Отговори
# 3 000
  • София
  • Мнения: 62 595
принципът е един и същ, Кармела! такъв е принципът навсякъде по света, що се отнася до кандидатски изпити - конкурираш се с другите кандидати (не проявяваш талант по решаване на проблеми и задачи), и гледаш да изкараш колкото може по-висока оценка на конкретния изпит по конкретния формат. Изпитът не е просто по математика, а в определен формат с определени типове задачи. И не говоря за състезанията, а за изпита на СМГ, а за покриването на този изпит децата ходят на курсове в СМГ. Или сега ще кажеш, че на курсовете за подготовка в четвърти клас решават други задачи, а не такива, каквито са от формата на точно този изпит? Системата е все една и съща, независимо дали е изпит по история, математика, дали е за кандидат-студенти или кандидат-петокласници.

# 3 001
  • Мнения: 561
Ако обичате, не смесвайте нещата! В СМГ или което и да е друго училище не се влиза заради таланта, а заради това, че кандидатът е решил определени задачи и е покрил определени изисквания за прием. Никъде в тези изисквания не пише "талант". И като доказателство, за което няма как да се отметне някой, напомням, че дори в темата за прием в МГ след четвърти клас не един и двама родители признават, че голяма част от резултата зависи не от знанията (а аз бих добавила и таланта) на детето, а от това как се е справило в конкретния момент с конкретните задачи, конкурирайки се за място с други деца. Същото е като при седмокласниците - влиза този, който изкара по-високи резултати, а не този, който е с талант. А резултати се постигат с ходене по курсове, уроци или силна домашна подготовка по съответния предмет и то за покриване на конкретния формат на изпита. Талантът тук няма нищо, ама нищо общо! Не разбирам, не ги ли знаете тези азбучни правила при организирането и изискванията за приемни изпити, или просто не ви е изгодно да го вземете предвид! Талантът може да си проличи не при решаване на определени задачи по определен стереотип, а при решаването по необичаен начин. На изпитите се иска решаване по определен стереотип и повечето деца биват инструктирани да не правят самоинициативи, за да не им орежат точки. Талантите се виждат на олимпиадите и при даване на неочаквани задачи, при които старите знания не са особено потребни, освен като понятиен апарат и правила.

Дайте ми, моля, дефиниция за талант и как той се открива?
В спортните училища има нормативи. Не се говори точно за спортен талант, но който ги покрие - влиза, който не успее - не. И вътре усилено се занимава със спорт, въпреки, че може и да чатка от математика и ако се беше насочил там - да се развие. Да, има лично решение, има и такова на родителя, но без проявени способности - не става. И целият регламент е за специализирано у-ще.
Така е и за музикалните, по изкуствата (макар че там повече сме свикнали да говорим за талант) и т.н. и т.н.
И пак повтарям, не схващам тезата. Кое в модела не ви харесва? Че децата попадат там не защото се талантливи, а защото са издържали изпита ? Това, според мен е противоречие.
Други може да не са били в кондиция, факт, но това е положението и не е толкова често срещано. Едно време имаше наблюдения при пробните и на последния изпит - много малко са изненадващите резултати. Освен това има и други състезания. По тази логика трябва да сме против изпитите и специализираните у-ща и във вузовете.
Пак питам, обяснете простичко, какво в модела не ви харесва и защо трябва да бъде унищожен, с какво ще помогне за общото благо и нивото на образование.

# 3 002
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз за талант изобщо не съм говорила, а таланта го спрягат повечето от пишещите в темата, и по-точно тезата, че в Мг влизали талантливи математици. А в МГ и във всяко друго училище влизат не талантливите, а тези, които изкарат изпита с по-висок резултат. Тъй като талантът не се поддава на еднозначно определение, на всичко отгоре наличието или липсата му е субективно понятие у наблюдателя, то няма как да се прави изпит по талант. Децата, влизащи в музикалното или художественото училище влизат повече с техника и нещо привнесено от себе си, след дългогодишно ходене на уроци и работа, а не с талант. Дори може  да не са талантливи, а просто да са упорити. Думите ти за пробните изпити само потвърждават тезата ми, че се ходи на курсове и уроци за покриване на определен формат задачи и изисквания, а не по талант.

# 3 003
# 3 004
  • Мнения: X
А в МГ и във всяко друго училище влизат не талантливите, а тези, които изкарат изпита с по-висок резултат.
В повечето МГ резултатът от изпита не е достатъчен, а в определени случаи не е дори необходим.
Темата пак започна да се измества.
Да не говорим, че с отмяната на приема след 4 клас в МГ всичко за което говориш ( платени курсове, родителска намеса, истерии и стрес) няма да изчезне. Просто ще се пренасочи към средните училища с профилирани математически паралелки след 4 клас.

# 3 005
  • Мнения: 561
Аз за талант изобщо не съм говорила, а таланта го спрягат повечето от пишещите в темата, и по-точно тезата, че в Мг влизали талантливи математици. А в МГ и във всяко друго училище влизат не талантливите, а тези, които изкарат изпита с по-висок резултат. Тъй като талантът не се поддава на еднозначно определение, на всичко отгоре наличието или липсата му е субективно понятие у наблюдателя, то няма как да се прави изпит по талант. Децата, влизащи в музикалното или художественото училище влизат повече с техника и нещо привнесено от себе си, след дългогодишно ходене на уроци и работа, а не с талант. Дори може  да не са талантливи, а просто да са упорити. Думите ти за пробните изпити само потвърждават тезата ми, че се ходи на курсове и уроци за покриване на определен формат задачи и изисквания, а не по талант.
Добре, тогава задавам простичкия въпрос. Защо за по-упоритите музиканти, спортисти и художници има изпит с оценка на способностите и се третират като специализирани у-ща предвид последващата подготовка, а математическите, които до сега работеха по същия начин (в един и същи член на Закона за народната просвета бяха, ако не се лъжа)не бива да се третират така. Приемам тезата, че не става дума за талант, а за по-добра подготовка и по-високи резултати. Добре. По какъв признак за едните може, а за другите-не.
Да не говорим, че с отделна наредба на министъра на КУЛТУРАТА се приемат деца в лицея в Горна баня, които се обучават в ПРИРОДО-МАТЕМАТИЧЕСКИ профил.

п.п. Не се обиждай, ама доста свободна интерпретация на оценката на талант правиш. И само за протокола: в националното музикално у-ще "Л. Пипков" се приемат деца в предучилищна с изпит за оценка на способностите без никаква предварителна подготовка за децата и за инструменти, по които последствие започват да работят. Не знам точно каква техника и упоритост оценяват

# 3 006
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз нямам нищо против математическите да са като музикалните и спортните и никога не съм твърдяла обратното. Само исках да внеса уточнение, че талантът няма нищо общо, а всичко се решава от подготовката и поведението на самия изпит, и че не всички, а само малка част от децатта в МГ са математически таланти, а повечето са си обикновени деца. Коментарите ми бяха повече във връзка със закона, че всяко училище ще може да си праави отделен прием след четвърти клас.

Зная как се приемат деца в музикалното - с проверка на способностите дотолкова, че детето да има чувсто за ритъм и добър слух. Няма как дете с тотална липса на чувство за ритъмм или слух да стане музикант, защото физическите му дадености не отговарят на изискванията. Същото е в танцувалните изкусства - няма да вземат в балетното дете без чувство за ритъм и с къси крака и наднормено тегло. Което означава, че не се търси талант, а дете с минимални дадености, критично необходими за съответното обучение.

# 3 007
  • Мнения: 561
Аз нямам нищо против математическите да са като музикалните и спортните и никога не съм твърдяла обратното. Само исках да внеса уточнение, че талантът няма нищо общо, а всичко се решава от подготовката и поведението на самия изпит, и че не всички, а само малка част от децатта в МГ са математически таланти, а повечето са си обикновени деца. Коментарите ми бяха повече във връзка със закона, че всяко училище ще може да си праави отделен прием след четвърти клас.
Еми стигнахме до консенсус. Да си оставят математическите гимназиите спецаилизирани с прием с оценка на способностите (техника, упоритост, талант, моментна кондиция и т.н.) - това е всичко, което искаме Simple Smile

А това за всяко училище не е точно така, ама трябва да си в материята да го разбереш.
В първи и пети клас се приема с училищен план прием, който се извършва със заповед на директора по (неизготвените още стандарти).
Идеята е да започваш обучение или в първи клас или в пети.
Ако започваш от първи и разрешат изпит- няма да има в пети.
Ако започваш в пети, тогава е изпита. Никое СОУ, обаче, няма да се лиши от началните си класове, които му гарантират "доставка" и в средните такива, освен МГ-тата, които така си работят и само тях ги засяга тази поравка(+някои хуманитарни.)
Освен това, тук е тънкия момент, от МОМН обещаха, че ще измислят вариант не на изпит, а на състезание за избор на ученици. И освен, т.нар. елитни гимназии, никой друг няма да си сложи изпит нито в първи, нито в пети клас при положение, че няма наплив и ще си отреже издръжката по принципа "парите следват детето".
Така че, това изпълнение на Местан си беше чисто политическа манипулация.
Но, така или иначе нещата са с уговорки и биха могли да се атакуват по принципа на дискриминацията и за това искахме законни специализирани у-ща.

Последна редакция: пт, 13 юли 2012, 17:49 от Na_Vesi_Pateto

# 3 008
  • Мнения: 719
От документа става още ясно, че новите учебни програми за задължителните предмети от I до VII клас вече са готови.
http://www.kadedaucha.com/?id=1313&aid=10943

# 3 009
  • Мнения: 41 368
Аз нямам нищо против математическите да са като музикалните и спортните и никога не съм твърдяла обратното. Само исках да внеса уточнение, че талантът няма нищо общо, а всичко се решава от подготовката и поведението на самия изпит, и че не всички, а само малка част от децатта в МГ са математически таланти, а повечето са си обикновени деца. Коментарите ми бяха повече във връзка със закона, че всяко училище ще може да си праави отделен прием след четвърти клас.

Зная как се приемат деца в музикалното - с проверка на способностите дотолкова, че детето да има чувсто за ритъм и добър слух. Няма как дете с тотална липса на чувство за ритъмм или слух да стане музикант, защото физическите му дадености не отговарят на изискванията. Същото е в танцувалните изкусства - няма да вземат в балетното дете без чувство за ритъм и с къси крака и наднормено тегло. Което означава, че не се търси талант, а дете с минимални дадености, критично необходими за съответното обучение.

ОК, нека не са баш таланти, а деца с наклонност към математика. Това стига. И се доказва от факта, че над 60% от децата, приети в СМГ след 4 клас, остават там и след 7. Значи им харесва.
Обаче и таланти влизат, което се вижда на олимпиадите.
Но темата не е за това. Темата е, че се разваля нещо работещо и полезно за децата с математически наклонности.

# 3 010
  • Мнения: 2 140
ПРИЕМ НА ДОКУМЕНТИ В НХГ

Понеже забъркахте в темата художествените гимназии, от новия ЗПУО ще изгорят и те, след като имат прием за 5 клас. По времето на сестра ми /набор 75/ имаше прием само след 7 клас и много малко бройки.

Последна редакция: пт, 13 юли 2012, 19:00 от n_alex76

# 3 011
  • Мнения: 1 007
 

Хм, не се бях замисляла за това  Thinking
Има и по лош вариянт - интеграция на мургавите. (3х прекръстване)
Няма как правно да избягаме от това, защото има много неблагоприятни решения на съда в Страсбург по този въпрос. Тогава спасението е само в ЧУ.
Не, интеграция трябва да има (в противен случай какво става с порасналите необразовани хора?). Но трябва наистина да е интеграция, а не доминиране на нежелаещия да учи (все едно по каква причина). Трябва да има механизми за справяне с дисциплината. Ако това не може да стане в рамките на смесената паралелка, редно е да се намери друг начин. Математическите паралелки са го измислили, ако стане така и в другите училища - чудесно. Но не бива да се пречи на кадърността! Толерантността към децата, които не желаят да учат, не трябва да се превръща във вреда на желаещите. Това е най-важното и то трябва да се има предвид при вземането на каквото и да е решение. Останалото са подробности.

# 3 012
  • Мнения: 2 140
Никой няма да пречи! Който има проблеми, отива в Центъра за личностно развитие.
Химикал, вече не се говори за интеграция, а за приобщаване.

# 3 013
  • Мнения: 239
Аз за талант изобщо не съм говорила, а таланта го спрягат повечето от пишещите в темата, и по-точно тезата, че в Мг влизали талантливи математици. А в МГ и във всяко друго училище влизат не талантливите, а тези, които изкарат изпита с по-висок резултат. Тъй като талантът не се поддава на еднозначно определение, на всичко отгоре наличието или липсата му е субективно понятие у наблюдателя, то няма как да се прави изпит по талант. Децата, влизащи в музикалното или художественото училище влизат повече с техника и нещо привнесено от себе си, след дългогодишно ходене на уроци и работа, а не с талант. Дори може  да не са талантливи, а просто да са упорити. Думите ти за пробните изпити само потвърждават тезата ми, че се ходи на курсове и уроци за покриване на определен формат задачи и изисквания, а не по талант.

 smile3501  Тц, тц  ....какъв експерт се извъди по талантите. Ясно е, че таланта е ДАР БОЖИЙ. Или го имаш , или го нямаш. Можеш да учиш колкото си искаш музика, математика или да скачаш висок скок ама нямаш ли го таланта нищо не можеш. Упорити.....направо седнах от тази дума. Безмислица.
Синът ми имаше няколко таланта( щастлива майка съм аз) Спечели няколко международни награди за рисунките си. Този талант прояви още на 3-4 години. Преди да тръгне на училище прояви и математически дарби. В първи клас си съставяше сам сборници по математика. Ей така за кеф.Никой за нищо не го натискаше. И когато го приеха в художествената гимназия, го приеха и в СМГ. Да полудееш newsm78. Оставих го сам да реши. И той изведнъж реши- СМГ. Аз го преживях тежко.Но....
Сега никой от нас не съжалява за решението му. Няма по-добро училище от СМГ. Няма. Затова и родителите се напъват децата им да учат там. И с право. Там се дава много добро образование по всички предмети. По всички. Съучениците ти са на ниво, а не богати олигофренчета или изпаднали махленски наркомани. Летвата е вдигната високо и всички гледат да скочат над нея.
А колкото до отбора. той не е най-важният в случая, но без него не може. В края на краищата всеки иска да докаже себе си. А по този начин доказва и нивото на училището.
Има защо да се пише за СМГ.

# 3 014
  • Мнения: 2 140
ninela, детето много добре се е ориентирало. Wink
Няма да споменавам съдбите на съучениците на сестра ми. Sad
Реализация- нулева.

Общи условия

Активация на акаунт