех сериозно да я провокирам да говори, успеха дойде много бързо. Схемата е следната, например:
Иска да излезе на терасата, до сега казваше :тераса
Изисквах да каже : Искам на терасата -  и веднага я пусках да излезе. Когато го овладя започнах да изисквам : Искам да изляза на терасата - вече го казва винаги, или поне като си направя една две оглушки докато го каже правилно.
Това дава ефект за всичко, което иска да й се даде или да направи.

Много ми се иска тази тема да не отпадне толкова бързо , тук четат няколко майки, чиито деца имат подобни разстройства, ще бъде полезно за всички ако всяка сподели по какъв начин постига едно или друго нещо. Аз засега черпя информация от руски форуми, там родителите споделят и най-малките си успехи, все се намира и нещо, което може да е полезно за моето дете.

# 13
  • Мнения: 534
Спомням си,че когато Рони се учеше да смята ,имената на числата не му говореха нищо.Ако го питах колко е 2+3 мълчеше,но ако го питах-имаш 2 вафли и аз ти купя още 3,колко вафли ще имаш?-никакъв проблем.Така ,че сред няколко десетици различни предмета подходящо комбинирани напр.4 бобчета и 2 копчета или 3 семки,3 вилици, 3 лъжици така,че да се научи да свързва името на числото с точния брой, хем се забавлявахме,хем учехме.Може би ,ако се съберат на едно място няколко молива в различни цветове,няколко копчета в същите цветове,няколко сламки да речем,но все предмети които са познати на детето и му поискаме жълтия молив и т.н. ще разберем дали познава цветовете,а ако не, мисля,че така по- лесно ще ги запомни.

# 14
  • Мнения: 46
понеже видях, че се заговори за програмата АВА, та аз се опитах да преведе части от заниманията по нея на български. Качила съм нещата ето тук http://decata.dir.bg/

# 15
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
mishenceto , благодаря ти много за превода. Hug Чела съм това на руски, но си е друго когато е на родния език. За съжаление програмата е представена в много сбит вид струва ми се, на мен повече ми хареса книгата за работа с деца с аутизъм в сайта ти. Аз не намерих голяма разлика в методиката от тази на АВА.

# 16
  • Мнения: 46
Благодаря, ще се радвам ако нещата са ти от полза, както и другите майчета. Подготвила съм още неща и скоро ще ги кача.

# 17
  • Мнения: 2 531
Имал ли е някой от вас проблем с познаване и назоваване на цветовете?
]

Сина ми не е с аутизъм, но сериозно изостава с експресивната реч. И понеже и аз съм се чудила /преди / дали познава цветовете или ги налучва, а той нищо не можеше да казва, то принципа е следния: взимаш предмети които са със еднаква форма, големина , но различен цвят / например кубчета, топки/  и задаваш конретен въпрос- дай ми / вземи или каквото върши  .... по цвят кубче! Или пък измисляш някякаква игра- да събирате предмети/независмо от формата /  с определения цвят, като на земята има и от другите цветове предмети!
А иначе подхода който описваш за провокиране на речта- на 3г. това беше единствения начин да накарам сина ми да произнесе нещо! Определено върши работа!

# 18
  • Мнения: 3 537
Когато навремето Станислава учеше цветовете,логопедката я беше научила така-червено като червилото на мама,синьо като нашата кола,жълто като слънцето и т. н.Така ги схвана по-бързо. Peace

# 19
  • Мнения: 2 531
krasi 76  това което описваш за научаване на  цветовете  не е много правлно! Има вероятност да види кола като вашата но с друг цвят и ще се чуди- това синьо ли е пак! А червилото на мама може да е черверо, розово , кафяво и т .н. Затова се избират еднакви предемти, но с различен цвят!

Последна редакция: вт, 08 авг 2006, 21:13 от veni-b

# 20
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Аз не съм наясно дали изобщо понятието жълт, червен и т.н. й говори нещо, т.е. дали схваща какво е Качество на предмета. Логопедката си я учи по някакъв си начин, аз пък вече изчерпах всичките си идеи да я тествам. Имам подозрение че знае и може да ги назове правилно, затова искам да измисля начин да го направи, все пак не си давам парите да ми учат детето на нещо, което знае. Проблема е, че тя не изпълнява команди и не отговаря на въпроси, които не са свързани с нейните си фиксирани теми. Общо взето все едно говоря на стената.

# 21
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
 ooooh! PraynigАми ние сьщо сме горе долу като вас само 4е с у4ченето на буквите , повечето ги знае но понякога не мога да разбера не отговаря като го питам или казва" не знам" . цветовете баща му го научи по много лесен начин с светофарите на кръстовисщата (тои обича да си играе с коли4ки )Също по някога не разбира зна4ението на въпроса" Защо ".Не знам по какъв на4ин да му обясня или просто автомати4но да се зау4и отговора .
Ние още не сме започнали работа с логопед надявам се да напреднем много след това . Thinking



Аз не съм наясно дали изобщо понятието жълт, червен и т.н. й говори нещо, т.е. дали схваща какво е Качество на предмета. Логопедката си я учи по някакъв си начин, аз пък вече изчерпах всичките си идеи да я тествам. Имам подозрение че знае и може да ги назове правилно, затова искам да измисля начин да го направи, все пак не си давам парите да ми учат детето на нещо, което знае. Проблема е, че тя не изпълнява команди и не отговаря на въпроси, които не са свързани с нейните си фиксирани теми. Общо взето все едно говоря на стената.

# 22
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
забравх да кажа вечер четем на български, приказки  Laughing и моят започна да казва някои думички  Wink

# 23
        Любознателна, имам идея. Вземи 5-6 листа едноцветна гланцирана хартия. Вземи още 5-6 листа от друг цвят, такива че разликата в цветовете да е голяма. Например син и жълт. Нареди ги в тесте 1 върху друг и изрежи едновременно от всичките фигурка, съобразена с нейните интереси и предпочитание- кукла, къщичка, цвете. Ще се получат абсолютно еднакви фигурки. Бавно, ама много бавно я помоли да отдели еднаквите фигурки на две места.
Идеята е, ЧЕ ЕДИНСТВЕНИЯТ ПРИЗНАК ЗА РАЗДЕЛЯНЕТО ИМ Е ЦВЕТА. После опитай с други цветове. После опитай с три цвята. Така бавно ще я доведеш до идеята за цвета. Ще се справи, ако /не дай си боже не е далтонистка/.
        Моето аутистче се интересува само от история. От праисторически времена до около 1300г. от н.е. Като че ли падането на България под турско робство е праг. който не може да прескочи. Има 1 огромна енциклопедия на света която чете непрекъснато и др истории. Оправя се с родословието на римски, гръцки, тракийски, скандинавски и български богове. В момента го затрудняват боговете на ацтеки, инки. Преди 3 седмици му купих същия по форма и големина и много шарен географски атлас /от рекламата на МТел и му го подарих. Оказа се че и географията е интересна. В момента е на Латвия.
       За България там има 1 страничка, снимка на църквата св София от преди 20г и снимка на 1 вълк. Вълкът май съм аз-Volf.

# 24
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
volf, благодаря ти за идеята! Със сигурност не е далтонист, тествах я, назова ми поне по-ярките цифри на теста.

# 25
  • Мнения: 3 537
krasi 76  това което описваш за научаване на  цветовете  не е много правлно! Има вероятност да види кола като вашата но с друг цвят и ще се чуди- това синьо ли е пак! А червилото на мама може да е черверо, розово , кафяво и т .н. Затова се избират еднакви предемти, но с различен цвят!
Ами аз по него време се червисвах само с червено червило,а колата ни беше синя и Станислава разпознаваше цвета и много добре,само че забравяше как  беше името му.Много объркано го обясних.Значи тя разпознаваше всички цветове,но им бъркаше имената.Не знам дали ме разбра! newsm78

# 26
           Бъдещи мами, бремени от 6м, от 2м, от 2седмици, от снощи! Честито! от 01.01.2007 ще ползвате 9м. платен отпуск 90% от заплатата Ви.
            Татко каза ще ми купи колело, ама...  след нова година.
            Имам идея. Стискайте до тогава.
         

# 27
  • Мнения: 997
volf, понеже не гледам новини искам да те питам:

от 01.01.2007 ще ползвате 9м. платен отпуск 90% от заплатата Ви.

СЕРИОЗНО!?

# 28
           Сериозно. Аз следя новините по ТV и по радиото. Не че ми харесват - по-вечето де. По принуда. В къщи - защото няма какво друго да гледам. Мъчим се аутистчето ни да не гледа филми с насилие, а те всички са такива. На работата пък слушам програма "Хоризонт" защото  мн. често съм сам.

# 29
  • София / Пловдив
  • Мнения: 8 119
  Извинявайте са ОФФ-а, ама не мога да се сдържа:
  volf, ти наистина ме шашна с историческите и географските енциклопедии! Браво на вас! Ето още едно доказателство, че възможностите на децата ни са непредвидими!
  И съм убедена, че скоро ще преборите ацтеките и инките  Wink

# 30
           Здравей, bim bam! Здравейте момичета и момчета! Няма нищо чудно в това което съм писал. Най малкото ми вълче-аутистчето е на 17г и наесен ще бъде в 12 клас. Обучаваме се в домашни условия. Идват учителите в къщи кой когато може- по 3-4 часа на ден. Има си програма. Ние не присъстваме на часовете. Интересно е че всички учители до сега се справят. Някой уроци даже е взимал по пижама. В 7 и 8 клас имаше учителка, която за всеки урок идваше с 1 шоколадова вафла и така. /Аутистчето обича да мели шоколадова вафла/.
         Мили мамички, като чета във форума коя от Вас как е раждала и ми настръхва косата. А на мен не ми се вярваше когато нашата мама каза, че докато е раждала аутистчето сама, акушерката си е правила маникюр.
         Като чета във форума, и почвам да добивам представа за хората и характерите им, които стоят зад символичните имена.
         Само аз ли имам проблеми с кода. Сега виждам B6A да видим какво ще стане. Приятен ден.

# 31
  • Мнения: 534
Извинете,но това за обучението в къщи?Как става?

# 32
         Ами с молба свободен текст до директора на Дирекция образование плюс копие от решението на ТЕЛК /РЕЛК/. Той я резолюра /егати тая дума как се пише?/ и я праща на съответния директор на училището. Всяко лято- нова молба и копие. Като че ли вълчето ми ще се излекува. За учебната 2006/2007г. вече подадох. Като носих молбата заварих Госп. директора на дирекция да яде сухоежбина от чекмеджето на бюрото си.   
      Само че първия път преди 6г. не си спомням какви документи носихме. Май бяха по-вече. Довечера ще говоря с мама Кали по-въпроса. Чао.

# 33
  • Мнения: 534
Не знаех,че аутизма предполага обучение и в къщи.Мислех,че само при деца с двигателни нарушения позволяват.

# 34
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Има ли някой, справил се с ехолалията?

# 35
  • Мнения: 1 588
volf, благодаря ти за идеята! Със сигурност не е далтонист, тествах я, назова ми поне по-ярките цифри на теста.

Извинявам се за вмесването, чета темата ви (особено идеите за цветовете) с голям интерес. Доколкото знам, вероятността момиче да е далтонистка, клони към 0.

http://www.segabg.com/online/article.asp?issueId=458&sectionid=7&id=00001

# 36
  • Мнения: 3 537
volf, благодаря ти за идеята! Със сигурност не е далтонист, тествах я, назова ми поне по-ярките цифри на теста.

Извинявам се за вмесването, чета темата ви (особено идеите за цветовете) с голям интерес. Доколкото знам, вероятността момиче да е далтонистка, клони към 0.

http://www.segabg.com/online/article.asp?issueId=458&sectionid=7&id=00001
Това не е далтонизъм,но забравих как точно се казваше.Логопедката ми беше казала как се нарича това състояние,но минаха много години от тогава и ми е излязло от ума. Embarassed

# 37
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
При хората със сензорни дефицити възприятията са много различни от нашите. Например аутистка споделяше, че когато са я учили да разпознава кучето от останалите животни, тя е успяла да намери сходство единствено в носовете на кучетата и това е била отправната точка да ги различи от останалите животни. Затова и нямам понятие какво всъщност "вижда" и разбира детето като цвят и тая дума "цвят" говори ли й нещо newsm78. Ако ми остане време някой ден ще потърся и преведа разкази на аутисти за това, как възприемат  хората и света  около себе си, това е направо един друг свят. А че не е далтонистка съм абсолютно сигурна, щом като види оранжева топка се сеща за портокал, а зеленото великденско яйце я подсеща за киви.

# 38
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
И все пак има ли някои който се е справил с ехолалията?
аз например се опитвам когато сина ми повтарйа даден въпрос да му отговаряам веднага ....но с не много добар резултат   Thinking

# 39
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
При нас на моменти си е направо зле. С това непрекъснато повтаряне когато иска нещо на "Кажи: дай ми ...и т.н.", сега стигнахме до там че тя си иска нещата с "Кажи дай ми..." Но пък вече заявява желание с изречение, използвайки съюзи(е, и то е заучено): "Отиваме на реката да се къпем"(тоест искам), което до преди 2-3 месеца щеше да е само 1 дума - "Реката". Аз съм и дала седмица почивка без да я тормозя за всяко нещо с "кажи" и засега е запазила навика си.
До тоя момент обаче не ми е задавала никога въпрос, нито ми е отговаряла с Да и Не, налага се да отгатвам отговора по поведението или изражението й.
Kolgrimur , какво искаш да кажеш с това, че отговаряш веднага - на собствения си въпрос ли?

# 40
  • Мнения: 534
 ljuboznatelna -за тази възраст се справяте много добре.Нищо не можеше да накара моят син да поиска нещо с думи.Бутане,сочене,ъ-кане и всевъзможни други начини използваше,но не и думи.Скъсваше се от рев,но не отстъпваше,и винаги излизаше победител,моите нерви не издържаха.Постепенно речника му се обогати,сигурно стана по-уверен и вече в училищна възраст започна да компенсира.Поздравления за упоритостта!

# 41
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
При нас на моменти си е направо зле. С това непрекъснато повтаряне когато иска нещо на "Кажи: дай ми ...и т.н.", сега стигнахме до там че тя си иска нещата с "Кажи дай ми..." Но пък вече заявява желание с изречение, използвайки съюзи(е, и то е заучено): "Отиваме на реката да се къпем"(тоест искам), което до преди 2-3 месеца щеше да е само 1 дума - "Реката". Аз съм и дала седмица почивка без да я тормозя за всяко нещо с "кажи" и засега е запазила навика си.
До тоя момент обаче не ми е задавала никога въпрос, нито ми е отговаряла с Да и Не, налага се да отгатвам отговора по поведението или изражението й.
Kolgrimur , какво искаш да кажеш с това, че отговаряш веднага - на собствения си въпрос ли?
Ами когато ме пита нещо и го повтаря до безкраиност ,аз му отгожарйам жеднага на въпроса .Понякога това помага но не винаги .. Thinking

# 42
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Гери, много ме обнадеждаваш, въпреки че децата с подобни проблеми все пак се развиват доста различно. Hug
 Скоро се зачетох в дневника, който й водех докато бях в сладко неведение за този й проблем. Оказва се, че тя е говорила на година и четири месеца (коригирани година и два) неща като "ало, кой, да?" играейки с телефона и произнесено с интонация.После говоренето спря и започна бебешкото ба-ба-ба-ба ма-ма-ма-ма и т.н. докато окончателно спря и проговори след няколко месеца доста по-неясно. Думите за храна и вода дойдоха след като направи речник от двайсетина думи, а думите мама, тати и кака доста по-късно. Картинка, типична за разстройствата от аутистичния спектър. Много се притеснявам да не се получи пак някакъв регрес. Понеже разбира значението на малко думи, независимо че на практика може да каже всякаква дума, очаквам да проговори със собствена реч едва когато натрупа достатъчно голям речник от осъзнати думи. Днес например ми каза :"Искаш пускам отначало пак ли", което всъщност включва две често казвани от мен изречения(става въпрос за песен)

# 43
         Здравейте! Първо да кажа за индивидуална форма на обучение. Това са документите, но е хубаво първо да се говори с директора на училището, след това да се подаде молба до Директора но Дирекция "Образование" и да се чака. За учебната 2006-2007г вече е време.
        Хубаво си помислете. Има и недостатъци. Детето губи контакти  и общуване с връстници. Печели много повече внимание от учителя. Врамките на 40мин. не може да остане скрито, че не е разбрало или научило нещо. В нашия случай животът му в училище беше станал вече невъзможен. Нужни ни бяха 4-5г докато детето се успокои. Учителите с охота приемат да обучават такива деца. Така им излизат още 12.5чх 36седмици. Познавам дете със заболяване неувреждащо мозъка, което е отличник. Напролет ще бъде абитуриент.
         Относно цветовете. Не е трудно да научиш детето да разпознава и да научи имената на 7 цвята. Трудно е да разбере какво е това цвят. Може да научи наизуст по 3-4 предмета с 1 и същ цвят, и на 5-тия предмет да не може да каже какъв цвят е. Има един фантастичен разказ в който цяла цивилизация не обръща внимание на цветовете и не се занимава с боядисване.
        Нашето аутистче до 4-4.5г. Се развиваше идеално. Проходи навреме, проговори правилно и навреме, пееше много вярно. Виждал съм учителка по музика, която като го чу да пее от съседната стая се отлепи от стола. Само като бебе ревеше повече от баткото /Но той пък като бебе не ревеше изобщо - само като наближи часът за хранене/. На 4 г почти изведнъж в речника му останаха само "Да", "Не"  и "Ти кажи". Ние трябваше да отгатнем защо реве, какво иска. Това описание съм го виждал и при други аутистчета. На 5.5г го заведохме при баба му в Айтос. Като отидохме след два месеца, като ме видя той каза "донеси ми вода. Искам да пия". Говореше си нормално. Баба му го водила на всички врачки. Даже имаше една закърпена миска в блузката си. След това отново имаше деградация в говорната реч, но тя продължи бавно, в рамките на 7-8г. В момента знае смисъла на много думи на български, на английски, но не ги използва в ежедневната си реч. Никога не говори за чувствата си и настроения. Дядо Вазов пише с около 42000 думи.
  Синът ми е на 17г Познавам още 2 аутистчета  с 1-2 години по-големи. Всички ли са с поднормено тегло? Висок е 1.80 а е 56кг. Казаха ми че от липонекса ще  напълнее, но не стана. Постигнахме това, че вече не се дразни, когато му правя забележки или упорито настоявам да извърши нещо. Напоследък го виждам даже да се подсмихва понякога.
       По някога се случват неща, за които направо нямам думи. Например когато подреждах неговите пешки на шаха разбрах, че ги вижда различни. Аз съм инженер и за мен това е евтин китайски шах, чиито фигури са правени на матрица и са съвсем еднакви. И той ми казва- тая пешка стои тук, тая - тук и тн. Отиде до тоалетната и аз му смених местата на първите 2 пешки. След 2-3 хода той поита може ли да размени 2 пешки и ги върна както си бяха.
      Или когато каза, че харесва рекламата на Мара отварачката. Аз на тая рекрама харесвам само начина по който си спира колата точно пред пътеката за кръчмата. А той казва:
     - Много е секси мацката.
     Аз не я виждам секси тая мацка но съм изненадан, защото това е първото му разсъждение на глас за жена. Е, след 3 седмици в 10-те най я избраха за най-секси.
        Пожелавам Ви приятна седмица, мами и татковци! Извинявайте за словоизлиянията ми.

# 44
  • Мнения: 1 588
Volf, искам да те питам нещо във връзка с едни мои си мисли... Може би си прочел, че дъщеря ми е със синдром на Даун. Като се роди и почнах да чета тук и там за синдрома, на много места прочетох, че не е правилно детето да се нарича "даунче" или "даун" и др. подобни. Един вид на детето се лепва етикет, който го декласира отвсякъде. Децата с този синдром се развиват различно, постигат различни неща и целта на "занятието" е да се интегрират в обществото, а не да се дистанцират от него. В този смисъл разграничаващите етикети като "даун" не помагат... Предполагам, че ме разбираш...

Това не би ли трябвало да важи и за деца с аутизъм?

# 45
           Здравей, Мария! Разбирам те много добре /за съжаление/. Мисля, че тук четем само родители. Без децата. Синът ми знае, че е болен от аутизъм. Случвало се и по лошо- да ме пита "Татко, защо децата казват че съм луд?" В блока в който живеем младежите и децата полека лека станаха достатъчно толерантни. Просто години наред поздравявам всички деца, където ги видя с "Добър ден", "здравей". Остана само 1 хлапе 1-2 клас, което направо ни трови живота.

# 46
  • Мнения: 534
[
     .
. Има и недостатъци. Детето губи контакти  и общуване с връстници.    
Точно тези контакти го отблъскват от училището.Такъв вид обучение е идеален за него.Той и без това не обича да контактува .А относно различните темпове на развите-това е така ,но го има и момента,че ние не бихме могли на 100 % да знаем какво те разбират и какво не защото в определен период,като че ли складират знания и умения за които ние не подозираме и когато се почувстват достатъчно уверени,чак тогава ги показват.Синът ми започна да казва първите думи на 3,5 години,после имаше думи които не обичаше и заместваше със свои измислени/в стихотворения/,но на 2 години познаваше всички букви.Че са букви дали е знаел е спорно защото имаше кубчета с нарисувани букви и на поканата ми -донеси'а','к' или коя да е друга ги носеше.Но нищо не можеше да го накара да ги произнесе.При него регрес не е имало,много,много бавен,но все пак само прогрес.Сега тълковния речник му е настолна книга,в пряк контакт му е малко трудно да общува,но се оказва,че в чат не изпитва затруднение/направих си успешен експеримент./

# 47
              Здравейте!
      Вчера ми насочихте вниманието към нещо и снощи проверих - когато за пръв път сме подали документи за индивидуална форма на обучение, диагнозата на Кирилчо още не беше аутизъм, а ГРР /генерализирано разстройство на развитието/ от центъра за детско-юношеско психично здраве в Русе от д-р Мечкунова. Имам голям комплект от диагнози поставени на Кирил. Напр. хореа минор, епилепсия, ДЦП, Синдром на Туре, шизофрения и др.
            Гери, твоето момченце слабичко ли е?

# 48
  • Мнения: 534
 JoyМоето момченце се възприема за слабичко и има фикс идеята да стане колкото тати/добре,че той е 70 кг./,като за целта яде по 5 пъти на ден и по много и си е включил в режима и" предвечеря".Аз иначе за 15-те му години мисля,че е нормално да е 58 кг при ръст 175,но определено мненията ни се разминават.И неговата диагноза е ГРР с уточнение атипичен аутизъм.

Последна редакция: ср, 16 авг 2006, 19:55 от Гери_

# 49
  • Мнения: 534
Молбата ми е към SASHETO.Би ли споделила 1 или 2 образователна степен е получил синът Ви."И като има средно образование,сега накъде"Извинявам се ако въпроса звучи гадно,но моля ви помогнете ми да аргументирам желанието си синът ми да продължи в 9 клас.Съпругът ми мисли,че няма смисъл и ненужно ще го изложи на риск от недоброжелателно отношение/меко казано/.

# 50
                Гери, здравей! А спряхте ли се на форма на обучение? В Дирекция образование смотолевиха нещо от рода на "че дипломата от образованието с ресурсен учител /учители/ била по-лека", но аз тогава не им обърнах внимание. В смисъл, че с диплом с ресурсни учители завършено образование след това не може да продължи образованието си.
                Извинявам се че се включих преди САШЕТО. "А сега на къде?" е от кофти въпросите. Тях съм си забранил да си задавам. Това са въпросите на които не намирам отговори. Педпочитам вместо да стои в къщи по цял ден почти сам, да идват учители.
               Честито на всички учители първи работен ден. Пожелавам Ви скоро да имате самочувствие на народни будители. Хората да Ви поздравяват с "Добър ден, даскале!"

# 51
  • Мнения: 534
Да....Сашето няма как да знае,че точно тук съм решила да и задам въпрос.Късно,ама се сещам.volf благодаря.Само,че въпросът не е във формата на обучение на този етап,а дали изобщо да има обучение.За обучение в къщи трябва да има диагноза възпрепятстваща ходенето му в училище ,а нашата ГРР-не е от тях.Нащият тати смята ,че дипломата няма да го интегрира в живота,аз съм склонна да рискувам и да се боря ,но подобни на следната случка/върви си Рони със леко тромава,подскачаща походка,размахва от време на време ръце усмихва се сам на себе си щастливо и минавайки край някакво кафе младеж го напсувал и нарекъл-шматка/ме карат да се запитам-какво губя като печеля.И печеля ли наистина?Дали това образование заслужава негативните му преживявания.Време до 15 не остана.Уж бяхме решили до тук с училището,а аз имам чувството че правим грешка.Щеше да е по-лесно ако Рони имаще желание да учи,но му е досадно и понякога трудно.Но на кой не е ?Ако можеше да учи само това което му харесва,но така никъде не дават.Къде е отговорът??????

# 52
  • Мнения: 4 585
               Здравей, Гери. Лично мое мнение е, че Рони трябва да продължи образованието си. Образованието няма да го интегрира в обществото, но липсата на образование също няма да го интегрира. Защо мислиш, че другите деца научават по-вече в училище? Колко от тях могат да напишат съчинение от 2 страници на тема "Как прекарах почивните дни?". Колко младежи могат да напишат писмо на любимата си?
          Интеграцията в обществото на децата ни си го представям като тържество на човешкия разум над такива могъщи природни закони като еволюция, естествен подбор. Бих бил 100% песимист ако не виждах по TV общества, където този проблем е решен. Последният български филм, в който се видя момиче в инвалидна количка е от преди 30г.
        50000г силният мъжкар е бил гаранция за по-вече храна, за по-сухо място в пещерата. Когато 1 младеж удря или обижда друг, може и да не знае защо го прави. Но всяка негова клетка крещи на девойките- Аз съм по силния мъж- по подразбиране - по дълбока оран, по-богат лов.
     Да подредим един до друг Бойко Борисов, Арнолд Шварценегер, Уди алън, Алберт Айнщайн, Соломон Паси и Бил Гейтс. Представете си, че не знаете нищо за тях. Жени , бъдете честни. Кого ще изберете за интимна вечеря?   На фона на 50000г човечество последните 200 през които един мъж с главата си може да осигури фамилията си са нищо.
         Ние с Кирилчо снощи на разходка си говорихме за зиготата. Тоя разговор винаги идва в никое време. Разговорът тръгна от едни черни бикини, паднали от нечия тераса. Жени, защипвайте си добре бельото за простира!

# 53
  • Мнения: 534
 JoyЗигота,а?А на мен току що ми се наложи да разяснявам псувните и да обяснявам какво точно казваш с "мамка му". Embarassed Embarassed

# 54
  • Мнения: 179
Здравейте на всички.Аз съм майка на аутистично дете на 11год.Какво постигнахме ли?Понякога си мисля много понякога съм настроена по-негативно.Осъзнавам много ясно това което постигнахме:
1 като приехме самите ние родителите това че нашето дете е по-различно от останалите!Преди години когато виждах разликата между синът ми и другите деца не исках да осъзная че е по-различен и ми беше много трудно не исках да го повярвам!Тогава благодарение на неговата възпитателка в детската градина-детето беше на 4год.-успяхме да изградим хармония по между си,но АЗ трябваше да осъзная че ДЕТЕТО има по-различни нужди от другите!
2.Не прекратихме контактите му с външният свят с другите деца и хора!Той ходеше в специализирана детска градини сега посещава помощно училище.Сам изгражда свой свят и свои приятели независимо от това че все още търси нашата подкрепа и опора за всичко.
Искам да Ви кажа скъпи родители зная колко е тежко когато детето Ви е отхвърлено от другите когато му се смеят и подиграват изпитала съм го на собствения си гръб!Знам че няма да стане вишист или нобелов лауреат няма да завърши образувание и т.н.колкото е научил толкова но знам че ТОЙ може да контактува с хората и той подбира тези с които контактува много по-добре от нас родителите му!Не оставяйте децата си на баби и дядовци да ги гледат пуснете ги на градина или ясла!Оставете го като по-големи да ходят на училище а не да ползвате ресурсни учители така детето Ви ще загуби контакта със социалния свят с хората!
Имайте в предвид че "аутистите"или "грр"-децата не са еднакви.Виждала съм голямата разлика в деца с диагноза аутизъм-това е нашата като пише  "генерализирано разтройство на развитието"в документа от РЛКК.
Поздрави на всички и желая искрено успех!!!

# 55
Молбата ми е към SASHETO.Би ли споделила 1 или 2 образователна степен е получил синът Ви."И като има средно образование,сега накъде"Извинявам се ако въпроса звучи гадно,но моля ви помогнете ми да аргументирам желанието си синът ми да продължи в 9 клас.Съпругът ми мисли,че няма смисъл и ненужно ще го изложи на риск от недоброжелателно отношение/меко казано/.
Молбата ми е към SASHETO.Би ли споделила 1 или 2 образователна степен е получил синът Ви."И като има средно образование,сега накъде"Извинявам се ако въпроса звучи гадно,но моля ви помогнете ми да аргументирам желанието си синът ми да продължи в 9 клас.Съпругът ми мисли,че няма смисъл и ненужно ще го изложи на риск от недоброжелателно отношение/меко казано/.
Малко късно но предварително се извинявам , аз съм новак в форума и ми е беше трудно да се ориентирам къде да пиша и къде да търся въпросите и къде мога да отговарям - но човек се учи с времето .
Та на въпроса за обучението -моя син продължава да посещава масово училище , аз не се интересувам от дипломите , а просто искам да не губи връзката с децата и училището. При посещенията там все нещо научава . Имахме прекъсване от две години по чисто бюрократични причини и чисто български манталитет на учители . Така че съвета ми е децата аутисти или с някъкво разтроиство да посещават масови училища така и сругите деца се научават да ги приемат по лесно .

# 56
Да....Сашето няма как да знае,че точно тук съм решила да и задам въпрос.Късно,ама се сещам.volf благодаря.Само,че въпросът не е във формата на обучение на този етап,а дали изобщо да има обучение.За обучение в къщи трябва да има диагноза възпрепятстваща ходенето му в училище ,а нашата ГРР-не е от тях.Нащият тати смята ,че дипломата няма да го интегрира в живота,аз съм склонна да рискувам и да се боря ,но подобни на следната случка/върви си Рони със леко тромава,подскачаща походка,размахва от време на време ръце усмихва се сам на себе си щастливо и минавайки край някакво кафе младеж го напсувал и нарекъл-шматка/ме карат да се запитам-какво губя като печеля.И печеля ли наистина?Дали това образование заслужава негативните му преживявания.Време до 15 не остана.Уж бяхме решили до тук с училището,а аз имам чувството че правим грешка.Щеше да е по-лесно ако Рони имаще желание да учи,но му е досадно и понякога трудно.Но на кой не е ?Ако можеше да учи само това което му харесва,но така никъде не дават.Къде е отговорът??????
Скъпа Гери не се отказваи , а се бори детето ти да посещава училище , тези контакти са много важни и те имат и своята добра страна - за детето и за нас родителите повярвай ми минала са по този път. Сега в момехта детето ми не се чувства добре и аз се боря сама - с промяна на хранителен режим , с алтернативна медицина, закоето ще споделя с вас много скоро. Вярвайте ми че нашия живот е пълен с препятствия и ние сами прябва да ги преодоляваме.

# 57
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380
Ние запоЧваме по програма АБА да работим в наи скоро време и се надйавам да постигнем бързи успехи
П.С. ще пиша подробности по касно .. Grinning

# 58
  • Мнения: 3 504
Здравейте и от мен, мога да споделя, че сме постигнали  Joyнапредък, за разлика от миналата година по това време, нямаше многото думи, които казва вече - лягай, лягай-бързо, ставай, ставай-бързо, не бъка там /за бърка/, това, маса, стола, пасе за прасе, колата, се къпим, излизаме, дадеш, дай, още вода, водата, "мерси като ти подаде нещо, преди ама много рядко даваше нещо, особено храна" /слуша как и благодарим и тя повтаря/, "наздраве като кихне", шоколад, мкавалче,ъцете, тцата/за децата, дори ги търси питайки с думата/. "не знам" "не искам", пиши, мкал/за химикал/, бели, кемвиш /кренверш/, скача,маже, бага тука, къде, стига, боли, удаи гавата, ще те удая... сигурно ще пропусна някои. Очният й контакт е на 100%.
Освен думите, другия  Party напредък, на който много се радвам, че вече свързва значенията на думите с действията, разбира какво казва, дори отговаря на въпроси "Къде си мамо" и тя отговаря "на колата", когато се возим, на люля, когато сме на люлката, помни пътя от едната площадка до другата /те са наблизко/, сама се качва на люлката и се премята от едната люлка на друга.  Разбира всичко каквото й се говори, може да отиде и да хвърли боклук в кофата за боклук на терасата,.... Има коренна разлика от миналата година. Мисля че "Брайн Бустера" много й помогна, сега съм й спряла Тиоридазина, пием вечер само Мелатонин, по- бързо заспива и е по спокойна и наспата, усмихната сутрин... Grinning.
МНого разчитам и на редовните занимания от специалисти на специалната градина в Пловдив с Гери, да им благодаря от тук за усилията, които ще полагат за развитието на детето.

И това, че Клуба ми работи на пълни обороти...

# 59
  • Мнения: 534
Искам да споделя с вас какво открих.Случайно.А уж постоянно се вглеждам.Рони иска да учи английски.За да си превежда песни.Гледам невярващо защото 4 г. учи руски,падежи и граматика е усвоил добре,думите умее да превежда,но....изречение не.Убягва му смисъла.Сега разбирам,че вероятно не е знаел как,а може би и защо.А сега сам,мотивиран от желанието и необходимостта е усвоил сам с помощта на компют.речник около 300 английски думи и си превежда сам.За мен е необяснимо но е факт.Толкова се гордея с него!

# 60
  • Мнения: 4 585
    Здрасти Гери! Радвам се за вас. Не ми е минавало през ум за думите и изреченията. Довечера ще проверя как е при Кирил.

# 61
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Гери, радвам се за Рони, това е страхотно!

# 62
  • Мнения: 534
Благодаря ви.Вчера бяхме на зъболекар и се оказа че вече имаме 1-я развален зъб.По пътя за в къщи разбрах,че го наболва от около 2 месеца.Защо не ми е казал-защото го е срам и защото сигурно аутизма го карал да се срамува ми отговаря.А той осъзнава че се срамува въпреки аутизма ,значи се развива си мисля. И му го казах.Сега се страхувам от реакцията му когато евентоално го заболи при манипулациите.

# 63
  • Мнения: 4 585
        При нас беше същото със зъбите. Съвсем случаЙно мама Кали забеляза че на някои от резците има малко петънце. Стоматоложката каза, че там липсва емайл. Ставаше въпрос за 5-6 зъба. За месец, месец и половина му ги оправиха. Нищо не каза, не мръдна изобщо. Свършихме преди 2 седмици. След това каза, че сега със здрави зъби се чувствал по добре.

# 64
       . Нищо не каза, не мръдна изобщо.
Da de,no za vseki slu4aj 6te pratq tati. :oops:9

# 65
  • Мнения: 4 585
    Аз само веднъж ходих, към последния път. Бяхме 3-мата. Съжалявам, че не ходих всеки път, защото в чакалнята имаше списания "Национал географик". Предполагам, че това че Кирил не се оплакваше има връзка с прага на болката. Той разбира че се е наранил, когато види кръвта.

Общи условия

Активация на акаунт