Прием на ученици в първи клас в общинските училища - София - 4

  • 62 707
  • 807
  •   1
Отговори
# 750
  • Мнения: X
Не мисля, че 107-мо би могло да поеме част от децата на 35-то. Като се има предвид, че и 107-мо е едно от най-желаните, много е вероятно и там да имат същия проблем. И ето ти две съседни училища, които не могат да приемат всички деца от прилежащите си райони.
А нова паралелка не се отваря само с по-голям бюджет. Училището трябва да има място, където да ги побере тези деца. А този проблем не се решава за два месеца. Да не говорим, че с делегираните бюджети, бюджет се дава при вече определена бройка на приети деца.
Иначе Общината е дала решение:
1. няма ограничение в броя на кандидатурите
2. след класиранията, ако не е прието детето, питате в РУО къде са останали свободни места
Готово, няма неприет първокласник. Но близостта в този случай отива на кино.

Нали говорим не колко е желано, а дали има регистрирани деца в ЕСГРАОН в прилежащия му район? Което зависи от броя на улиците към него, броя на жилищата и броя на децата в тях, а не от това кое колко е желано. Директоркта на 35-то казва, че има повече РЕГИСТРИРАНИ деца (а не желаещи, т,.е деца, кото живеят там) от паралелките. Не съм му гледала прилежащия район, но 107 наоколо има преобладаващо малки кооперации, само едно ЕПК срещу Славейкови поляни. Така че може и да има достатъчно места за живеещите - справката от ЕСГРАОН  ще го покаже. Същото се отнася за 120-то. А ако никъде наоколо няма възможност, ами ще отварят паралелки, щом са въвели задължителен критерий. Специално 35-о има предостатъчно място, до преди 10-ина години имаха 5 паралелки по 30 деца в началния курс, сега имат 3, а сградата е същата. С гимназията и преди, и сега се редуват на смени.
Изобщо варианти има и общината трябва да ги приложи, след като директорите сигнализират за проблеми от такъв характер. Това е, което аз бих изсквала от общината - ако съм в група 8.1 и се окаже, че няма място в прилежащото училище, ще им стъжня живота по всеки начин, които ми е достъпен. Защото като има обективен и приет от самата нея критерий, общината е длъжна да осигури спазването му. Специално за 35-то след като има сигнал от директор, не вяврам да оставят нещата така от Район Лозенец.
И какво се прави с училищата, които предлагат много ниско качество на образование? Това са не само интегриращи училища, но има и доста западнали училища по съвсем други причини. Моя приятелка, т.е. Детето й е разпределено в 113 училище, което не е интегриращо, но вечно е на дъното на класациите. Децата от то този квартал всички попадат там и според нея всеки, който има поне малко изисквания към образованието на детето си няма да го запише там, т.е. Тя ще търси алтернатива. Тя и мъжът й плащат данъци, имат уседналост, доволни са от квартала, но училището е под всякаква критика. Да си призная аз изобщо не го бях чувала. Според мен проблемите на училищата не трябва да се решават от родителите като ги накараш да си запишат детето просто някъде, а след това или да плащат на частни уроците, за да може децата им все пак да учат, или единият да напусне работа и да си самообразова детето. За децата около добрите училища ура, ще влязат, но какво се случва с другите. Сори, ама си направил лош избор! Не става така и определено тази политика е неморална! И определено такива родители ще търсят алтернатива и ще плюят на морала.
....
Ами в цял свят хората с деца или планиращи деца като купуват или наемат, първо гледат дали попадат в района на добро училище. И там не всички предлагат еднакво качество и еднаква среда, то няма и как да е така, само на остров Утопия е възможно. И критерият " добро училище" е дори по-важен от достъпа до метро или наличие на супермаркети или паркоместа, и хората правят компромиси с другите неща заради доброто училище, а най-голям компромис правят с цената - плащат луди пари за жилища в този квартал.  И няма начин да изклинчиш и никой не обвинява общината, че е направила нищо - просто хората се съобразяват с това при избор на жилище. Няма как да си доволен от квартал, в който няма добро училище. Това, че в БГ не го гледат, ще трябва да се промени, а не да се обвинява общината за това, че въвежда критерий и ред при записване в 1 клас.  

То е ясно, че ще плюят на морала - то затова е това надлъгване между общината и гражданите, а после защо сложили критерий  уседналост - ами за да се опитат да спрат именно многобройните плюещи по морала! Нали все някак трябва да се опитат да противодействат на това, иначе пак ще е същата анархия и безумие като преди, и пак ще има деца от улицата до училището, които не намират място в него. Недоволни винаги ще има, но трябва да има критерий, еднакъв за всички и възможно най-труден за заобикаляне.  

Последна редакция: ср, 28 фев 2018, 15:34 от Анонимен

# 751
  • Sofia
  • Мнения: 6 065
Нали говорим не колко е желано, а дали има регистрирани деца в ЕСГРАОН в прилежащия му район? Което зависи от броя на улиците към него, броя на жилищата и броя на децата в тях, а не от това кое колко е желано.
Именно, и аз за това пиша. Когато едно училище е желано, това предполага фалшиви адресни регистрации. Спомняте ли си преди години, когато училищата определяха сами прилежащите си райони? Прилежащият район на 107-мо беше ненормално малък, просто един малък триъгълник, сигурно от 5 улици. И дори тогава всички деца от района му не успяваха да влезнат именно заради масовите фалшиви регистрации ( е, и измислени доп. критерии). Не ми се вярва, че тези регистрации ще изчезнат като по чудо, особено ако е за второ дете ще си имат даже уседналост.
А в Проекта никъде не пише, че и от Общината никой не се ангажира да каже, че училищата имат задължението да приемат всички деца от прилежащия район.  Ако имаше подобно задължение към училищата, това би обезмислило разпределението в Наредба 10 и в Проекта по групи по уседналост. Именно защото няма място за всички, влизат с приоритет тези, които са с най-дълга уседналост. И само ако останат места, ще приемат деца с по-малка уседналост, но това не е нито сигурно,  нито задължително.

# 752
  • Мнения: 1 412
С това говорене на Запад е така или онака, то на Запад много неща са различни, ама ние сме тук...
За Англия мога да твърдя със сигурност, че общинските училища са доста по-зле от нашите, останалите са друго нещо.... Обаче там средната класа може да си ги позволи, защото за тях се плаща. При нас средна класа почти няма и доста трудно може да си позволи посредствено частно училище. За Америка, тук не твърдя, само съм чувала, че добрите училища, в добрите райони също не са никак евтини...
Освен това положението в София много се промени, а и наистина няма гаранция, когато избираш. Отново казвам като човек живял в Центъра цял живот, по-скоро ще напусна държавата, отколкото да се върна да живея отново там, а реално по-голямата част от добрите училища са там и компромисите, които човек трябва да направи са огромни..... Само пример в кооперацията до родителите ми, която собствениците не я поддържат, редовно спят клошари, когато минаваш оттам смрата е ужасна..... Благодаря, ама не. И се надявам нашите да ме послушат и те да се изнесат.
Според мен сравнението чужбина и тук определено е неуместно... То там всички деца взимат детски, а тук само циганетата, например....

# 753
  • Мнения: 1 825
Това за добър квартал и добро училище - ок , съгласна съм . Но е много тъпо , да прецакаш младо семейство , което преди 1-2 години е решило да изсипе маса пари ( кредити и т.н.) за да живее в хубав квартал и сега може и да не успее да си запише първокласника в близкото "хубаво" училище .... Заради 5-10 училища в София и всички луди ще ни направят - да се мерим кой по-близо и кой по-отдавна живее еди къде си. Но всяко чудо за 3 дни ...до 1-2 години ще отпадне и тази безумица с уседналостта или вече няма да е релевантна към реалността ( щото аз ако реша още сега ще си сменя адреса на 2 годишното до някое елитно училище Simple Smile ).

# 754
  • София
  • Мнения: 8 937
Е, той Центъра е доста широко понятие. Както по кварталите има ужасни блокове с над сто домакинства, в които е ад да се живее, така и в Центъра има хубави, поддържани кооперации. Това, че в кооперацията на вашите родители е мизерия, не значи, че навсякъде е така.
Не знам как си го представяте това с толкова лесното сменяване на адрес. Първо - трябва да има при кого да го смените. Второ - не може само на детето, трябва и вашия адрес да смените, а ако имате друго дете/деца и на тях. Освен това има ограничение колко човека могат да са регистрирани на един адрес, та и това ще стане проблем за регистриращите.

Последна редакция: ср, 28 фев 2018, 16:09 от Aннa

# 755
  • Мнения: 1 412
Е, той Центъра е доста широко понятие. Както по кварталите има ужасни блокове с над сто домакинства, в които е ад да се живее, така и в Центъра има хубави, поддържани кооперации. Това, че в кооперацията на вашите родители е мизерия, не значи, че навсякъде е така.
Не на моите родители, която на този етап вече трудно може да се нарече жилищна, тъй като има повече офиси, а в близост до нея. И това не единствен случай. Има много добре поддържани сгради, но много често до тях има изоставени, в които често се самонастаняват какви ли не елементи. Докато си има зелени квартали, тъй наречения широк център, които спаси много добре, но няма гаранция, че и училищата са добре.
И мога да попитам друго, пак от интервюто с директорките, една от тях повдигна въпроса, че нейното училище в район Лозенец е интегриращо и за родителите закупили там имот също ще настъпи голяма изненада, а те може би са се надявали, че ще учат в някое друго училище в района. Между другото и в този квартал по разкази на приятели има доста кофти училища. И точно правото на избор решава някои проблеми.

# 756
  • София
  • Мнения: 412
Здравейте,
Не ми става ясно какво се случва в моята ситуация. Имам адресна регистрация, бая уседнала, от 20+ години. На централен столичен булевард се водя, че живея. Мъжът ми (без брак) - и той, в съседен блок. Проблемът е, че изобщо не живеем там. Ако приемат детето ни в района ни по уседналост - ще се налага да пътува сутрин хулиганът по час и половина. Безумно ми е и не искам да кандидатстваме там. Но не сме си сменяли адреса. Какво трябва да правя сега? Някакъв документ за временен адрес за мястото, където живеем, ли трябва да вадя? Изобщо не съм наясно със ситуацията, бумащината, какво е прието и какво не. Не ми е ясно какво да правя Sad
За протокола - изцяло извън София се изнесохме, преди 10-тина години. Но всеки ден сме в София, работим си, по-удобно е детето да е там на училище, за да сме близо до него все пак. Желаният район ми е Люлин за училище. Нищо не пише по сайтовете как ще се приемат децата, явно защото не се знае още. Ходих в едно единствено училище, в което много исках да учи - в Илиенци. Но директорката ми се присмя общо взето - не съм от района, да си гледам работата...

# 757
  • София
  • Мнения: 3 293
Чак пък да не останат места в Люлин и Илиенци, не ми се вярва. Проблеми ще има в "елитните" езикови училища от първи клас.

Ако се притесняваш, сменете си адреса, ще минете от група 8.4 в 8.3.

# 758
  • София
  • Мнения: 5 292
По-нежничко в обидите... и в Люлин има училища, където връщат първолаци...

# 759
  • Мнения: X
Ако до края на март се смени адресът на детето за следващата година в 8.2 или 8.3 попада? Аз го разбирам, че е в 8.2 - т.е година преди подаване на документите е променян.

Последна редакция: чт, 01 мар 2018, 09:03 от Анонимен

# 760
  • София
  • Мнения: 3 293
Навсякъде са връщали, защото наборите 2009 и 2010 бяха много големи. Но после са се обаждали на родителите, че места има.

Изобщо не визирам това, че Люлин е лош квартал, а че рядко деца от други квартали ще искат да пътуват за да учат там. Обикновено пътуването е към центъра.

Ако сега се смени адреса: 8.3

# 761
  • Мнения: X
Грета Ей, благодаря! Не го тълкувам така, защото адресът реално няма да е променян в последната една година преди кандидатстване, но може би и аз греша. Не е истина просто как се получава - детето ми ще е в група 8.4 за училища в административния район, в който живее от раждането си. Ако й сменя адреса ще има по-голямо предимство. С това орязване на критерии стимулират креативността на родителите и ще настъпят още по-големи злоупотреби.

# 762
  • София
  • Мнения: 3 293
Като са много децата, така ще е. Много деца не успяваха да се класират в квартала и родителите подаваха жалби.

Ако приемат да се гледа адреса на родителите, единият ще може да си го смени и така за едно училище ще се ползва 8.1, за друго -8.3, за всички останали 8.4. Ако не са от най-желаните училища, ще има шанс.

По принцип повечето родители си гонят кварталното. особено ако имат по-голямо дете там и са осъзнали, че не е толкова зле положението, колкото звучи като четат резултатите от матурите.

# 763
  • Мнения: X
Аз и мъжът ми работим повече от десет години в  центъра. Категорично ми е по-удобно детето да учи в някое близко до работата училище и реално ще има по-голям шанс, отколкото в квартала. Имаме "уседналост' месторабота, жилището скоро ще сменяме. Изобщо не държа на елитността на училището в центъра, даже смятам, че някои от тях са точно набедени за такива. Но... гледам да е удобно и за нас, и за детето.

# 764
  • София
  • Мнения: 3 293
Tottó, при голям набор ще се окаже, че ще заемете място на дете, живеещо в центъра и родителите му ще трябва да го водят в по-далечно училище. На тях може да не им е удобно това.

Ако има достатъчно места за живеещите деца в квартала и тези на работещите там, няма лошо да ви е удобно. Но вашето удобство спира там, където почва удобството на другото дете.

Общи условия

Активация на акаунт