Кое в чуждата образователна система ви кефи?

  • 18 724
  • 226
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 871
Брех!!!!! Че то като изключим поспиването на дюшечетата и медитацията и намалим учебния ден с 3-4 часа, ще се получи нашето училище тук, от което съм доста доволна! Ака някой има информация къде онлайн може да се прочете повече, би ли споделил? Или някой друг с познания в областта или личен опит?

Гледай какво пише в Уикипедия:

Цитат
Освен с политическите и научните си изяви, Благовест Сендов е известен и с образователния експеримент „Проблемна група по образованието“[1], наричан разговорно „Сендовската система“, който инициира докато е ректор на Софийски университет. ПГО е образователна система, въведена експериментално в 30 училища след решение на пленум по образованието през 1979 г. Системата предлага нови методи на обучение, както и с промяна в учебното съдържание по класове. Учебниците са големи и илюстрирани от Доньо Донев. Част от изучаваните предмети от масовата образователната система са обединени, например предметът „Природа“ обединява изучаването на Биология, Химия, Физика и География, а „Чета, пиша, смятам“ — Математика, Български език и Литература. От първи клас се учи програмиране, като за целта се използва популярния за образователни нужди език Лого. Обучението се провежда целодневно. До V клас учениците не са писмено оценявани. В някои класове учениците започват своето обучение на 6 годишна възраст.

Намерих и тези спомени на други ученици :

http://lydblog.wordpress.com/2007/08/13/%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%B4 … 0%B5%D0%BC%D0%B0/

спомени на момче от Божурище (аз съм учила в София) и е 9 години по-млад от мен  Rolling Eyes - значи системата е просъществувала доста време и аз съм била в един от първите тласъци на експеримента 1979 - 1982 г.

http://estranged-privacy.blogspot.com/2007/08/blog-post_05.html

Колко работи съм забравила само  Crazy Мерси, че ме подтикна да потърся   bouquet

Последна редакция: пн, 13 апр 2009, 16:20 от greendream

# 136
  • Мнения: 780
greendream, благодаря ти  много! bouquet Определно споделените спомени и мнения ще са интересни (утре, че тук стана много късно).
На мен ми се иска да прочета и малко повече за идеите, които стоят/са стояли зад тази методика, самата обосновка.

# 137
  • Мнения: 871
една от основните идеи, които споделят и другите цитирани експериментатори, е да успееш да научиш нещата още в училище благодарение на четене и добро преподаване, а не да учиш вкъщи. Не си спомням да са ни давали домашни работи и да съм се упражнявала в къщи. То къде ти и време като се прибереш в 6 часа вечерта.

# 138
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 114
Ето още малко спомени. http://estranged-privacy.blogspot.com/2007/08/blog-post_05.html
Довечера ще напиша това, което помня и за двете системи.

# 139
  • Мнения: 871
сега като се разчетох на спомени си давам сметката, че съм била подложена на сугестологията на Лозанов, а Сендов е дошъл на някакъв второстепенен етап  ooooh!

Едно уникално видео от обучението в училище в първи клас. Имам чувството, че са ме снимали мен 1979 г.

http://dr-lozanov.com/move/dec1.wmv

Последна редакция: пн, 13 апр 2009, 17:57 от greendream

# 140
  • Мнения: 934
Гледай какво пише в Уикипедия:

Цитат
Освен с политическите и научните си изяви, Благовест Сендов е известен и с образователния експеримент „Проблемна група по образованието“[1], наричан разговорно „Сендовската система“, който инициира докато е ректор на Софийски университет. ПГО е образователна система, въведена експериментално в 30 училища след решение на пленум по образованието през 1979 г. Системата предлага нови методи на обучение, както и с промяна в учебното съдържание по класове. Учебниците са големи и илюстрирани от Доньо Донев. Част от изучаваните предмети от масовата образователната система са обединени, например предметът „Природа“ обединява изучаването на Биология, Химия, Физика и География, а „Чета, пиша, смятам“ — Математика, Български език и Литература. От първи клас се учи програмиране, като за целта се използва популярния за образователни нужди език Лого. Обучението се провежда целодневно. До V клас учениците не са писмено оценявани. В някои класове учениците започват своето обучение на 6 годишна възраст.

Много интересно звучи! За съжаление мен ме е пропуснал този експеримент.

# 141
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 114
Ако искате нека се прехвърлим в другата тема за образованието. Така, който има интерес ще се ориентира по-лесно коя тема да избере. Може даже да помолим модератора да прехвърли последните постове, те не са за тази тема.
Ето тук да се преместим http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=289756.0
Пишете, ако искате да продължим.

# 142
  • Мнения: 3 638
Следя темичката от време на време и исках да задам един малко профански въпрос. Понеже се спореше, че децата в другите държави не ги учели да четат на срички. Та се замислих всъщност възможно ли е това на английски, например, където няма точно определени правила за произношението т.е. една и съща комбинация от букви може да се произнася по различен начин в зависимост от думата. На български е лесно, четем това, което пишем, но на много езици не е така  Thinking
Между другото аз също се научих да чета сама някъде на около 5 години - знаех буквите и една книжка с приказки наизуст. Все още помня момента, в който както си седях на дивана изведнъж буквите се "подредиха" в думичките, които знаех и започнах да чета  Simple Smile Т.е. никога не съм сричала...

# 143
  • Мнения: 87
Следя темичката от време на време и исках да задам един малко профански въпрос. Понеже се спореше, че децата в другите държави не ги учели да четат на срички. Та се замислих всъщност възможно ли е това на английски, например, където няма точно определени правила за произношението т.е. една и съща комбинация от букви може да се произнася по различен начин в зависимост от думата. На български е лесно, четем това, което пишем, но на много езици не е така  Thinking
Между другото аз също се научих да чета сама някъде на около 5 години - знаех буквите и една книжка с приказки наизуст. Все още помня момента, в който както си седях на дивана изведнъж буквите се "подредиха" в думичките, които знаех и започнах да чета  Simple Smile Т.е. никога не съм сричала...



Ами напълно си права. За това не е нужно да си специалист за да се сетиш (аз не съм специалист, а майка, която помага на децата си - моля не ме нападайте). Просто българската азбука е фонетична и затова позволява този тип обучение, докато в английския се заучават определени групи думи, които се пишат по сходен начин. Точно колко са групите и как ги определят не мога да ти кажа, защото не съм се интересувала, но това го правят в течение на няколко класа. Всяка седмица взимат по три групи думи, като във всяка група има по няколко думи - от три до 10 (примерно  newsm78). Учат и наставки, представки, окончания и т.н. Но това се прави, когато английският е майчин език или съответно детето учи в английско училище. Когато се преподава като чужд език системата се различава в зависимост от възрастовата група и нивото.
Същото се отнася и до начините на преподаване на граматика - не можем да очакваме, че ще са еднакви и няма място за сравнение.

# 144
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 114
fata morgana в тази тема сме говорили за това.
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=278249.0

# 145
  • Мнения: 1 335
Следя темичката от време на време и исках да задам един малко профански въпрос. Понеже се спореше, че децата в другите държави не ги учели да четат на срички. Та се замислих всъщност възможно ли е това на английски, например, където няма точно определени правила за произношението т.е. една и съща комбинация от букви може да се произнася по различен начин в зависимост от думата. На български е лесно, четем това, което пишем, но на много езици не е така  Thinking


Това да се учи детето да чете на срички, не означава да не е съобразена методиката със съответния език. Сричката представлява начин да се научи детето да разпознава гласните и съгласните и как те звучат в комбинация. Също звуковото произнасяне на букви. Във всеки език го има това нещо, и английския не прави изключение. Там методиката на обучение е различна и има правила за произнасянето на думите.


 Всяка седмица взимат по три групи думи, като във всяка група има по няколко думи - от три до 10 (примерно  newsm78). Учат и наставки, представки, окончания и т.н. Но това се прави, когато английският е майчин език или съответно детето учи в английско училище. Когато се преподава като чужд език системата се различава в зависимост от възрастовата група и нивото.
Същото се отнася и до начините на преподаване на граматика - не можем да очакваме, че ще са еднакви и няма място за сравнение.
[/quote]

Не, това се прави винаги когато се учи английски, дори и когато не ти е майчин език.

# 146
  • Мнения: 780
Начинът на преподаване на английски (като роден език) не е еднакъв навсякъде. Както и не е съвсем вярно, че няма правила при четенето/писането.

Дъщеря ми учи в училище, където преподават по Phonics. Децата учат звуците, които правят буквите и съчетанията от букви (наричат ги фонограми). Например фонограмата "а" прави 5 звука - учат ги в последователност в звисмост от честотата на съответния звук в думите.
Имената на буквите се въвеждат по-късно и нямат пряко отношение към правиписа.
Учат и правила за четене и писане.
Учат разделяне на думите на срички преди да са започнали да четат.
Този метод дава солидна основа и обяснява защо дадена дума се пише и произнася по съответния начин. Така дете в началните класове може да прочете например дума без да знае значението И.

Предимствата - децата стават перфектни по правопис и четене.
Недостатък - изисква много работа от страна на учителя и повторение, за да се запеметят всички звуци и правила.

# 147
  • Мнения: 2 093
mili46 системата, която описваш има ли нещо общо с една програма, която се казва Hooked on Phonics, за деца. От известно време я разучавам за сина ми и се чудя дали си заслужава да се вземе. Има различни нива-предучилищна, детска градина, училищна вьзраст.- четене и математика. Не е сьвсем евтина и не ми се иска да я купя и да сьбира праха в кьщи. Ако е сьщата, би ли ми казала нещо повече.

# 148
  • Мнения: 780
Chrisimommy, не бях чувала за тази програма. Сега се опитах да намеря инфо за нея, но ми илизат само ebay страници, където се продава. Нямам идея какво представлява. Става въпрос за компютърна програма?


# 149
  • Мнения: 87
Мили46 сигурно е така, аз не знам тук как започват децата, защото дъщеря ми започна направо 3-ти клас, за втори клас също знам, защото на една приятелка детето й е втори клас, но аз първи нямам идея как е.

А за въвеждането на имената на буквите на по-късен етап е навлязло вече в много системи. Децата учат буквата като "а", не като "ей". Иначе преди беше много смешно - C (си) for cat - честито деца. 

Относно сричките в английския няма спор, че има ясно разделение - laugh, naughty и т.н. На тези, които използат тази методика за научаване на детето да пише пожелавам успех. А ако го научат и да ги пренася....

Последна редакция: ср, 15 апр 2009, 22:35 от elastina

Общи условия

Активация на акаунт