Отговори
# 465
  • Мнения: 31
Митко си намислил три числа.Първото е 17,а второто-3 пъти по-голямо от него.Третото число е сбор от първото и второто число.Кои числа си е намислил Митко?-задача 3 клас

Благодаря за решението на задачата!

Последна редакция: чт, 29 мар 2018, 18:21 от sega_i_zavinagi

# 466
  • Мнения: X
Митко си намислил три числа.Първото е 17,а второто-3 пъти по-голямо от него.Третото число е сбор от първото и второто число.Кои числа си е намислил Митко?-задача 3 клас
първо число - 17
второ число -17.3=51
трето число - 17+51= 68

# 467
  • Мнения: 264
Разбирам, благодаря много за подробното решение!
Hands Plus1Hands Plus1Hands Plus1
Обаче въпросът за просто и елегантно решение със стотинките остава открит. Всичките ми идеи в тази насока ми изглеждат тромавички.

# 468
  • Мнения: 2 915
Задачата е за 4 клас, но защо да не може с левове и стотинки? Например 1,80 лв може да се запише като 180 стотинки Wink Аз също намирам разни решения, но са случайни. Намерила няколко тройки, които са решения, но бих искала да разбера начинът, по който да открия всички възможности.
Решението с кръгли числа (1 лев, 1 лев и 3 лева) е единствено и не е случайно намерено (налучкано). Задачата се решава с диофантово уравнение, където:
х- цена на пликовете
у- цена на картичките
а- цена на марките
В скрит текст по-долу го разписвам подробно, ако потрябва на някого.
Скрит текст:
(х, у и а са цели положителни числа)
И х+у<а (по условие)
Тогава 5х+9у+2а=18 (1) или 5х+9у+2а=20 (2)
От горните уравнения се вижда, че у е строго по-малко от 2 (мисля, че това е ясно, но все пак: не може да е по-голямо от 2, защото тогава 9у>=27лева, а момчето е платило не повече от 20 лева; ако е равно на 2 остава възможността да е платил 20 лева, но пък тогава 5х+2а=2 лева, т.е. няма да е изпълнено условието, че а>х+у). Така за у остава единствено равно на 1 лев.
В този случай горните уравнения добиват следния вид:
5х+9+2а=18 или 5х+9+2а=20  5х+2а=9 (3) или 5х+2а=11 (4)
2а е четно число, остава 5х да е нечетно. Тогава х също може да е единствено и само равно на 1 (ако х>=3, тогава 5х>=15 и нито едно от двете уравнения (3) и (4) няма да е вярно).
Вече знаем, че х=1 и у=1. Тогава уравнения (1) и (2) добиват следния вид:
5+9+2а=18  а=2 (това не е решение, т.к. х+у<а)
или 5+9+2а=20 а=3 това остава единственото възможно решение.
Сега ако намесим и стотинките, решенията започват да се роят.
Например, ако застопорим а (цената на марките) да не мърда, тогава имаме 31 нови решения. Виж скрития текст по-долу:
Скрит текст:
Стъпката на изменението в цената на пликовете ще е през 9 стотинки, а на картичките- през 5 стотинки (това е ясно- дължи се на коефициентите пред х и у), а изменението на х и у е противоположно (едното расте, а другото намалява). Така се получават следните двойки цени на пликове и картички:
(1 ст. и 155 ст.); (10 ст. и 150 ст.); (19 ст. и 145 ст.)......(271 ст. и 5 ст.)
а общата сума на х и у ще се движи между 156 ст. и 276 ст. и ще остава под 300 ст. (което е изискване на условието).
Подобна логика може да се използва и за намирането на останалите решения.... Става ми досадно да ги мисля всичките...



Не може ли решението с цели числа да бъде по този начин:
Марката е поне един лев по-скъпа от сбора на цените на пликовете и картичките.
Т.е.
5x+9y+2(x+y+1)=18 или 20; следва че
7x+11y=16 или 18
виждаме че за цели х и у съществува само едно решение х=у=1, а = 1+1+1=3 и общ сбор 20

проверяваме с разлика в цените =2
7х+11у=14 или 16, което няма решение при целите числа, т.е. горното е единственото решение

# 469
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Сменете частния учител, съвсем искрен съвет, а не заяждане.
Станаха ли ви ясни и справихте ли се с третата?
А относно това дали всеки може да разбере.... Когато преди много години бях пети клас дойде нова учителка по математика. Страхотна жена и благодарение на нея се влюбих в математиката доживотно. Няма дете/човек, който да не може да разбере задачите ако го иска и  му се обясни правилно. Доказа го и с това, че рязко повишихме успеха си по математика. Разбира се има родени математици и такива на които им е по-трудно и няма да станат блестящи, но на базисно ниво всеки може да разбере.
Честно казано не успяхме.А относно частният учител,има малко подобрения,с 1 единица подобри успеха си,което пак е нещо.Но просто задачите с думи не ни се получават

# 470
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Честит празник на всички именници!Здравейте имаме отново проблемна задача за 6 клас-  В един магазин закупили детски,дамски и мъжки обувки.1/5 от детските обувки е равна на 1/6 от дамските и на 1/4 от мъжките обувки. Дамските обувки са с 280 чифта повече от мъжките.По колко чифта обувки има от всеки вид. Написах ме така :  1/5х=1/6(х+280)+1/4х,но не се получава. Някой да ме насочи в правилната посока

# 471
  • Мнения: X
Цитат
1/5 от детските обувки е равна на 1/6 от дамските и на 1/4 от мъжките обувки
а не на техния сбор, т.е. тези три неща са равни помежду си и можеш да съставиш уравнение за дамските и мъжките.

# 472
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Цитат
1/5 от детските обувки е равна на 1/6 от дамските и на 1/4 от мъжките обувки
а не на техния сбор, т.е. тези три неща са равни помежду си и можеш да съставиш уравнение за дамските и мъжките.

Добре значи имаме 1/6(х+280)=1/4х   ,където х=560 мъжки обувки  , 560+280=840 дамски , но за детските нещо не ми се получава , ако го напиша 1/5х=560, то отговора не ми се получава трябва да е 700 ,къде бъркам?

# 473
  • Мнения: X
Една пета от детските е равна на една четвърт от мъжките, а не на всичките.
560:4=140
140.5=700

# 474
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Една пета от детските е равна на една четвърт от мъжките, а не на всичките.
560:4=140
140.5=700
Благодаря!

# 475
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Здравейте ние пак имаме проблемна задача за 6 клас - В 2 склада имало брашно.Брашното във втория склад е било 3 пъти по-малко от това в първия.Ако от първия склад се пренесат във втория 60т,то количеството брашно във втория склад ще е с 10т по-малко от това в  първия.по колко тона е брашно е имало първоначално в двата склада?
Дъщеря ми е написал следното х-60=х:3+60-10,но не е получила верният отговор за х в първият склад.Може ли малко помощ и тук.

# 476
  • Мнения: 5 160
Здравейте ние пак имаме проблемна задача за 6 клас - В 2 склада имало брашно.Брашното във втория склад е било 3 пъти по-малко от това в първия.Ако от първия склад се пренесат във втория 60т,то количеството брашно във втория склад ще е с 10т по-малко от това в  първия.по колко тона е брашно е имало първоначално в двата склада?
Дъщеря ми е написал следното х-60=х:3+60-10,но не е получила верният отговор за х в първият склад.Може ли малко помощ и тук.
х-60=х:3+60 + 10
Само това ѝ е грешката в уравнението.
"във втория склад ще е с 10т по-малко"
Т.е.  в лявата част е количеството в първия склад.
В дясната - във втория - и там трябва да се добавят 10 т., за да се равни с първия.

# 477
  • Мнения: 9 124
Моля за малко опресняване на ръждясалата ми памет. В седми клас може ли да се приеме на готово, че два правоъгълни триъгълника са еднакви ако имат две равни страни (катет и хипотенуза)?

# 478
  • София
  • Мнения: 20 049
Моля за малко опресняване на ръждясалата ми памет. В седми клас може ли да се приеме на готово, че два правоъгълни триъгълника са еднакви ако имат две равни страни (катет и хипотенуза)?
Аха Simple Smile

# 479
  • Мнения: 168
Разбирам, благодаря много за подробното решение!
Hands Plus1Hands Plus1Hands Plus1
Обаче въпросът за просто и елегантно решение със стотинките остава открит. Всичките ми идеи в тази насока ми изглеждат тромавички.

Кевана, това, което ми хрумва относно решенията със стотинките е, че и за 18, и за 20 лева могат да се намерят решения на килограм, а всъщност цената е или 18, или 20 лева. Искам да кажа, че може би това ни ограничава да решаваме със стотинките и твоето решение при това условие е достатъчно.

Общи условия

Активация на акаунт