Тема за бързи въпроси и отговори - Всичко за нашите деца - Училищен блиц

  • 87 151
  • 742
  •   1
Отговори
# 435
  • Русе
  • Мнения: 12 273
 Анадриел, на никого не казвам какво да мисли, за разлика от теб. Обаче разсъждавам,за разлика от теб, която се тръшкаш че не ти харесва, гръмко заявявайки, че не го познаваш дори, ама ей тъй да се дракаш.  Освен това ,когато нещо не ми харесва , обсъждам в конкретика, пиша писма, правя или участвам в подписки. И да промени се случват, ако правиш нещо. Но ти не правиш нищо май. 
    rumka833, и сега излизат в 10 клас. Познавам доста излезли. Близко дете от доста добро семейство и в добро училище вече трета година се бори с индивидуални изпити и още не може да изкласи 12 клас. И работи. Много по-добре ще е ако този контингент има възможност да добие и професионална квалификация, защото на 16 години все още има доста ограничения във възможносттите за работа. И в тази насока , вместо да подкрепяш празните приказки на Андариел вземи напиши едно писмо до МОН и изложи съмненията си, които не са неоснователни. Може и аз да го направя, но е хубаво всеки да участва с позицията си. Отговорят. закъсняват малко с отговорите си, но отговарят. Не са много мили, но отговарят на въпросите. Коментираме и продължаваме с въпросите, подписките и каквото се сетим. Иначе можем да хленчим и да разводняваме колкото си щем

# 436
  • София
  • Мнения: 62 595
Амбър, сега казваш, че и не разсъждавам, за разлика от теб, така ли? Ти сериозно ли? И че се тръшкам? Още имаш ли да изброяваш? Хубаво де, щом аз се дракам, ти защо отговаряш? Нали по-умният не отговарял?  Както казва Дидева, пий една студена вода и се успокой! Ти не обсъждаш в конкретика, а в момента се опитваш да се наложиш. Не ти е важна конкретиката, а да ми кажеш колко съм проста и не мисля. Излагаш се, Амбър, и аз ще те оставя да се излагаш, щом толкова искаш!  Относно темата - разбирам те, че ти е важна, защото засяга детето ти. Ако приемеш, че нещата са куци бай дизайн, това е зле за твоето дете, а на кого му се иска да живее с мисълта, че системата прецаква нещата? Затова реакцията е съвсем човешка - трябва да измислиш и да припишеш нещо хубаво на промяната, за да можеш да я преглътнеш. И не, не е лично към теб - просто така реагират болшинството от хората, когато трябва да се примирят с нещо - измислят начини да го приемат.

Не може системата да поощрява и да подпомага неквалифицирането на младото поколение. Това с двата етапа е половинчато решение, още от времената, когато за тежката индустрия са били нужни просто ръце, при това не е имало никакво значение дали тези ръце имат средно образование - стига да са ръце на млади, здрави индивиди, най-често от мъжки пол. За ръце, кръст и гръб средно не се иска. Този контингент, като го мързи да учи, по-добре да влезе в казармата в десети клас, поне там за една година ще научи нещо. Системата си гледа нейния интерес - тя иска отчетите да изглеждат красиво. Никоя образователна система не иска да има в отчетите, че Х процента са с основно образование, вмесот със средно, и да се окаже, че бабите и дядовците са по-образовани от внуците. Затова този първи гимназиален е дюшеш - по-друго звучи Х младежи с първи гимназиален етап - ура, имаме си почти толкова гимназисти, колкото са били бабите и дядовците!

# 437
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Всъщност идеята за този десети клас е от години, просто сега успяха да я прокарат. Всичко се прави заради един определен контингент, който се опитваме по всички възможни начини да образоваме, а той се дърпа. Преди години беше задължително да се учи до осми клас и още тогава започнаха да търсят начин да ги задържат малко по-дълго. 10 клас им се стори добре.

И не е вярно, че професионалното образование печели от това. Ако ученици започнат да учат някаква специалност след десети клас, няма да са равнопоставени на тези, които я учат още от осми. Едните ще получат трета степен на професионална квалификация, а другите - втора. За някои специалности е важно. А сега голяма част от средищните и средните училища лъжат учениците, че могат да се преместят след десети клас и реално ощетяват децата, които си мислят, че е все едно къде карат първата степен.

# 438
  • Мнения: 3 546
Отрязва ли се възможността, ученик избрал езикова гимназия, която ще му предложи, например, география и хореография като профил освен езиците, да продължи висшето си образование със специалността физика, да речем? И тук не говоря само, дали ще ИМА право.

# 439
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
За мен най-големият плюс на това разделяне на етапи в гимназията е, че до 10 клас навсякъде е почти едно и също - общо образование. После е лесно за всеки, който реши да промени нещо и може да се запише в друг профил. А това се случва често. Досега тези, които решат да кандидатстват с друго, не се местеха или се местят единици и учеха с нежелание онова, което са избрали от 8 клас и с курсове, уроци и друга допълнителна подготовка наваксваха необходимото за кандидатстване. Например - някой решил да се запише в езикова гимназия, обаче към десети клас решава, че иска да учи медицина. остава в езиковата и започва да чете биология и химия в 11 и 12 клас, ходи на уроци и има едни загубени часове по езика само. Сега ще може да се премести в гимназия, в която има профил биология и часовете в 11 и 12 клас  ще са му само от полза. Още някой мама го записала в МГ, потрошила пари за уроци и какво ли не, обаче на него не му се учи математика, занимава му се с нещо друго, с практика повече и по-малко теория. мести се в професионална гимназия след десети клас и всички са щастливи. Това сега е почти невъзможно да се случи, заради разликата в обученията преди десети клас в професионалните и профилираните гимназии.

П.П. С Андариел няма нужда да се спори, нищо няма да излезе. Тя просто си говори, нищо не знае, нищо не е чела, гледала по телевизията и си прави някакви гръмки заключения.

# 440
  • Мнения: 3 546
Лиляна, така погледнато изглеждат положително нещата. Просто трябва да уредят плавната миграция между училищата. След 10 клас много деца имат други идеи, без задължително да съжаляват за избора след 7. Бях чела тук, че на езиковите им намаляват часовете в 8 клас, заради това профилиране. Т.е. накрая на 10 клас, още не си оползотворил ползата от езиковата гимазия...

# 441
  • Мнения: X
В осми клас часовете по езика са същите, както преди. Промяната е в девети и десети, тъй като профилирането вече ще се осъществява в 11. и 12. клас. Един вид часовете по някои общообразователни предмети " слизат" в първи гимназиален етап, тъй като с тях трябва да се приключи до десети клас, а часовете по езиците се " качват" в горните класове.

# 442
  • София
  • Мнения: 9 627
Описано по този начин от Лиляна, наистина звучи добре, но не мисля, че ще е толкова лесно дете да се премести от едно училище в друго след 10 клас. Единствения начин, такова преместване да се случи, ще бъде отново с изпити. Ако едно дете от ЕГ реши в 10 клас да се премести в НПМГ, да речем профил химия или физика, как то ще успее да навакса пропуснатото през изминалите 3 години, нали трябва да е със същото или поне близко ниво на знания. И така отново влизаме в омагьосания кръг на частните уроци, вече за подготовка за кандидатсване след 10 клас.

Иначе идеята за профилиране след първи гимназиален етап е едно от малкото добри неща въведени от МОН през последните години. За съжаление има прекалено много въпросителни как това ще бъде реализирано, а там обикновено добрите намерения се провалят.

# 443
  • София
  • Мнения: 62 595
Продължава се с фантазиите как след десети клас па медицина... Глупости на търкалета! Който е влязъл в езикова, ако ще гръм да удари, няма да се премести в друго училище, само защото си е сменил предпочитанията. Да не е луд? А и родителите му няма да се навият, освен ако евентуално не е друга езикова или математическа. Като иска да учи медицина, ще си ходи на уроци. Лиляна, на теб за парите за уроци ли ти е зорът, или си мислиш, че ако има профил биология и химия в гимназията ще се подготви там за кандидат-студентските изпити? Беше то едно време, или освен ако не е в НПМГ или ПМГ, но пак дори при профилирана паралелка в МГ повечето си ходеха на кандидат-студентски уроци. Това никога няма да се промени, защото вузът има право да си даде каквито си иска въпроси за изпита и всяка година, ако иска, да си променя конспекта и формата на изпита - вузовете са автономни.

Мен също ме интересува как стои въпросът с хорариума при новата система в контекста на медицината. Ако аз съм в езикова гимназия, хорариумът ми по фундаменталните науки ще стигне ли, за да имам право да кандидатствам в който вуз си поискам, без значение дали ми трябва математика, биология или български? Или ще трябва да си сменям гимназията, защото моята избрана гимназия не предлага хорариум, който да кандидатствам физика. Дидева, ти си - би трябвало да си запозната с тази "малка" подробност. И не, не говоря за някакво наваксване на материал, за да си спестя уроците, а за чисто административно нещо - число часове, което съм покрила по учебен план, ако не съм профил биология, а съм си учила като всички биологията до десети клас, а в моето училище съм записала профили история и математика. Защото аз като родител или ако съм на мястото на ученик, ще искам да имам универсално количество часове в дипломата по всеки предмет, които да ми позволяват да си подам документите във всеки вуз поне по нашенско. За чужбина не отварям дума, защото там може да се окаже още по-болезнен въпросът.

# 444
  • Мнения: 3 546
В осми клас часовете по езика са същите, както преди. Промяната е в девети и десети, тъй като профилирането вече ще се осъществява в 11. и 12. клас. Един вид часовете по някои общообразователни предмети " слизат" в първи гимназиален етап, тъй като с тях трябва да се приключи до десети клас, а часовете по езиците се " качват" в горните класове.
Не съм разбрала, явно, ама така е още по-зле. Намалените часове по езика в 9 и 10 клас няма да се отразят добре при всички случаи.
На една крачка сме от легитимирането на уроците и паралелното образование. Просто да ги вкарват в наредбите и да се свърши.

# 445
  • Мнения: X
То разместването не е само за езиковите. Иначе няма как да се приключи с голяма част от общообразователните в първи гимназиален етап. Броят на часовете става твърде голям.
При ИИЧЕ в девети клас трябва да се покрие материалът от осми и девети. Примерно за историята в девети клас са 144, което за 36 учебни седмици означава четири часа седмично. В десети 126 - или 3, 5 седмично. По старите учебни планове тези часове са разпределени от девети до дванадесети клас включително. Сравнението е за профил " математически", но и при езиковите положението е сходно.

# 446
  • Мнения: 3 546
Не мисля, че са обмислили последиците от почина петилетката за три години.
Тези след 10 клас, които се профилират с история, какво ще учат. Или сега имат две години да решат?!?

# 447
  • Русе
  • Мнения: 12 273
Не съм разбрала, явно, ама така е още по-зле. Намалените часове по езика в 9 и 10 клас няма да се отразят добре при всички случаи.

 И аз се вълнувах от същия въпрос защото детето ми е в езикова. Досега са имали над 1600 часа за основния език до 12 клас. Сега по задължителен учебен план часовете са 998, което ме накара да ходя да питам и ми отговориха , което за мен няма причина да не е така - че в 11 и 12 клас в рамките на задължително избираемите часове, които да много повече от задължителните общо изучаваните, а именно 1340  часа ще се включат тези часове по английски като профилиращи, доколкото профилът на гимназията е точно този. Така че около 600 часа ще се вземат в 11 и 12 клас. От друга страна, езиковото обучение изглежда даже ще се засили в 9 и 10 клас, доколкото часовете по история и биология се увеличават, а те са на чуждия език. На практика ще учат не по-малко.

  Факт е, че доста неща ще се избистрят в движение. Преди три години, когато излезе наедбата точно същите въпроси задавах и аз и доста се притеснявах. Нешите деца са първите и ще го изпитаме първи на гърба си, та затова чета и питам непрекъснато.

# 448
  • Мнения: X
Въпросът е как общият годишен брой часове от раздел Б ще бъде разпределен между отделните профилиращи предмети, доколкото е предвидено всеки от тях да се изучава с не по-малко от 4 учебни часа и не повече от 8 часа седмично, като общият брой часове за профилирана подготовка е най-малко 18 часа и най-много 20 часа седмично през целия етап на обучение. Със сигурност значение ще има и това, колко на брой са профилиращите предмети.

# 449
  • София
  • Мнения: 20 082
Amber,  чисто информативно искам да ти кажа от собствен опит покрай моите и на база споделеното от чужди деца и техните родители, да не разчиташ много-много на обогатяването на езика посредством изучаването на предмети на него (имам предвид повечето часове по история, биология и сие на езика по новите програми). Бошлаф работа в общия случай  е това ( и няма значение дали говорим за досегашната схема или за тази с промените от вашия випуск нататък)заради очевадната липса на кадри, които да са хем добри по конкретната учебна дисциплина, хем да знаят езика наистина на ниво. Масово се допускат груби грешки по езика от такива учители (нищо че иначе може да са страхотни по отношение на самия предмет), други дават само планчета на езика, за да се води, че в училището има предаване на предмети на него, трети направо си карат предимно на бг и на тест за проформа пускат нещичко на езика... И не виждам как това ще се промени в положителна посока, прогнозирам още по-чувствителен спад в нивото на обучение по предмети на език, освен  ако последното не се води от чужденци... Но това е твърде голяма рядкост. Разбира се, че има и такива бг учители, които успешно съчетават двата вида компетенции, но са единици.

Последна редакция: вт, 17 апр 2018, 11:21 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт