Аз не съм специалист. Ако едно дете не съставлява заплаха за останалите какво против мога да съм? Остава въпроса до колко реално обикновеното детско заведение в настоящата обстановка с настоящите персонални ресурси могат да са от полза за деца с различни видове увреждания, които могат да се поберат в това понятие.
Моя бивша колежка е учителка в Помощно училище /"колежка"- работеше в предприятие, където работех и аз, но отиде да преподава там/. Работи с малки класове, от по 5-8 човека. Момичетата й придобиват практически умения, освен знания по определени предмети. Миналата година шиеха, например. Нейните /така си ги нарича тя/ деца определено имат нужда от специален подход /говорим също за не много сериозни отклонения/ и време от страна на обучени учители, които завършват и съответните специалности или имат поне съответни специализации.
Когато в класа на сина ми миналата година имаше дете с "леки" /с резерва, че самата аз не знам точно какво е "леки"/ умствени увреждания цяла година и учителката и класа и детето се измъчиха взаимно. В обикновения клас си има програма, която се следва и в която това дете по никакъв начин не успя да се впише. За него вероятно годината беше изгубена, каквато нямаше да бъде, ако беше посещавало такова специално училище, където контактите му щяха да бъдат с учители, имащи съответните познания и опит и програмата, съответно, съобразена с неговите потребности.
Настрана оставям ежедневните проблеми и пререкания между детето и останалите. Нашата класна, за разлика от дадения предходен пример, ни събира неколкократно на род. срещи, за да ни разясни проблема. В къщи всеки родител е говорил с детето си. Въпреки това става въпрос все пак за деца в І клас, които действат първосигнално, а не премисляйки ситуациите. Ако започнеш да говориш глупости на деца в І клас, да ги обиждаш и да ги замеряш с боклуци и тежки или опасни предмети, едва ли може да се очаква тези деца да премислят и да действат по друг начин, освен да отвърнат с моментална реакция, нищо че знаят, че с това дете трябва да се действа внимателно.
Затова мисля, че всеки случай дори на т.нар. "леко умствено ..." е уникален сам по себе си и следва да се преценява от специалист, който да дава заключение дали съответното дете може да се впише в един колектив от деца, без такива отклонения.
Не виждам как човек, който не приема дори чужди мнения, ще приеме реално един изцяло различен човек. Не мисля, че обществото е узряло за това. Първо трябва да се обучат хората, работещи в детските заведения, които да могат и да знаят какъв подход да използват както по отношение на тези деца, така и по отношение на останалите, на които да се обясни за какво става въпрос, които да се контролират. Химера е да смятаме, че родителите ей- така някой ще вземе да обучи изведнъж и те ще приемат различния човек от един ден за напред без никакви резерви.
За да се постигне целта- интегрирането на хората с увреждания в обществото определено следва да се положат конкретни усилия- подобряване на инфраструктурата, работа с персонала и обучение на същия. Докато обществото се променя като цяло най- бавно. На същото са нужни много години и целенасочена политика.