Филми за Холокоста в час на класа пред 10 годишни деца

  • 24 573
  • 308
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 5 259
За каква липса на знания става въпрос!? Най-вероятно учителката е разбрала, че детето има предвид точно нацисткия символ, а не някой древен.

Направо съм изумена какви абсурдни аргументи се измислят, за да се изкара лошо обучението на децата в нещо, което трябва да го има, а не присъства в учебниците ни.
Наскоро правих местен тест по история и се изненадах колко много внимание се обръща на разни битки от Първата и Втората световна война. Неща, които аз в България никога не съм учила. Направи ми впечатление, че въпросите за гражданската война в САЩ бяха по-малко от тези за двете световни войни.
А ние цяла учебна година учим въстанията през 15-ти до 17-ти век с изумителни подробности. Дори когато петима души се напили и опитали да презвемат конака в Крива паланка, на това се отделя цял урок, трябва да се запомни точната година, точните имена на участниците и точния брой на жертвите, да се анализират мотиви и резултати.
А за световните войни - нищо. Само българското участие и то на бегом. И се учи едва в гимназията. Преди това българските деца не знаят нищо за Холокоста, а името на Хитлер го научават от разни неонацистки източници, свастиката я виждат от профила на Кой си беше "национален герой" от ПАКТА. И докато стигнат до уроците, вече имат много изкривена представа за нещата.

Аз мисля, че всичко важно трябва да се казва рано. В началото без всички подробности, които да се допълват с течение на времето, но да се чака до пълнолетие, за да научат, че е имало Втора световна война, за да не вземат да се травмират по-рано, ми се струва малоумно.

# 166
  • Мнения: 5 134
Темата е комплексна, а образованието по история е една от главните ябълки на раздора в общественото образование, така че няма нищо учудващо. Разбирам донякъде реакцията на майката, но в крайна сметка, както казаха някои участници в темата, семейното образование допълва учебното и в случая един малко по-задълбочен разговор с едно дете, което никак не е малко, би бил много по-продуктивен отколкото възмущение по форуми и писане на жалби. Ако пък наистина детето реве и не може да спи, ами започва се от разговор с педагога, после директор, училищен психолог и всякакви по-висши инстанции.

# 167
  • Мнения: 5 259
Ако пък наистина детето реве и не може да спи, трябва да се търси решение за тази негова свръхчувствителност, която е прекалена за тази възраст.
Още повече, че въпросната чувствителност е избирателна. Ако е за Батак - може. За Холокоста не може. Самата майка го каза. За мен тук прозира идруг проблем - че не трябва да се трогваме от чуждите проблеми, само от нашите си. И това наистина го има като манталитет.

# 168
  • Мнения: 5 134
Жертвите и насилниците в Батак са различни от тези в Аушвиц. Не е необичайно историята и състраданието да са селективни.

# 169
  • Мнения: 5 259
Различни са, но тук говорим за шокиране от свръхчувствителност. Да ти разказват как са рязали глави и коремите на бременните жени, не е много приятна история и също предполага някое дете да се шокира.
Разликата е, че в обучението по история умишлено се набляга силно на най-кървавата и жестока част.
Веднъж бях в един първи клас, в който колежка се готвеше за държавен изпит. Урокът беше за хайдутите и като ги попита тя как турците са наказвали хайдутите, тези деца се ентусиазираха и започнаха едно през друго да изреждат:
- рязали са им главите
- набивали са ги на кол
- разкъсвали са ги с коне
- и т.н.
Изреждаха поне 10 минути, вече не помня какво още имаше, но бяха много изобретателни в идеите си. Аз пък се шокирах от тях и от това с какво са успели да им напълнят главите за толкова кратко време. Първия срок на първи клас!
Но ако е за Холокоста и не включва колко сме многострадални конкретно ние, по-добре да не го знаят. Защото историята в България се учи не за да се знае миналото, да се анализират грешките и да не се повтарят в бъдеще, а за да се налива омраза и да ни изпълва чувство на онеправданост.

# 170
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз и за Батак не съм съгласна. А това кое дете е свръхчувствително и кое не не е нещо, коетто трябва да се тества с холокоста или Батак, а после родителите да направели нещо. Именно защото работя с последствията от всякакви щуротии на възрастните, съм изумена как тук се развява идеята, че децата трябвало да видят шокиращата истина на 10, били свръхчувствителни и т.н., колко добре постъпила учителката. После вие или учителката ще плащате терапията по заекване на едно уплашено дете или терапията му при психолог? Днешните деца Слава Богу, не са поставени в ситуацията да живеят във война. Те може и да знаят за убийството по НГ, но гледат на него като на криминален филм, а и никой не им показва труповете от местопрестъплението. А при Холокоста във филмите обичайно са именно такива кадри - местопрестъплението. Юна, ти също си проспала лекциите по психология - в приказките също се режат глави, ама никой не показва картинка на отрязана глава. Затова децата може и с див възторг да говорят за такива начини, но това не означава, че няма да бъдат травмирани, ако всичко това им се покаже на картинка. Те може и в компютърна игра да трепят зомбита. А изречението ти за това как не било нормално дете на такава възраст да е свръхчувствително е срамота за учител. От висотата на кое казваш кое дете е свръхчувствително и кое било прекалено?   Учителката е пресолила манджата, защото й е било най-лесно да цъкне едно филмче в тубата, отколкото да се напъне повечко и да организира часа както трябва. Вашите лични деца си ги правете каквото искате, но не искайте да го прилагате върху чуждите, че и да го изисквате и да пишете колко добре е постъпила учителката. Всяка жаба да си знае гьола.

Последна редакция: пт, 09 мар 2018, 05:32 от Andariel

# 171
  • Мнения: 5 259
Не очаквах отговорът по това време на денонощието да е от теб Simple Smile

Каза се многократно, че ако беше им разказала, никой нищо нямаше да запомни, още по-малко да се впечатли. С други думи, един разказ не би произвел същия ефект и не би постигнал целта, която тя е имала.

Авторката не спомена детето да се е шокирало. По-скоро тя е преценила, че филмът не е бил подходящ за него. Ако човек пита майките, децата им все са мънички, дори на 40 да станат.

При положение, че не знаем кой е филмът и какви точно кадри е имало на него, всеки си представя нещо според своето мнение и споровете са излишни, защото представите ни не съвпадат.
Аз не вярвам да е имало кой знае какво. Допускам, че филмът е бил в приемлива форма и нито едно дете не е получило стрес и психическа травма в резултат на видяното. Ти смяташ друго. Докато не можем да видим какво точно е било, всеки може да си представя каквото си иска и така няма да стигнем до обективна истина.

Аз мисля, че децата трябва да знаят за Холокоста и че пети клас не е рано за това.

# 172
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво му е на времето на денонощието - ставам рано, пия си кафето, гледам филм дискавъри за строежа на големия храм и обелиските в Египет и после работа.Simple Smile
Това кой какво смята за детето си си е негова работа, а и тук не говорим за 40-годишни мамини златни, а за 10-годишни деца. Не знаем какъв филм е показала учителката, но от поне един родител е преценен като неподходящ. Учителката, ако е с качества, може да направи един разговор и разказ достатъчно запомнящи се. А ако нямаше интернет в училище какво щеше да прави? Това вече зависи от личните и професионалниите качества. Какъв ефект е постигнала? Това също не го знаем. Ти не вярваш да е имало кой знае какво. Това "кой знае какво" за всеки е различно.

Между другото, катоо стана въпрос за кадрите, сега се сетих, че се възприема по различен начин всикчо. Аз и сега преживявам видяните кадри и снимки за концлагерите, обаче нямах никакъв проблем като дете на село да виждам как се колят кокошките, патките и пуйките, защото на село просто се колят кокошки, обаче не се хвърлят трупове в каруцата, нито децата са зад телена ограда с татуиран номер на ръката и обикалящ есесовец с огромно куче. Това го давам като елементарен пример за това как едно и също дете възприема сцени, които са всъщност насилие. Кокошките така и не са ме травмирали, обаче снимките и кадрите от концлагерите не мога да ги забравя и до ден днешен, а съм възрастен човек.

# 173
  • Мнения: X
Лично аз, ако разбера за подобен случай, моментално бих подала сигнал в съответните институции.
Рискуваш получилите сигнала да умрат от смях.

# 174
  • Мнения: 5 259
Кокошките така и не са ме травмирали, обаче снимките и кадрите от концлагерите не мога да ги забравя и до ден днешен, а съм възрастен човек.
Ето това е причината, ти си имаш лична травма и я прехвърляш върху детето, предполагайки, че и то така е приело кадрите, които най-вероятно дори не са същите.

Какъв ефект е постигнала? Това също не го знаем.
Децата са разбрали, че нацисткият режим е причинил много и жестока смърт. Дали са се шокирали до травма или не, е друг въпрос.

# 175
  • София
  • Мнения: 17 592
Mona-bonbona, темата за часа на класния може да бъде зададена и като "обсъждане и дискусия по актуални проблеми на колектива", без да е необходимо никой да одобрява, че това ще включва дисциплинирни разговори за свастиките или пък филми.
...и "Холокоста" е актуален проблем на колектива! Защо заради едно дете, рисувало свастики, трябва да се подложат на психически тормоз и останалите деца?! Да, точно това е определението - психически тормоз, защото не е съобръзено с възрастта им. Лично аз, ако разбера за подобен случай, моментално бих подала сигнал в съответните институции. А вие сте свободни да пускате каквито искате филми на вашите деца.


Психически тормоз би могло да се нарече излагането на свастики, не показването на историческата истина.
И знаеш ли защо?
Защото братовчедите на сина ми са в училище сега. И знаят историята на пра-пра баба си - онази, чиито коси са някъде в купчината. И знаят, че ако показването на свастики не бъде своевременно наказвано може и те някой ден да се присъединят към нея по същия начин. Впрочем, в момента голямото е тъкмо на 10. Та... кое е по-сериозен психически тормоз според теб - да те НАУЧАТ на това, което Е БИЛО, или твой съученик да ТЕ ЗАПЛАШИ да направи същото С ТЕБ?
Дете, което може да нарисува или приеме с бе3зразличие свастика, не може да бъде подложено на психически тормоз. Ако намира всичките тези неща за нормални и естествени, едва ли има какво толкова да го стресира. А ако не знае какво е, категорично следва да научи - също както би следвало да му се обясни какво означават псувните, които употребява, ако го прави, или ругатните, богохулствата и т.н. След това, ако желае, може да продължи - но с ясното съзнание какво точно прави / говори. Да не може да каже после като жителите на близките градчета "ама то аз не знаех". Нужно е да знаят. Познанието е сила, не слабост.

# 176
  • София
  • Мнения: 17 592
Не знам кой на какво може да се довери, но аз като бях на сходна възраст гледах подобни кадри и уж нищо ми нямаше. Вечерта вдигнах температура, повръщах и се тресях от страх. Чак като ми дадоха някакво успокоително спрях. После майка ми ме водеше на детски филми и ми казваше, ако се уплаша, да излезем. Ами излязохме. Така че има деца и деца. На мен тогава много ми се отрази. Наистина не го очаквах, като се показа на екрана. Ако някой ме беше подготвил предварително, може би нямаше да ми се случи. Така че аз подкрепям майката. Похвално е, че учителката има съвест и иска да ги научи на нещо - браво на жената. Но все пак някои неща трябва да се спестят на децата. Вие не знаете кой има в класа - а ако има деца със сърдечни проблеми или епилепсия? От стрес може да се отключи пристъп. Редно е да се помисли.


Не, аз не знам. Но учителката знае. Очевидно не е имало епилептици - иначе мигащите картинки, а не стресът би отключил на първо място епилепсията и подобни визуални стимули изобщо не биха могли да имат място в този клас. Но като гледам майката не се възмущава, че в класа разполагат с екран...  Mr. Green


Вместо да пиша жалби...
А защо да не се пишат жалби? В случая липсата на знания на този учител е най-притеснителното и не бива да се подминава.
Значението на символа е положително и е свързано с много култури. Ок, през 20-ти век някой решава да го ползва и за друго, но не може учителят да подхожда субективно и да представя само част от историята. Непрофесионално е.


О, стига, МОЛЯ ТЕ!
Грозно е, гадно е, отвратително е!
Храчих на гроба на предците ми в момента.
От Хитлер насам свастиката има ЕДИН–ЕДИНСТВЕН смисъл и ЕДНО–ЕДИНСТВЕНО значение.
И освен, ако някой не изучава задълбочено история на символите - вероятно в университета - няма никаква, ама никаква нужда да знае повече подробности за произхода му.
Ти колко форми на вълновото уравнение можеш сега да ми напишеш от воле?
Ама използвах най-безхаберно думи като "електрон" и "електронно", нали, без изобщо а те е грижа за подробностите...

# 177
  • София
  • Мнения: 17 592
Аз и за Батак не съм съгласна. А това кое дете е свръхчувствително и кое не не е нещо, коетто трябва да се тества с холокоста или Батак, а после родителите да направели нещо. Именно защото работя с последствията от всякакви щуротии на възрастните, съм изумена как тук се развява идеята, че децата трябвало да видят шокиращата истина на 10, били свръхчувствителни и т.н., колко добре постъпила учителката. После вие или учителката ще плащате терапията по заекване на едно уплашено дете или терапията му при психолог? Днешните деца Слава Богу, не са поставени в ситуацията да живеят във война. Те може и да знаят за убийството по НГ, но гледат на него като на криминален филм, а и никой не им показва труповете от местопрестъплението. А при Холокоста във филмите обичайно са именно такива кадри - местопрестъплението. Юна, ти също си проспала лекциите по психология - в приказките също се режат глави, ама никой не показва картинка на отрязана глава. Затова децата може и с див възторг да говорят за такива начини, но това не означава, че няма да бъдат травмирани, ако всичко това им се покаже на картинка. Те може и в компютърна игра да трепят зомбита. А изречението ти за това как не било нормално дете на такава възраст да е свръхчувствително е срамота за учител. От висотата на кое казваш кое дете е свръхчувствително и кое било прекалено?   Учителката е пресолила манджата, защото й е било най-лесно да цъкне едно филмче в тубата, отколкото да се напъне повечко и да организира часа както трябва. Вашите лични деца си ги правете каквото искате, но не искайте да го прилагате върху чуждите, че и да го изисквате и да пишете колко добре е постъпила учителката. Всяка жаба да си знае гьола.


Моля се синът ми да не научава какво е да се живее във война.
В такива моменти... ставам, да речем, умерено вярваща.
И ако някое дете е свръхчувствително - това, забележи, са изключения, нищо, че ти специално само с тях се занимаваш и само тях виждаш, учителите, както и медицинската сестра, би следвало да са уведомени за това. Да го има в дневника и т.н. и въпросното дете - само то! - да бъде освободено от всички по-сериозни уроци.  По всяка вероятност и от физкултура. И по всяка вероятност би изисквало по-специално отношение по принцип - има и такива деца, на които не може да бъде правена каквато и да било забележка. Но това дете не е изпаднало от небето на 10,м родителите му би следвало да знаят за тези му особености до тази възраст.
НОРМАЛНИТЕ деца на 10 биха били разтърсени из основи за ден-два, после вероятно биха фантазирали как участват - на страната на добрите, забележи, не на насилниците или жертвите - и как спасяват децата от участта им... още няколко дена... после може би дори биха правели ролеви игри в този смисъл. И след няколко седмици просто ще им остане ясния спомен, че ако видят дете да рисува свастики следва своевременно да го опердашат. Преди да е направило нещо повече от рисуването.


Между другото, катоо стана въпрос за кадрите, сега се сетих, че се възприема по различен начин всикчо. Аз и сега преживявам видяните кадри и снимки за концлагерите, обаче нямах никакъв проблем като дете на село да виждам как се колят кокошките, патките и пуйките, защото на село просто се колят кокошки, обаче не се хвърлят трупове в каруцата, нито децата са зад телена ограда с татуиран номер на ръката и обикалящ есесовец с огромно куче. Това го давам като елементарен пример за това как едно и също дете възприема сцени, които са всъщност насилие. Кокошките така и не са ме травмирали, обаче снимките и кадрите от концлагерите не мога да ги забравя и до ден днешен, а съм възрастен човек.


Ерго - целта при теб е била постигната точно в поставените рамки. Не се напикаваш всяка нощ по няколко пъти, не се будиш плувнала в пот от кошмари, свързани с видяното, но го помниш трайно, за цял живот, заедно с правилната емоционална окраска.
Какво повече може да се желае?

# 178
  • Мнения: 697
Намесвам се в темата с един пример, моето дете е на 5 г., в детската градина понеже сами си сипват храната, ги учат да си сипят колкото мислят, че ще изядат и ако не им стигне, има достатъчно да повторят и потретят, но не да сипят повече и след това да се изхвърли храна в големи количества. Явно само с думи не е станало и едната учителка им беше пуснала клипче със сумалийски деца, за да разберат, че ако те играят с храна и за нас като родители проблемът се свежда до това каква марка кисело мляко да им купим, някъде там по света има деца, които няма какво да ядат и изглеждат и страдат по този начин, който е показан в клипа. Детето ми беше потресено (и аз се потресох като видях клипчето, хем знам,  че това съществува). Тя си поплака много, потъжихме и двете, говорихме си, че светът не винаги е справедлив и какво може да се направи надълго и широко. Да поплака си, защото е чувствителна (както и повечето деца според мен са чувствителни), но кошмари не е сънувала, беше й много мъчно и вече знае, че това нещо го има и като личност е по-богата от децата, които не знаят, една идея вече по-отговорна и осъзната, от тези, които не знаят. Не е ли това именно, което прави децата ни, пък и нас, цялостни личности да знаем и видим и болката и радостта. За мен е важно  да не крием болката и грозната част от света и историята, а точно обратното, да я показваме и да говорим за нея, да коментираме и дискутираме, да насочваме, именно родителите и учителите сме отговорни за това. Живеем във времето на "позитивното мислене", за което все по-често започва да се говори като за болестно състояние, водещо до депресия в западния свят, наскоро имаше публикация на Световната здравна организация мисля в тази връзка. Но това е друга тема, просто има връзка малко и с обсъжданото тук .....

Аз също както други, мисля, че филмът е имал ефект, а разказът е нямало да има такъв ефект. Както на 5 така и на 10, а така сред нас възрастните. Преди няколко години моя позната ми каза, е стига вече с тая Холокоста толкова години, минало свършило.... Втресе ме, нито един клип не би ме втресъл толкова силно, колкото това изказване, защото се случи в наши дни от моя позната, на вид средно интелигентна и образована жена:( 

Последна редакция: пт, 09 мар 2018, 13:55 от teg

# 179
  • Мнения: 46 518
Най-вероятно учителката е разбрала, че детето има предвид точно нацисткия символ, а не някой древен.
А аз съм убедена, че детето не е имало предвид нито едно от значенията на символа.

Тоест жалбата е, че не се е опитала да рехабилитира свастиката като древен културен символ?
Не. Да обяснява всички значения на нещото, с което иска да ги запознава.

Ти колко форми на вълновото уравнение можеш сега да ми напишеш от воле?
Николко. Затова не ограмотявам никого по този въпрос. Но ако съм преподавател и изляза пред учениците, няма да представя само едно.
Не плюя на нищо, не отричам значението му като нацистки символ.

Общи условия

Активация на акаунт