Кое в чуждата образователна система ви кефи?

  • 18 757
  • 226
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 2 093
Chrisimommy, не бях чувала за тази програма. Сега се опитах да намеря инфо за нея, но ми илизат само ebay страници, където се продава. Нямам идея какво представлява. Става въпрос за компютърна програма?


това е сайта http://www.hookedonphonics.com/ и сьщо може да прочетеш ревюта на amazon.com. Аз гледам за 3-4 годишни и програмата включва CD, но не знам дали е интерактив или само се гледа, флаш кардс, речник и други матерлиали. До колкото разбрах родителя трябва да работи с детето,не да го оставя сам да се занимава. На сайта, който дадох има всичките продукти според вьзрастта, така, че най-добре сама се ориентирай каква е програмата.

# 151
  • Мнения: 3 491
mili46 системата, която описваш има ли нещо общо с една програма, която се казва Hooked on Phonics, за деца. От известно време я разучавам за сина ми и се чудя дали си заслужава да се вземе. Има различни нива-предучилищна, детска градина, училищна вьзраст.- четене и математика. Не е сьвсем евтина и не ми се иска да я купя и да сьбира праха в кьщи. Ако е сьщата, би ли ми казала нещо повече.
Chrisimommy, в нашата библиотека я има. Виж дали я няма и при вас, преди да решиш дали да я купуваш. Аз точно тези дискове не съм гледала, но и нашите деца се учеха да четат по споменатата методика. За домашно ползване добра работа ни вършеше този сайт, цитиран е многократно:
http://www.starfall.com/

От игра на игра, покрай този сайт, брат си и разни други забави, малкият се научи да чете на около 4г. и нещо.

# 152
  • Мнения: 780
Chrisimommy и блажка, благодаря за сайтовете. Ще разгледам.

Chrisimommy, има причини да се изисква напътствие от родителя. Миналата година имаше курс за родителите, които са нови в училището на дъщеря ми, за да ни запознаят с методиката на Phonics. Изрично подчертаха, че не е система, при която можеш да оставиш детето само да открива отношенията между звук и буква или правилата. Изисква се много работа от страна на учителя и 100% вниманието на детето. Логично е в домашни условия ролята на учителя да се поеме от тази на родителя. Предполагам става въпрос за съвсем основни познания. Хубаво е ако можеш да намериш да прочетеш повече за Phonics, преди да започнете занимания... просто за да не настане объркване в главата на детето, а и за да можеш да отговаряш на евентуални въпроси. Аз самата имам много за учене (по-скоро от професионален интерес). Доколкото си спомням има около 70 правила за правопис и четене. Само ще дам пример и ще го напиша на английски така както на нас ни е обяснен и както го преподават на децата.

Final silent "e" has 5 jobs. In the word "cape", "e" performs its ? job (не си спомням коя по ред): it jumps over to "a" and makes it say its second sound.
Знаейки това правило, детето никога няма да напише "cap", когато му се диктува "cape". И никога няма да прочете "cap", ако пише "cape". За "к" или "с" в началото на думата също има правило и т.н.

Правилото за удвояване на съгласните в думата е свързано мисля със сричките. Например "happy" се дели на "hap" "py" . Знанията за сричката за полезни и необходими точно в тази насока (правопис и четене), а не за пренасяне на думи , което аз никога не съм виждала да се прави на английски (започнала съм да уча английски на 12 години и професионално съм се занимавала само с английски).

Самите учители тук, които преподават по тази методика, минават курс на обучение. От родителите, естествено,  не се очаква да минат курс също, но е хубаво да знаят поне в общи линии за какво иде реч.
Залага се основно на работата в училище, а в къщи само се упражнява вече заученото. Затова и книжката за четене, с която детето се прибира всяка вечер, вече е прочетена в училище. У дома, то само я препрочита за упражнение.

# 153
  • Мнения: 87
Мили тази система е много добра. За съжаление аз не си спомням всички правила  Cry.
За сричките - има ги, но поне по системите, които аз съм виждала, те не основата, на която детето да се учи да чете, защото специално в английския това не е подходящ метод. Освен това точно с примера, който си дала "саре" - виждаш две срички, но се чете една. Явно хората са го измислили, затова и не пренесят.
Относно удвояването на съгласните преди окончание имаше едно правило, че те се удвояват, ако последната гласна е "ударена", както е при travel, но да научиш децата коя гласна е "ударена" е предизвикателство, затова мисля, че те много по-лесно запомнят къде са двойните съгласни, а на по-късен етап когато им се обясни това правило правят връзката.
Ама тук навлизаме много дълбоко в нещата, а аз както казах не съм професионалист.
Ето още един сайт, в който могат да се намерят неща за обучение на деца.
http://www.britishcouncil.org/kids.htm
Ние имаме едни дискове Stuart Little and His Adventures in Wordland и Stuart Little and His Adventures in Numberland, които препоръчвам за учене на букви и цифри. Много са занимателни и децата много лесно възприемат и неща като събиране и изваждане. Подходящи са за 4-6 годишни. Лошото е, че не мога да намеря сайт, където да ги видите. Може би защото са отпреди няколко години. Хубавото при тези дискове е, че детето може да бъде оставено само да поиграе  Grinning - нали и мама е човек  Joy

# 154
  • Bristol
  • Мнения: 9 370
Final silent "e" has 5 jobs. In the word "cape", "e" performs its ? job (не си спомням коя по ред): it jumps over to "a" and makes it say its second sound.
Знаейки това правило, детето никога няма да напише "cap", когато му се диктува "cape". И никога няма да прочете "cap", ако пише "cape". За "к" или "с" в началото на думата също има правило и т.н.

Правилото за удвояване на съгласните в думата е свързано мисля със сричките. Например "happy" се дели на "hap" "py" . Знанията за сричката за полезни и необходими точно в тази насока (правопис и четене)
А колко годишни деца учат тези правила? Тук ги учат малко по-големички, след 7 години, до тогава го карат на зрителна памет. И също всяка седмица носят книжки в къщи, които веднъж са прочетени в училището с преподавател, от 4 годишни започват така.

# 155
  • Мнения: 2 093
благодаря за сайтовете. Тепьрва започвам да се интересувам от тези неща и всяка информация е полезна. Като ви чета и си мисля, че ще ми е много интересно да уча с малкия. Като става вьпрос за език, винаги има нещо ново за научаване, не зависимо майчин или чужд език.

# 156
Final silent "e" has 5 jobs. In the word "cape", "e" performs its ? job (не си спомням коя по ред): it jumps over to "a" and makes it say its second sound.
Знаейки това правило, детето никога няма да напише "cap", когато му се диктува "cape". И никога няма да прочете "cap", ако пише "cape". За "к" или "с" в началото на думата също има правило и т.н.

Правилото за удвояване на съгласните в думата е свързано мисля със сричките. Например "happy" се дели на "hap" "py" . Знанията за сричката за полезни и необходими точно в тази насока (правопис и четене)
А колко годишни деца учат тези правила? Тук ги учат малко по-големички, след 7 години, до тогава го карат на зрителна памет. И също всяка седмица носят книжки в къщи, които веднъж са прочетени в училището с преподавател, от 4 годишни започват така.

По повод горния цитат. Детето ми започна по тази система на 4 години. Около 6 год. възраст започнаха да четат сериозно - по 3 книги на ден.

По повод на silent "e" - we call it "magic e" because it makes the vowel in the word "say its name", i.e., cap vs cape (ei), hop vs. hope (ou), etc. It also makes most consonants say their "name". Много е лесно за помнене и работи безотказно!

# 157
  • Мнения: 87
По повод горния цитат. Детето ми започна по тази система на 4 години. Около 6 год. възраст започнаха да четат сериозно - по 3 книги на ден.

По повод на silent "e" - we call it "magic e" because it makes the vowel in the word "say its name", i.e., cap vs cape (ei), hop vs. hope (ou), etc. It also makes most consonants say their "name". Много е лесно за помнене и работи безотказно!
[/quote]

За къде става дума и какво имаш предвид под 3 книги на ден? Това не е ли много? Аз съм много за четенето, но в началото докато свикне карах дъщеря ми да чете първо по 5 страници на ден (говоря за страници от книжки с детски романи - малко по-едър шрифт и възраст 6 години), след това по 10, сега вече съм я оставила, защото тя сама си чете вечер без да я карам (а чете и на сестра си, което е голямо облекчение  Laughing). Аз лично настоявам да чете повече книги на български, защото така или иначе по цял ден общува на английски и в училище четат книги на английски.

# 158
  • Мнения: 780
Merry, първото правило беше въведено в края на подготвителен клас (5 годишни). В подготвителен клас се въвеждат и всички фонограми. Сега в първи клас продължават да упражняват фонограмите, особено с децата, които са ги позабравили. И продължават с правилата. Тук класовете са смесени - в случая първи и втори клас, но за езиковите часове и математика са разделени на групи (според нивото) и ходят при различни учители. Домашните за писане са различни, книжките за четене са на различно ниво. Всеки месец-два ги изптват и ако са напреднали им сменят нивото.
Не съм сигурна до кой клас продължава въвеждането на правилата, но не става за година или две - бавно и слвано, с много повторение.

# 159
  • Bristol
  • Мнения: 9 370
Не съм сигурна до кой клас продължава въвеждането на правилата, но не става за година или две - бавно и слвано, с много повторение.
Предполагам, че е така, защото щерката започва училище от септември и въобще не си я представям да учи подобни правила, ако е по тази система  Crazy Или и да ги заучи да ги цитира, няма да съзнава точното им значение.

elastina, зависи от книжките, не е невъзможно. Нали се делят по нива, в зависимост от способностите на детето. Най-ниските нива са с по едно изключително кратко и опростено изречение на страница. И синът на тази възраст четеше по няколко, като го водех в библиотеката заедно с приятелчета, а аз с другите майки си лафех в кафето към нея  Crazy В трети клас, 6 годишен, му купих и първата книга, Horrid Henry, не знам дали при вас е популярен този герой. Като ми я поиска да му я взема, твърдейки че я четели в училище, го погледнах много недоверчиво. Но я "погълна" за 2-3 дни, а след няколко месеца вече един ден му беше достатъчен.

Сега отворих сайта на Оксфор, те издават много книжки. Аз харесвам техните Oxford reading tree, делят се на няколко нива, ползват ги много и в училищата тук. Сега видях, че имат и нов продукт за фоникс Grinning

Последна редакция: пт, 17 апр 2009, 21:24 от Merry

# 160
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 117
В английската система правилата не се въвеждат и даже не се говори за тях преди трети клас(година). След това се казват някои правила, но не в такъв вид както пише Мили. И винаги се изтъква, че има изключения. По принцип в началното училише се набляга повече на запомняне на думите, отколкото да запомнчт правила.

# 161
  • Мнения: 780
В английската система правилата не се въвеждат и даже не се говори за тях преди трети клас(година). След това се казват някои правила, но не в такъв вид както пише Мили. И винаги се изтъква, че има изключения. По принцип в началното училише се набляга повече на запомняне на думите, отколкото да запомнчт правила.

Аз не говоря изцяло за австралийската система. Много малко училища в Австралия работят по Фоникс официално (не знам защо), макар че учителката,която ни водеше курса миналата година, няколко пъти подчерта, че Фоникс се използва при "закрити врати" от много учители. От друга страна, на книжния пазар тук има много работни книжки по Фоникс като се започне от предучилищна.

Doret, говорим за различни методи.

Традиционният метод на преподаване залага на повторението и заучаването на група думи с подобен правопис и произношение, като се разчита на децата сами да стигнат до правилото, т.е. залага се на дедукцията. Едва след като детето е натрупало значителен запас (бройка) от думи правилото се формулира като такова (незадължително).

При Фоникс положението е обратно - започват от фонограмите (градивните частици на думата), отделят срички преди да са започнали да четат и да пишат. Успоредно с четенето и писането започват и правилата, т.е. залага се на индукцията.

Темата за предимствата и недостатъците на ученето на езика като цяло (whole language approach) и на езика чрез Фоникс е един от най-старите спорове в английското езикознание. За мен е по-важно един учител да може да извлече най-ценното и от двата метода и да направи ученето удоволствие за децата.  Peace

Merry, аз миналата година бях в твоето положение - просто не можех да си представя как голямата ми дъщеря ще се занимава с учене на такова ниво (дори ми минаваха мисли да я задържа една година назад, защото и на възраст е една от най-малките в класа). Ами научи се. И като имаш пред вид, че знаеше много малко за буквите, започна да чете в края на третия месец (разбира се говорим за най-елементарен текст). Не е от най-напредналите в класа, но за мен е важен големият прогрес, който е направила. Да не говорим, че се убедих на практика в истинността на това, че всяко дете е различно и се развива с неговите си темпове.
Важното е че ходи на училище с голямо желание, а напоследък явно и е светнала някаква лампичка и постоянно ходи с един лист и молив и пише изречения  Mr. Green .
Така че няма страшно!  Hug

# 162
  • Мнения: 87
Не съм сигурна до кой клас продължава въвеждането на правилата, но не става за година или две - бавно и слвано, с много повторение.
Предполагам, че е така, защото щерката започва училище от септември и въобще не си я представям да учи подобни правила, ако е по тази система  Crazy Или и да ги заучи да ги цитира, няма да съзнава точното им значение.

elastina, зависи от книжките, не е невъзможно. Нали се делят по нива, в зависимост от способностите на детето. Най-ниските нива са с по едно изключително кратко и опростено изречение на страница. И синът на тази възраст четеше по няколко, като го водех в библиотеката заедно с приятелчета, а аз с другите майки си лафех в кафето към нея  Crazy В трети клас, 6 годишен, му купих и първата книга, Horrid Henry, не знам дали при вас е популярен този герой. Като ми я поиска да му я взема, твърдейки че я четели в училище, го погледнах много недоверчиво. Но я "погълна" за 2-3 дни, а след няколко месеца вече един ден му беше достатъчен.

Сега отворих сайта на Оксфор, те издават много книжки. Аз харесвам техните Oxford reading tree, делят се на няколко нива, ползват ги много и в училищата тук. Сега видях, че имат и нов продукт за фоникс, но само за 5то и 6то ниво четци  Grinning

Мери, аз вярвам  Grinning, просто питах какви са. Хорид Хенри е супер хит при нас (все пак не сме толкова далече), ама аз все отклонявам купуването на тези книжки, за да чете на български. Оф, сега нямам много време, ама накратко да те питам твойто голямо детенце като тръгна на училище тук имаше ли някаква подготовка - знаеше ли буквите. Мойта малка принцеса май ще е доста назад, защото още не знае буквичките нито на английски, нито на български. Е, знае някои де, ама бърка английски с български - каша. Аз съм леко притеснена за нея  Confused
Ще видя довечера тези книжки на Оксфорд, аз съм фен на учебните им програми.
Хайде чао засега

# 163
  • Bristol
  • Мнения: 9 370
Днес се заприказвах с друга майка, чието дете е втори клас. Тя твърдеше, че в Англия Фоникса се ползва още от reception class. В началото децата използват зрителна памет. Ето сега щерката може да разпознае написано името си, без да познава буквите. Но буквите и тяхното произношение, както и съчетанието на букви и тяхното звучене го учат точно по фоникс системата, както и elastina е написала  Peace Аз не бях много съгласна с нея, защото имах малко по-различни спомени, но след като поговорихме и тя ми даде разни примери, как учат думите по групи, в зависимост от дадено звукосъчетание, си признах, че явно паметта ми е изневерила  Embarassed Бях останала с впечатлението, че го правеха в по-горни класове.

elastina, моят син започна тук reception class. Така бяхме планирали нещата, че дойде в УК, точно няколко седмици преди първия учебен ден. Нито буквите знаеше, нито английски можеше да говори  ooooh! Аз не пропускам да подчертавам на учителите, че не сме native speakers и в къщи се говори само български език. Така имам чувството, че обръщат повече внимание на децата  Thinking

# 164
По повод горния цитат. Детето ми започна по тази система на 4 години. Около 6 год. възраст започнаха да четат сериозно - по 3 книги на ден.

По повод на silent "e" - we call it "magic e" because it makes the vowel in the word "say its name", i.e., cap vs cape (ei), hop vs. hope (ou), etc. It also makes most consonants say their "name". Много е лесно за помнене и работи безотказно!

За къде става дума и какво имаш предвид под 3 книги на ден? Това не е ли много? Аз съм много за четенето, но в началото докато свикне карах дъщеря ми да чете първо по 5 страници на ден (говоря за страници от книжки с детски романи - малко по-едър шрифт и възраст 6 години), след това по 10, сега вече съм я оставила, защото тя сама си чете вечер без да я карам (а чете и на сестра си, което е голямо облекчение  Laughing). Аз лично настоявам да чете повече книги на български, защото така или иначе по цял ден общува на английски и в училище четат книги на английски.
[/quote]

Канада. В двуезично училище (френски и английски) от детската градина (в английската част). Държавно. Работят по градирана система, т.е. в един и същ клас има деца четящи книги с 12 страници с по едно изречение на страница и деца четящи "chapter books с около 100 стр." - говоря за седем годишни деца. Градираното четене едно от  добрите неща на канадската система, която иначе има + и - като всяка друга. Детето ми започна с по-лесни книги и много бързо прогресира. Моят опит - сравнително добро училище + работа вкъщи = отлични резултати. Не съм специалист по детска педагогика, но според мен няма образователна система, която да работи сама по себе си без усилие от страна на семейството и детето. Ако не си пречат (защото и това го има) нещата вървят и то прогресивно. Според мен е нужна заинтересованост на семейството и прилично училище, за да има добри резултати, независимо за коя държава говорим. Едва ли "системата" е виновна за това, че някой има проблеми. Дори в рамките на един малък град има много "системи", какво остава за цяла държава!
Иначе по принцип всепризнато е образованието във Финландия. За разлика от др. държави, където има "успели" и "неуспели" училища в зависимост от местоживеене, соц. положение и МНОГО др. фактори, всички училища във Финландия са горе-долу на едно ниво и то едно от най-високите в световен мащаб (има проучвания по въпроса, който иска да потърси).ю
 

Общи условия

Активация на акаунт