Тема за бързи въпроси и отговори - Всичко за нашите деца - Училищен блиц

  • 87 146
  • 742
  •   1
Отговори
# 450
  • Русе
  • Мнения: 12 273
     На сайта на гимназията, последната информация в секция прием е,че часовете по чужд език се запазват като бройка до 12 клас - общ хорариум 1670 час. Не знам колко е полезно изучаването на предмети на чужд език, но сигурно има терминология, която се набавя по този начин. Нашата гимназия е профилирана и само 2 или 3 предмета се изучават на първи чужд език.

     
Въпросът е как общият годишен брой часове от раздел Б ще бъде разпределен между отделните профилиращи предмети, доколкото е предвидено всеки от тях да се изучава с не по-малко от 4 учебни часа и не повече от 8 часа седмично, като общият брой часове за профилирана подготовка е най-малко 18 часа и най-много 20 часа седмично през целия етап на обучение. Със сигурност значение ще има и това, колко на брой са профилиращите предмети.
      Това е един от въпросите. Има паралелки с по два профилиращи, или по 3 или по 4. Излиза че колкото по малко са профилиращите предмети има шанс да са с повече часове. От друга страна , какво ще стане с хуманитарните и природонаучните ,които не са профилиращи. С една и съща оценка с различни хорариуми ли ще се кандидатсва. Това се чудя.

   
     

# 451
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Моето мнение за преминаването на ученици от една гимназия в друга или от един профил в друг е на база опит - действителността в града ни е точно такава. Има много ученици, които имат желание да сменят профила си и това желание най-често е точно около 10 клас, но малко са онези, които се наемат да държат приравнителни за изминалите 3 години, но все пак ги има. Сега с двата етапа, това ще е по-лесно, защото на практика почти няма разлика.
Движението на ученици между гимназиите е голямо, а това не съм го гледала по телевизията, а го виждам в работата си.
Точно за медицината синът ми разчиташе основно на профила си в гимназията - много часове по биология и химия и никакви частни уроци и курсове. Но ако беше в ЕГ, това нямаше как да стане. Е, синът ми реши още в 8 клас да кандидатства медицина, но има деца, които се ориентират по-късно, след като навлязат в гимназиалното си обучение и видят къде са им силните страни.

# 452
  • София
  • Мнения: 20 081
Е, Лиляна, как реши, че ако е в ЕГ няма как да стане? И аз не съм го гледала по телевизията ставащото.. Има ЕГ, в които и по старата програма профилирането се избира чак в 10 клас накрая. И когато детето е премислило нещата и е решило да се ориентира твърдо  към медицина, избира профил биология и химия и си ги учи стабилно. Моите бяха/са с математика и информатика и не са показател, но редица  съученици на голямата ми дъщеря, ориентирали се от 11 клас към биология и химия,  следват към днешна дата  успешно медицина, стоматология, фармация...И не визирам учещите навън, понеже там изискванията са други, а останалите тук. Освен това е много  обобщаващо да говорим просто за прием в медицина. Изпитите по места са много различни и предполагат доста различна подготовка. Не е все едно да се готвиш за тест или за разиване на тема... Оттам идва и порочното налагане на уроците в София специално при хора , преподаващи в МУ и познаващи в детайли формата и изискаванията, което далеч не означава, че децата иначе нямат нужните знания. И същите тези деца, пробвайки се в СУ за медицина, се сблъскват с други изисквания.. Оттам идва  желанието за "връзване на гащите" с курсове/уроци, а не поради липсващи знания по двата предмета вследствие обучението в ЕГ.

Последна редакция: вт, 17 апр 2018, 12:17 от пенсионирана русалка

# 453
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Ако в ЕГ има такива профили - ОК, аз не знам за такива езикови гимназии. Сигурна ли си че говориш за ЕГ, а не за някаква хуманитарна гимназия или просто в ЕГ слагат повече ЗИП биология, но това не е профил.

# 454
  • София
  • Мнения: 20 081
Разбира се, че съм сигурна. Simple Smile
Виж зелените полета. Ясно си пише профил 1,2,3,4.
http://91neg.bg/za-uchenici-i-roditeli/formirane-na-bal/
Профил 1е за 4 години и е изучаваният  първи език. Профил 2 също, това е вторият език. Профил 3 и 4 са в 11 и 12 клас. И докато дъщеря ми в 12 клас имаше 6 часа мат (дали не бяха и 7, ще излъжа, понеже не помня с точност) на седмица заради профил мат, нейни бивши  съученици от паралелката до 10 клас,  избрали друг профил, имаха май по толкова билогия и не знам по колко химия. За сметка на това тя дори май не учеше химия в 12 клас, а те пък имаха едва два часа мат.

Последна редакция: вт, 17 апр 2018, 12:36 от пенсионирана русалка

# 455
  • Мнения: 20 044
В осми клас часовете по езика са същите, както преди. Промяната е в девети и десети, тъй като профилирането вече ще се осъществява в 11. и 12. клас. Един вид часовете по някои общообразователни предмети " слизат" в първи гимназиален етап, тъй като с тях трябва да се приключи до десети клас, а часовете по езиците се " качват" в горните класове.
Не съм разбрала, явно, ама така е още по-зле. Намалените часове по езика в 9 и 10 клас няма да се отразят добре при всички случаи.
На една крачка сме от легитимирането на уроците и паралелното образование. Просто да ги вкарват в наредбите и да се свърши.
Тази система, специално за езиковите, изглежда много по-зле от предишната. Повечето деца в езикова не продължават висше с езика, а го ползват само като средство. Вместо да се наблегне на него първите години и 11-ти и 12-ти клас да се занимават основно с това, което искат да кандидатстват, ще губят време в учене на повече език и паралелно пак ще вървят частните уроци. Простотия на н-та пак заради мангалите.

# 456
  • Мнения: X
Много зависи какво конкретната гимназия ще успее да предложи като трети и четвърти профил, освен двата задължителни езика. Освен в тях, в задължителната подготовка остават само БЕЛ, математика, гражданско образование и ФВС. При четири профилиращи, 20 часа седмично и равномерно разпределение на тези часове между профилиращите се падат по 5 часа седмично на предмет. Като добавим възможността за ФУЧ, може да се получи добра подготовка, ако качеството на преподаване е достатъчно добро.

# 457
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно така е - повечето разчитат на езика като на работен инструмент - или да учат на него в чужбина, или тук, макар да учат на български.  И точно първите две години са суперважни и едно намаляване на хорариума на езика, за да могат да се сбутат общообразователните предмети, е само във вреда на децата. Новата система е в ущърб на отличниците и има по-скоро социални функции - калпазаните да отпаднат по естествен път, ама да не са само с основно, а поне да са минали общообразователните предмети. Макар че и да съм професионална гимназия, едно е да се учат специалните предмети  през всички години на обучение, друго е да ги сбутат в две години. Ако искам да ставам готвач, няма да искам да уча две години физика и математика и да ме пуснат до специални предмети и практика чак в единайсти и дванайсти. Ако правилно съм разбрала системата, би трябвало да ме пуснат до кухнята едва в единайсти клас и две години само това да правя.

# 458
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Не е така. Намалени са часовете, но си ги има. От осми клас започват още.

# 459
  • Русе
  • Мнения: 12 273
  Първата година се учат същия брой часове първи чужд език, както досега. Втората година часовете намаляват с 90 за година, като ЗП,с по 2.5 часа седмично. Обаче ще имат по два часа допълнително история на този език и има 52 часа ЗИП, които училището може да избира от профилиращите предмети- така че може на практика и повече английски да учат или поне не по-малко. За мнението че ученуто на предмет на чужд език, не усъвършенства езика не съм много сигурна. Освен всичко ако говорим за немски е едно, за английски мисля че не е точно така, но нямам практика и опит по въпроса. Догодина живот и здраве бих могла да евентуално да имам някакво мнение.

# 460
  • София
  • Мнения: 20 081
Amber, aз неслучайно написах, че опитът ми не е само с моите деца ( за да е сведен само до немски), а е подкрепен  все пак  и от впечатленията на деца и родители в други училища, тоест и в такива с английски в частност. Баш по английски даже си мисля, че битува най-голямата заблуда сред хората, че го знаят. Всеки втори го питаш и всеки все знае английски, ама то от знаене до знаене разликата е като от земята до небето. И трябва наистина добре да го знаеш, че да предаваш специфична материя по химия примерно и терминологията към нея  вярно и разбираемо. В английски гимназии се оплакват деца и родители все по-често  от учители по езика, допускащи грешки, които биват поправяни от напреднали като нива от курсове  ученици, какво остава за учителите по предмети на езика, които с филология със сигурност не са, в най-добрия случай са със звършена езикова (но и такива са рядкост).  Преобладават училите-недоучили го..Английски, френски, немки, испански или патагонски, картинката за жалост е еднотипна, поне за мен. Но не ти налагам в нищо да вярваш, споделям години наред натрупани  преки и косвени наблюдения, дори и споделяни по темите нееднократно критични  мнения за конкретните училища именно в тази връзка. Вярно, че споделеното във форума по този въпрос в 90% от случаите касае столичните езикови, ама защо ли хич не вярвам в провинцията картинката да е друга..

Последна редакция: вт, 17 апр 2018, 23:11 от пенсионирана русалка

# 461
  • Русе
  • Мнения: 12 273
 Въпросът беше колко голяма е разликата в часовете по английски първите две години в езиковите гимназия. Мисля, че не е колосална.Все пак говорим за разлика от час и половина на седмица изучавани под формата на разказвателен предмет. Изкрахаме една страница материал, колко ще е пагубен за изучаваено на езика в 9 клас ли. Защото толкоз е разликата между новата и старата система. 2.5 часа, от които единият час идва от ЗИП, който ще е заради профила, и два часа от историята. Та на практика тези пагубни последствия, които описваш идват от замяната на 1 час английски на седмица с два часа история на английски.  

# 462
  • София
  • Мнения: 20 081
Нали последният пост не е към мен, Амбър? Аз за пагубни последствия от смяната в програмата не съм казвала нищо. Застъпих съвсем друга теза, която няма нищо общо с програмите - стара или нова.

# 463
  • Русе
  • Мнения: 12 273
  Темата е за смяната на учебните планове и коментарът ми за допълнителните часове е  точно за схемата, която описах.И понеже Андариел гръмко заяви, в рамките на половин страница без точни факти, но с много думи.
Скрит текст:
  И точно първите две години са суперважни и едно намаляване на хорариума на езика, за да могат да се сбутат общообразователните предмети, е само във вреда на децата.
Реших да премеря
 

# 464
  • Мнения: 13 418
Да приемем, че има качествено обучение по предмети на чужд език.Означава ли това, че в една ЕГ ако историята се учи на чужд език, а в друга- математиката, във втората автоматично обучението е по- благоприятно,заради това, че математиката е поначало повече часове от историята?

Моето дете взе да оформя първо желание и сега точно тази мат. На ЧЕ
ме притеснява, защото мат и на български не е много лесна.Но се зачудих, дали пък не е предимство заради това, че по мат все пак часовете са повече?Още- как ви звучи Изобр.изкуство на ЧЕ? Там какво толкова има да се говори?

Аз съм свикнала от динозавърско време само разказвателни на Че, сега този план ми е малко странен

Общи условия

Активация на акаунт