Консултация с логопед - 2 тема

  • 90 377
  • 308
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 18
sagaliavam za greshkata si.misleh 4e tuk moga da polu4a informacia ot maiki na deca kato moeto,koito biha me naso4ili kam podhodiasht logoped.izvineteme 4e sam sbarkala.

# 76
  • София
  • Мнения: 3 906
Искам да ви попитам за дъщеря ми.Тя е на 2 г. и половина, не мога да кажа че е хиперактивна, по-скоро е нормална.Говори добре,прави изречения, въпросителни форми на изречение почти постига.Постоянно ме пита кое как се казва за предмети.Питаме кое от кой магазин сме купили и как се казва магазина, въобще баща й казва че е от ЦРУ.Какво обаче ме притеснява и съм съгласна да направя консултация в реално време с логопед.Понякога седи и сякаш мислите й текат по-бързо примерно взема нещо и казва " сега с мама ще вземем колата, ще отидем до еди кой си магазин и ще купим примерно предмета,който държи.В следващият момент,ако това е нещо,което не си спомня точно от къде е купено и започва "ъъъъъъъ,това от къде купихме го мамо?" или пък "ъъъъъъъъ,мамо това как се казва".Не зная дали имаме проблем или просто мислите й текат по-бързо от речевия й състав и това я притеснява и започва с това "ъъъъъ"?!Моля ви помогнете!Предварително благодаря!

# 77
  • Мнения: 542
...ако това е нещо,което не си спомня точно от къде е купено и започва "ъъъъъъъ,това от къде купихме го мамо?" или пък "ъъъъъъъъ,мамо това как се казва".Не зная дали имаме проблем или просто мислите й текат по-бързо от речевия й състав и това я притеснява и започва с това "ъъъъъ"?!...
Ако е само в мигове на притеснение и колебание, не виждам нищо обезпокоително - това като виртуално мнение, а вие си направете консултацията все пак. Grinning
 Flutter

# 78
  • Мнения: 3 591
Моето момченце е със СИД. Според нашата логопедка моя син не чува някои звуци (но когато му държи брадичката да я гледа в очите и го накара да повтори звука който тя прави няма проблеми с произнасянето, може и да повтори така като я гледа 3 думи последователно съдържащи този звук правилно) и ни посъветва отново да отидем на аудиолог, за да са 100% сигурни, че това не е проблем с ушите(слуха).
Аз нещо обаче немога да направя връзката как така ще чува някои, а няма да чува други звуци ако е проблем на слуха  newsm78 (правили сме аудиограма февруари последно - нямаше проблеми)

# 79
  • Мнения: 542
Аз нещо обаче немога да направя връзката как така ще чува някои, а няма да чува други звуци ако е проблем на слуха  newsm78 (правили сме аудиограма февруари последно - нямаше проблеми)


Възможно е да е проблем в сензорната преработка - да чува и да е много чувствителен към определени звуци или честоти и към други да има много висок праг - да ги диференцира много трудно. Тъй като при децата със СИД няма "еднакви" симптоми - всяко едно трябва да се обследва с подробности, понякога по няколко пъти и на различни етапи от развитието и терапията. Много от проявите в поведението могат да приличат или да съвпадат с тези на друго дете, но съвкупността от фактори и начин на възприятия са индивидуални.
Логопедката много правилно "събира" вниманието на няколко сетива, за да може да "възприеме" и възпроизведе детето правилно думата - дори когато се касае за един звук.
При аудиолога е важно да се разбере дали има снижение на слуха за определен диапазон, честота или "нечуването" на тези звуци може да се обясни със СИД. Това може да доведе и до промени в стратегията на терапията.
Успех! Радвам се на напредъка на Артур, дано и ти се усмихваш повече. Flutter

# 80
  • София
  • Мнения: 8 311
Здравейте,
дъщеря ми е на 7,5 м и звуците които издава са "брр", "агуу" и най често "абуу" крещи, смее се, "говори" много но срички като "ма", "ба", "та" няма опитвала съм да я карам да подражава, говорим много в къщи баткото не млъква.
Според книжката която ползвам ("Психология и възпитание на детето", В. Манова-Томова, учебник за средните мед.у-ща, 1972г., според педиатърката също трябва да казва не ме е притеснявала но аз се притеснявам) трябва да започне да го прави 21-24 седмица, а това е при нея е до 19.08. (родена е на 05.03),т.е преди 2месеца...
Опитвам се да се накарам да подражава но с тези срички не става с другите посочени звуци/срички го прави.
Имали проблем?Какво мога да направя?

Благодаря предварително за вниманието.

П. П. Другите неща, които са посочени за възрастта ги прави.
Занимава се сама(седнала), може да играе повече от 30 мин с дадените й играчки, има си предпочитания,
Много е контактна търси очите на хората в момента, в който улови, че някой я гледа и й се усмихне, я е спечелил. В същото време разпознава най-близките (мен, таткото, баткото) плакала е от бабите при нова среща, ако ги оставим веднага насаме. 
Може да стои изправена държейки се за подпора
Яде добре с лъжичка, дори по-едри неща(преди няколко дни предложих картофено пюре което беше намачкано с вилица а не пасирано, гризе бисквити, хляб има само 1 подало се под 1 мм зъбче), пие от "чашка".

Последна редакция: пн, 22 окт 2007, 15:41 от Desem

# 81
  • Мнения: 542
Здравей Desem,
впечатлена съм от обстойната диагностика - явно наистина се притесняваш и това не ти дава мира. Според мен, това, което описваш е типичния пример, че децата (и хората въобще) не могат да се измерят с цифри. Затова и последните години, най-добрите диагнози са описателните (без разбира се тестовете и терминологията да губят позиции).
Случва се често, децата с развитие в нормата да не изпълняват всичко, посочено в книгите и в таблиците, измерващи развитието. Затова съществуват и специалните тестови методики, които обаче не са обществено достъпни. Дори и с тях, дъщеричката ти най-вероятно е с нормално развитие, но не изпълнява всичко, написано за нейния възрастов етап.
За да съм обективна, ще ти кажа, че за да се открие реалното положение, е нужно наблюдението на специалист, не само запознат с тестовете, но и с богат практически опит, защото в тази ранна възраст, когато не се изпълнява даден критерий, може да е въпрос на вариация в развитието или индивидуалност, а не на изоставане или нарушение. Така може да се избегне хипердиагностициране, както разбира се и пропускане на ранните маркери за проблем. Възможно е липсата на въпросните срички да не зависи от развитието, а от друг фактор.
При всички случаи, от това, което описваш, при положение, че няма анамнестични данни за проблем, консултацията на живо може да е разковничето и ще може на воля да питаш всичко, което те вълнува за бебка. Не всички деца могат всичко, което се наблюдава при повечето на тяхната възраст, но това не значи, че имат изоставане. Обикновено майките фиксират нещо, което ги тревожи, затова, докато не си го изяснят, не се успокояват (съдя и по себе си).
Ако това, което ти написах не ти дава отговор, потърси колега и се консултирай. Flutter

# 82
  • София
  • Мнения: 8 311
Благодаря за отговора  bouquet
пропуснала съм един въпрос. Нямам идея къде мога да я заведа беба. Дали можете да ме насочите към ваш колега, който работи с бебета (скоро ще ходя и на консултация ще говоря и с педиатъра ни).
Чувала съм, че градините ги обикаля специалист-логопед (от мами в квартала), но не знам дали мога да се обърна към тях.
Самата аз съм имала говорен проблем - заекване. По спомен, бързо се оправих, ходила съм на логопед(не в София, била съм на не повече от 4-5 г.) Мисля, че проблема беше, че исках да говоря по-бързо от колкото можех.

Знам, че не трябва да се вманиачавам с таблиците. Общо взето баткото съм забелязала че не проява интерес към някои неща и/или по-късно го прави.. така че съм търпелива... примерно в момента той няма интерес към книжки с приказки и животни(бърка домашните "селски"), но пък много харесва уличните такива(кучета, гълъби, котета) и книжки с предмети, умира за разни технически неща като чистачки на коли и вентилатори във всичките им разновидности(PCперки, на печки....) (не вярвам, защото е момче, харесва розово, което не проблем за мен, купуваме го в повечето случай за беба), обича да му разказваш приказки. Няма равен в познаването на цветовете   

# 83
  • Високо в планината на изобилието
  • Мнения: 484
Здравейте,сина ми на 6 години и половина,много будно и умно момченце,има обаче един проблем,който ме смущава.Той добре изговаря всички звуци,освен Л,при това мек звук Л изговаря,а твърд звук Л го изговаря като нещо средно между В и Л,и В преобладава.Аз не съм българка,той живее в двуезична среда,от една годишна възраст говори с баща си на български,а с мене на руски,никога не се обърква.Интересува ме какви упражнения трябва да ги прави,за да се премахне проблема с Л.Благодаря.

# 84
  • Високо в планината на изобилието
  • Мнения: 484
Здравейте,сина ми на 6 години и половина,много будно и умно момченце,има обаче един проблем,който ме смущава.Той добре изговаря всички звуци,освен Л,при това мек звук Л изговаря,а твърд звук Л го изговаря като нещо средно между В и Л,и В преобладава.Аз не съм българка,той живее в двуезична среда,от една годишна възраст говори с баща си на български,а с мене на руски,никога не се обърква.Интересува ме какви упражнения трябва да ги прави,за да се премахне проблема с Л.Благодаря.
Намерих си инфо по въпроса. Peace

# 85
  • Мнения: 798
Здравейте!
Имам такъв въпрос към логопедите тук. Синът ми е на 4г. и половина. Имаме проблем с проговарянето. Проговори късно, работим с логопед от почти 2 години. Сега бързо наваксва, но има още много да се желае. Снимах синът ми как рисува. Моля , който има време и желание да погледне. Към 3-тата минута той сменя дясната ръка с лявата и продължва да рисува. Не толкова добре, но определено по-добре отколкото аз бих рисувала с лявата си ръка. Тази смяна на ръцете , т.е това , че няма определена водеща ръка /той го прави не само за рисуването/ означава ли, че няма все още и определено водещо полукълбо на мозъка. Доколкото съм чела  едната половина зе занимава с едни дейности, другата - с други. Трябва ли да настоявам да работи само с едната ръка? Това част от проблема с проговарянето ли е или късното проговаряне се дължи отчасти и на това?

http://jenimadj.multiply.com/video/item/5

# 86
  • София
  • Мнения: 5 059
Много свободен рисунък има Ники - поздравления! И на мен ще ми е интересено да прочета отговор на твоя въпрос.

# 87
  • Мнения: 2 084
И моят син сменя двете ръце - еднакво добре драска и с двете - няма изображения - 3,7 г. При нас изреченията не се получават. Имаме ресурсен учител. Още търся логопед, които да работи с него.

# 88
  • Мнения: 542
Здравейте!
Имам такъв въпрос към логопедите тук. Синът ми е на 4г. и половина. Имаме проблем с проговарянето. ... Тази смяна на ръцете , т.е това , че няма определена водеща ръка /той го прави не само за рисуването/ означава ли, че няма все още и определено водещо полукълбо на мозъка. ... Трябва ли да настоявам да работи само с едната ръка? Това част от проблема с проговарянето ли е или късното проговаряне се дължи отчасти и на това?
Здравей Jeni_Madj,
нещо ми изчезна звука, но повредата е в моя телевизор - на филмчето синът ти рисува без затруднения и с двете ръце, като смяната не беше продиктувана от умора - така му хрумна, така направи. Захвата и с двете ръце е доста добър - може повече да си помага и с палците като реципрочно движение, но не е задължително.
Водещата ръка не се определя точно по този начин, но често се приема, че е най-често използваната при спонтанно-инициирани движения и при контрола на фините движения на китката и пръстите. Има проби, които се правят, за да се определи кои са водещите око, ръка, крак и след като се вземат пред вид и другите области на психичното развитие, може да се говори за определяне на латерализация. Когато има налице затруднения или особености в психичното развитие (както в случая е проговарянето), това, че няма ясно предпочитание, може да се отдаде на тези особености в развитието. Мозъчната латерализация може да е завършена, но ясната демонстрация за това да страда поради други причини. Нещата са свързани, но обикновено мозъчната дейност и нейната специфична организация, се приема за определяща на тези функции.
Предприеманата терапия и други въздействия целят да "събудят", провокират, тренират и обучат по обратния път (към мозъка) тези структури.
За работата само с една ръка - използва се като терапевтичен похват, но с определена цел и средства. Никой не работи само с една ръка - нужно е да се развиват уменията и на двете. Най-добре ще може да каже терапевта, който работи с детето.
За връзката с късното проговаряне - по-скоро е част от проблема, а самото късно проговаряне не е вследствие на предпочитанието на ръцете. Нещата са свързани, както и уменията на фината моторика на ръцете и оралната координация и мимика.
След като е налице проблема, се използват симптомите и диагностиката, за да се избере най-подходящата терапия във всеки един момент. При децата тези моменти може и често да се променят, затова трябва да сме гъвкави в методите и дългсрочни в стратегията...
Май се увличам вече... ако не е ясно нещо - питай.
 Flutter

# 89
Здравейте!

Имам следния въпрос към логопедите тук. Моят син е на 1.7г, с вероятна диагноза епилепсия. Но напук на болестта се развива абсолютно нормално и на тази възраст приказва дори повече от връстниците си. От скоро прави изречения от три-четири думи дори. Проблемът е, че не може да изговаря следните звуци - к, г, в, л, р. Знам, че за някой от тях е рано за да се изговарят, но не знам какво може да се направи за да се стимулира правилното произнасяне на звуковете. И кога най-късно трябва да може да изговаря споменатите звукове.

Общи условия

Активация на акаунт