Етажна собственост - между филм на ужасите и латино сериал - 5 тема

  • 50 225
  • 736
  •   1
Отговори
# 495
  • Мнения: 69 195
Не..за заплата на домоуправител, за чистене, за ток за стълбище НЕ плащаш..това се водят разходи за упр.и поддържане на общи части - пише го в допълнителните разпоредни на ЗУЕС.
А това че сте освободени от тези такси го пише в закона - чл.51 накъде беше, потърси..на 1 стр.е закона, Добри го е качила.

Ето определението:

# 496
  • Мнения: 1 737
Примерите с бабката изобщо не касаят моя случай. На такива като бабката начисляват половин такса, а на мен цяла. И въпросът е принципен, да. Благодаря ти, Тета. А трябва ли да ги уведомявам писмено? И ако да - какво означава това, защото домоуправителят каза да им пусна email. Апартаментът е за тотален ремонт и не е възможно да се живее в него.

# 497
  • Мнения: X
Да, по закон е че ако живееш по-малко от 30 дни в апартамента годишно, не плащаш. dreamingfly, не е правилно да има различно плащане за еднакви случаи, това е ясно.
Тета, да така е, ЗУЕС е абсолютен боклук. Домоуправителят търчи и оправя хиляди неща важни за всички в ЕС, но законът е решил, че неживущите в момента собственици това не ги засяга.

# 498
  • Мнения: 69 195
Логикат е че това е такса за услуга - не ползваш услугата- не държиш заплащате. Не цапаш - не плащаш за чистене и т.н.

Другото е ФОНД ремонт. Не е такса и се дължи от всички - там е по Зак.за собствеността - всички с-ци са длъжни да дават пари за ремонт на общи части.

# 499
  • Мнения: 1 737
Сигурно ставам досадна - но става въпрос за два типа собственици - едните отсъстват повече от 30 дни, а другите не присъстват повече от 30 дни. Ние сме от вторите, бабката, която си полива цветята може би е от първите. Тета, още веднъж благодаря.

# 500
  • Мнения: 69 195
А трябва ли да ги уведомявам писмено? И ако да - какво означава това, защото домоуправителят каза да им пусна email. Апартаментът е за тотален ремонт и не е възможно да се живее в него.

Ето точната разпоредба:
Скрит текст:
Разходи за управление и поддържане на общите части на етажната собственост (Загл. изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)


Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Не се заплащат разходите по ал. 1 за деца, ненавършили 6-годишна възраст, както и от собственик, ползвател и обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Общото събрание с мнозинство повече от 50 на сто от идеалните части от общите части може да реши собственик, ползвател или обитател, който отсъства повече от 30 дни в рамките на една календарна година да заплаща за времето на отсъствие 50 на сто от разходите за управление и поддържане по ал. 1. За отсъствието се уведомява писмено председателят на управителния съвет (управителят).

(4) Когато по решение на общото събрание на собствениците или на сдружението в сградата има портиер, разходите за него се разпределят при условията и по реда на ал. 1 и 3.

(5) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Собственик, ползвател или обитател, който упражнява професия или извършва дейност в самостоятелен обект на етажната собственост, свързана с достъп на външни лица, заплаща разходите за управление и поддържане на общите части в размер от трикратния до петкратния размер, определен с решение на общото събрание.

(6) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Собственик, ползвател или обитател по ал. 5 заплаща разходите за управление и поддържане на общите части на сградата в размера по ал. 1, когато за самостоятелните им обекти е предвиден отделен вход.

(7) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Собственици, ползватели и обитатели, които отглеждат в етажната собственост животни, подлежащи на извеждане, заплащат разходи за електрическа енергия, вода, отопление, почистване на общите части и абонаментно обслужване на асансьора за всяко животно в размер като за един обитател.

Законът не споменава изрично уведомяване на етажната собственост/домоуправител, но от друга страна - как иначе последните ще знаят, че този собственик идва в жилището да кажем само два пъти за календарна година. В този смисъл, и предвид добрите междусъседски отношения, което са много крехки Simple Smile, е редно може би писмено да се пусне нещо към управителя - щом ти е посочил мейл, пусни по мейл. Може и на лист да напишеш, че така и така ви уведомявам, че за календарната ...2018г да речем, няма да обитавам жилището - ще идвам в него не повече от 30 дена за тази календарна година...и моля /въпреки че не зависи от тяхната воля, а си е по закон това, но все пак/-моля да ме освободите от заплащане на такса за управление и поддържане на общите части, на основание чл.51, ал.2 от ЗУЕС...или считам, че съм освободена от.....

Сега видях колко едро ми е излязъл скрийншота горе-много се извинявам, от телефона го пусках...

# 501
  • Мнения: X
dreamingfly не си досадна, не се притеснявай, постовете ми не са срещу теб.

Логикат е че това е такса за услуга - не ползваш услугата- не държиш заплащате. Не цапаш - не плащаш за чистене и т.н.
Домоуправителят като урежда например сделката за ремонта на покрива, само за тези с обитаемите апартаменти ли го прави? По това време ползва ли се "услугата му" от собствениците на необитаемите апартаменти?
Когато търси оферти и урежда проблема с шранговете, само за тези с обитаемите апартаменти ли го прави?
Когато касиерът събира пари примерно за тези две "скромни" мероприятия за всички ли го прави или само за тези с обитаемите апартаменти?
Когато касиерът събира таксата за фонд Ремонт от необитаем апартамент - това услуга ли е или не е?

Въпросите ми са реторични, наясно съм какъв отговор мога да очаквам от юрист. Идеята ми е, сто пъти съм го писала, законът не струва.

# 502
  • Мнения: 69 195
Разбирам огорчението ти, но така е написан закона ...всички знаем кой ги пише законите, нали....и това не съм нито аз, нито ти...Simple Smile
Далеч съм мисълта да защитавам ЗУЕС. Не съм казала че е хубав.Имаше въпрос - отговорих как е по закон.
А колкото до възнаграждението на управител и касиер, и портиер евентуално - то е уговорено в твърд размер, и за него си е все едно и също, дали му го плащат 10 или 11 ползвателя в етажната собственост....той си получава възнаграждението всеки месец така или иначе, не е ощетен в никой случай мисля.
Отдавна защитавам тезата, че е крайно време тези длъжности да са платени и че няма срамно да се говори за пари, да се уговори възнаграждение и да се получава с чиста съвест същото. Предложила съм и в нашия блок това да се направи, но нещо не срещам разбиране. И понеже аз също не искам безвъзмездно да събирам парите /въртим се всяка година/, тази година ще откажа...

# 503
  • Мнения: X
Не съм огорчена, отвратена съм от законотворците, но това е друга тема.
Когато се въртят домоуправители всяка година всеки апартамент поред, е иди-дойди. Но когато е само един човек с години наред, щото другите са много заети и възвишени да се занимават с проблемите на входа е друго, нали... И не е все едно дали тия пари ще се набират от 20 или от 21 апартамента, въпреки че става въпрос за жълти стотинки.
Аз не съм нито домоуправител нито касиер, въпросът е принципен.

# 504
  • Мнения: 69 195
И най-прекрасният според теб закон да имаме за етажната собственост, всичко зависи от собствениците...
А и този закон дава свобода на договаряне - в законе е казано само, че управителя може да получава възнаграждение. А как ще - дали да е месечно, дали годишно, в какъв размер - всичко това зависи само и единствено от волята на собствениците! Няма ограничения в закона, няма рамки..
Така че направете го и го гласувайте както вие прецените - гласувайте му там 100 или 200 лева годишно, сумата е примерно - така няма да е ощетен, когато сумата е в твърд размер.

# 505
  • Мнения: 6 350
Последното го разбрах аз поне, че за портиера или домоуправителя сумата е твърда без значение бр.апартаменти, които плащат както ти каза, но за живущите не е, защото в едния случай заплатата се дели на 20, а в другия на 21. Реално и на незаплащащите разходи за управление касиерът им събира парите и пише бележки или портиерът не допуска безконтролен достъп из етажите, вкл.и до техния имот.
Но в закона не може да се търси справедливост, не само в този, а и в останалите, хеле наказателният.

Последна редакция: пн, 17 дек 2018, 15:00 от drago_2008

# 506
  • Мнения: 69 195
Така е, който и да е закон, и най-подробният и добре написан, не може да обхване многообразните и шарени човешки и житейски ситуации....просто защото последните са динамични. Дава само някаква рамка..

# 507
  • Мнения: X
.....................
Така че направете го и го гласувайте както вие прецените - гласувайте му там .............
тета, това съвет към мен ли е? В нашия вход отдавна е направено.
Въпросът е, че д-л и касиер работят и за необитаемите апартаменти, но (някои от тях) не желаят да плащат, щото не ползвали услугата. А това не е така. Ползват и още как.

В нашия вход всички си плащат де, нашите "необитаеми" са готини и разбрани Grinning Не плащат само за ток и чистачка.

# 508
  • Мнения: 49
Здравейте, влизам в дълбокото с първо писане в този форум, макар че съм го чела и ми е бил полезен много пъти:)
Първо, извинявам се предварително, ако коментарът ми не е на място.
Имам следният въпрос(ще започна с малко предистория): купихме апартамент, малко набързо, но отговарящ на всичките ни критерии. При огледите всичко във входа беше чудесно. Сега обаче изникват някои неща, които сериозно ме притесняват. Оказва се, че от известно време има човек във входа, който пуска две улични кучета да стоят вътре, на площадката на партера. Седят там постоянно и е ужасно. Аз лично имам страх от кучета, а и..мирише ми на куче. Освен това входната врата не се заключва, което според мен е голям проблем. Входът няма и чистачка.
Купихме апартамента пт предишния домоуправител, по негови думи докато той се е грижио за входа, това не е било така. В момента тази функция е поета от външна фирма. Взела съм телефона и утре ще звъня на въпросната фирма с молба да направят нещо и по трите въпроса. Но реално аз какво имам право да изискам от тях, след като явно на другите тези неща не им пречат? Имам ли право да поискам свикване на общо събрание?
Реално днес взехме ключ и сме собственици вече, а ми се реве. Напускаме панелка, но поддържана прекрасно и влизаме в блок на 7 години, който май не се поддържа изобщо. Ужас:)
Ще съм много благодарна за всеки съвет и мнение от вас, като хора, имащи опит с тази материя. Благодаря предварително!

# 509
  • София-в сърцата на моите деца
  • Мнения: 1 729
Здравейте, влизам в дълбокото с първо писане в този форум, макар че съм го чела и ми е бил полезен много пъти:)
 Напускаме панелка, но поддържана прекрасно и влизаме в блок на 7 години, който май не се поддържа изобщо. Ужас:)
Ще съм много благодарна за всеки съвет и мнение от вас, като хора, имащи опит с тази материя. Благодаря предварително!
Помогни си сам , за да ти помогне и Господ! И при нас е така.
Но по-дейните пишем , бришем, караме се и така вървят нещата.

Общи условия

Активация на акаунт