Етажна собственост - между филм на ужасите и латино сериал - 5 тема

  • 52 436
  • 736
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 2 288
Здравейте,
Нанесохме се в ново жилище и със съседа сложихме врата между нашите апартаменти и асансьора. Знам, че е незаконно, но мърсотията, шума и студа бяха потресаващи. На първи етаж сме, без патер, входната врата е метална, не я затварят, във входа няма чистачка. Нашата входна втата е до асансьора и шума от блъскащата се врата и постоянния поток от хора е ужасяващ.
Никой нямаше нищо против, дори се зарадваха, че се поосвежи пространството пред асансьора, измазахме, боядисахме. Искам да кажа, че вратата е огромна и не се заключва. Реално свеки има достъп до малкото коридорче, което се обособява зад нея. Според мен при евентуален проблем, пожарната ще имат достъп, както през нея, така и през прозорците ни.
Появила се е след дълги години съседката над нас, а от отсрешният апартамент са направили същата врата, но я заключват, тя не е успяла да влезе, викала е полиция, разправии, проблеми. Реално на нея целта й е да продаде този апартамент, а на нас само ни създава ядове.
Домоуправителя е казал да си подготвим документ и да съберем подписите на собствениците, че нямат нищо против, вратата да остане.
Нямам време в момента да прочета закона, но както казах шума и мърсотията са потресаващи. Влизат кучета, съседите отглеждат котки в мазето, плъхове се чуват зад куфара в банята, откъдето минават тръбите.
Кварталът е малко гето стил, градът е малък и почти всички са роднини, дори в блока, всеки си прави каквото пожелае, ред няма. Едва събират по 50-60ст за ток на месец във входа.
Ако някой пита защо не съм гледала, гледали сме, всички са така, дори по-зле, тук поне има входна врата (макар вечно отворена) и стълбощно осветление.
Ще съм благодарна за насоки, благодаря предварително.

# 106
  • Вестерос
  • Мнения: 39 360
Насоки за? Вземете си направете събрание, наемете си чистачка и почнете да си правите входа. Срамота апартаментите ви да са ок, а входът да "пада".  Няма да заделяте по 1 лв, а по 15 на месец и бавно ще тръгнат нещата. Всичко трябва да се обясни на хората. Няма никакво значение дали в малък, голям град и дали има роднини.

# 107
  • Sofia
  • Мнения: 5 132
Ние искаме да сменим Вход Мениджър, но фирмата отказва да свика събрание с тази цел. Какво се прави в този случай?

# 108
  • Мнения: 2 288
Насоки за? Вземете си направете събрание, наемете си чистачка и почнете да си правите входа. Срамота апартаментите ви да са ок, а входът да "пада".  Няма да заделяте по 1 лв, а по 15 на месец и бавно ще тръгнат нещата. Всичко трябва да се обясни на хората. Няма никакво значение дали в малък, голям град и дали има роднини.
Благодаря за коментара, но не отговаря на въпроса ми.
Аз знам как трябва да се процедира в един жилищен вход, цял живот съм живяла в престижен столичен квартал , в цивилизован вход, макар и панелка, с чип достъп, сменена дограма, покрив и врата, боядисани стълбища, чистичко и със саксии цветя. Да, хубаво звучи, но сега живея в джунглата със странни хора, които са с коренно различно мислене и разбиране. С 300 зора събират по 50-60ст за ток във входа на месец и има апартаменти, които дължат по 20 лв.
Сега вратата ни на вътрешното коридорче вече ми е най-малкия проблем, защото след две години застой (ние живеем от два месеца тук), вчера  направихме събрание и живущите решихме, че ще се редуваме за домоуправител на една година. Стартираме от апартамент номер 1, който сме ние. За решаване има проблеми и те са ремонт и подмяна на покрива, смяна на вертикални щрангове, канализация, смяна на дограмата и входната врата. В потрес съм, защото не знам как ще го постигнем, присъстващите искат да събираме по 70лв на месец, които не знам как ще съберем от хора, които не дават 60ст, не са с протекъл таван и не познаваме. Връщам се да чета темите и закона, защото ясно личи, че имам нужда.
Лека вечер и до скоро.

# 109
  • Мнения: 149
Аз също не разбрах въпроса,
какъв съвет се иска,да Ви оправим входа ли?

# 110
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 42 069
Скрит текст:
Насоки за? Вземете си направете събрание, наемете си чистачка и почнете да си правите входа. Срамота апартаментите ви да са ок, а входът да "пада".  Няма да заделяте по 1 лв, а по 15 на месец и бавно ще тръгнат нещата. Всичко трябва да се обясни на хората. Няма никакво значение дали в малък, голям град и дали има роднини.
Благодаря за коментара, но не отговаря на въпроса ми.
Аз знам как трябва да се процедира в един жилищен вход, цял живот съм живяла в престижен столичен квартал , в цивилизован вход, макар и панелка, с чип достъп, сменена дограма, покрив и врата, боядисани стълбища, чистичко и със саксии цветя. Да, хубаво звучи, но сега живея в джунглата със странни хора, които са с коренно различно мислене и разбиране. С 300 зора събират по 50-60ст за ток във входа на месец и има апартаменти, които дължат по 20 лв.
Сега вратата ни на вътрешното коридорче вече ми е най-малкия проблем, защото след две години застой (ние живеем от два месеца тук), вчера  направихме събрание и живущите решихме, че ще се редуваме за домоуправител на една година. Стартираме от апартамент номер 1, който сме ние. За решаване има проблеми и те са ремонт и подмяна на покрива, смяна на вертикални щрангове, канализация, смяна на дограмата и входната врата. В потрес съм, защото не знам как ще го постигнем, присъстващите
искат да събираме по 70лв на месец, които не знам как ще съберем от хора, които не дават 60ст, не са с протекъл таван и не познаваме. Връщам се да чета темите и закона, защото ясно личи, че имам нужда.
Лека вечер и до скоро.

наистина имате нужда да прочетете закона.

няма такива филми "... решихме по ХХХ лева..." за ремонти се събира на база идеални части, а това значи различни суми за всеки тип/размер апартамент, освен ако всички апартаменти във хода ви са съвсем еднакви.
чудесно е, че сте решили за всички тези ремонти, а протоколи имате ли?
кворум за вземане на решенията?

четете, направете го по закон и тогава имате някакви шансове да стане.
успех.

# 111
  • на една крачка от Дунав Мост
  • Мнения: 109
Здравейте,как процедирате ако на първия етаж има офис  с 5 служителя
По принцип таксата е на човек 1,50  без асансьор и 5 които ползват асансьор.
Интересува ме тези офиси как да ги таксуваме
В закона пише от 3 до 5 пъти таксата

# 112
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 42 069
има ли поток от клиенти?
ако да - три до пет за всеки служител.
ако нямат клиенти, а са си само служителите трябва да ги таксувате като всеки друг обитател.
https://pravatami.bg/1001

# 113
  • Мнения: 92
бърз въпрос - асансьорът обща част ли е? На нас за ремонт домоуправителят иска да се заплати спрямо общите части - тези с по-големи апартаменти да платят повече

# 114
  • Мнения: 76 598
Според мен - да, обща част е, тъй като по своето предназначение и естеството си служи за удовлетворяване нуждите на всички съсобственици. Тоест - всички го ползват.

Абонаментното му обслужване обаче спада към другите разходи - за управление и поддържане на общи части, които се събират вече не според ид.части, а според броя обитатели:
От допълнителните разпоредби на ЗУЕС:
 "Разходи за управление и поддържане" са разходите за консумативни материали, свързани с управлението, за възнаграждения на членовете на управителните и контролните органи и за касиера, както и за електрическа енергия, вода, отопление, почистване, абонаментно обслужване на асансьор и други разноски, необходими за управлението и поддържането на общите части на сградата.


Ето цитат и от Закона за собствеността, който категорично определя асанкьора като обща част:


Чл. 38. При сгради, в които етажи или части от етажи принадлежат на различни собственици, общи на всички собственици са земята, върху която е построена сградата, дворът, основите, външните стени, вътрешните разделителни стени между отделните части, вътрешните носещи стени, колоните, трегерите, плочите, гредоредите, стълбите, площадките, покривите, стените между таванските и избените помещения на отделните собственици, комините, външните входни врати на сградата и вратите към общи тавански и избени помещения, главните линии на всички видове инсталации и централните им уредби, асансьорите, водосточните тръби, жилището на портиера и всичко друго, което по естеството си или по предназначение служи за общо ползуване.

Може да се уговори частите на сградата, които обслужват само някои от отделно притежаваните етажи или части от етажи, да бъдат общи само на лицата, чиито помещения обслужват.

Общите части не може да се делят.


Последна редакция: ср, 27 юни 2018, 10:32 от teta75

# 115
  • Вестерос
  • Мнения: 39 360
Асансьорът е обща част.
За ползване плащат само които го ползват, демек без първи етаж и втори примерно.
За ремонт- всички съобразно идеалните части.

# 116
  • Мнения: 8 118
Здравейте, в блока, в който живеем имаме тавански помещения към всеки апартамент. В някои тавански помещения има монтирани капандури. Преди години правихме общ ремонта на целия покрив и половината собственици решиха, че не искат капандури в таванските си помещения, а тези които искаха си заплатиха и фирмата им монтира нови (има в 6 капандури сега от общо 13 тавански частни помещения). Сега от капандурата разположена в частно таванско помещение тече при пороен дъжд. Домоуправителят без решение на ОС я е подменил и иска да я плати с общите пари на касата.
Всички ли трябва да плащаме за новата капандура при положение, че собственичката е избрала да има такава и не всички тавански имат? Освен това е можело да се смени само счупеното стъкло, а не цялата капандура!
П.П. Освен това е текло и от обшивката на въпросната капандура правена от фирмата извършила ремонта на покрива, но новият домоуправител от ремонти не разбира и те му казали, че гарнцията не покрива отстраняването на проблема.

# 117
  • Мнения: 8 118
И още два въпроса имам.

На предното общо събрание са взети решения. Сега на новото се събират съседите, новият домоуправител им обяснява, че по тълкуване на ЗУЕС е съвсем нормално да се отменят и променят взети решения и почват да гласуват по същите въпроси като взимат нови различни решения!?
То така става дявол на магаре. Днес едно, утре друго според настроенията.
В ЗУЕС съм чела, че решенията се отменят по съдебен път. На това основание предполагам мога да оспоря отмяната на предното решение.?
Имаме и решение взето за саниране на еднта фасада. Санирането беше отложено с решение на собствениците до събиране на необходимата за това сума, защото нямаше достатъчно събрани пари. Сега пари в касата има, но за саниране и дума не се продумва, а фасадата се руши буквално и пропива влага в 3 от 4 апартамента от едната страна. В общината с протокола от общото събрание ли да отида ако сега лятото не вземат мерки?

# 118
  • Мнения: 14 524
Ние искаме да сменим Вход Мениджър, но фирмата отказва да свика събрание с тази цел. Какво се прави в този случай?
Тази "фирма" я знам аз. Ще протакат до последно. Нямат право да отказват свикване на общо събрание. Идете при тях и подайте заявление  с точките на дневния ред на събранието и искайте входящ номер. Подайте жалба и до КЗП, ако продължават да упорстват. Ако имате някакви документи,  приложете ги.

# 119
  • Вестерос
  • Мнения: 39 360
Решението може да се обжалва в определен от закона срок по съдебен ред, след това влиза в сила и е задължително за всички, НО общото събрание може да си го промени на следващо общо събрание, ако има кворум. Няма забрана да си променяте решението. Днес може да събирате по 30 лв за ремонти, другия месец да решите по 10лв.  Срокът за обжалване е кратък- 30 дни.
 
За капандурите обаче не ми стана ясно- общи са и сте ги дали под наем на някой от входа, или са като вид маза, т.е. вървят си с апартамента и си имат конкретен собственик. Ако е първото- всички плащате, ако е второ- само собственика.

За фасадата и да отидете в общината нищо няма да стане. Говорете с няколко от другите собственици и искайте свикване на общо събрание за този въпрос. Отидете направо при управителя и говорете и с него.

Общи условия

Активация на акаунт