Дядо Добри

  • 9 534
  • 219
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 14 478


Вай, вай, комунистическа риторика, идваща от изненадващи страни.  Grinning
Така ли? Не бяха ли владиците с досиета?
Комунистите всичките сега са първи православни забрави ли?

# 121
  • пак там
  • Мнения: 2 885
Някой назад в темата спомена че дядото бил "изгубена душа". Колкото повече чета постовете в тази тема... дали той не е нашата изгубена душа... Едни сравнения, едни пари се смятат, кой колко дал-взел, на кого...

Какво и колко да даде човек за благотворителност - решава само и единствено даващият. А не вие да разпределяте неговите пари. Така го чувства - така го прави. Че просел - нали не краде! Не ви задължава с нещо вас! Не е застанал на пътя ви да вика "дай или няма да минеш!"

Б@си, способни сте да размажете в калта всяко добро дело!

# 122
  • в рока
  • Мнения: 1 119
Фалшив алтуризъм? За теб е фалшив. Не за него. Не и за някои други.

Мамасито, и от Православие разбираме, а ? Не съм се съмнявала.

Не поставяйте църковните служители под един знаменател. БПЦ има огромни трески за дялане.

Обаче, преди да се запитате църквата какво направи за миряните, задайте си и обратния въпрос- хората какво направиха за църквата.




А за мен пък е срамно да вземаш от бедните и даваш на богатите.

Църквата е в пъти по-богата от онези които даряват стотинките си на бай Добри,да не говорим,че чужденците масово си мислят,че му дават пари за насъщния му хляб а не за владишкия рахат!

Лично аз не зная бай Добри да дарил макар и 10 лева за някое болно дете.
Предполагам,мисли,че бог може да проспи доброто му дело и за тва кара на сигурно..Кинтите директно в офиса на"бог" Grinning

п.п.нямам нищо против дядката.Жив и здрав да си е.
Имам против фалшивия алтруизъм
Много точен пост.

Да не ги е взел с бой тези пари, бе? Той решава къде ще дари парите си. Бриджит Бардо дарява за животни, за болни деца още не съм чувала. Просто пример.

# 123
  • Мнения: 2 843
Напротив, грях срещу светците е да се издига в култ Дядо Добри.
Ако искаше да направи нещо, можеше да стане монах и пак да помага на църквата.

Не забелязвам да се издига в култ. Казва се само (при това в малцинство тук, за жалост), че делото му е добро.

Чела съм много жития на светци (изследването на агиографски текстове е част от работата ми). През 19 век у нас е много популярно (най-вече от версията на К. Огнянович) "Житие светаго Алексия человека божия" (1833, 1866). Приживе светецът напуска охолния живот, красивата си съпруга, родителите си. Събира милостиня, отдава се на непрестанна молитва. В един момент се връща в родния си град и дом. Приютяват го в собствената му къща, без да го разпознаят, защото го мислят за просяк. Там светият Алексий живее под стълбата, изхранва се с остатъците от храната на семейството си и продължава да не разкрива самоличността си. В продължение на 17 години. Разбират кой е чак след смъртта му.

Актът на смирение, себеотрицание се оказва достатъчен за последвалото канонизиране на героя.

# 124
  • Мнения: 8 837
А смисълът на канонизацията е....?

# 125
  • Мнения: 258

Но темата е дали дядо Добри е светец.


Не знаех. И не личи. Пише само - "Дядо Добри".

Редактирам се. Анкетата е на такава тема.

# 126
  • Мнения: 2 843
А смисълът на канонизацията е....?

Ън, умна жена си, пък и (доколкото съм виждала предишни твои публикации) вероятно ти се е случвало да преподаваш старобългарска литература. И пак вероятно ти се е случвало да обясняваш смисъла на християнския "пантеон" от светци. А дори да не ти се е случвало, все някаква хуманитарна компетентност в тази насока би следвало да проработи.

# 127
  • Мнения: 21 604
  Църквата не е офиса на бог.

   45 години промиване на мозъци и ето какво става. Бездуховност, безкултурие, никакво чувство за ценността на историческата и родова памет и пълен негативизъм.

   

Последна редакция: ср, 03 сеп 2014, 13:19 от Iris04

# 128
  • Мнения: 2 843
Да, така е: тъкмо комунизмът доведе до подобни изкривявания. И те, това личи в публикациите на почти всички, рефлектират и върху Българската православна църква. И на мен не ми харесва това, че духовниците (или част от тях, по-скоро онези от висшата йерархия) са компрометирани. И на мен не ми допада това, че мнозинството са ДС ченгета. Но тази поквара не бива да компрометира идеята за Църквата; не бива да ни усъмнява в смисъла ѝ. То е все едно да констатираме, че образованието ни е лошо и да отречем усилията на някого да го подобри. Дядо Добри няма общо с деградацията на българските институции. Тъкмо обратно - той ѝ се противопоставя.

# 129
  • в рока
  • Мнения: 1 119
Ирис, Аглая- 100 % съгласна с вас!

# 130
  • Мнения: 14 478
И на мен не ми харесва това, че духовниците (или част от тях, по-скоро онези от висшата йерархия) са компрометирани. И на мен не ми допада това, че мнозинството са ДС ченгета.
И като не ти допада какво следва от това? Битият бит нали?

Дядо Добри няма общо с деградацията на българските институции. Тъкмо обратно - той ѝ се противопоставя.
Как и се противопоставя? По какъв начин? Като проси и дарява на същите тези институции ли?

# 131
  • Мнения: 21 604
  "Александър Невски" ли е тая институция? Или църквата в Горно Камарци?

  Църквите, особено в по-малките населени места не са офиса на бога - егаси болшевишкия израз, нито офиса на Николай с ролекса. Те са мястото, дето са опели дядо ти и са кръстили баща ти, там, дето се събираш със съгражданите си на храмовия празник, на сватба, те са душата на селото. Хората отделят от времето си, от парите си да ги благоустрояват, реставрират, ремонтират, защото са им нужни.
  
  Големите градове нямат душа, но ако София имаше такава, част от нея щеше да е Александър Невски, сигурна съм. Тоя старец стотинка по стотинка, нашите стотинки, е събрал най-голямата сума дарена на тоя храм.  Храмовете не са на ченгетата-патриарси, нито на комунистите, дето сега не излизат от тях, а оставят  да почерняват стенописите на Васенцов и Мърквичка.

 Впрочем, след като 99 процента от пишещите тук са атеисти, анкетата дали да бъде обявен за светец човек, за чието канонизиране въобще не е ставало дума и никога няма да стане на църковно ниво, има само сеирджийски характер и е напълно безмислена. Явно главната и цел е да се получи състезание за най-тъп пост.
  Много хора, обаче, разбира се не пишещи тук и компетентни по всички теми, а от хорицата, които са срещали Дядо Добри по пътищата, или са му давали стотинки, гледат на него като на жив светец, това -да.  Народът си има собствени представи.

 И тая снимка, дето някой  умник от информационната платформа я е пернал най-отгоре, как дядото целува ръка на Бареков, искам да го информирам, че той целува ръка на всеки, който му даде стотинки Обаче е много показателно с какво точно е онагледена темата. Е така се девалвира всичко свестно, браво.

Последна редакция: ср, 03 сеп 2014, 13:49 от Iris04

# 132
  • Мнения: 2 843
Герри, чета, че на няколко пъти употребяваш (в предишни публикации) думата "буквално"... Може би си скарана наистина с метафоричните значения, поради което (напълно буквално) отговарям така:

1. Случаите на отделни нередности и неизправности не бива да накърняват идеята и смисъла на глобалното. БПЦ сега може и да е в криза (и го казвам с голямо съжаление), но през вековете е била стожер на духовността. Неслучайно началата на новобългарската книжнина се свързват с религиозни съчинения; с "Неделника" на Софроний (който се отпечатва), а не с Автобиографията му (която за нас може и да е по-занимателна, но е късно популяризирана). Така че християнското самосъзнание, многогодишната и изнурителна борба за самостоятелна църква все ще са имали смисъл. Мигар този смисъл, това дело следва да се подценяват заради сегашните неуредици. Мигар дядо Добри следва да бере греховете на онези с лимузините и часовниците.

2. Той се противопоставя с пълното безсребреничество, с конкретните богоугодни действия (ремонт на храмове); това не е някакво абстрактно добро, това е действено добро. И е добро за миряните, които могат да се помолят в реновираните (благодарение на него) църкви.

# 133
  • Мнения: 6 365

Ако искаше да направи нещо, можеше да стане монах и пак да помага на църквата.
Не разбирам смисълът на изречението: "Ако искаше да направи нещо, можеше да стане монах и пак да помага на църквата. "

Не забелязвате ли, че Дядо Добри прави неща, подобни на монашеския подвиг? Беден е, унизява се, поне видимо (а според мен по много фин начин се показва и себеизтъква). Тогава защо не е монах?

А разликата с оня светец, дето просил, е молитвата. Да сте видяли Дядо Добри да носи със себе си един много специфичен предмет, знак на този, който се моли?

Айде като толкова разбирате от православие, ще ми кажете какъв е този предмет, как изглежда и как се използва.

# 134
  • София
  • Мнения: 4 878
Да, така е: тъкмо комунизмът доведе до подобни изкривявания. И те, това личи в публикациите на почти всички, рефлектират и върху Българската православна църква. И на мен не ми харесва това, че духовниците (или част от тях, по-скоро онези от висшата йерархия) са компрометирани. И на мен не ми допада това, че мнозинството са ДС ченгета. Но тази поквара не бива да компрометира идеята за Църквата; не бива да ни усъмнява в смисъла ѝ. То е все едно да констатираме, че образованието ни е лошо и да отречем усилията на някого да го подобри. Дядо Добри няма общо с деградацията на българските институции. Тъкмо обратно - той ѝ се противопоставя.

Комунизмът довете и до това, хората изобщо да нямат представа, какво е това светец и християнска святост. Така се стигна до парадоксалната ситуация, вещици като Ванга, които би трябвало да са отлъчени от Църквата, да имат репутацията на светци...
Смятам, че дарителството за религиозни институции е повече от похвално, обществено полезно и душеспасително за дарителя.
Личността на дядо Добри намирам за крайно противоречива. Не мога да повярвам, че с просия могат да се спечелят стотици хиляди. Някой правил ли е разследване какъв е действителният източник на дарените от дядо Добри средства? Смятам, че някой използва благочестивата му, на пръв поглед, фигура за свои сметки и цели, неясно какви. Снимката как целува ръка на Бареков е крайно смущаваща.

Общи условия

Активация на акаунт